Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Соціально-економічний потенціал України і перспективи його розвитку.

Для прогнозування перспективи розвитку нашого суспільства та розробки національних цільових програм економічного і соціального розвитку України важливо оцінити стан соціально-економічного потенціалу і визначити перспективу його розвитку.

Складання таких програм спирається на прогнозі розвитку:

I- людського;

II- праце ресурсного;

III- науково-технічного потенціалів;

IV- інноваційно-інвестиційної діяльності.

На їх підставі обґрунтовуються конкретні напрямки і пріоритету розміщення і розвитку продуктивних сил держави на будь-який перспективний термін.

I. При визначенні перспектив розвитку пасажирського транспорту важливо вивчити демографічний стан нашого суспільства і чітко визначити реальні напрямки демографічного розвитку України. Для майбутнього розвитку держави важливе стратегічне значення має людський фактор, на який впливає народжуваність, смертність, міграція та склад населення.

Отже, для демографічної ситуації в Україні протягом трансформаційного періоду характерним є наступне:

А) падіння народжуваності;

Б) зростання смертності та стабілізація її рівня;

В) перехід до звуженого механічного відтворення (перевищення кількості вибулих над чисельністю прибулих);

Г) зменшення абсолютної чисельності населення.

А) Очікувані тенденції народжуваності не дають підстав до позитивних зрушень в демографічній ситуації країни на найближчу перспективу (до 2020 р.). лише після 2015р. при активізації державної політики в цьому плані можна розраховувати на доведення коефіцієнта народжуваності до рівня 1,35-1,45 дітей в розрахунку на одну жінку.

Для підвищення народжуваності необхідно реалізовувати, перш за все в економічній сфері, наступні заходи [13]:

- здійснювати поступове підвищення розмірів допомоги сім’ям на дітей до рівня мінімальної зарплати;

- проведення реформи системи оплати праці у бюджетній сфері з передбаченням витрат на виховання необхідної для сім’ї та суспільства кількості здорових дітей;

- впроваджувати систему надання житлових і споживчих кредитів молодим сім’ям із частковим їх погашенням при народженні дитини;

- модернізувати та розвивати на якісно новому рівні систему дитячого дошкільного виховання і ранньої освіти дітей.

Б) Очікувані тенденції смертності в перспективі до 2030 р. (згідно з прогнозними даними) дають підстави очікувати лише на незначне зменшення ймовірностей смерті через наступне:

- тенденції смертності довготривало матимуть хвилеподібний характер;

- суспільство має значні резерви зниження смертності у різних вікових груп населення (до працездатних, особливо працездатних);

- у населення відпрацювався самозахист, що допомагає адаптуватися населенню до складних соціально-економічних умов при подоланні затяжної кризи протягом тривалого періоду часу;

Дуже важливим для покращення демографічної ситуації, має реалізація ефективної державної політики щодо збереження і поліпшення здоров’я населення.

Для її вирішення необхідно:

- забезпечення необхідних розмірів фінансування програм охорони здоров’я населення;

- відновити практику профілактичних оглядів населення;

- запобігати поширення таких захворювань, як туберкульоз і ВІЛ/СНІД завдяки реформи системи охорони здоров’я і збільшення розмірів фінансування;

- підвищувати безпеку руху на транспорті;

В) Очікувані тенденції міграції населення полягають в наступному [14,15]:

- зменшення інтенсивності міждержавних міграційних зв’язків з країнами СНД малоймовірне через те, що вона вже досягла низького рівня;

- матиме місце зростання виїзду з України людей до країн Європи, Америки, а також до Австралії, Нової Зеландії і Ізраїлю;

- обсяг прибуття до України громадян із розвинутих країн світу збережеться на нинішньому незначному рівні;

- збережеться обмін громадян із афро-азіатських країн з метою прибуття їх до України на навчання і повернення їх додому після його закінчення;

- можливе збільшення (за оптимістичним варіантом прогнозу) повернення етнічних українців та представників депортованих народів з країн СНД.

Регулювання міграційних процесів на користь нашої держави необхідно здійснювати на державному рівні, для чого потрібно [13]:

- приєднатися Україні до відповідних конвенцій МОП, статей Європейської Соціальної Хартії та ратифікувати її;

- підписати угоди з іншими державами про працевлаштування громадян України в цих державах;

- підвищувати рівень життя населення України, що буде зміцнювати осілість наших громадян в державі і забезпечувати її привабливість для спеціалістів з інших країн.

Г) Кількість та склад населення України в перспективі буде визначатися в залежності від наступного [14,15]:

- потенціал демографічного зростання України вже вичерпано повністю, що унеможливлює не лише розширене, а і просте відтворення населення, в результаті чого кількість населення буде постійно зменшуватися;

- прогнозується тривалий процес старіння населення через низку народжуваність і зростання середньої тривалості життя у старших вікових груп;

II. Працересурсний потенціал України у період до 2015 року буде формуватися в залежності від:

- темпів нарощування позитивних змін в економіці країни,

-поліпшення трудової активності працездатного населення,

- перерозподілу трудових ресурсів між галузями економіки в залежності від структурних її змін,

- налагодження системи професійної перепідготовки кадрів для формування адаптаційних можливостей робочої сили,

- поліпшення безпечності підприємств робочою силою,

- детінізації зайнятості населення,

- дотримання підприємствами гарантій соціального захисту людей,

- підвищення ефективності заходів скорочення масового безробіття та інше.

