Суть міжнародного менеджменту та основні національні школи менеджерів
ММ — особливий вид менеджменту, головними цілями якого є формування, розвиток і використання конкурентних переваг фірми за рахунок можливостей ведення бізнесу в різних країнах і відповідного використання економічних, соціальних, демографічних, культурних та інших особливостей цих країн і міждержавної взаємодії.
Природа міжнародного менеджменту має дві основні складові:
· функції і концепції загального менеджменту — базова складова;
· національні моделі менеджменту материнських країн, в яких були засновані ті чи інші міжнародні корпорації — культурологічна складова.
Дослідження національних моделей менеджменту сформували нову галузь наукових досліджень — порівняльний менеджмент.
Важливо підкреслити, що особливість міжнародного середовища пов'язана зі складністю його географічного й галузевого аспектів.
Географічна складність середовища діяльності міжнародних корпорацій полягає у тому, що воно включає три елементи:
1) середовище материнської країни (країни походження корпорації);
2) середовища приймаючих країн (країн-господарів);
3) нейтральне середовище (нейтральні водні і повітряні простори, території міжнародних організацій, нейтральний материк Антарктида та ін.).
Галузевий аспект міжнародного середовища може бути представлено відомою формулою PEST (politic, economic, social, technological), яка визначає суттєві особливості в міжнародному контексті.
Середовище, у якому функціонує фірма, що здійснює міжнародні операції, відчуває великий вплив із боку цієї фірми і сама справляє на неї величезний вплив.
У зв'язку з цим комплексний аналіз і оцінка середовища розвитку міжнародного бізнесу фірми є найважливішим моментом підготовки всіх стратегічних і багатьох тактичних рішень міжнародного менеджменту.
Схема середовища міжнародного менеджменту приведена на рис. 2.1.
Рис. 2.1. Схема середовища міжнародного менеджменту