Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Поняття про оцінку. Необхідність облікових оцінок.

Таблиця 1 - Проведення інвентаризації і оформлення її результатів

Підготовка до проведення інвентаризації

Відповідальність за організацію інвентаризації покладена на керівника підприємства. Згідно п.п. 11.1 Інструкцій по інвентаризації для проведення інвентаризаційної роботи на підприємстві розпорядливим документом створюються інвентаризаційні комісії, що постійно діють, у складі керівників структурних підрозділів і головного|чільного| бухгалтера. Такі комісії очолюються керівником підприємства або його заступником.

Якщо на підприємстві із-за великого обсягу робіт проведення інвентаризації не може бути забезпечене однією комісією, для безпосереднього проведення інвентаризації в місцях зберігання і виробництва розпорядливим документом керівника підприємства створюються робочі інвентаризаційні комісії, що включають інженера, технолога, механіка, виконавця|виконувача| робіт, товарознавця, економіста, бухгалтера і інших досвідчених працівників, які добре знають об'єкт інвентаризації, ціни і первинний облік|урахування|.

Робочі інвентаризаційні комісії очолюються представником керівника підприємства, що призначило інвентаризацію. При цьому призначення головою робочої інвентаризаційної комісії в одних і тих же матеріально відповідальних осіб одного і того ж працівника два роки підряд забороняється.

Забороняється призначати головою робочої інвентаризаційної комісії в одних і тих же матеріально відповідальних осіб одного і того ж працівника 2 роки поспіль.

Інформація про склад і керівників інвентаризаційної комісії, що постійно діє (а при необхідності — і робітників|робочих|), повинна знайти своє відображення в наказі|наказ-інструкції| керівника (у довільній формі) про проведення інвентаризації. Окрім|крім| цієї інформації, в нім також необхідно звести наклеп порядок|лад| і терміни проведення інвентаризації, порядок|лад| оформлення необхідної документації, у тому числі строки і порядок|лад| надання матеріалів інвентаризації для затвердження керівникові.

 

3. Проведення інвентаризації і оформлення її результатів

 

Інвентаризацію проводить інвентаризаційна комісія, очолювана керівником підприємства або його заступником з|із| обов'язковою участю головного|чільного| бухгалтера у присутності матеріальних відповідальних осіб. Матеріально відповідальні особи до початку інвентаризації дають розписку в тому, що всі прибуткові і витратні документи ними здані|складати| в бухгалтерію і що ніяких|жодних| не оприбуткованих або не списаних у витрату цінностей у них немає|наявний|. Після|потім| цього ніякі|жодні| документи комісією до уваги не беруться.

Інвентаризація матеріальних цінностей проводиться по місцях їх зберігання. Дані кожного виду цінностей заносяться в інвентаризаційні описи|описування,списки|, які складаються в двох екземплярах|примірниках|. Після|потім| закінчення інвентаризації описи|описування,списку| підписуються членами комісії. Один екземпляр|примірник| опису|описування,списку| передається в бухгалтерію, де фактично залишки матеріальних цінностей, зафіксовані в описах|описуваннях,списках|, порівнюють з|із| даними бухгалтерського обліку|урахування|. Матеріальні цінності, по яких встановлені|установлені| розбіжності|розходження| (надлишки, недостачі) записуються|занотовують| в порівняльний|зіставлювальний| опис|описування,список|, а матеріально відповідальні особи повинні дати комісії письмові пояснення про причини їх виникнення.

При інвентаризації грошових коштів в касі підприємства до уваги береться тільки|лише| їх фактична наявність. Ніякі|жодні| документи і розписки в залишок|остачу| готівки в касі не включаються. Виявлені грошові кошти, не виправдані прибутковими касовими ордерами, вважаються за надлишок і підлягають зарахуванню в дохід|доход| підприємства. Недостача грошових коштів, виявлена при інвентаризації, підлягає відшкодуванню касиром.

Інвентаризація розрахункових стосунків з|із| іншими підприємствами і організаціями здійснюється за даними документів. Підприємства обмінюються контокорентними виписками, тобто|цебто| виписками з|із| особових рахунків дебіторів і кредиторів. При цьому виписки посилаються підприємствами-кредиторами підприємствам-дебіторам, які повинні в 10-денний термін підтвердити заборгованість або повідомити свої заперечення. У бухгалтерському балансі суми заборгованості повинні відбиватися тільки|лише| в узгоджених|погоджених| сумах.

