МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Тема 6. Якість та результативність консультаційного процесу1. Проблеми визначення результативності консультування 2. Кількісні показники результативності та ефективності консультування 3. Умови, за яких роботу консультанта можна вважати успішною
1. Організації-клієнти, запрошуючи консультантів для надання їм консультаційної допомоги, несуть певні матеріальні витрати і тому зацікавлені в окупності засобів. Консультанти, в свою чергу, також хочуть знати про результати своєї діяльності. Визначення результативності консультаційної діяльності пов’язане з певними труднощами. 1. Консультаційна діяльність, як процес, складається з кількох логічних етапів, які мають послідовність у часі. Тому необхідно визначати результативність кожної фази консультування окремо та роботи в цілому. 2. Слід спостерігати за діяльністю підприємства щодо впровадження рекомендацій консультантів, а також з'ясувати, наскільки організація спроможна утримати новий стан без сторонньої допомоги. 3. Головна складність у визначенні ефекту консультування полягає у паралельному впливі на діяльність підприємства зовнішніх факторів, які не пов'язані з консультуванням (зміни цін, структурні зсуви, нові капітальні вкладення тощо), у зв’язку з чим важко відокремити вплив зовнішніх факторів від внеску консультанта та працівників клієнта. 4. Результат багатьох управлінських нововведень, порад і рекомендацій важко виразити кількісно (наприклад, перерозподіл функцій керівництва з урахуванням індивідуальних особливостей керівників). 5. Інколи спостерігається істотний часовий лаг між впровадженням нововведення і результатом впровадження (наприклад, практична віддача циклу лекцій і занять для управлінського персоналу на базі активних засобів навчання). 6. Результативність консультаційної діяльності має опосередкований характер, оскільки в реалізації ідей консультанта може брати участь цілий ряд співробітників організації, яка консультується, котрі роблять свій внесок у кінцевий результат (хоча часто цей внесок є негативним). А інколи неможливо відділити внесок замовника від зусиль консультанта. Тому практично немає методики розрахунку ефективності і результативності управлінського консультування. 2. Практика консультування показує, що в результаті консультування щось збільшується (наприклад, обсяг продукції, прибуток) або зменшується (собівартість). Тому в тексті договору доцільно вказувати напрямки, в яких управлінське консультування може дати позитивні результати, тобто обговорити перелік показників. Після проведення етапу діагностики консультанти повідомляють замовника про результати, і сторони обговорюють конкретний показник, за яким визначається ефект. У загальному вигляді економічний ефект від управлінського консультування за і-м показником може визначатися за формулою: Еі = Пі × К1і × К2,
де Е − економічний ефект від управлінського консультування за і-м показником; П − зміни (приріст, зменшення) за і-м показником; К1і − частка управлінського консультування у результатах робіт за і-м показником; К2 − частка консультантів в отриманні ефекту (участь). Коефіцієнти К1 и К2 консультанти і клієнт визначають після впровадження рекомендацій консультантів. При використанні формули виникає питання: за який період часу потрібно взяти результати роботи по і-му показнику (П)? При розв'язанні цього питання треба щоразу враховувати особливості конкретної угоди. Залежно від обсягу заходів можна взяти період від кварталу до кількох років, починаючи відлік з етапу впровадження рекомендацій. У випадку, коли консультаційні рекомендації містять велику кількість заходів, кінцевий ефект можна визначити не на момент завершення робіт за конкретною угодою, а через деякий час після їхнього завершення. Тому розрахунку ефективності і вибору періоду визначення результатів повинен передувати аналітичний огляд стану справ на початок впровадження рекомендацій консультантів, а також тих змін, що відбуваються далі. Виникає і таке питання: в яких випадках використовувати наведену загальну формулу, а коли користуватися іншими можливостями? Часто прямим результатом управлінського консультування є збільшення обсягу продукції, яка реалізується, або зменшення собівартості, що відбивається у вартісних показниках. Тоді і рекомендується використовувати саме цю формулу. Одним з основних показників оцінки управлінського консультування у виробництві є приріст прибутку. Це пояснюється тим, що приріст прибутку синтезує зменшення витрат, зростання обсягів продукції, яка реалізується, і оцінює зміну обсягу прибутку. Розрахунок цього показника рекомендується проводити за формулою:
