Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція 8. Трансактний аналіз Е. Берна

1. Основні поняття теорії трансактного аналізу

2. Цілі і методи психотерапевтичного процесу

 

1. Основні поняття теорії трансактного аналізу

 

Теоретиком психоаналітичного напряму є відомий американський психотерапевт Ерік Берн (1902-1970) [16]. Він займався приватною практикою в Кармеле (США, штат Каліфорнію), був консультантом з питань групової психотерапії в декількох установах Сан-Франциско, читав лекції в Каліфорнійському університеті.

Одна з найбільш популярних психотерапевтичних концепцій Э. Берна - трансактний аналіз, тобто аналіз взаємодій. Ця концепція стала широко відомою в 60-х роках XX ст. після виходу робіт ученого “Ігри, в які грають люди” (1964), “Люди, які грають в ігри”, що стали бестселерами практично у всьому світі.

Американський психолог Ерік Берн створив самостійний психотерапевтичний напрям, який набув широкого поширення у всьому світі під назвою трансактний аналіз. Слово трансакція переводиться як взаємодія і, відповідно, поняття трансактний аналіз – це аналіз взаємодії, а простіше - спілкування людей.

Трансактний аналіз будується на тому, що в основі будь-яких форм неадаптивної (невідповідного, незадовільного) поведінки людини лежить певна запрограмована на рівні підсвідомість схеми взаємин і взаємодії. Ерік Берн називає ці схеми взаємин іграми, в які ми, самі того не усвідомлюючи, граємо все наше життя.

Трансактний аналіз передбачає розділення моделей взаємин (ігор) на розігрування трьох основних ролей нашого Я. Воно (наше Я) може виступати в ролі Батька, Дорослого і Дитини. Ці ролі непостійні і періодично міняються у однієї і тієї ж людини залежно від ситуації і від сприйняття їм образу і поведінки того, з ким він спілкується.

У своїй еклектичній по композиції концепції Е. Берн використовував поняття психодинамічного і біхевіористського підходів, роблячи акцент на визначенні і виявленні схем поведінки, які “програмують” (реалізують “сценарій”) взаємодії особистості з собою і іншими.

У центрі концепції Э. Берна знаходиться поняття “его-стан”.

Таких его-станів він розрізняє три: Батько, Дитина і Дорослий, які, у свою чергу, складають структуру особистості. Розглянемо кожний з цих станів.

Батько. Це інформація, отримана в дитинстві від батьків і інших авторитетних осіб, а також навчання, повчання, правила поведінки, соціальні норми, заборони, тобто інформація про те, як потрібно і як не можна поводитися в тій або іншій ситуації. З одного боку, це набір корисних, перевірених часом правив, з іншої - арсенал забобонів і упереджень. Батько може виступати в ролі Контролюючого Батька (заборони, санкції) і Батька, що Піклується (ради, підтримка, опіка). Діагностувати стан Батька можна по таких висловах, як “я винен”, “мені не можна”. До вербальних (словесних) характеристик відносяться також повчальні, оцінюючі, підтримуючі або критичні зауваження типу “завжди”, “ніколи”, “припини це”, “ні за що в світі”, “отже, запам'ятай”, “скільки разів я тобі говорив”, “я б на твоєму місці”, “милий мій”, “бідолаха”, “яка дурниця”.

Фізичними ознаками Контролюючого Батька є нахмурені брови, стиснуті губи, гойдання головою, грізний вигляд, “вказуючий перст”, постукування ногою, руки на стегнах, руки, схрещені на грудях, зітхання, погладжування іншого по голові і т.п.

Дитина. Це емоційний початок в людині, який може виявлятися в двох видах: Природна Дитина і Адаптована Дитина.

Природна Дитина. Це властиві дитині межі: довірливість, ніжність, безпосередність, цікавість, творча захопленість, винахідливість. Завдяки цим рисам Природна Дитина набуває великої цінності незалежно від віку: він додає людині чарівливість і теплоту. Разом з тим Природна Дитина не тільки приваблива, але і капризна, образлива, легковажнийн, поблажливий до себе, егоцентричний, упертий і агресивний.

Адаптована Дитина. Це та частина особи, яка, бажаючи бути прийнятою батьками і боячись їх відкидання, не дозволяє собі поведінки, не відповідної очікуванням і вимогам батьків. Для Адаптованої Дитини характерні підвищена конформність, невпевненість, особливо при спілкуванні із значущими особами, боязкість, соромливість. Різновидом Адаптованої Дитини є Бунтуюча (проти Батька) Дитина, що іраціонально заперечлива авторитети, норми, порушує дисципліну.

У трансактному аналізі Дитина діагностується на підставі висловів, що виражають відчуття, бажання, побоювання: “я хочу”, “я не хочу”, “мене злить”, “я ненавиджу”, “мені все одно”, “яке мені справа”. До невербальних характеристик відносяться тремтячі губи, сльози, надутий вигляд, опущений погляд, пхикаючий голос, знизування плечима, розмахування руками, емоційний вираз захоплення.

Дорослий, або доросле “Я”. Це стан, що утілює об'єктивну, розсудливу і разом з тим емпатічеськую, доброзичливу частину особистості.

Якщо Батько - це викладена концепція життя, а Дитина - концепція життя через відчуття, то Дорослий - це концепція життя через мислення, заснована на збиранні і обробці інформації. Дорослому Я-состоянію відповідає фрейдівське “Я” (Его).