В окремих випадках, коли до кінця звітного період розбіжності|розходження| не врегульовані, розрахунки з|із| дебіторами і кредиторами відбиваються кожною стороною в своєму балансі в сумах, які значаться в записах поточного рахунку і вважаються за неї правильними.

Свої виводи|виведення,висновки| і пропозиції|речення| відносно врегулювання інвентаризаційних різниць комісія оформляє протоколом і представляє|уявляє| на затвердження|затвердження| керівникові. Керівник повинен вирішити про оприбутковування надлишків і списанні недостачі і затвердити| протокол в 5-денний термін.

Результати інвентаризації відбиваються в бухгалтерському обліку|урахуванні| в 10-денний термін, після чого його показники наводяться в повну|цілковиту| відповідність з|із| фактичною наявністю господарських засобів|коштів|.

Порядок проведення інвентаризації і оформлення її результатів наведені в табл.1.


 

 

Об'єкт інвента-ризації| Рахунки бухгалтер-ського| обліку|урахування| Документ, яким оформлюються результати інвентаризації Особливості проведення інвентаризації
ТМЦ 20 «Виробничі запаси» 22 «Малоцінні і предмети, що швидко зношуються» 25 «Напівфабрикати» 26 «Готова продукція» 28 «Товари» 1.Інвентаризаційний опис|описування,список| товарно-матеріальних цінностей (форма № М-21) Складається при знятті натуральних залишків ТМЦ по кожному окремому складу, ділянці, об'єкту, що знаходяться|перебувають| у матеріально відповідальних осіб. У описі|описуванні,списку| указується|вказує|: найменування матеріалів, їх номенклатурні номери, тип, сорт|гатунок|, розмір і інші ознаки відзнаки|відмінності|. В кінці|наприкінці,у кінці| інвентаризаційного опису|описування,списку| підписуються всі члени комісії і матеріально відповідальні особи. 2.Інвентаризаційний опис|описування,список| товарно-матеріальних цінностей, прийнятих (зданих|складати|) на відповідальне зберігання (форма № інв-5|). Опис|описування,список| застосовується при інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, прийнятих (зданих|складати|) на відповідальне зберігання. Опис|описування,список| складається в одному екземплярі|примірнику| інвентаризаційною комісією і, підписана членами комісії і матеріально відповідальною особою (в разі|у разі| ухвалення|приймання,прийняття| цінностей на зберігання), передається в бухгалтерію. До початку інвентаризації від кожної матеріально відповідальної особи або групи осіб|лиць,облич|, що відповідають за збереження товарно-матеріальних цінностей, прийнятих на зберігання, береться розписка. Розписка включена в заголовну частку|частину| При інвентаризації товарно-матеріальних цінностей: а) їх переважування, обмір, підрахунок проводяться|виробляють,справляють| в порядку розміщення цінностей в даному приміщенні|помешканні|, не допускаючи безладного переходу комісії від одного виду цінностей до іншого. При зберіганні товарно-матеріальних цінностей в різних ізольованих приміщеннях|помешканнях| в однієї матеріально відповідальної особи інвентаризація проводиться послідовно по місцях зберігання. Після|потім| перевірки цінностей вхід в приміщення|помешкання| пломбується і комісія переходить в наступне|таке| приміщення|помешкання|; б) інвентаризаційні описи|описування,списки| складаються окремо на товарно-матеріальні цінності, що знаходяться|перебувають| в дорозі, не сплачені в строк покупцями відвантажені товари і цінності, і на тих, що знаходяться|перебувають| на складах інших підприємств (на відповідальному зберіганні, на комісії, в переробці); в) кількість цінностей і товарів, що зберігаються в непошкодженій|неушкодженій| упаковці постачальника, може визначатися на підставі документів при обов'язковій перевірці в натурі частки|частини| вказаних цінностей;    
    Продовження таблиця 1
