МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Правовий статус і порядок відкриття відокремлених структурних підрозділів банківЧимало банків надають послуги клієнтам через свої структурні підрозділи, оскільки територіальна наближеність установи і досі залишається одним із найважливіших критеріїв при обранні клієнтом банку, що його обслуговуватиме. Розвиток новітніх технологій та сучасних банківських продуктів і послуг має скасувати з часом таку залежність клієнта від місця розташування його банку, але це відбудеться не скоро. Тому банки приділяють велику увагу проблемам створення власних структурних підрозділів та запровадженню через них своїх продуктів. Зрозуміло, що найбільшу кількість відокремлених структурних підрозділів в Україні мають системоугворювальні банки. Це стосується передусім Ощадбанку та Промінвестбанку України, що пояснюється їх створенням та розвитком як республіканських контор відповідних центральних банків ще за часів СРСР і розширенням діяльності в сучасний період. Зокрема, Державний ощадний банк України є одним із найбільших банків країни: мережа його підрозділів охоплює 25 регіональних управлінь, 441 відділення та 7416 філій. Акціонерний поштово-пенсійний банк «Аваль», який займає перше місце серед банків України за розміром чистих активів, статутним капіталом, кількістю рахунків юридичних осіб та кредитно-інвестиційним портфелем, за даними на 2004 р. має мережу із 1285 структурних підрозділів, розташованих в усіх регіонах України (у тому числі обласні дирекції (філії) та спеціалізовані відділення з обмеженим переліком послуг). Акціонерно-комерційний банк соціального розвитку «Укрсоцбанк» — один із системоутворювальних банків України, на долю якого припадає близько 5% вітчизняного банківського ринку. Він має розгалужену мережу філій, яка має більше 500 операційних точок, хоча до кінця 2003 р. банк планував відкрити ще 80 відділень. Заплановано протягом найближчих трьох років довести загальну чисельність операційних точок до 700. ВАТ «Експортно-імпортний банк України» має філії та безбалансові відділення в 29 містах України. КБ «ПриватБанк» має на початок 2004 р. 1514 філій та відділень, що обслуговують клієнтів на підставі отриманих банком ліцензій та дозволів. ЦК України містить визначення лише двох видів відокремлених структурних підрозділів юридичних осіб — філій та представництв (ст. 95). їх об'єднує місце розташування — поза місцезнаходженням юридичної особи. Відрізняє — компетенція: філія здійснює всі або частину функцій юридичної особи, представництво здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Спільним для їхнього правового статусу є те, що філії і представництва не є юридичними особами. Відповідно, вони наділяють майном юридичної особи, яка їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності. Зазначені підрозділи виступають у цивільному обороті, у тому числі укладають договори від імені відповідної юридичної особи. Тому в разі укладення договорів керівниками філій (представництв) необхідно детально викласти зміст преамбули договору, оскільки незначні неточності можуть призвести до визнання угоди недійсною за формальними ознаками (недійсність правочину відповідно до ст. 215 ЦК України). Чинне законодавство України передбачає можливість для вітчизняних банків відкривати відокремлені підрозділи (філії та представництва) як на території України, так і за її межами. До законодавства, що регулює їхню діяльність, слід віднести ЦК України, Закон «Про банки і банківську діяльність», Положення НБУ про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень та інші акти центрального банку, що визначають правовий статус і регулюють діяльність банківських установ. Філія банку — відокремлений структурний підрозділ банку, що не має статусу юридичної особи та здійснює банківську діяльність від імені банку. Філії банку діють від імені банку на підставі положення про філію. Вони мають право здійснювати банківські та інші операції, передбачені положенням про філію, а також на підставі дозволу банку в межах отриманих банком банківської ліцензії та письмового дозволу. Філіям заборонено здійснювати, по-перше, операції, для проведення та обліку яких у філії немає належних умов (у тому числі відповідного програмного забезпечення і приміщення, спеціального банківського обладнання, комп'ютерної техніки, комунікаційних засобів, спеціалістів відповідної кваліфікації тощо); по-друге, операції, які філії не мають права здійснювати згідно з вимогами чинного законодавства України. Наприклад, філії банків не мають права відкривати рахунки банкам та в банках, у тому числі укладати кореспондентські відносини. У положенні про філію, як правило, визначають статус філії, її підпорядкованість, перелік операцій, які вона може виконувати, внутрішньогосподарські взаємовідносини банку та філії (зокрема, відносини з приводу наділення філії певним майном, розподіл ресурсної бази тощо), органи управління філією. Керівник філії банку діє на підставі довіреності, виданої банком. Слід зазначити, що згідно з практикою, що склалася, за наявності розгалуженої мережі філій (відділень, представництв) керівник банку зазвичай видає довіреність керівникам обласних (регіональних) управлінь, міських дирекцій та керуючим філіями (відділеннями), а останні, у свою чергу, видають довіреності своїм заступникам. При призначенні керівника і деяких