МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 12. ЕКОНОМІЧНЕ ЗРОСТАННЯ
План
12.1. фактори економічного зростання ; 12.2. модель економічного зростання Солоу.
Головне питання, на який прагне відповісти теорія економічного росту, зводиться до тому, яким образом можна збільшити реальний обсяг номінального продукту в довгостроковому періоді, тобто в умовах повної зайнятості. Відповідь на це питання має практичне значення, тому що його рішення дозволяє перебороти обмеженість ресурсів і, отже, розширити можливості економіки задовольняти потреби суспільства. Економічне зростання виміряється двома способами: збільшенням реального ВНП і ростом його обсягу на душу населення за визначений період часу. Залежність економічного зростання від його факторів описується за допомогою певних моделей. Найбільш показовою серед них є модель Солоу. Фактори економічного росту можна розділити на три групи: фактори пропозиції (природні ресурси, трудові ресурси, обсяг основного капіталу, технологія); фактори попиту (рівень сукупних витрат) і фактори розподілу (ефективне використання ресурсів). Але під час обговорення проблем економічного росту на перший план звичайно висувається роль факторів пропозиції. Тому економічне зростання нерідко визначають за допомогою зрушення кривій пропозиції вправо. Розглядаючи економічне зростання у його зв'язку з факторами пропозиції, можна зробити висновок, що збільшення ВНП визначається і нарощуванням ресурсів, і підвищенням ефективності їхнього використання. Перше вимагає розширення екстенсивних факторів росту пропозиції, друге на перший план висуває інтенсивні фактори його розширення. В даний час у розвитих країнах першорядну роль у поясненні економічного росту грають інтенсивні фактори – технічний прогрес, організація і керування виробництвом, загальне і професійне утворення. На економічне зростання впливають й інші фактори. Одні з них стримують економічний ріст (наприклад, великі капіталовкладення в охорону навколишньої природи, вихолощування творчого початку в трудовій діяльності, гострі соціальні колізії і т.д.). Інші, навпроти, можуть його прискорювати (наприклад, сприятлива соціальна, культурна, політична ситуація в суспільстві). В моделі Солоу визначається вплив запасу капіталу, прирісту насе-лення та технічного прогресу на капіталоозброєність і, як наслідок, на еко-номічне зростання. Провідною ідеєю моделі є те, що лише технічний про-грес забезпечує зростання обсягу продукту на основі підвищення продук-тивності праці і тому є єдиним чинником зростання життєвого рівня населення. В економістів немає однозначного відношення до економічного росту, тому що він супроводжується не тільки позитивними, але і негатив-ними наслідками. Серед прихильників економічного росту існують розбіж-ності щодо ролі держави в його стимулюванні і регулюванні. Кейнсіанська школа зв'язує економічне зростання, у першу чергу, з факторами попиту і стверджує, що за допомогою фіскальної і кредитно-грошової політики держава може його регулювати, насамперед, у короткостроковому періоді. Прихильники теорії економіки пропозиції вважають, що економічне зростання пов'язано, у першу чергу, з факторами пропозиції, що повинне стимулюватися продуманою системою оподатковування. Багато економістів вважають, що економічний ріст припускає участь держави у формуванні визначеної індустріальної політики, що створює сприятливі умови і стимули для підвищення його темпів. При наявності всіляких точок зору на роль держави в регулюванні економічного росту, економісти, як правило, визнають, що можливості його впливу на рівень капіталоємності і схильності до заощадження в умовах повної зайнятості дуже обмежені. Питання для самоконтролю 1. Розкрийте поняття економічного зростання і способи його вимірювання. 2. Поясніть відмінність між екстенсивним та інтенсивним економічним зростанням. 3. Охарактеризуйте основні фактори, що впливають на економічне зростання. 4. Охарактеризуйте технічний прогрес в сучасних умовах. 5. Розкрийте роль інвестицій в людський капітал як фактора економічного зростання. 6. Визначте негативні наслідки технічного прогресу. 7. Розкрийте роль держави в регулюванні економічного зростання.
Література до теми 12:[1; c. 331-370], [2; c. 561-607], [4; c. 141-181], [5; c. 193-232], [6; c. 218-235]. Читайте також:
|
||||||||
|