МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Вторинні значення форм способуДієслівним формам способу властива асиметричність - ознака, що ґрунтується на властивості мовних знаків змінювати співвідношення між позначаючим і позначуваним. Згадана ознака полягає в тому, що одна форма дієслівного способу може вживатися у значенні іншої, втрачаючи при цьому свою первинну, категоріальну функцію. Невідповідність між формою способу і її реальним вторинним значенням з'ясовується в контексті, який відображає відповідну конкретну комунікативну ситуацію. Спонукання до дії, крім форм наказового способу, для яких відповідне модальне значення є первинним, категоріальним, виражається дієсловами дійсного способу теперішнього, минулого і майбутнього часу, що особливо характерно для усного мовлення. Уживання дійсного способу в ролі наказового використовуються тоді, коли наказ не викликає жодних заперечень. Наприклад: Після екскурсії ви обов'язково повертаєтесь на репетицію; Після екскурсії ви обов'язково повернетесь на репетицію; - Взяли, хлопці, ящики - пішли! Нема чого час гаяти: мені ще до міста треба, - сказав вантажник Григорій (Ю. Смолич). У системі українського дієслова широко представлена функціональна транспозиція наказовий спосіб —> дійсний спосіб. Уживання наказового способу в ролі дійсного має додатковий значеннєвий відтінок негативного ставлення мовця до тих або тих дій чи станів. Наприклад: Другі бігають, кричать, а ти сиди, пряди, вечеряти подай, посуду перемий, та тоді й лягай, а як другі півні прокричали - вставай, світи і знову за гребінь (П. Мирний). У поєднанні із сполукою візьми та й форма наказового способу вживається для вираження раптовості дії і співвідноситься за реальним значенням з дієсловом у формі минулого часу доконаного виду. Наприклад: Райко візьми та й пошли ті гроші, маючи надію швидко одержати жалування й покласти позичену суму (С. Васильченко). Наказовий спосіб використовують у вторинній функції на позначення умовного способу, виражаючи додатковий відтінок безперечної обумовленості дії за відповідних супровідних обставин. Наприклад: Мати знала, що застукай його в хаті білі, та ще довідайся, з ким і де був, не помилують... (А. Головко); Скинь з нього окуляри, кинь дві розбійницькі іскри в очі - та й матимеш готовий образ дяка-пиворіза (М. Стельмах). У ролі наказового способу може також уживатись інфінітив, набуваючи значення категоричного наказу: Стояти струнко! Форми бажального способу використовують для вираження некатегоричного спонукання до дії у формі розповідного або питального речення. Наприклад: Зачинив би ти вікно, бо дуже холодно в кімнаті; Чи не зачинив би ти вікно, бо дуже холодно в кімнаті?
Читайте також:
|
||||||||
|