Поняття собівартості продукції, її види та показники
Собівартість продукції — це грошовий вираз затрат підприємства на виробництво і реалізацію продукції. Собівартість продукції характеризує ефективність всього процесу виробництва на підприємстві, поскільки у ній відображаються:
- рівень організації виробничого процесу;
- технічний рівень;
- продуктивність праці та інше.
Собівартість продукції як показник використовується для контролю за використанням ресурсів виробництва, визначення економічної ефективності організаційно-технічних заходів, встановлення цін на продукцію. За умов самофінансування зниження собівартості є основним джерелом зростання прибутку підприємства.
Види собівартості:
- в залежності від часу формування затрат:
- планова,
- фактична,
- нормативна,
- кошторисна
- в залежності від місця формування затрат:
- цехова,
- виробнича,
- повна
- в залежності від тривалості розрахункового періоду:
- місячна,
- квартальна,
- річна.
За складом продукціїсобівартість буває: собівартість товарної продукції; валової продукції; реалізованої продукції; незавершеного виробництва.
У промисловості розрізняють собівартість: індивідуальну; галузеву.
Індивідуальна собівартість характеризує витрати окремого підприємства на виробництво і реалізацію продукції, а галузева(Ссг) - показує середні у галузі витрати на виробництво і реалізацію продукції, вона визначається за формулою:
де Сі— собівартість певного виду продукції на і-ому підприємстві, грн.;
Ni — кількість виготовленої продукції певного виду на і-му підприємстві, натур, один.;
п — кількість підприємств у галузі, що виготовляють даний вид продукції.