Система ціноутворення на пасажирському транспорті повинна ґрунтуватися на результатах дослідження потреб в перевезеннях і рівня доходів різних груп населення України. Важливими характеристиками ринку пасажирських перевезень є попит і ціна транспортних послуг. Вони взаємопов’язані між собою, між ними існує обернена залежність. При збільшенні ціни на сервісні послуги зменшується величина попиту.
При визначенні ціни на перевезення пасажирів необхідно знати:
I.Величини пасажиропотоків, яка може бути визначеною аналітично. Для цього необхідно скористатися універсальною моделлю визначення величини пасажиропотока, згідно з якої стверджується, що між двома великими містами існує транспортне „тяжіння”, яке прямо пропорційне добутку величин населення в цих містах і обернено пропорційне відстані між ними [16]:
, (5.1)
де - пасажиро потік із пункта і в пунктj;
- чисельність населення відповідно в пунктах і і j;
- відстань між населеними пунктами.
В сучасних умовах при визначенні ціни перевезення необхідно враховувати значення таких важливих економічних показників, як:
II. доходи людей;
III. рівень заробітної плати;
IV. витрати (споживча корзина) населення;
V.ціну квитка між визначеними пунктами.
Рівень купівельної спроможності транспортної послуги визначається [16]:
, (5.2)
де - середньомісячна заробітна плата в районі здійснення пасажирських перевезень;
- споживча корзина в регіоні;
- вартість поїзда.
Отже, між попитом, ціною поїздки і рівнем купівельної спроможності існує зв’язок, виявити який можна з використанням відомих методів кореляційного аналізу. Для переважної більшості послуг її ціна і попит пов’язані оберненою залежністю: із збільшенням ціни попит зменшується. В загальному вигляді залежність попиту від ціни поїздки представляє собою пряму або криву лінію із нахилом вниз. Тому важливим моментом для пасажирської компанії є правильно сформувати криві попиту.