МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 1. МАКРОЕКОНОМІКА ЯК НАУКАЛЕКЦІЙНИЙ КУРС
План
1.1. вступ до макроекономіки; 1.2. об’єкт та предмет макроекономіки; 1.3. метод макроекономіки.
В основі практичної функції макроекономіки лежить головна супе-речність суспільства: суперечність між безмежними матеріальними потре-бами людей та обмеженими економічними ресурсами. Не будучи в змозі повною мірою задовольняти свої потреби, суспільство, проте, може впли-вати на рівень їх задоволення з метою його зростання. Вирішення цієї про-блеми можливе за умов підвищення ефективності використання наявних ресурсів, тобто на основі підвищення ефективності національної економіки. Є кілька шляхів підвищення ефективності національної економіки. До основних можна віднести такі: забезпечення повної зайнятості ресурсів; досягнення найбільш раціонального розподілу ресурсів між окремими видами виробництва, а також поточними та перспективними потребами; зростання продуктивності ресурсів і мінімізація витрат на виробництво одиниці продукції. Отже, головною метою суспільства є максимізація рівня задоволення своїх потреб, а головним джерелом її досягнення є зростання ефективності національної економіки. З цього випливає головне завдання макроеконо-міки: забезпечення суспільства знаннями, спираючись на які можна створювати умови для підвищення ефективності національної економіки і завдяки цьому підвищувати рівень задоволення матеріальних потреб. Об’єктом макроекономіки є економічна система; тобто економіка як цілісна система, що функціонує на основі певних історично визначених виробничих відносин. Є три типи економічних систем: ринкова економіка, командно-адмі-ністративна (планова) економіка, змішана економіка. Вони різняться фор-мою власності на матеріальні ресурси і механізмами регулювання еконо-міки. Сучасна економіка є змішаною, в якій співіснують приватна та державна власність та адекватні їм механізми впливу на економічні процеси. Економічна система функціонує на основі відносин між окремими її суб’єктами. В умовах змішаної економіки її суб’єктами є домашні госпо-дарства, підприємства і держава. В економічному кругообігу вони викону-ють певні функції і в своїй діяльності спираються, з одного боку, на рин-кові інститути, а з іншого – на правове поле, що створене державою (рис. 1.)
Рис. 2.1. Схема взаємозв’язків між макроекономічними суб’єктами та ринками В основі економічної діяльності домогосподарств і підприємств лежать приватні інтереси, які зводяться до загальнонаціональних через ринковий механізм. Економічна діяльність держави спрямована на досягнення загальнонаціональних цілей і пріоритетів, які реалізуються через її економічну політику. Предметом макроекономіки є механізм функціонування економіки. З метою його вивчення макроекономіка виконує дві функції: позитивну і нормативну. Перша спрямована на обґрунтування висновків, які поясню-ють сучасний стан економічного розвитку країни; друга – на обґрунтуван-ня рекомендацій щодо подальшого розвитку національної економіки. Щоб макроекономіка могла виконувати свої функції, вона має спиратися на певні методи, які надають їй можливість узагальнювати факти та відображати певні закономірності у функціонуванні економіки. Головним методом такого узагальнення та відображення є моделювання макроекономічних процесів. Модель ‑ це спрощена картина реальності, абстрактне узагальнення фактичної поведінки досліджуваних явищ. Застосовуються різні типи мо-делей: графічні, табличні, схематичні, математичні. В моделях викорис-товуються два типи змінних: ендогенні та екзогенні. Ендогенні змінні ‑ це внутрішні чинники моделі, які визначаються в процесі її побудови. Екзо-генні змінні ‑ це зовнішні для моделі чинники, які визначаються до почат-ку її побудови. Модель показує, як екзогенні змінні впливають на ендогенні. При побудові моделі використовується метод припущення. Це спрощує аналіз і дає можливість зосередити увагу лише на досліджуваній залежності. Багато економічних змінних характеризують певні явища кількісно. Слід розрізняти два типи кількісних змінних: запас і потік. Запас ‑ це кількість будь-чого в даний момент часу. Потік ‑ це кількісна визначеність зміни будь-чого. Так, наявний в економіці капітал ‑ це запас, а інвестиції ‑ це потік, який впливає на величину запасу капіталу.
Питання для самоконтролю
1. У чому полягає головна суперечність суспільства? 2. Як впливає на ефективність економіки зростання рівня зайнятості, раціоналізація розподілу ресурсів і підвищення ефективності ресурсів? 3. Який зв’язок існує між макроекономікою та економічною політикою? Читайте також:
|
||||||||
|