Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Форми мислення: поняття, судження, логічний висновок.

Поняття – це форма мислення, що відображає істотні властивості, зв’язки, виражені словом чи групою слів (загальні та часткові, конкретні та абстрактні, емпіричні й теоретичні).

Судження – це форма мислення, яка відображає зв’язки між предметами та явищами, ствердження чи заперечення чогось (загальні, часткові, поодинокі).

Міркування – низка взаємопов’язаних суджень, спрямованих на те, щоб з’ясувати істинність якоїсь думки, довести її або заперечити. Прикладом є доведення теореми.

Логічний висновок (умовивід) це асоціація суджень, форма мислення, за якої на основі кількох суджень виводять нове.

Індуктивний висновок – логічний висновок, зроблений у процесі мислення від часткового до загального (виводимо загальне правило з окремих випадків), виражає можливість, а не впевненість.

Дедуктивний висновок – логічний висновок, зроблений у процесі мислення від загального до конкретного, часткового.

Умовивід за аналогією ґрунтується на схожості окремих істотних ознак об’єктів і на основі цього робиться висновок про можливу схожість цих об’єктів за іншими ознаками.

Найіс­тотнішими якостями,в яких виявляються індивідуальні відмін­ності мислення, єсамостійність, критичність, гнучкість, глибина, широта, послідовність, швидкість.

Самостійність – уміння людини ставити нові завдання й розв'язувати їх, не вдаючись до допомоги інших людей. Самостійність мислення ґрунтується на врахуванні знань і досвіду інших людей, але людина, якій властива ця якість, творчо підходить до пізнання дійсності, знаходить нові, власні шляхи і способи вирішення пізнавальних та інших проблем.

Критичність мислення виявляється у здатності суб'єкта пізна­вальної діяльності не потрапляти під вплив чужих думок, об'єк­тивно оцінювати позитивні та негативні аспекти явища чи факту, виявляти доцільне та хибне в них. Людина з критичним розумом вимогливо оцінює власні думки, ретельно перевіряє рішення, зва­жує всі „за” і „проти”, виявляючи самокритичне ставлення до власних дій.

Гнучкість мислення виявляється в умінні швидко змінювати свої дії у випадку зміни ситуації діяльності, звільняючись від за­лежності закріплених у попередньому досвіді способів і прийомів розв'язання аналогічних завдань. Гнучкість мислення розкри­вається в готовності швидко зосередитися, переходячи з одного способу розв'язання завдань на інший, змінювати тактику і стра­тегію їх розв'язання, знаходити нові, нестандартні способи дій за змінених умов.

Глибина мислення виявляється в умінні проникати в сутність складних питань, розкривати приховані причини явищ, бачити проблему там, де її не помічають інші, передбачати можливі наслідки подій і про­цесів.

Широта мисленнявиявляється у здатності охопити широке ко­ло питань, у різних галузях знання та практики. Широта мислен­ня є показником ерудованості особистості, її інтелектуальної різ­нобічності.

Послідовність мисленнявиявляється в умінні дотримуватися логічної наступності у висловлюванні суджень, їх обґрунтуванні. Послідовним можна назвати мислення людини, яка суворо дотриму­ється теми міркування, не відхиляється в бік, не перестрибує з однієї думки на іншу, не змінює предмет міркування. Для послідов­ного мислення характерне дотримання певних принципів розгляду питання, ясність плану, відсутність суперечностей і логічних поми­лок варгументації думки, доказовість та об'єктивність у висновках.

Швидкість мислення – це здатність легко проаналізувати складну ситуацію, швидко обдумати правильне рішення й прий­няти його. Швидкість мислення залежить від знань, ступеня сформованості розумових навичок, досвіду у відповідній діяль­ності та рухливості нервових процесів.

Усі якості мислення людини формуються й розвиваються в ді­яльності. Змістовна й відповідно організована діяльність сприяє всебічному розвитку цінних якостей мислення особистості.


Читайте також:

  1. А/. Форми здійснення народовладдя та види виборчих систем.
  2. Автоматизовані форми та системи обліку.
  3. Аграрні реформи та розвиток сільського госпо- дарства в 60-х роках XIX ст. — на початку XX ст.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акредитив та його форми
  7. Аксіологічний підхід до вивчення педагогічних явищ.
  8. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  9. Активні форми участі територіальної громади у вирішенні питань ММС
  10. Антропологічний матеріалізм Л. Фейєрбаха
  11. Антропологічний матеріалізм та психологічний аналіз сутності релігії Л.Фейєрбаха
  12. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ




Переглядів: 1701

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Відчуття та сприйняття. | Різновиди уяви.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.