МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Новий автоматичний уСестра знайшла мою ручку буде мати такий графічний вигляд:
Абсолютно самостійним членом речення у дереві є підмет сестра (номер 1), абсолютно несамостійним – прикметник-означення мій (номер 3). У схемах О. Пєшковського не відображено порядок слів у реченні, натомість у дереві залежностей порядок слів враховано, і він впливає на рисунок. Порівняємо способи зображення синтаксичних структур у чотирьох граматиках, які послуговуються графічним зображенням: традиційній, Л. Теньєра, безпосередніх складників, граматиці залежностей на прикладі такого речення: 1 2 3 4 5 6 7 Новий автоматичний пристрій був описаний у журналі У традиційній граматиці це речення представлене так:
Пристрій був описаний журналі
Підмет і присудок зображені на одному рівні синтаксичної ієрархії як рівноправні члени й конструктивний центр речення. У граматиці Л. Теньєра це речення представлене так: був описаний
пристрій у новий автоматичний журналі
Згідно з вербоцентричною концепцією Л. Теньєра у реченні домінує присудок, підмет дорівнює актантам і розташований рівнем нижче, так само як інші другорядні члени речення. У дереві залежностей (ДЗ) коренем дерева є присудок (у цьому випадку особова форма зв’язки бути), який зв’язаний відношенням підпорядкування з іншими членами речення. У дереві залежностей синтаксична структура речення представлена так:
1 2 3 4 5 6 7 У граматиці БС спочатку з’єднуються бінарні синтагми нижчого рівня, причому складники можуть бути утворені кількома способами (рис. а і б), завершується побудова поєднанням складника групи підмета і групи присудка. Так збирається ціле речення, позначуване символом S. У граматиці безпосередніх складників графічні зображення цього речення такі: а) 1 2 3 4 5 6 7
б) 1 2 3 4 5 6 7
Їх об’єднує ієрархічна побудова, але вона різна в кожному представленні. Наприклад, у традиційній граматиці і граматиці Теньєра виділено подібні синтаксичні групи, а граф синтаксичної ієрархії відрізняється в Теньєра тим, що підмет зараховано до актантів. Дерева безпосередніх складників і залежностей візуально не мають нічого спільного, але їх об’єднує те, що встановлюються синтаксичні зв’язки не між членами речення, а між словоформами. Рос. дослідниця О. Падучева розробила правила, які дають змогу переходити від ДЗ до БС і навпаки. Основна ідея цих правил полягає в тому, що дерева в обох системах слід порівняти з погляду інформації, яка в них представлена: - у дереві БС втрачено дані про напрям зв’язку, тому не можна встановити, яке слово керує у бінарній синтагмі; - у дереві залежностей відсутня інформація про ступінь близькості супідрядних слів, про порядок об’єднання елементів в ієрархії. Якщо в системі БС позначити головне слово синтагми (за допомогою подвійної лінії на рисунках), а у ДЗ розставити знаки, які визначають порядок складання структури, то обидва типи дерев будуть рівноцінними. На схемах аналізованого речення, щоб одержати діаграму підпорядкування, яка відповідає дереву залежностей, достатньо від головного слова певного складника провести подвійну лінію до підпорядкованого члена. Щоб перейти від ДЗ до БС, слід спочатку об’єднати у складник слова двох нижніх рівнів, а потім приєднати до одержаного складника його головне слово. Так чи інакше в лінгвістиці перемагає не словесне трактування нелінійної мовної сутності лінійних мовленнєвих одиниць, а графічне, яке є зручним, наочним і переконливим.
2. Проблема окремого слова і напрям зв’язку в дереві залежностей Ознайомимося з деякими теоретичними положеннями й домовленостями, які будемо використовувати, будуючи дерево залежностей. Синтаксична структура у ГЗ представлена як певне дерево (граф), що складається з ребер і вузлів. У вузлах графа розташовані слова аналізованого речення, а ребра позначають зв’язки між ними. Ці зв’язки відображають одну основну залежність – керування. Граф – це скінченна непорожня множина, що містить p вузлів і R ребер. Оскільки в синтаксисі ми маємо речення з послідовно розташованими словами (вузлами), то доцільно говорити про впорядковані пари вузлів. У теорії графів упорядковані пари вузлів названо орієнтованими ребрами, або дугами (стрілками), а граф відповідно орієнтованим (направленим). Для глибшого розуміння правил побудови графа – дерева залежностей – наведемо приклади діаграм для направлених графів із трьома вузлами і двома або трьома дугами:
Читайте також:
|
||||||||
|