МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Теорії множинності інтелектівФакторні теорії інтелекту Перша із таких теорій створена Ч.Спірменом, якийвиділив два фактори: 1 – загальний (g – /general/) – відображає стійкі характеристики людини; проявляється у високій кореляції між окремими тестами; відображає рівень ментальної енергії індивіда; 2 – специфічні (s – /specific/) – властиві тільки даному виду діяльності, відображають особливості ситуації. Дж.Келлі виділив як головний не один генеральний фактор, а кілька групових (дії з просторовими співвідношеннями, числами, словесним матеріалом; пам’ять; швидкість мислення). Л.Терстоун назвав 12 факторів (первинних розумових здібностей), серед яких найбільш часто спостерігаються такі: V – вербальне розуміння; W – швидкість мовлення; N – число (швидкість і точність арифметичних дій); S – простір (сприйняття нерухомих форм та просторових змін); M – асоціативна пам’ять; P – швидкість сприйняття; I (R) – індукція. Ієрархічні моделі інтелекту виділяють первинні й похідні від них – вторинні та третинні фактори; їх перевагою є підпорядкування зростаючої кількості факторів. Уієрархічній моделі інтелектуС.Барта запропоновані 5 рівнів: - перший (низький) – елементарні моторні й сенсорні процеси; - другий – перцепція і моторна координація; - третій – процеси вироблення навичок і пам’ять; - четвертий – логічне узагальнення; - п’ятий – фактор загального інтелекту (g). На вершиніієрархічної моделі Ф.Вернона – фактор «g».Нижче – вербально-освітній та практико-технічний фактори.Найнижчі – специфічні ситуаційні фактори. Три виміри інтелекту називає Дж.Гілфорд: - 5 операцій (оцінювання, конвергенція, дивергенція, розуміння інформації, запам’ятовування); - 5 форм змісту (зорова, слухова, символічна, семантична, поведінкова); - 6 варіантів результатів (елементи, класи, відношення, системи, перетворення, значення). Разом – 150 факторів (на сьогодні підтверджено 105 із них). Р.Стернберг пропонує трикомпонентну теорію інтелекту, згідно з якою на інтелект впливають три типи психічних процесів або компонентів: 1 – метакомпоненти, які регулюють процес вирішення проблеми та включають її визначення, виділення етапів у процесі рішення, висновок про остаточне рішення; 2 – виконавчі компоненти, тобто процеси, пов’язані з актуальним рішенням конкретної проблеми; 3 – компоненти набутих знань, пов’язані зі специфікою навчання й зберіганням корисних відомостей. За зауваженням О.В.Лібіна, Р.Стернберг критикує інші концепції інтелекту за постановку ними основного акценту виконавчих компонентах, та недостатність уваги до досвіду і метакомпонентам, натомість їх врахування дозволило би розповсюдити виміри на сферу соціального, практичного та емоційного інтелекту. Г.Айзенк розуміє інтелект як множинне явище та співпідкорює три види інтелекту: - біологічний; - психометричний; -соціальний. Х.Гарднер виділяє шість видів інтелекту: - лінгвістичний; - логіко-математичний; - просторовий; - музичний; - кінестетичний; - особистісний. Зміст інтелекту виходить за межі лише когнітивної сфери. Кожна з названих здібностей є важливою для адекватності й досягнення успіху у певній сфері. Д.Хорн називаєдва типи інтелекту: - поточний (це здібності, завдяки яким людина навчається новому (пам'ять , індукція, сприймання нових зв’язків і відношень); інтелект ніби «вливається» у різні види інтелектуальної діяльності в процесі дорослішання людини; він відображає біологічні можливості нервової системи; після закінчення югості йде на спад) ; - кристалізований інтелект (широка сфера інтелекту, що включає уміння формулювати судження, аналізувати, узагальнювати; розвивається з досвідом, освітою; спирається на обізнаність і прогресує протягом життя. Читайте також:
|
||||||||
|