  інвентаризаційному опису|описуванню,списку|. При інвентаризації товарно-матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання, записи в описі|описуванні,списку| проводяться|виробляють,справляють| інвентаризаційною комісією на підставі перевірки і перерахунку цінностей в натурі. Товари і матеріали, що зберігаються на складах інших організацій, заносяться в опис|описування,список| на підставі документів, підтверджуючих здачу цих цінностей на відповідальне зберігання. 3. Акт інвентаризації матеріалів і товарів, що знаходяться|перебувають| в дорозі (форма № інв-6|).Акт застосовується для виявлення кількості і вартості матеріалів і товарів, які у момент інвентаризації знаходяться|перебувають| в дорозі, акт складається в одному екземплярі|примірнику| інвентаризаційною комісією на підставі документів, підтверджуючих знаходження матеріалів і товарів в дорозі, підписується і передається в бухгалтерію. При проведенні інвентаризації матеріальних цінностей відвантажених, таких, що знаходяться|перебувають| в дорозі, замість форми № інв-5|, інв-6| можуть застосовуватися відомості журнально-ордерної форми рахівництва. г) на прибуткових документах на товарно-матеріальні цінності, що вчинили|поступили| на об'єкт і прийняті під час його інвентаризації матеріально відповідальною особою у присутності членів інвентаризаційної комісії за підписом його голови, робиться|чинить| відмітка «після|потім| інвентаризації» із|із| посиланням на дату опису|описування,списку|, де записані ці цінності; д) на витратних документах про товарно-матеріальні цінності, відпущені з складу під час інвентаризації з дозволу керівника підприємства і головного|чільного| бухгалтера у присутності членів інвентаризаційної комісії за підписом її голови, робиться|чинить| відмітка, і вони заносяться в окремий опис|описування,список| в порядку|ладі|, аналогічному для цінностей, що поступили під час інвентаризації; е) допускається складання групових інвентаризаційних описів|описувань,списків| малоцінних і | предметів, що швидко зношуються, виданих в індивідуальне користування працівників, з|із| вказівкою в них відповідальних за ці предмети осіб (на яких ведуться особисті|особові| картки|карточки|) з|із| їх підписом в описі|описуванні,списку|. В разі|у разі| виявлення розбіжностей|розходжень| з|із| даними обліку|урахування| складається Звіряльна відомість (форма № інв-19|)
Основні кошти|кошти| 10 «Основні кошти|кошти|» 11 «Інші необоротні матеріальні активи» 131 «Знос основних коштів|коштів|» 132 «Знос інших необоротних матеріальних активів» Інвентаризаційний опис|описування,список| основних коштів|коштів| (форма № інв-1|). Застосовується для оформлення даних інвентаризації основних коштів|коштів| (будівель, споруд|споруджень|, передавальних пристроїв|устроїв|, машин і обладнання, транспортних коштів, інструменту, обчислювальної техніки, виробничого і господарського інвентарю і т. д.) Складається в одному екземплярі|примірнику| комісією окремо з кожного місцезнаходження цінностей і посадової особи, відповідальної за їх збереження, підписується комісією і матеріально відповідальними особами і передається в бухгалтерію. До початку інвентаризації від кожної матеріально відповідальної особи або групи осіб|лиць,облич| береться розписка, яка включена в заголовну частку|частину| форми. На останній сторінці форми перед підписом голови комісії дано два вільні рядки для запису останніх номерів документів в разі|у разі| руху основних коштів|коштів| під час інвентаризації. Форма № інв-1| розрахована для відображення даних інвентаризації по трьом датам. Опис|описування,список| друкується з|із| вкладними листами, кількість яких визначає замовник бланків. До початку інвентаризації рекомендується перевірити: а) наявність і стан|достаток| інвентарних карток|карточок|, інвентарних книг, описів|описувань,списків| і інших регістрів|реєстрів| аналітичного обліку|урахування|; б) наявність і стан|достаток| технічних паспортів або іншої технічної документації; в) наявність документів на основні кошти|кошти|, здані|складати| або прийняті організацією в оренду і на зберігання. За відсутності документів необхідно забезпечити їх отримання|здобуття| або оформлення. При інвентаризації основних коштів|коштів| комісія оглядає об'єктів і заносить в описі|описуванні,списку| повне|цілковите| їх найменування, призначення, інвентарні номери і основні технічні або експлуатаційні показники. При інвентаризації будівель, споруд|споруджень| і іншої нерухомості комісія перевіряє наявність документів, підтверджуючих знаходження вказаних об'єктів у власності організації. У інвентаризаційних відомостях приводяться|наводять,призводять| дані про дату