Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Освіта й наука.

ІДЕЇ РЕНЕСАНСУ І РЕФОРМАЦІЇ В УКРАЇНІ.

ТЕМА 6

( УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА XIV – XVII ст.)

Отже, у XIV столітті територія Галичини входить до складу польської держави. При цьому і колишні території Київської Русі також стають володіннями іноземців – литовських князів. Наприкінці XIV століття вся східна Україна була підкорена великому князю литовському. Культурний розвиток литовського князівства був нижчим, ніж у підкорених держав (України та Білорусії), тому культура цих народів не зазнавала утисків, а навпаки – право та організація суспільно-політичного життя України й Білорусії було взято за основу в Литві. Відтак урядовою мовою Великого князівства Литовського була “руська”, що склалася на основі синтезу писемної церковнослов’янської мови та елементів усної староруської мови часів Київської Русі.

У цей період уже побутує термін “Україна”. Одна з найпоширеніших версій щодо походження назви: спочатку так називали окремі землі на південному заході, відповідно “Україна” походить від “край” – кордон, межа.

Офіційно ця назва вживається з ХVІ ст. для позначення усієї території країни. Приблизно з ХІV - ХVІ ст. українці постають як самостійна нація зі своїми мовними властивостями, специфічною культурою та побутом.

У 1385 році Кревська унія, закріпивши об’єднання Литви і Польщі, надала польській шляхті право володіти українськими землями. Йдеться передусім про Київщину, Галицько-Волинську Русь та Чернігово-Сіверщину. Закарпаття ж перебувало під владою Угорщини.

Цими причинами пояснюється певний занепад національної української культури. Так, поступово поширюється латинізація (особливо після прийняття Люблінської унії 1569 року). У період боротьби за православну віру центром знов стає Київ, а провідною соціальною силою – козацтво. Давня культура Київської Русі поступово занепадає, а їй на зміну формується вже українська.

Протягом ХІV - ХVІІ ст. в Україні споруджуються міста, розвиваються ремесла і торгівля, пожвавлюються міжнародні зв’язки тощо.

В Європі у цей час поширюються ідеї Ренесансу і Реформації. На українських землях ці ідеї не були поширеними, в основному – в Польщі й Литві.

Вплив Реформації на українських землях полягав у тому, що вона висунула вимоги до покращення рівня початкової та вищої освіти.

Осередками освіти були спочатку монастирі (як і у ХІІІ ст.). Вищого навчального закладу в Україні не було, хоча деякі монастирські школи мали міжнародний авторитет (наприклад, школа при Києво-Печерській лаврі).

У школах вивчали азбуку, молитви, читали часослов, псалтир, писали скорописом.Допомагати дякам могли “бакаляри” – молоді люди з незакінченою освітою (або самі були вчителями).

Поширені були і приватні школи для заможних людей.

Під впливом Реформації протестанти засновують у Польщі і Литві свої школи, в яких вчилися і українці (гімназія та академія у Рахові). В Україні: протестантські школи у Дубні та Хмельнику.

Зростає роль католицьких шкіл; діяльності єзуїтів. Не маючи православних шкіл, заможні люди віддають дітей до єзуїтських, відтак поширюється католицизм. Єзуїти навчали граматики, поетики і риторики (“тривіум”), у другій частині – математики, астрономії, музики, діалектики (“квадривіум”), додатково – основам історії, географії, природознавства тощо. Мова навчання – латинська.

З’являються й уніатські школи. У 1569 р. єзуїти у Вільно відкрили колегіум, у 1579 р. йому надали статус академії. У відповідь у 1580 р. в Острозі за сприяння князя К. Острозького було відкрито Острозький слов’яно-греко-латинський колегіум. Він задумувався також як академія. Називали цей заклад і “Тримовним ліцеєм”. При колегіумі утворилося своєрідне наукове товариство: Герасим Смотрицький, Василь Суразький, Дем’ян Наливайко, архідиякон Кіпріан. Найвизначніша справа цього гуртка – видання Острозької Біблії (1581 р.) – церковнослов’янська мова. Видавцем цієї книги був І. Федоров, який з 1572 р. жив у Львові (1574 р. – “Апостол”, 1578 р. – “Азбука”, “Буквар”), з 1580 р. живе в Острозі.

Поступово панство потрапляє під вплив католицтва й уніатства. Острозька академія з 1608 р. (смерть князя) занепадає, онука князя робить його єзуїтською колегією.

Функцію оборони православної культури беруть на себе братства – національно-релігійні організації православного міщанства. Спочатку братства займалися справами християнського милосердя, пізніше – питаннями науки й освіти. Діяльність братств активізується у другій половині ХVІ ст., хоча відомі вони були і раніше. Поступово братства стають загальнонародними (не лише міщанськими).

Одним із перших активізувалося Львівське братство (70-ті рр. ХVІ ст. ). Саме завдяки братській школі Львів стає осередком наукового життя нарівні з Острогом. Члени братства: Стефан і Лаврентій Зизанії, Кирило Транквіліон Ставровецький, Памво Беринда та інші.

Братські школи виникають у Галичі, Луцьку, Немирові, Вінниці тощо. Культурно-освітній рух поступово поширюється у напрямку Києва. Цей рух пов’язують з ім’ям Єлисея Плетенецького, який з 1599 р. був архімандритом Печерського монастиря. Він викупив стару друкарню Балабанів, згуртував навколо монастиря людей з широкими науковими зацікавленнями: Захарія Копистенський, брати Памво і Степан Беринди, Тарас Земка, Лаврентій Зизаній-Тустановський та інші.

