Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Лекція 1

Вступ

Зміст

ІФНТУНГ 2010

Старостін В.А., 2010

Федорів В.В., 2010

МВ 02070855-2807-2010

Івано-Франківськ

Рекомендовано методичною радою

Частина 2

КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

Методика і технологія проведення ГДС ТА інтерпретація результатів

В.В. Федорів, В.А. Старостін

Кафедра геофізичних досліджень свердловин

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

Методика і технологія проведення ГДС ТА інтерпретація результатів


Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу

Для студентів напряму підготовки

6.040103 – “Геологія”

університету


Федорів В.В., Старостін В.А. Методика і технологія проведення ГДС та інтерпретація результатів. Конспект лекцій (Частина 2). – Івано-Франківськ, ІФНТУНГ, 2010. – 138 с.

 

Конспект лекцій розроблено відповідно до робочої програми та навчального плану.В даному конспекті викладено теоретичні відомості по темах дисципліни “Методика і технологія проведення ГДС та інтерпретація результатів” в шостому семестрі згідно програми курсу.

Розгляд кожної теми завершується переліком контрольних запитань до даної теми. Вказано основні літературні джерела, які допоможуть грунтовному вивченню викладеного матеріалу.

Призначено для підготовки бакалаврів за напрямом 6.040103 – “Геологія”.

 

Рецензент: доктор геологічних наук, професор кафедри ГДС Федоришин Д.Д.

Рекомендовано методичною радою університету (протокол № 5 від 24.04.2010р.).

 