придбання|надбання| або споруди|спорудження| не відображених|відбивати| в бухгалтерському обліку|урахуванні| основних коштів|коштів|. При інвентаризації перевіряється наявність документів на земельні ділянки, водосховища і інші об'єкти природних ресурсів, підтверджуючих право власності підприємства на них. Якщо комісією встановлено|установлений|, що роботи капітального характеру (надбудова поверхів, прибудова нових приміщень|помешкань| і ін.) або часткова ліквідація будов|споруд| і споруд|споруджень| (злам окремих конструктивних елементів) не відображені|відбивати| в бухгалтерському обліку|урахуванні|, необхідно по відповідних документах визначити суму збільшення або зниження балансової вартості об'єкту і привести в описі|описуванні,списку| дані про проведені|виробляти,справляти| зміни. Одночасно з інвентаризацією власних основних коштів|коштів| перевіряються основні кошти|кошти|, що знаходяться|перебувають| на відповідальному зберіганні і орендовані. По вказаних об'єктах складається окремий опис|описування,список|, в якому дається заслання|посилання| на документи, підтверджуючі ухвалення|приймання,прийняття| цих об'єктів на відповідальне зберігання або в оренду. В разі|у разі| виявлення розбіжностей|розходжень| з|із| даними обліку|урахування| складається Звіряльна відомість (форма інв-18|)
Нематеріальні активи 12 «Нематеріальні активи» 133 «Накопичена амортизація нематеріальних активів Нормативними документами, що діють, не передбачені спеціальні облікові форми для віддзеркалення|відбиття,відображення| результатів інвентаризації всіх нематеріальних активів. Проте|однак| для оформлення результатів їх інвентаризації може застосовуватися Інвентаризаційний опис|описування,список| об'єктів права інтелектуальної власності у складі НМА (форма № НА-4). Форма № НА-4 складається в одному екземплярі|примірнику| для оформлення даних інвентаризації окремо по кожному місцезнаходженню НМА і по кожній особі|лицю,обличчю|, відповідальній за використання НМА. У форму включається кожен окремий об'єкт НМА. При складанні форми № НА-4 обличчя, відповідальне за використання об'єктів права інтелектуальної власності, дає розписку про те, що до початок інвентаризації всі прибуткові і витратні документи передані бухгалтерській службі і всі об'єкти НМА, отримані|одержувати| для використання і зберігання, оприбутковані, а ті об'єкти, які вибули (ліквідовані), списані. Інвентаризаційний опис|описування,список| підписується всіма членами інвентаризаційної комісії і особою|лицем,обличчям|, відповідальною за використання НМА. При цьому особа|лице,обличчя|, відповідальна за використання НМА, підтверджує, що перевірка цих об'єктів відбулася в його присутності, що вона не має до членів комісії ніяких|жодних| претензій і що воно приймає на відповідальне зберігання перераховані в описі|описуванні,списку| об'єкти НМА. Перед складанням Звіряльної відомості і визначенням результатів інвентаризації бухгалтерія підприємства проводить перевірку всіх підрахунків і інвентаризаційного опису|описування,списку|. У описі|описуванні,списку| робиться|чинить| відповідна відмітка щодо|відносно| перевірки даних опису|описування,списку| за підписом особи|лиця,обличчя|, яка проводила перевірку. Виявлені помилки в підрахунках мають бути виправлені і завірені підписами всіх членів інвентаризаційної комісії і особи|лиця,обличчя|, відповідальної за використання НМА. В разі|у разі| виявлення розбіжностей|розходжень| (недостач, надлишків) між даними бухгалтерського обліку|урахування| і даними інвентаризаційних описів бухгалтером підприємства складається звіряльна відомість. Звіряльна відомість підписується бухгалтером підприємства, і після|потім| перевірки інвентаризаційною комісією правильності складання звіряльної відомості підписується керівником інвентаризаційної комісії і особою|лицем,обличчям|, відповідальною за використання НМА, яке знайомиться|ознайомлюється| з|із| результатами звірки|звіряння|. (Щодо|відносно| недостач і надлишків інвентаризаційна комісія прикладає|додає,докладає| до звіряльної відомості письмові пояснення осіб|лиць,облич|, відповідальних за використання і зберігання НМА)   В ході проведення інвентаризації нематеріальних активів насамперед|передусім| необхідно з'ясувати, чи відповідають наявні нематеріальні активи критеріям віднесення до нематеріальних активів, встановленим|установленим| П(С) БО 8. Крім того, інвентаризаційна комісія, як і у випадку з основними коштами|коштами|, повинна перевірити законність оприбутковування на баланс нематеріальних активів, тобто наявність документів, підтверджуючих право власності підприємства на них. При виявленні НМА, не узятих на облік|урахування|. інвентаризаційна комісія повинна включити їх в інвентаризаційний опис|описування,список| з|із| вказівкою необхідних даних.