У 1615 р. заснована Київська братська школа, ректорами якої були Іван Борецький, Мелетій Смотрицький, Касіян Сакович. У братських школах вчилися представники усіх станів (козаки, міщани, нижче духовенство, дрібна шляхта).

У 1631 р. архімандрит Києво-Печерської лаври Петро Могила заснував при монастирі нову школу, яку в 1632 р. було поєднано з київською братською. Утворився Києво-Могилянській колегіум (з 1701 р. – академія). Тут навчались 7 чи 8 років, учили латинську, грецьку, церковнослов’янську, польську мови; риторику, поетику, діалектику (дискусії), філософію. До складу викладачів колегіуму входили: Й.Кононович-Горбацький, І.Трохимович (філософи), Х.Євлевич, С.Косов, Т.Баєвський та інші.

П.Могила заснував філіали колегії у Вінниці (1634 р.), у Кременці (1636 р.).

Вчені займалися археологією. Під керівництвом П.Могили велися розкопки Десятинної церкви, збиралися написи з пантеону Києво-Печерської Лаври.

Школи, подібні до братських, виникають і на Запоріжжі. Існують при церквах у слободах і селах початкові парафіяльні школи.

Чимало юнаків отримують знання за кордоном (Париж, Падуя, Прага, Віттенберг, Краків): Павло Русин із Кросна, Юрій Котермак із Дрогобича, С.Оріховський-Роксолан тощо.

Література.З ХІV ст. пам’яток залишилося мало: “Пандекти Антіоха” (1307 р.), “Євангеліє” з Луцька, “Київський Псалтир” (1397 р.). Книги ще рукописні, пергаментні.

З ХV ст. книги виходять на папері, наприкінці ХV ст. у Кракові з’являються перші твори, друковані кирилицею: “Октоїх” (1491 р.), “Часословець” (1491 р.), “Тріодь пісна” (1491 р.), “Тріодь цвітна” (1491 р.). Автор видання – механік Швайпольт Фіоль. Ще один відомий видавець – білорус Франциск Скорина. Пізніше – Іван Федоров.

Відомі збірки творів цього періоду: “Золотий ланцюг”, “Ізмарагд”, “Златоуст”, “Четьї-Мінеї”.

Пам’ятки ХVІ ст.: “Служебник”, “Пересопницьке Євангеліє”, “Холмське Євангеліє”, “Загорівський апостол”.

Розвивається полемічна література, вона особливо поширюється після Брестської унії 1596 року. Створено близько 140 великих творів цього жанру: приблизно 80 написано католиками й уніатами, 60 – православними.

Полемісти: Герасим Смотрицький “Ключ Царства небесного” “Календар римський новий” (1587 р.) – пов’язано з реформою календаря 1582 р. (папа Григорій XIII наказав додати до календаря 10 днів).

1597 р. – “Апокризис” Христофора Філалета (псевдонім М.Броневського) – спрямовано проти унії.

Мелетій Смотрицький “Тренос” (гр. “Плач”) 1610 р.

1621 р. – Іов Борецький – “Протестація”

1620 р. – “Книга о вірі...” Захарія Копистенського; 1621- 1622 рр. – “Палінодія або Книга оборони”...- відповідь на книгу уніата Льва Крези “Оборона церковної єдності” (Вільно, 1617 р.).

Іван Вишенський виступає не лише проти релігійного, а й проти соціального гноблення. Відомо 17 творів Вишенського: трактати і листи – послання з Афону. 10 творів об’єднав у “Книжку” і хотів надрукувати. Твори поширювались у списках.

Поширена була й ораторсько-проповідницька проза. Ораторами могли виступати усі культурні діячі. Проповіді називалися “казаннями”, нерідко друкувалися. Укладалися збірки “казань” – т.зв. “Євангелія учительні”, вони мали допомагати парафіяльним священикам укладати власні проповіді.

Розвивається й поезія, яка також стала полемічною. У другій половині ХVІ ст. у рукописних збірках поширюється полемічна антологія віршів книжною українською мовою – віршовий полемічний комплекс. Автор (група авторів?) невідомий.

З’являються декламації й діалоги, які передували появі театральної драми. Ці жанри, хоча й виходили друком, передбачали усне виконання.

Відома декламація “Просфонима” (Львів, 1591 р.) – на честь приїзду київського митрополита. Діалоги створювали Андрій Сеульський (1630 р.), Іоаникій Волкович (1631 р.).

На межі літератури та філософії розвиваються натурфілософський та онтологічно-гносеологічний трактат Кирила Ставровецького “Зерцало богословії” (1618 р.), підручник з філософії “Аристотелеві проблеми” (К., 1620 р.), “Трактат про душу” (К., 1624 р.) К. Саковича.

Розвивається вертепна драма (див. Тему “Театр”), усна народна творчість, зокрема думи, балади, історичні пісні.


Читайте також:

  1. Аграрна освіта
  2. Адміністративне право як наука.
  3. Аналітична хімія, як фундаментальна наука.
  4. Вимоги до особистості тренера: освіта, особистісні якості, рівень знань
  5. Виховання і освіта в країнах Стародавнього Сходу, Греції, Риму
  6. Виховання й шкільна освіта в державах Стародавньої Греції. Освіта епохи еллінізму
  7. Вища освіта в Німеччині.
  8. Вища освіта Великобританії
  9. Вища освіта великобританії
  10. Вища освіта італії
  11. Вища освіта Німеччини
  12. Вища освіта німеччини




Переглядів: 782

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Архітектура. Живопис. | Архітектура. Скульптура.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.