Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Конкуренція та її значення. Монополізм, вплив монополій на економічні процеси.

Ми з’ясували. що в основі ринкового саморегулювання лежить закон вартості. Але він діє лише за умов вільної конкуренції. Конкуренція – це економічна боротьба між виробниками продукції за найвигідніші умови продажу товарів та послуг споживачу. Метою кожного з конкурентів є перемога над іншими конкурентами і завоювання всього ринку збуту. За умов конкуренції кожний виробник має відмінні від інших умови виробництва, вартість та собівартість продукції.

Конкуренція можлива за умов наявності великої кількості виробників продукції одного виду, свободи підприємницької діяльності, економічної самостійності підприємницької діяльності.

Методи конкурентної боротьби поділяються на два види – цінову та нецінову конкуренцію. У ціновій конкуренції перемагає той виробник, який зміг досягти найнижчої вартості продукції. Методи цінової конкуренції:

- використання досягнень науково-технічної революції (НТР);

- боротьба за скорочення витрат виробництва.

Нецінова конкуренція використовує особливі умови продажу і не передбачає зниження ціни та вартості продукції. Методи нецінової конкуренції:

- використання реклами;

- підвищення якості продукції;

- додаткові умови продажу товарів (надання запчастин, доставка. гарантія).

Оскільки кінцевою метою кожного з конкурентів є перемога над іншими конкурентами і завоювання ринку збуту. то рано чи пізно одному з конкурентів це вдається. За таких умов встановлюється монополія.

Монополія – це така ситуація на ринку, за якої один виробник товару, або один покупець контролює весь ринок збуту продукції і може впливати на ціни та умови виробництва. Слід наголосити. що монополія може виникнути як за умов одного продавця товару. так і за умов одного покупця.

За способом організації монополії поділяють на 4 типи.

Картель – це монопольне об’єднання. що виникає внаслідок домовленості між виробниками про поділ ринків збуту або рівень цін.

Синдикат – це монопольне об’єднання, що виникає внаслідок об’єднання збутових контор виробників продукції.

Трест – це монопольне об’єднання, що складається з багатьох філій, які управляються з єдиного центру (правління), і належать одному власнику.

Конгломерат – це монопольне об’єднання, що складається з багатьох підприємств різних галузей, які належать одному власнику.

Прямим наслідком появи монополій є зростання цін, оскільки монополіст може диктувати ціни на ринку. Але монополіст не може контролювати доходи населення та сукупний попит, що призводить до зупинки дії закону ринкового саморегулювання та глибокої економічної кризи. Оскільки монополії наносять непоправної шкоди економічним процесам, їх необхідно контролювати та обмежувати. Монополії не можуть бути обмежені економічним шляхом, оскільки монопольні об’єднання можуть знищити будь-якого конкурента. Обмеження монополій – одна з найважливіших сторін державного регулювання економіки. держава має контролювати процес монополізації, обмежувати сваволю вже існуючих монополій та підтримувати дрібних підприємців з метою збереження конкуренції та ринкового саморегулювання.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. V. Економічні цикли.
  3. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу
  4. Аденогіпофіз, його гормони, механізм впливу, прояви гіпер- та гіпофункцій.
  5. Адміністративні методи - це сукупність прийомів, впливів, заснованих на використанні об'єктивних організаційних відносин між людьми та загальноорганізаційних принципів управління.
  6. Адміністративні, економічні й інституційні методи.
  7. Активний вплив на проблему
  8. Акціонерна власність в економічній системі
  9. Аналіз відхилень від нормативів та їх впливу на прибуток
  10. Аналіз впливу постачальників
  11. Аналіз впливу факторів на зміну сумми гуртової реалізації
  12. Аналіз факторів впливу на обсяги виробництва суспільного продукту.




Переглядів: 2135

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Попит і пропозиція. Ринкова рівновага. Ринкова ціна. | АТЕНЮАТОРИ НОЖОВОГО ТИПУ

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.018 сек.