Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Теорії множинності інтелектів

Факторні теорії інтелекту

Перша із таких теорій створена Ч.Спірменом, якийвиділив

два фактори:

1 – загальний (g – /general/) – відображає стійкі характеристики людини; проявляється у високій кореляції між окремими тестами; відображає рівень ментальної енергії індивіда;

2 – специфічні (s – /specific/) – властиві тільки даному виду діяльності, відображають особливості ситуації.

Дж.Келлі виділив як головний не один генеральний фактор, а кілька групових (дії з просторовими співвідношеннями, числами, словесним матеріалом; пам’ять; швидкість мислення).

Л.Терстоун назвав 12 факторів (первинних розумових здібностей), серед яких найбільш часто спостерігаються такі:

V – вербальне розуміння;

W – швидкість мовлення;

N – число (швидкість і точність арифметичних дій);

S – простір (сприйняття нерухомих форм та просторових змін);

M – асоціативна пам’ять;

P – швидкість сприйняття;

I (R) – індукція.

Ієрархічні моделі інтелекту виділяють первинні й похідні від них – вторинні та третинні фактори; їх перевагою є підпорядкування зростаючої кількості факторів.

Уієрархічній моделі інтелектуС.Барта запропоновані 5 рівнів:

- перший (низький) – елементарні моторні й сенсорні процеси;

- другий – перцепція і моторна координація;

- третій – процеси вироблення навичок і пам’ять;

- четвертий – логічне узагальнення;

- п’ятий – фактор загального інтелекту (g).

На вершиніієрархічної моделі Ф.Вернона – фактор «g».Нижче – вербально-освітній та практико-технічний фактори.Найнижчі – специфічні ситуаційні фактори.

Три виміри інтелекту називає Дж.Гілфорд:

- 5 операцій (оцінювання, конвергенція, дивергенція, розуміння інформації, запам’ятовування);

- 5 форм змісту (зорова, слухова, символічна, семантична, поведінкова);

- 6 варіантів результатів (елементи, класи, відношення, системи, перетворення, значення).

Разом – 150 факторів (на сьогодні підтверджено 105 із них).

Р.Стернберг пропонує трикомпонентну теорію інтелекту, згідно з якою на інтелект впливають три типи психічних процесів або компонентів:

1 – метакомпоненти, які регулюють процес вирішення проблеми та включають її визначення, виділення етапів у процесі рішення, висновок про остаточне рішення;

2 – виконавчі компоненти, тобто процеси, пов’язані з актуальним рішенням конкретної проблеми;

3 – компоненти набутих знань, пов’язані зі специфікою навчання й зберіганням корисних відомостей.

За зауваженням О.В.Лібіна, Р.Стернберг критикує інші концепції інтелекту за постановку ними основного акценту виконавчих компонентах, та недостатність уваги до досвіду і метакомпонентам, натомість їх врахування дозволило би розповсюдити виміри на сферу соціального, практичного та емоційного інтелекту.

Г.Айзенк розуміє інтелект як множинне явище та співпідкорює три види інтелекту:

- біологічний;

- психометричний;

-соціальний.

Х.Гарднер виділяє шість видів інтелекту:

- лінгвістичний;

- логіко-математичний;

- просторовий;

- музичний;

- кінестетичний;

- особистісний.

Зміст інтелекту виходить за межі лише когнітивної сфери. Кожна з названих здібностей є важливою для адекватності й досягнення успіху у певній сфері.

Д.Хорн називаєдва типи інтелекту:

- поточний (це здібності, завдяки яким людина навчається новому (пам'ять , індукція, сприймання нових зв’язків і відношень); інтелект ніби «вливається» у різні види інтелектуальної діяльності в процесі дорослішання людини; він відображає біологічні можливості нервової системи; після закінчення югості йде на спад) ;

- кристалізований інтелект (широка сфера інтелекту, що включає уміння формулювати судження, аналізувати, узагальнювати; розвивається з досвідом, освітою; спирається на обізнаність і прогресує протягом життя.


Читайте також:

  1. А .Маршалл - основоположник неокласичної теорії.
  2. Аксіоматичний метод у математиці та суть аксіоматичної побудови теорії.
  3. Альтернативні теорії вартості
  4. Альтернативні теорії капіталу
  5. Альтернативні теорії макроекономічного регулювання
  6. Альтернативні теорії максимізації
  7. Альтернативні уявлення щодо макроекономічного регулювання: теорії раціональних сподівань та економіка пропозиції. Крива Лафера.
  8. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання.
  9. Більш повну практику ціноутворення в сучасних умовах у розвинутих країнах світу допоможе з’ясувати короткий виклад розвитку теорії ціни.
  10. Біологічні і психологічні теорії.
  11. Взаємозв’язок психодинамічної теорії АСПН з іншими теоріями
  12. Види і теорії сну. Повільний і швидкий сон. Механізм виникнення сну.




Переглядів: 2687

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Індивідуальні відмінності в інтелекті: факторні теорії, теорії множинності інтелектів. Джерела варіативності інтелекту | Типологічний підхід до вивчення особистості і характеру

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.