МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Тема 1.2. ІСТОРІЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ УКРАЇНИ В УМОВАХ РЕФОРМУВАННЯ ОСВІТИ
Опираючись на положення Концепції, варто зауважити, що актуальність психологічного супроводу навчально-виховного процесу зумовлена новими соціальними вимогами, відповідними стратегічними змінами розвитку освіти України та загальносвітовими тенденціями. Забезпечуючи психологічну складову організації освітнього середовища, працівники психологічної служби системи освіти повинні забезпечити умови, які б сприяли розвиткові індивідуальності кожної дитини, збереженню її здоров’я, формуванню у неї готовності до самостійного життя в суспільстві після завершення навчання. Психологічну службу системи освіти необхідно розглядати як багаторівневу організаційну систему, яка включає основні структурні одиниці і забезпечує надання ефективної психологічної допомоги всім учасникам навчально-виховного процесу. Спектр завдань на різних рівнях функціонування цієї системи має бути диференційованим. При цьому цільовий напрямок діяльності психологічної служби залишається єдиним. Практичний психолог і соціальний педагог є головними ланками системи соціального і психологічного забезпечення на рівні навчального закладу і долучені до вирішення основних завдань цієї системи. Основною метою діяльності психологічної служби системи освіти є підвищення якості і забезпечення доступності послуг у сфері практичної психології і соціальної роботи, спрямованих на збереження і укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу, посилення розвивального і виховного компонентів системи освіти. Сучасні тенденції розвитку освіти формують загальне спрямування діяльності психологічної служби, яка повинна сприяти вирішенню освітніх і виховних задач, професійної гнучкості молоді, формуванню готовності до особистісного, професійного, політичного вибору, формуванню соціальної компетентності як передумови ефективної соціалізації молоді. Важливим завданням діяльності психологічної служби є забезпечення супроводу дітей з особливими освітніми потребами, захист психічного і соціального здоров’я дитини на всіх рівнях навчання. Діяльність спеціалістів психологічної служби повинна бути спрямована на забезпечення, захист прав і свобод дітей, створення умов комфортного освітнього середовища. За такого підходу основну увагу у вибудовуванні траєкторії розвитку служби слід приділити питанню формування професійної компетентності у спеціалістів, готовності до виконання не лише функціональних завдань, а й надання системи послуг, які потребують учасники навчально-виховного процесу: учні, батьки, педагогічні працівники, представники громади. Питання забезпечення високої якості освіти безпосередньо пов’язане з такими категоріями як розвиток, самореалізація, самоповага, здоров’я, адаптивність, самооцінка. Врахування визначених понять в ході реалізації навчального процесу має стати пріоритетом у наближенні системи освіти України до європейських стандартів. Концепція розвитку психологічної служби освіти України на період до 2012 року (далі – Концепція) орієнтована на посилення ролі і значимості психологічної складової освітнього процесу, підвищення ефективності діяльності соціальних педагогів, психологів, спеціалістів психолого-медико-педагогічних консультацій. Концепція визначає засади і напрями розбудови психологічної служби системи освіти через реалізацію низки практичних заходів і є логічним продовженням Стратегії розвитку психологічної служби системи освіти України на період до 2008 року. Процес розбудови психологічної служи системи освіти має відповідати принципам плановості, цілісності, відповідності стану розвитку освіти і суспільства, перспективності. Аналіз проблем розвитку психологічної служби показав, що основними причинами негативних тенденцій є не економічні причини, а суб’єктивні чинники: незадовільна робота керівників психологічної служби, нерозуміння деяких керівників освітніх установ необхідності розвитку служби, низька активність самих практичних психологів і соціальних педагогів. Серед проблем, що існують у психологічній службі, визначено наступні: 1. Низький рівень організаційно-методичної роботи центрів психологічної служби ряду областей, а особливо районів. Цей напрямок роботи потребує глибоких і докорінних змін. Наприклад, є потреба чітко визначити відповідальних за діяльність служби на рівні керівників обласних управлінь і районних відділів освіти. Саме управління освіти і науки мають суттєво покращити керівництва психологічною службою в регіонах, уміло застосовуючи той значний потенціал, що напрацьований психологічною службою за роки її функціонування. Зі свого боку, працівники центрів практичної психології і соціальної роботи мають повністю забезпечити управлінців необхідними методичними матеріалами і статистичною інформацією. 2. Низький рівень професіоналізму окремих психологів і соціальних педагогів, керівників і методистів центрів. Причини такого явища, на наш погляд, наступні: - значні проблеми професійної підготовки спеціалістів у вишах. Зауважимо, що ліцензований набір на спеціальність «психологія» у вишах щорічно складає близько 20 тисяч; - недостатня методична робота з молодими психологами і соціальними педагогами, які щойно стали до роботи в закладах освіти; - є значна кількість працівників психологічної служби, які не вміють побудувати розмову з клієнтом (батьком, учнем, педагогом), не знають специфіки освіти (мається на увазі організація роботи, методичне підпорядкування, нормативні документи), не знають і не дотримуються вимог Етичного кодексу психолога, не вміють застосовувати психодіагностичні і психокорекційні методики, часом застосовують непсихологічні методи роботи тощо; - відсутність систематичної роботи у вишах та інститутах післядипломної освіти з керівними кадрами (керівники установ і закладів освіти, за даними наших досліджень виявилися найменш обізнаними у завданнях і методах діяльності психологів і соціальних педагогів. Говорячи про роль психологічної служби у реформуванні освіти, про її вплив на розвиток психології в нашій країні, необхідно зазначити ряд явищ суспільного характеру: - суттєво підвищився рівень психологічної культури в суспільстві. Усі, від міністрів і до домогосподарок, уже не плутають психолога і психіатра, знають, що психолог є фахівцем, що він може надавати психологічну допомогу, а не гадати на картах; - стрімко зросла кількість кафедр і факультетів в університетах, які готують психологів; - зросла кількість наукових досліджень з проблем підготовки практичних психологів і соціальних педагогів, визначення професійно важливих рис особистості працівника психологічної служби, процесу адаптації практичного психолога і соціального педагога тощо; - зросла кількість шкіл, курсів, навіть інститутів, які проводять навчання практичних психологів на засадах між курсової підготовки через різного роду тренінги. Проте, слід відзначити, що тут є цілий ряд небезпек; - психологічні знання і технології проникли у всі сфери виробництва, охорони здоров’я, правоохоронної діяльності, приватного життя людей тощо. Недостатньо розвинена практична психологія й у сфері науки. Проблеми активізації творчої діяльності, роботи наукових колективів, співпраці науковців є суттєвими для сучасного етапу розвитку науки. У межах промислової психології слабо розвинені такі її напрями, як практична психологія у сфері транспорту, зв'язку, сільського господарства. Недоліком у сучасному стані практичної психології виступає її розмежованість по різних відомствах, відсутність централізації. На цю проблему вказував ще Б. Ф. Ломов у 80 pp. XX ст., поставивши задачу створення єдиної психологічної служби, що стало особливо актуальним з моменту появи психологічних служб у різних галузях суспільної практики. Читайте також:
|
||||||||
|