Подібно до того, як “Я” у З. Фрейда є ареною, на якій відбуваються баталії між витисненими відчуттями Воно і соціальними заборонами над-Я, Дорослий у Е. Берна грає роль арбітра між Батьком і Дитиною. Роль дорослого зводиться не до придушення того і іншого і піднесенню над ними, а до вивчення інформації, записаної в Батьку і Дитині. Аналізуючи цю інформацію, Дорослий вирішує, яка поведінка найбільш відповідає конкретним обставинам, від яких стереотипів необхідно відмовитися, а які прийняти. Так, на вечірці доречна поведінка, що диктується Дитячим Я-станом, і недоречне моралізоване Батька на тему аскетичного способу життя. Саме у цьому ключі необхідно розуміти девіз трансактного аналізу: “Будь завжди дорослим!” Психотерапевт в роботі звертається до Дорослого пацієнта [9].

При взаємодіях (трансакціях) людей можуть включатися різні Я-стани.

Розрізняють трансакції додаткові, перехресні і приховані.

Додатковиминазиваються трансакції, відповідні очікуванням контактуючих людей і що відповідають здоровим людським відносинам. Такі відносини не конфліктогенни і можуть продовжуватися необмежений час. Стимул і у відповідь реакція при такій взаємодії зображуються паралельними лініями. Прикладом трансакції “Дорослий - Дорослий” може служити неупереджена розмова з метою отримати інформацію: “Ви не чули, яка погода очікується завтра?” - “Обіцяють дощ”.

Типовий приклад розмови між батьками, обтяженими забобонами: “Нинішня молодь думає тільки про розваги”. - “Ще б! Адже вони живуть на всьому готовому!” Взаємодія “Батько - Дитина” ілюструє такий діалог між подружжям: “Щось мені нездоровиться сьогодні. Здається, у мене температура”. - “Тоді лягай в ліжко, я приготую тобі чай з лимоном і дам аспірин”.

Конфліктогенною здатністю володіють перехресні трансакції. В цьому випадку на стимул дається несподівана реакція, активізуюча невідповідний стан “Я”. Е. Берн наводить приклад, названий їм “Запонки”. Чоловік не може знайти запонки. Він питає у дружини: “Ти не знаєш, де мої запонки?” Це питання Дорослого, такого, що чекає інформації, і паралельна додаткова відповідь була б такою: “Подивися у верхньому ящику шафи”.

Проте якщо у дружини був важкий день, то вона може відповісти так: “Куди поклав, там і візьми”. Стимул виходить від Дорослого, але дружина повернула відповідь від Батька. Стимул і реакція перетнулися. Комунікація припиняється: чоловік і дружина не можуть більше говорити про запонки, спочатку вони повинні з'ясувати, чому він ніколи не кладе речі на місце. Якби відповідь дружини виходила від Дитини (“Вічно я у тебе у всьому винна!”), утворилася б та ж безвихідь. Такі перехресні трансакції починаються взаємними докорами, колючими репліками і закінчуються лясканням дверима і гучним вигуком “Це все із-за тебе!”, що дав назву однієї з психологічних ігор, описаних Е. Берном.

Приховані трансакції відрізняються від додаткових і перехресних тим, що охоплюють більше двох станів “Я”, оскільки повідомлення в них маскується під соціально прийнятним стимулом, але у відповідь реакція очікується з боку ефекту прихованого повідомлення, що і складає суть психологічних ігор. Наприклад, якщо продавець машин, посміхаючись, говорить своєму клієнтові: “Ця наша машина - найпрекрасніша спортивна модель, але вона, напевно, дуже дорога для Вас”, то його слова можуть бути сприйняті як Дорослим, так і Дитиною клієнта. Коли їх чує Дорослий, відповідь може бути таким: “Так, Ви маєте рацію, для мене це дорого”.

В той же час Дитина може відповісти так: “Я беру цю машину - це якраз те, що я хочу”. Найбільш тонкі обманні ходи будуються з урахуванням людської потреби у визнанні.

Психологічна гра є набором наступних один за одним додаткових прихованих трансакцій з чітко певним і передбаченим результатом. Це набір трансакцій з прихованою мотивацією, які містять пастку, каверзу. Безліч подібних ігор приведена в роботі Э. Берна “Ігри, в які грають люди” [2].

Важливим в трансактном аналізі є поняття “сценарій”.

Сценарій- це життєвий план, що нагадує спектакль, який особа вимушена грати. Він залежить від позицій, прийнятих в дитинстві, і записується в дитячий Я-стан через трансакції (взаємодії), які відбуваються між батьками і дитиною.

Ігри, в які грають люди, є частиною сценарію. Гра в трансактному аналізі розуміється як фіксований і неусвідомлюваний стереотип поведінки, коли особа прагне уникати близькості, тобто повноцінного спілкування, шляхом маніпулятивної поведінки. Поширені такі ігри: “Так, але .”, “Коли б не ти.”, “Який я нещасний .”, “Дивися, що ти зробив зі мною .” і ін. [2].

 


Читайте також:

  1. ABC-XYZ аналіз
  2. II. Багатофакторний дискримінантний аналіз.
  3. SWOT-аналіз у туризмі
  4. SWOT-аналіз.
  5. Tема 4. Фації та формації в історико-геологічному аналізі
  6. V. Нюховий аналізатор
  7. АВС (XYZ)-аналіз
  8. Автомати­зовані інформаційні систе­ми для техніч­ного аналізу товар­них, фондових та валют­них ринків.
  9. Алгоритм однофакторного дисперсійного аналізу за Фішером. Приклад
  10. Альтернативна вартість та її використання у проектному аналізі
  11. Аналіз активів банку
  12. Аналіз альтернативних рішень




Переглядів: 17120

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Самовиховання психолога. | Особливості уроків психології.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.02 сек.