інших осіб філії (відділення) слід дотримуватися додаткових вимог, встановлених вищезгаданим Положенням, пов'язаних із визначенням критеріїв атестації та професійної придатності посадових осіб (керівників, головних бухгалтерів). Представництво банку — це територіально відокремлений структурний підрозділ банку, що не здійснює банківську діяльність. Представництва, які відкриває банк, діють на підставі окремого положення, від імені банку і ним фінансуються. Для їх обслуговування банк відкриває поточні рахунки. Відкриття філій і представництв банків здійснюють на підставі вимог, закріплених у Законі України «Про банки і банківську діяльність», Положення НБУ про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, а також внутрішньобанківських положень. Реєстрацію відокремлених підрозділів здійснюють на підставі відповідних документів, поданих до НБУ, шляхом унесення відповідної інформації до Державного реєстру банків. Філії банків відкривають за згодою НБУ, яку дають на підставі таких документів: • клопотання банку про відкриття філії із зазначенням місцезнаходження та основних видів діяльності філії; • рішення спостережної ради банку про відкриття філії; • положення про філію, затвердженого спостережною радою банку; • інформації про керівника та головного бухгалтера філії (ч. 1 ст. 23 Закону «Про банки і банківську діяльність»). За апаратом центрального банку закріплено обов'язок забезпечувати перевірку відповідності приміщення й обладнання філії встановленим законодавством вимогам. Реєстрацію відокремлених підрозділів банку здійснює НБУ протягом одного місяця (для філій) або десяти робочих днів (для представництв) з моменту надання всіх необхідних документів шляхом внесення відповідної інформації до Державного реєстру банків. Згоду на реєстрацію має надати територіальне управління НБУ за місцем реєстрації банку — юридичної особи, що бажає відкрити відокремлений підрозділ. Разом із пакетом документів, передбачених законодавством для кожного виду відокремленого структурного підрозділу банку, останній подає і копії платіжних документів про внесення відповідної плати за державну реєстрацію. Кожному відокремленому підрозділу банк надає внутрішньобанківський реєстраційний код за розробленою внутрішньобанківською системою реєстраційної кодифікації, цю інформацію він подає до територіального управління НБУ за місяць до запровадження змін у власній структурі. Відокремлені структурні підрозділи банків слід відображати в окремому балансі. Чинне законодавство закріплює за філією право здійснювати розрахунки за консолідованим кореспондентським рахунком банку, а також брати самостійну участь у системі міжбанківських електронних розрахунків і мати окремий кореспондентський рахунок. Місце відкриття філії банку залежить від розміру статутного капіталу, сформованого банком на момент її відкриття. Зокрема, якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менш як 3 млн. євро, установа може відкривати філії на території області, де знаходиться юридична особа; якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менш як 5 млн. євро — на території України. Крім того, слід звернути увагу на процедуру погодження кандидатур відповідальних працівників банків (філій) та осіб, які виконуватимуть обов'язки відповідальних працівників філій, яка здійснюється на виконання вимог глави 6 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого Постановою Правління Національного банку України від 14 травня 2003 р. № 189. Цю процедуру НБУ здійснює в порядку, визначеному Положенням про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, затвердженим Постановою Правління НБУ від 31 серпня 2001 р. № 375. Кандидатури відповідальних працівників банків, які віднесені рішенням Комісії з питань нагляду та регулювання діяльності банків від 27 січня 2003 р. № 39 до І і II груп, погоджує Комісія з питань нагляду та регулювання діяльності банків НБУ; кандидатури відповідальних працівників банків III і IV груп погоджують відповідні комісії територіальних управлінь НБУ. Кандидатури відповідальних працівників філій або осіб, які виконуватимуть обов'язки відповідальних працівників філій, погоджують комісії територіальних управлінь НБУ за місцем розташування філій. Мінімальний розмір статутного капіталу не є єдиною передумовою позитивного вирішення питання про реєстрацію відокремленого структурного підрозділу. Зокрема, банк має відповідати таким вимогам: 1) не мати фінансових або правових проблем; 2) дотримуватися економічних нормативів і нормативу обов'язкового резервування протягом шести місяців, що передують його зверненню до НБУ з приводу відкриття філії; 3) мати прибуток за даними річного звіту про фінансові результати, а також беззбиткову діяльність щонайменше протягом шести місяців, що передують його зверненню до НБУ; 4) не мати протягом шести місяців, що передують зверненню до НБУ, фактів подання недостовірної звітності, неподання або несвоєчасного подання звітності та фактів застосування до банку заходів впливу за порушення ним вимог чинного законодавства (а саме щодо обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій); 5) мати технічні та інші умови, потрібні для забезпечення функціонування філії, здійснення нею відповідних операцій та забезпечення їх належного обліку відповідно до встановлених вимог; 6) забезпечувати бухгалтерський облік та звітність, формування