Але слід враховувати реальні складнощі це:

- недоліки і масові порушення нормативно-правової бази щодо регулювання соціально-трудових відносин;

- зміни під впливом зовнішніх чинників в функціонуванні підприємств різних форм власності (посилення податкового і інфляційного тиску);

- зменшення інвестицій та інновацій та інше;

- підвищення вартості робочої сили та інше.

Через те, що загальна чисельність населення можливо буде скорочуватися швидше, ніж працересурсний потенціал, при прогнозуванні обсягів перевезень, особливо у внутрішньо міському і приміському сполученні, необхідно враховувати те, що попит на пасажирські перевезення теж буде зменшуватися але не пропорційно змінам чисельності населення [14,15].

III. Виведення України із глибокої кризи неможливо без вирішення проблеми результативної діяльності і використання новітніх технологій, для чого державі необхідно мати високо розвинутий науково-технічний потенціал. У економічному розвитку будь-якої держави важливу роль відіграє науково-технічний прогрес. Як свідчать результати наукових досліджень, понад 80% зростання валового внутрішнього продукту (ВВП) здійснюється не за рахунок нового будівництва, а за рахунок впровадження новітніх технологій [15].

Причинами низького рівня інноваційної діяльності в державі є наступні:

- значне зменшення централізованих капітальних вкладень,

- високий рівень податків,

- складнощі в отриманні довгострокових кредитів,

- відсутність значних фінансів по регіонах та інше.

- недостатнє фінансування у промисловості і зменшення обсягів науково-дослідних робіт;

- виконання досліджень здійснюється науковими організаціями галузевого сектору складає 64%, академічного і вузівського – 10%, заводського – 6%;

- протягом трансформаційного періода відбулося різне старіння, скорочення чисельності наукових кадрів (майже на 50%), що продовжиться в майбутньому.

Тому необхідно не лише зберегти науковий потенціал в умовах затяжної економічної кризи, а і здійснити за короткий термін кардинальну перебудову науково-технічної і інноваційної діяльності. Тенденції в перспективному розвитку науково-технічного потенціалу держави будуть впливати на роботу всіх пасажирського транспорту, особливо регіонів основного їх зосередження.

IV. Зміна темпів інноваційної та інвестиційної діяльності в державі завдяки активному впровадженню новітніх наукових досягнень забезпечуватиме в перспективі стабільне соціально-економічне зростання в нашому суспільстві. Для цього державі необхідно терміново вирішити ряд задач [15]:

- надання пільгових кредитів і державних гарантій на закупівлю капіталоємного обладнання вітчизняного виробництва;

- концентрація державних фінансових ресурсів на пріоритетних напрямках;

- реформування податкової системи з метою забезпечення фінансування модернізації економіки;

- розвиток вільних економічних зон для збільшення привабливості інвестування модернізації виробництва.

В результаті удосконалення інноваційно-інвестиційної діяльності в Україні будуть спостерігатися позитивні зміни [15]: підвищуватиметься зайнятість населення, його соціальна захищеність і матеріальна забезпеченість, надходження до бюджету, кількість підприємств-споживачів інвестиційної продукції. Через те, що в Дніпропетровській , Донецькій, Харківській, Львівській, Київській областях та м. Києві зосереджена більшість пріоритетних галузей економіки, напевно в цих регіонах слід передбачати реалізацію значних інвестицій, що призведе до зростання потреби в переміщенні людей і удосконалення пасажирського транспорту.

Підвищення життєвого рівня населення на найближчу перспективу повинно стати одним із головних напрямів суспільно-економічного розвитку нашої держави.

З 2000 р. в Україні спостерігається зростання важливого макроекономічного показника розвитку держави (валовий внутрішній продукт), що дає можливість оцінити рівень життя населення. Але реальна середня заробітна плата і грошові доходи змінюються зовсім по-іншому. Тому, незважаючи на наявність сприятливих чинників економічного зростання в Україні, не має твердої впевненості на позитивні зрушення в життєвому рівні населення.

Слід звернути увагу на ту обставину, що протягом трансформаційного періоду населення України досить часто, спираючись на власний розум і сили, навчилося адаптуватися до складних соціально-економічних умов і подолання складнощів, заподіяних затяжною економічною кризою. Це підсилює сподівання на позитивні зрушення в життєвому рівні людей в майбутньому, що призведе до зростання обсягів пасажирських перевезень, які згідно з прогнозом до 2015 р. в порівнянні з рівнем 2003 р. збільшаться на 38,2% [14].


Читайте також:

  1. IV. Критерій питомої потенціальної енергії деформації формозміни
  2. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  3. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  4. А/. Верховна Рада України.
  5. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  6. Аграрні закони України
  7. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  8. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  9. Адміністративно-правовий статус Кабінету Міністрів України
  10. Адміністративно-територіальний устрій та соціально-економічний розвиток
  11. Адміністрація Президента України
  12. Адреси бібліотек України




Переглядів: 1006

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Транспортна рухливість населення. | Перспективи територіальної організації продуктивних сил, розселення та розвитку поселень.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.016 сек.