МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Соціальна зумовленість виникнення та розвитку фізичного виховання.ЛІТЕРАТУРА ПЛАН Тема: ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЯК НАУКА І НАВЧАЛЬНИЙ ПРЕДМЕТ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ІІ КУРСУ ФАКУЛЬТЕТУ ЗАОЧНОГО НАВЧАННЯ ЛЕКЦІЯ №1 К.фіз.вих. Ріпак І.М. Кафедра теорії і методики фізичного виховання Виконавець:
1. Соціальна зумовленість виникнення та розвитку фізичного виховання. 2. Джерела та етапи виникнення теорії і методики фізичного виховання, її зв’язок з іншими науками та дисциплінами. 3. Теорія і методика фізичного виховання як наука і навчальний предмет. 4. Базові поняття теорії і методики фізичного виховання. 5. Методи наукових досліджень у ТіМФВ.
1. Ашмарин Б.А. Теория и методика педагогических исследований в физическом воспитании. – Москва: Физкультура и спорт, 1978. – 222 с. 2. Вільчковський Є.С., Курок О.І. Теорія і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: Навч. посіб. – Суми, 2004. – 428с. 3. Герцик М.С., Вацеба О.М. Вступ до спеціальностей галузі “фізичне виховання і спорт”: Навч. посіб. – Львів: Українські технології, 2003. – 232 с. 4. Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. – Ч.1.(Ч.2.) – Тернопіль: Богдан, 2001 (2002). – 272 с. (248 с.). 5. Шиян Б.М., Папуша В.Г. Теорія фізичного виховання. – Тернопіль: Збруч, 2000. – 183.
Виникнення і початковий розвиток фізичного виховання як суспільного явища визначалось буттям і свідомістю народу, було ціленаправленим. Виникнення фізичного виховання відноситься до самого раннього періоду в історії людського суспільства. Воно обумовлює взаємодію об’єктивних і суб’єктивних чинників. Тисячоліттями людина змагалась із тваринами в силі, витривалості, швидкості, спритності. Успіх в цьому міг бути досягнутий лише при умові хорошої фізичної підготовленості. Метання списа, дисків використання знарядь праці вимагало довгого тривалого навчання для формування якісно нових рухових навиків. Але потреби виробництва в фізично підготовлених людях не могли призвести до виникнення фізичного виховання. Необхідно було щоб ці потреби привели людину до усвідомлення ефекту вправ (розуміння впливу фізичної підготовки на ефективність оволодіння знаряддями праці на процес праці). За допомогою фізичних вправ люди себе почали готовити до реальних дій в трудовій діяльності. Перетворення трудових дій в фізичні вправи розширило сферу їх дій на людину, а в першу чергу в плані всебічного фізичного вдосконалення. Таким чином об’єктивною причиною виникнення фізичного виховання була потреба в передачі накопиченого досвіду у виготовленні і застосуванні знарядь праці. В зв’язку з цим ні одна із форм людської діяльності біологічно не наслідується, вона може бути виявлена шляхом вправ, засвоєння багаторазовим повторенням. Але ефективність процесу засвоєння трудових дій залежала від рівня духовного розвитку людини. Необхідно було усвідомити, що передача і використання досвіду, засновані на механізмах соціальних відношень, розуміння ролі спілкування для збереження набутих людьми знань і навиків та їх вдосконалення привело до виникнення ціленаправленого процесу навчання і виховання, в тому числі і фізичного виховання. Спочатку передача знань була від батьків, родичів (мисливство, ловля риби) але це не було процесом спілкування людей, чим характеризувалось виховання. Виховання появилось тоді коли люди свідомо продумували дії, формували поведінку у відповідності з потребами сім’ї, суспільства. Таким чином поступово сформувалась фізичне виховання. У монографічному досліджені Н.І.Пономарьова наводиться великий етнографічний матеріал, який підтверджує наявність ФВ у всіх народів, що жили у добу первіснообщинного ладу. Загальні риси ФВ усіх народів у родовому суспільстві наступні: - фізичні вправи спрямовані не тільки на розвиток рухових якостей, але і на виховання волі, стійкості; - загальне розповсюдження отримали біг, боротьба, стрибки, метання, ігри; - вплив географічного середовища і природних умов сприяв появі у деяких народів окремих оригінальних вправ (наприклад: піднімання на шнурі у Австралії); - фізичне виховання мало свідомий характер.