де Еп − економічний ефект завдяки прибутку; А1, А2 − обсяг реалізованої продукції до та після раціоналізації робіт в управлінні; С1, С2 − витрати на 1 грн. реалізованої продукції до та після раціоналізації робіт в управлінні, коп.; П1 − прибуток від реалізації продукції до впровадження робіт з раціоналізації управління; К1, К2 − частка управлінського консультування та участі консультантів. У деяких випадках управлінське консультування суттєво впливає на зниження умовно-змінних витрат, тому цей результат можна оцінити окремо, використовуючи формулу:
де Єуз − економічний ефект завдяки зниженню умовно-змінних витрат в собівартості; Ез − економія умовно-змінних витрат. Економія умовно-змінних витрат визначається за формулою прямим розрахунком:
Еуз = Ем + Еп + Ез + Е6 + Ен + Е0 + Еу
де Ем − економія від зниження матеріальних витрат; Еп − економія палива та енергії на технологічні потреби; Ез − економія фонду заробітної плати працівників; Еб − економія від зменшення втрат від браку продукції; Ен − економія від зменшення невиробничих витрат; Ео − економія витрат на підготовку та освоєння виробництва; Еу − економія витрат на утримання та експлуатацію устаткування. Оцінку ефективності управлінського консультування можна визначити, зіставляючи результати з витратами. Розрахунок проводиться за формулою:
де Е − ефективність витрат на управлінське консультування; Отп − приріст обсягу товарної (валової) продукції; Вук − витрати на управлінське консультування. Під впливом низки об'єктивних чинників інколи можуть спостерігатися від'ємні темпи зростання основних показників. У таких випадках згідно з раніше наведеними формулами економічну ефективність розрахувати неможливо. За експертними оцінками можна визначити коло показників, темпи зростання яких могли б бути ще нижчими за очікуваний результат, якби консультанти не працювали на підприємстві. Назвемо цю величину деефективністю. Деефективність можна визначити за формулою: Ді = (В1 – В2) × К,
де Ді − деефективність за конкретним показником; В1, В2 − очікуваний і фактичний результати за конкретним показником; К − частка консультантів у зменшенні в деефективності.
3. Разом із тим є багато прикладів, коли визначити ефективність консультування практично неможливо. В ряді випадків робота консультантів у клієнта завершується таким висновком: все гаразд, жодні зміни не потрібні. Як оцінити корисність наданої консультантом рекомендації? Адже не було запропоновано нічого нового, і все залишилося по-старому. В той же час консультанти вважають, що в організації посилилася віра в правильність прийнятого нею курсу і це дозволить клієнту встояти перед спокусою провадити зміни, що можуть призвести до значних втрат. Часто рекомендації консультантів зводяться до замін в управлінському персоналі. Припустимо, що консультанти запропонували замінити головного інженера. Новий головний інженер, у свою чергу, замінив головного технолога. Новий технолог провів роботу з модернізації обладнання, що призвело до зростання прибутку. Яким чином визначити вклад кожного в досягнутий успіх? Часто впровадження рекомендацій консультантів попервах супроводжується зниженням ефективності і прибутку, а клієнт зможе відчути користь лише через кілька років після їх практичної реалізації. Судити про ефективність консультування слід, очевидно, за ступенем задоволення клієнта і консультанта досягнутими результатами. Для консультанта важливо також, чи буде клієнт продовжувати подальші контакти з ним. Названі критерії мають синтетичний характер і комплексно відбивають результати консультування, їхнє практичне використання не вимагає додаткових витрат. Для визначення повноти і грамотності проведення процесу консультування наприкінці угоди рекомендується поставити ряд перевірочних запитань і при спільному обговоренні, в якому беруть учать консультанти і представники замовника, знайти на них відповіді. Доцільно використати такі орієнтовні запитання. 