Незавершене виробництво 23 «Виробництво» Типова форма для віддзеркалення|відбиття,відображення| результатів інвентаризації НЗВ не розроблена. Використовуються форми, розроблені підприємством, ТМЦ, що не піддалися обробці, заносяться у форму № М-21 При інвентаризації незавершеного виробництва: а) у інвентаризаційних описах|описуваннях,списках| указуються|вказують| найменування зачепила, стадія і ступінь|міра| їх готовності кількість і обсяг робіт; б) сировина, матеріали і покупні напівфабрикати, які знаходяться|перебувають| біля робочих місць і не піддавалися обробці, в опис|описування,список| незавершеного виробництва не включаються, а фіксуються в описах|описуваннях,списках| матеріальних цінностей або в окремих описах|описуваннях,списках|; в) кількість сировини і матеріалів, що входять до складу неоднорідної маси або суміші в незавершеному виробництві, визначається технічними розрахунками в порядку|ладі|, передбаченому галузевими інструкціями по питаннях планування; обліку|урахування| і калькуляції собівартості продукції.  
    Продовження таблиці 1
Незавершене|незакінчене| капітальне будівництво, незавершений|незакінчений| ремонт 15 «Капітальні інвестиції» Акт інвентаризації незавершених|незакінчених| капітальних ремонтів основних коштів|коштів| (форма № інв-10|) Акт застосовується при інвентаризації незавершених|незакінчених| капітальних ремонтів будівель, споруд|споруджень|, машин, устаткування|обладнання|, енергетичних установок і інших об'єктів основних коштів|коштів|. Акт складається в одному екземплярі|примірнику| інвентаризаційною комісією на підставі перевірки стану|достатку| робіт в натурі, підписується і передається в бухгалтерію. При інвентаризації незавершеного капітального будівництва і незавершеного ремонту: а) інвентаризаційна комісія повинна перевірити, чи не значиться у складі незавершеного капітального будівництва устаткування|обладнання|, передане в монтаж, але|та| фактично не почате монтажем, а також стан|достаток| об'єктів, які законсервовані і будівництво яких тимчасово припинене, виявити причини і підстави для їх консервації; б) на побудовані|спорудити| об'єкти, фактично введені в дію повністю або частково, але|та| приймання і введення|вступ| в дію яких не оформлені належними документами, а також на завершених, але|та| з якої-небудь причини не введені в дію об'єкти в окремих інвентаризаційних актах указуються|вказують| причини затримки оформлення здачі в експлуатацію вказаних об'єктів.  
Розрахунки з|із| дебіторами і кредиторами 36 «Розрахунки з|із| покупцями і замовниками» 37 «Розрахунки з|із| різними дебіторами» 38 «Резерв сумнівних боргів|обов'язків|» 31 «Рахунки в банках» 63 «Розрахунки з|із| постачальниками і підрядчиками» 64 «Розрахунки по податках і платежах» 65 «Розрахунки по страхуванню» Акт інвентаризації розрахунків з|із| покупцями, постачальниками і іншими дебіторами і кредиторами (форма № інв-17|) Акт застосовується для оформлення результатів інвентаризації розрахунків з|із| покупцями, постачальниками і іншими дебіторами і кредиторами. Акт складається інвентаризаційною комісією в одному екземплярі|примірнику| на підставі виявлення по документах залишків сум, що числяться на відповідних рахівницях, підписується і передається в бухгалтерію. По вказаних видах заборгованості до акту інвентаризації розрахунків має бути прикладена довідка (додаток до форми № інв-17|), яка і є|з'являється,являється| підставою|заснуванням,основою| для складання форми № інв-17|. Довідка складається в розрізі синтетичних рахунків бухгалтерського обліку|урахування| При інвентаризації розрахунків: а) всім дебіторам підприємства-кредитори