Виникнувши як засіб і метод підготовки людини до трудових дій фізичне виховання на початковому етапі розвитку було тісно пов’язане з трудовими процесами. В подальшому більш високий рівень суспільства і свідомості, поява вільного часу привели до розподілу фізичного виховання на утилітарне та особистісно ігрове. Таким чином в процесі праці людина вийшла із дій законів біологічного розвитку і вступила в дію соціальних законів. Для передачі накопичення соціального досвіду слідувало виховання. Зміна економічного і політичного ладу життя суспільства призвела до зміни існуючої системи фізичного виховання, до появи принципово нової. Змінювались цілі, завдання, засоби, методи, принципи фізичного виховання. Зміна цього позначалась на засобах фізичного виховання - фізичних вправах. Одні фізичні вправи відмирали інші змінювались. Це пояснюється 2-ма причинами. Перша причина - на кожному етапі розвивались умови матеріального життя, суспільство вимагало від людей певних рухових якостей і навиків, нові завдання породжували нові системи фізичних вправ. Друга причина - розвиток науки про фізичне виховання дозволяв краще пізнавати закономірності рухової діяльності людини. З розвитком фізичних вправ збільшувалась різновидність фізичних вправ. Вони запозичувались не тільки з трудової діяльності, воєнного діла, ритуальних танців. З часом фізичні вправи стали створюватись штучно на основі пізнання людиною можливостей рухів свого організму.
2. Джерела та етапи виникнення теорії і методики фізичного виховання, її зв’язок з іншими науками та дисциплінами.
Теорія і методика фізичного виховання - це наука про загальні закономірності, які визначають зміст і форми побудови фізичного виховання як педагогічно-організованого процесу у системі виховання людини.
Узагальнюючи наукові і практичні дані, теорія фізичного виховання розкриває суть завдань, які повинні бути вирішеними у процесі фізичного виховання, визначає принципові підходи, ефективні засоби і методи реалізації цих завдань, з’ясовує і розробляє оптимальні форми побудови процесу фізичного виховання з врахуванням етапу вікового розвитку людини, умов життєдіяльності.
Як і будь-яка наука ТіМФВ черпає матеріал із різних джерел. Вона має зв’язок з іншими дисциплінами. Їх можна поділити на дві групи: 1. Дисципліни гуманітарного характеру: соціологія, історія і організація фізичної культури, психологія і педагогіка, філософія.
2. Біологічні дисципліни: анатомія, фізіологія, біохімія, медицина і гігієна, біомеханіка, лікарський контроль та інші.
Джерела виникнення і розвитку ТіМФВ: - практика суспільного життя. Потреба суспільства в добре фізично підготовлених людях;
- практика фізичного виховання. Теоретичні положення, зародження ідей;
- прогресивні ідеї про зміст і шляхи виховання гармонійно розвиненої людини, які висказувались філософами, педагогами, лікарями;
- результати досліджень як в області ТіМФВ так і в інших суміжних знаннях.
У своєму розвитку ТіМФВ пройшла декілька етапів. 1 етап - емпіричних знань про вплив рухових дій на організм, людина отримувала їх в результаті повсякденної діяльності (Н.І.Пономарьов). 2 етап- створення перших методик фізичного виховання (це періоди рабовласницьких держав античності і середніх віків). До найбільш відомих методик фізичного виховання відносяться ті які були створені в Древній Греції. Вона об’єднувала в єдину систему певні засоби і методи навчання, розвиток сили, витривалості. В середні віки кількість методик зростає і з’являються перші посібники з гімнастики, плавання, ігор і т.д. 3 етап - інтенсивного накопичення теоретичних знань про фізичне виховання (період з епохи Відродження до кінця ХІХ ст.) Накопичення філософських, педагогічних і медичних відомостей. Таким чином на цьому етапі була закладена основа теорії фізичного виховання. 4 етап - етап створення ТіМФВ як самостійної навчальної та учбової дисципліни (ХІХ ст. до Великої Жовтневої соціалістичної революції). Цей етап характеризується інтенсивним розвитком спеціальних досліджень проблем фізичного виховання. 5 етап - етап вирішення проблем фізичного виховання колективами вчених, спеціалізованими науковими і учбовими установами. (З’явились інші дисципліни - організація фізичної культури, біомеханіка фізичних вправ. Читайте також:
|
||||||||
|