Вступ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція №1 Фізичні основи, методика підготовки та проведення вимірів інтенсивності природної радіоактивності. Метрологічне забезпечення апаратури гамма-методу та гамма-спектрометричного каротажу. .
  1.1 Радіоактивність, основні закони радіоактивного розпаду. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.2 Лічильники, які використовуються для вимірювання радіоактивності . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.2.1 Газорозрядні лічильники . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.2.2 Сцинтиляційні лічильники . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.2.3 Напівпровідникові лічильники. . . . . . . . . . . . . . .
  1.3 Гамма-каротаж сумарної радіоактивності (ГК) . .
  1.4 Технічні умови проведення гамма-каротажу . . . .
  1.5 Гамма-каротаж диференційної радіоактивності (ГСМ). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.6 Технічні умови проведення гамма-каротажу диференційної радіоактивності. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.7 Метрологічне забезпечення апаратури гамма-каротажу та гамма-спектрометричного каротажу. . .
  1.7.1 Метрологічне забезпечення апаратури гамма-каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  1.7.2 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою гамма-спектрометричного методу. . . . . .
  1.8 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 2 Фізичні основи, методика підготовки та проведення досліджень нейтронними методами. Метрологічне забезпечення апаратури нейтронних методів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.1 Взаємодія нейтронів з речовиною . . . . . . . . . . . . . .
  2.2 Нейтронний гамма-каротаж (НГК). . . . . . . . . . . . .
  2.3 Нейтрон-нейтронний каротаж по теплових нейтронах (ННК-Т). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.4 Нейтрон-нейтронний каротаж по надтеплових нейтронах (ННК-НТ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.5 Джерела швидких нейтронів та вплив різних факторів на покази нейтронних методів. . . . . . . . . . . .
  2.6 Технічні умови проведення нейтронного каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.7 Імпульсний нейтронний каротажу . . . . . . . . . . . . .
  2.7.1 Імпульсний нейтрон-нейтронний каротаж (ІННК) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.7.2 Імпульсний нейтронний гамма-каротаж (ІНГК) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.8 Технічні умови проведення імпульсного нейтронного каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.9 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою нейтронних методів. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  2.9.1 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою нейтронного каротажу. . . . . . . . . . . . . . . .
  2.9.2 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою імпульсного нейтронного каротажу . . . .
  2.10 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 3 Фізичні основи, методика підготовки та проведення вимірів методами розсіяного гамма-випромінювання. Метрологічне забезпечення апаратури гамма-гамма-каротажу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  3.1 Взаємодія гамма-квантів з речовиною . . . . . . . . . .
  3.2 Гамма-гамма-каротаж густинний (ГГК-Г) . . . . . .
  3.3 Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  3.4 Гамма-гамма-каротаж селективний (ГГК-С) . . . .
  3.5 Технічні умови проведення гамма-гамма каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  3.6 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою гамма-гамма каротажу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  3.7 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 4 Фізичні основи, методика підготовки та проведення вимірів акустичним каротажем. Метрологічне забезпечення апаратури акустичного каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  4.1 Фізичні основи акустичних методів. . . . . . . . . . . . .
  4.2 Розповсюдження пружних хвиль у свердловині. .
  4.3 Апаратура акустичного каротажу. . . . . . . . . . . . . .
  4.4 Методика проведення вимірювань акустичного каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  4.5 Технічні умови проведення акустичного каротажу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  4.6 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою АК. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  4.7 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 5 Фізичні основи, методика підготовки та проведення термометрії свердловин. Метрологічне забезпечення термометричної апаратури. . . . . . . . . . . . . .
  5.1 Фізичні основи використання термокаротажу . . .
  5.2 Апаратура для термічних вимірювань у свердловині. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  5.3 Технічні умови проведення термокаротажу . . . . .
  5.4 Метрологічне забезпечення вимірів апаратурою термокаротажу. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  5.5 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 6 Фізичні основи, методика підготовки та проведення інклінометрії. Метрологічне забезпечення інклінометричної апаратури. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  6.1 Фізичні основи методу інклінометрії. . . . . . . . . . . .
  6.2 Методика підготовки та проведення інклінометрії. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  6.3 Технічні умови проведення інклінометрії . . . . . . .
  6.4 Метрологічне забезпечення апаратури. . . . . . . . . .
  6.5 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 7 Фізичні основи, методика підготовки та проведення кавернометрії. Метрологічне забезпечення кавернометричної апаратури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  7.1 Фізичні основи методу кавернометрії. . . . . . . . . . .
  7.2 Методика підготовки та проведення кавернометрії . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  7.3 Технічні умови проведення кавернометрії. . . . . . .
  7.4 Метрологічне забезпечення кавернометричної апаратури . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  7.5 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 8 Фізичні основи, методика підготовки та проведення нахилометрії. Метрологічне забезпечення апаратури нахиломіра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  8.1 Фізична суть методу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  8.2 Технічні умови проведення нахилометрії. . . . . . . .
  8.3 Метрологічне забезпечення апаратури нахиломіра . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  8.4 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Лекція 9 Фізичні основи, методика підготовки та проведення газового каротажу. Метрологічне забезпечення апаратури газового каротажу. . . . . . . . . . . .
  9.1 Фізичні основи проведення газового каротажу. . .
  9.2 Методика підготовки та проведення газового каротажу в процесі буріння. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  9.3 Методика підготовки та проведення газового каротажу після буріння . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
  9.4 Метрологічне забезпечення апаратури. . . . . . . . . .
  9.5 Контрольні питання . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Список використаної літератури. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Науково-технічний прогрес неможливий без створення і впровадження нової техніки і технології. Техніка – рушійний фактор науково-технічного прогресу, технологія – виразник рівня її використання. Проблему ефективності геофізичних досліджень свердловин (ГДС) в цілому вирішують не окремі зразки хай навіть найкращої апаратури, а технологічні системи.

Мета курсу – вивчення сучасних методик та технологій підготовки, проведення та інтерпретація даних геофізичних досліджень свердловин.

Для вивчення даної дисципліни базовими є наступні дисципліни:

1. Загальна геологія;

2. Основи геофізики;

3. Теорія поля.

Відповідно до сучасних кваліфікаційних вимог до фахівців за напрямом підготовки “Нафтогазова справа” студент після опанування дисципліни повинен знати:

- фізичну суть гамма-каротажу, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть нейтронних методів, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть гамма-гамма-каротажу, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть акустичного каротажу, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть газового каротажу, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть термометрії, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть інклінометрії, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть кавернометрії, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу;

- фізичну суть нахилометрії, методику проведення даного методу, а також принцип повірки апаратури даного методу.


Фізичні основи, методика підготовки та проведення вимірів інтенсивності природної радіоактивності. Метрологічне забезпечення апаратури гамма-методу

Радіоактивним каротажем називають геофізичні дослідження свердловин, які засновані на вимірюванні характеристик полів іонізуючих випромінювань (природних і викликаних штучно).

Найбільше розповсюдження в практиці ГДС одержали наступні види радіоактивного каротажу:

- гамма-каротаж, призначений для вивчення природного гамма-випромінювання гірських порід (ГК);

- гамма-спектрометричний каротаж (ГСМ);

- гамма-гамма-каротаж.


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 596

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
 | Радіоактивність, основні закони радіоактивного розпаду

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.