1.Чи достатньо були продумані мета, обсяг і можливі результати на етапі складання консультаційного договору? 2. В якій мірі програма робіт була скоординована з метою, ресурсами, умовами і потенціалом клієнта? 3. Наскільки активними і професійно грамотними показали себе консультанти в процесі роботи? 4. В якій мірі консультанти використали і залучили керівників і фахівців клієнта до виконання робіт? 5.В який мірі консультанти сприяли вдосконаленню діяльної керівників і фахівців клієнтів? 6.Чи вдалося консультантам діяти достатньо динамічно, відповідно до ситуації, що змінювалася? 7.Чи були в програмі реально враховані слабкі і сильні сторони клієнта? 8.Чи добре були продумані хід реалізації програми і відведений для цього час? 9.Чи повністю консультанти і керівники оцінювали позитивні і негативні сторони альтернативних рішень? 10.Чи виявилися вибрані рекомендації придатними для конкретних умов? 11. Яка частина запропонованих рекомендацій була прийнята і яка відхилена? 12. Чи був персонал організації-клієнта в потрібній мірі проінформований про рекомендації? 13.Чи помітні зміни в управлінні після впровадження рекомендацій? 14. Як оцінюють консультування керівники? 15. Чого керівники навчилися під час консультування? 16. В якій мірі результати консультування відповідали поставленій меті? 17. Чи буде клієнт і далі використовувати такого роду консультаційну допомогу? 18. Чи рекомендуватиме клієнт в майбутньому тих же консультантів іншим організаціям? Вимірними якоюсь мірою результатами консультування є звіти. Для визначення якості звітів, в тому числі рекомендацій, необхідне творче співставлення подібних робіт, проведених на різних об'єктах і різними консультантами. Не можна робити оцінку лише на основі звітів, як це інколи робиться. Значно важливішими за звіти є ті нові процеси, які формуються в консультованій організації відповідно до використання рекомендацій консультантів. Під новими процесами слід розуміти нову організацію праці, новий стиль проведення нарад, нові схеми розподілу праці і співробітництва, нові методи управління тощо. Підсумки діяльності консультантів часто відбиваються у конкретних цифрах: у підвищенні ритмічності виробництва, у зменшенні частки браку, в зниженні собівартості продукції, в збільшенні обсягу виробництва тощо. Зіставляючи результати аналізу процесу консультування, прямий ефект і нові процеси, що формуються в ході консультування, можна судити про результативність консультування. Результативність в даному випадку можна висловити вербально. Якщо консультування дає яскраво виражені реальні зміни в результатах виробництва, то можна спробувати виміряти й економічну ефективність цієї діяльності. Замовник повинен знати при укладанні угоди, що кошти, витрачені ним на угоду, окупляться, і окупляться з високою ефективністю. У тому, що обумовлений ефект справді отриманий, замовник може переконатися по закінченні встановленого угодою терміну. Для цього в договорі неодмінно потрібно обговорити умови, зобов'язання обох сторін, при яких цей ефект може бути отриманий, а також потрібно визначити відповідальність замовника і виконавця договору в разі недоотримання ефекту. Таким чином, питання оцінки результативності і ефективності консультаційної діяльності дозволяють зауважити: 1) результативність консультацій є більш широким поняттям, ніж їхня ефективність, оскільки відбиває ряд побічних критеріїв і експертних оцінок результатів консультування з соціального, психологічного та інших боків; 2) економічна ефективність консультування в багатьох випадках може отримати досить точну оцінку, про що говорять методичні підходи до проблеми. Потрібні спеціальні методики в цій галузі; 3) робота консультантів, асоціацій, фірм в галузі раціоналізації управління конче необхідна у справі поліпшення ефективності систем управління. У зв'язку з цим існує потреба в методичному забезпеченні роботи з оцінки консультаційної діяльності в регіональному масштабі. Отже, роботу консультанта можна вважати успішною, якщо рекомендації виявились прийнятними, консультантам вдалося стимулювати нові ідеї, витрати на консультантів не перевищили запланованих і компанія готова при необхідності знову звернутися до послуг даної фірми. Читайте також:
|
||||||||
|