До масових навальних вантажів відносяться грунт, глина, пісок, камінь, гравій, щебінь, шлак та т.і. - близько 150 найменувань. Вони складають 75 - 80 % загального обсягу перевезень вантажів будівництва. Необхідність у перевезеннях масових навальних та насипних вантажів виникає при будівництві обєїктів із великим обсягом земельних робіт (дороги, греблі, дамби), а також при видобуванні нерудних та рудних корисних копалин.
Використання автомобільного транспорту забезпечує достатню мобільність та маневровість техніки при високій собівартості цих перевезень, тому що використовується спеціалізований рухомий склад - автомобілі-самоскиди.
При виконанні перевезень таких вантажів відстані доставки вантажу - невеликі. Як правило, автомобілі прямують завантаженими в один бік. Продуктивність автомобіля-самоскида в значній мірі залежить від часу простою його під навантаженням, який складається із часу безпосереднього навантаження tп, часу на маневрування при встановленні під навантаження tм та часу очікування навантаження біля екскаватора tоп, тобто:
, / 1 /
Час навантаження може бути визначений з урахуванням роботи екскаватора за формулою:
, / 2 /
де tц - тривалість циклу роботи екскаватора, хв;
- кількість циклів (кількість ковшів вантажу, що завангтажувалась у кузов автомобіля).
Для зменшення часу простою автомобіля під навантаженням та розвантаженням проводять різноманітні заходи, що передбачають: узгодження роботи автомобілів та екскаваторів; зменшення часу простою у черзі під навантаженням; полегшення відокремлення залишків вантажу від кузова при розвантаженні та т.і.
Поліпшенню роботи автомобілів сприяє:
- використання автомобілів-самоскидів оптимальної вантажопід-йомності, удосконалення їх конструкції;