та зберігання первинних документів тощо відповідно до встановлених вимог. При внесенні змін до положення про філію банки зобов'язані протягом п'яти робочих днів подати їх до територіального управління НБУ за місцезнаходженням банку. Рішення про реєстрацію змін до положення про філію приймає територіальне управління НБУ за місцезнаходженням банку протягом місяця з дня їх отримання; повідомлення про реєстрацію таких змін надсилають Генеральному департаменту банківського нагляду, територіальному управлінню НБУ за місцезнаходженням філії та банку. НБУ (зокрема, в особі керівника Генерального департаменту банківського нагляду або територіального управління) має право відмовити у відкритті філії на встановлених законодавством підставах, у тому числі якщо: • надані документи не відповідають вимогам закону чи нормативно-правових актів НБУ; • приміщення та обладнання філії не відповідають вимогам НБУ щодо безпеки зберігання цінностей (якщо філія має намір самостійно працювати з готівковими коштами та цінностями); • запропоновані кандидатури керівника та головного бухгалтера філії не відповідають вимогам закону щодо професійної відповідності та дідової репутації; • у банка-заявника виявлено фінансові або правові проблеми, що вказують на можливість негативних наслідків для клієнтів чи потенційних клієнтів банку в результаті відкриття філії. Крім того, територіальне управління НБУ має відмовити в реєстрації представництва, якщо банк значно недокапіталізований або критично недокапіталізований. Законодавство передбачає для банківських установ з метою поліпшення обслуговування клієнтів та виконання функцій, визначених банком, право відкривати структурні одиниці (відділення, власні обмінні пункти) за умови дотримання ряду встановлених вимог. Такі структурні одиниці є безбалансовими й обліковуються або на балансі банку, або на балансі його філії. Порядок створення таких підрозділів є повідомним: банк присвоює їм внутрішньобанківські реєстраційні коди та інформує територіальне управління НБУ за місцезнаходженням цих структурних одиниць про їх створення за один місяць до запровадження змін. Відділення банків виконують функції та здійснюють операції, передбачені положенням про відділення та на підставі дозволу, наданого компетентним органом банку, на право проведення окремих операцій у межах отриманих банком банківської ліцензії та письмового дозволу (у тому числі в межах отриманого філією, якій підпорядковується відділення, дозволу банку, погодженого з НБУ, за винятком операцій, для проведення та обліку яких у відділення немає належних умов. Виконувати такі операції відділення мають право лише після погодження питання про їх відкриття з відповідним територіальним управлінням НБУ. Погодження відкриття відділення здійснюють за рішенням Комісії національного банку при територіальному управлінні за місцезнаходженням відділення протягом одного місяця з дня отримання повного пакета документів. Відкриття відділення за територіальною ознакою відбувається з урахуванням мінімального розміру регулятивного капіталу банків (як і відкриття філій). Банки, що мають відділення та (або) власні обмінні пункти, мають щокварталу надавати НБУ інформацію про наявність та кількість цих відділень або власних обмінних пунктів із зазначенням їхнього внутрішньобанківського реєстраційного коду, місцезнаходження та про структурну підпорядкованість (банку або філії) за формою, установленою НБУ. Згідно з чинним законодавством українські банки мають право створювати дочірні банки, філії чи представництва на території інших держав на підставі дозволу НБУ. Відкриття зазначених структурних одиниць відбувається з дотриманням тих самих вимог, які встановлені для відкриття філій чи представництв банків на території України, за умови надання НБУ дозволу на здійснення інвестиції за кордон у зв'язку зі створенням філії чи представництва банку на території іншої держави. Для створення дочірнього банку, філії чи представництва українського банку за кордоном банк подає до НБУ бізнес-план та економічне обґрунтування доцільності створення відповідної структурної одиниці. Такі установи на території іншої держави реєструють відповідно до вимог законодавства цієї держави. У разі реєстрації банк у місячний термін має повідомити НБУ про відкриття дочірнього банку, філії чи представництва на території іншої держави з наданням копій відповідних документів про їх реєстрацію. Право відкривати підрозділи на території інших держав банки отримали з 2 березня 2002 р., коли набуло чинності Положення про порядок створення дочірнього банку, філії і представництва українського банку на території інших держав, особливості їх закриття та здійснення нагляду. За дозволом на відкриття дочірнього банку або філії мають право звертатися банки, зареєстрований і сплачений статутний капітал яких становить суму, еквівалентну щонайменше 10 млн. євро. Для відкриття за кордоном представництва, що не займатиметься безпосередньо банківською діяльністю, банку достатньо мати статутний капітал у розмірі не менше 5 млн. євро. Крім того, щоб створити дочірній банк в іншій країні, вітчизняний банк має працювати в Україні не менше трьох років, а щоб відкрити філію або представництво — мати трирічний досвід роботи з мережею філій. Для підрозділів, що їх відкривають в офшорних зонах, НБУ встановив ряд особливих вимог. Читайте також:
|
||||||||
|