повинні передати виписки об їх заборгованості, які пред'являються інвентаризаційній комісії для підтвердження реальності заборгованості. Підприємства-дебітори зобов'язані протягом десяти|десятеро| днів з дня отримання|здобуття| виписок підтвердити заборгованість або заявити свої заперечення; б) на суми заборгованості постачальників по неотфактурованних| постачаннях після|потім| їх перевірки бухгалтерія повинна зажадати від постачальників розрахунково-платіжні документи. Постачальники зобов'язані надати покупцям такі документи або повідомити причини їх ненадання або про відсутність такої заборгованості; в) на рахівницях обліку|урахування| розрахунків з|із| покупцями і замовниками, постачальниками і підрядчиками, іншими дебіторами і кредиторами повинні залишатися виключно|винятково| узгоджені|погоджені| суми. В окремих випадках, коли до кінця звітного періоду розбіжності|розходження| не усунені або залишилися невиясненими, розрахунки з|із| дебіторами і кредиторами відбиваються кожною стороною в своєму балансі в сумах, витікаючи із|із| записів в бухгалтерському обліку|урахуванні|, і визнаються нею правильними. Зацікавлена сторона зобов'язана передати матеріали про розбіжності|розходження| на вирішення відповідних органів; г) суми по розрахунках з|із| установами банків, фінансовими і податковими органами мають бути узгоджені|погоджені| ними. Залишення в обліку|урахуванні| неврегульованих сум по цих розрахунках не допускається; д) до акту інвентаризації розрахунків додається довідка про дебіторську і кредиторську заборгованість, по якій термін позовної давності|давнини| закінчився|витікав|, з|із| вказівкою осіб|лиць,облич|, винних в закінченні|виділенні,витіканні| терміну позовної давності|давнини| дебіторської заборгованості, а також назви і адреси дебіторів або кредиторів, суми, причини, дати і підстави|заснування,основи| виникнення заборгованості
Бланки строгої|суворої| звітності 209 «Інші матеріали» 08 «Бланки строгого|суворий| обліку|урахування|» Інвентаризаційний опис|описування,список| цінностей і бланків строгої|суворої| звітності (форма № інв-16|).Опис|описування,список| застосовується для віддзеркалення|відбиття,відображення| результатів інвентаризації фактичної наявності цінностей і бланків документів строгої|суворої| звітності (талони на бензин, проїзд на таксі і т. д.) і виявлення їх кількісних розбіжностей|розходжень| з|із| обліковими даними. Опис|описування,список| складається в двох екземплярах|примірниках|, підписується інвентаризаційною комісією і матеріально відповідальною особою. Один екземпляр|примірник| передається в бухгалтерію, другою залишається біля|в,у| матеріально відповідальної особи, що приймає цінності або бланки документів строгої|суворої| звітності на відповідальне зберігання. За наявності документів строгої|суворої| звітності нумерованих одним номером, складається комплект з|із| вказівкою кількості документів в нім. До початку інвентаризації від кожної матеріально відповідальної особи або групи осіб|лиць,облич|, що відповідають за збереження цінностей, береться розписка. Розписка включена в заголовну частку|частину| форми. При зміні матеріально відповідальних осіб опис|описування,список| складається у трьох екземплярах (матеріально відповідальній особі, що здала|складала| цінності, матеріально відповідальній особі, що прийняла цінності, і бухгалтерії). На останній сторінці форми перед підписом голови комісії дано два вільні рядки для запису останніх номерів документів строгої|суворої| звітності під час інвентаризації В ході проведення інвентаризації бланків строгої|суворої| звітності інвентаризаційної комісії необхідно перевірити фактичну наявність бланків строгої|суворої| звітності, підрахувати|підсумовувати| їх вартість (за номінальною вартістю або фактичній собівартості), встановити правильність оформлення бланків (заповнення в них необхідних реквізитів), а також встановити, чи здійснюється на підприємстві контроль за рухом бланків строгого|суворого| обліку|урахування|, чи ведеться журнал|часопис| їх реєстрації, правильність і своєчасність оформлення актів на списання бланків строгого|суворого| обліку|урахування|
Витрати майбутніх періодів і резерви майбутніх витрат і платежів (забезпечення) 39 «Витрати майбутніх періодів» 47 «Забезпечення майбутніх|прийдешніх| витрат і платежів» Акт інвентаризації витрат майбутніх періодів (форма № інв-11|) Акт застосовується при інвентаризації витрат майбутніх періодів. Складається в одному екземплярі|примірнику| інвентаризаційною комісією на підставі виявлення по документах залишків сум, що числяться на відповідному рахунку, підписується і передається в бухгалтерію. Інвентаризація витрат майбутніх періодів і резервів майбутніх витрат і платежів полягає в перевірці обґрунтованості залишків вказаних сум на дату інвентаризації, відповідності затвердженому розпорядливим документом керівника підприємства переліку створюваних резервів, для чого: а) залишок|остача| резерву на оплату відпусток, включаючи відрахування на державне соціальне страхування з|із| цих сум, за станом на кінець звітного року визначаються за розрахунком, який базується на кількості днів не використаного працівниками підприємства щорічного відпуску|відпустки| і середньоденної| оплати праці працівників. Середньоденна оплата праці визначається діленням|поділкою| на 25,4 середньомісячної заробітної плати одного працівника, яка за чинним законодавством приймається для оплати відпустки. Кількість днів не використаного відпуску|відпустки| всіма працівниками підприємства, на який створюється резерв, не може бути обчислено більш ніж за два роки із|із| зменшенням на кількість авансованого відпуску|відпустки| в тих випадках, коли черговий відпуск|відпустка| частково наданий в рахунок майбутнього (не відпрацьованого|відробляти|) періоду; б) при інвентаризації резерву на виплату передбаченого законодавство винагороди за вислугу років уточнюється розмір резерву, який не повинен перевищувати суму нарахованої винагороди і підлягає віднесенню на витрати виробництва і звернення|звертання,обігу|; в) до суми резервів на оплату відпусків|відпусток| і винагороди за вислугу років додаються відрахування по встановлених|установлених| нормативах на державне соціальне страхування з|із| цих сум; г) залишку|остачі| резерву на виробничі витрати для підготовчих робіт на підприємствах промисловості з|із| сезонним виробництвом на кінець року не повинно бути; д) при складанні річного звіту витрати, пов'язані з обслуговуванням і управління виробництвом, включені в собівартість продукції в кошторисно-нормалізованому порядку|ладі|, який визначається галузевими інструкціями по плануванню, обліку|урахуванню| і калькуляції собівартості, мають бути приведені у відповідність з|із| фактичними витратами на зміст|вміст,утримання| і експлуатацію обладнання, загальновиробничими і загальногосподарськими витратами; е) інвентаризаційна комісія з документів встановлює і включає в опис|описування,список| суму, що підлягає відображенню на рахунку обліку|урахування| витрат майбутніх періодів і резерву сумнівних боргів|обов'язків|; ж) перевірка правильності визначення залишку|остачі| інших видів резервів на кінець року проводиться згідно|згідно з| галузевим вказівкам, узгодженими|погодженим| з|із| Міністерством фінансів України.   Продовження таблиці 1
Каса 30 «Каса» 33 «Інші кошти|кошти|» 34 «Короткострокові|короткотермінові| векселі отримані|одержувати|» 35 «Поточні фінансові інвестиції» 162 «Довгострокові векселі отримані|одержувати|» 14 «Довгострокові фінансові інвестиції» Акт про результати інвентаризації наявних коштів|коштів|(форма, затверджена Положенням|становищем| № 637 ) Акт складається в двох екземплярах|примірниках| і підписується членами інвентаризаційної комісії і матеріально відповідальною особою. Один екземпляр|примірник| акту передається в бухгалтерію підприємства, другий – залишається біля|в,у| матеріально відповідальної особи. На початок інвентаризації всі матеріально відповідальні особи дають розписку, передбачену актом. В разі|у разі| зміни матеріально відповідальних осіб акт складається у трьох екземплярах (для матеріально відповідальної особи, що здала|складала| цінності, матеріально відповідальної особи, що прийняла цінності, а також бухгалтерії) Інвентаризація каси проводиться на кожному підприємстві в терміни, встановлені|установлені| керівником, з|із| покупюрным| перерахуванням всіх наявних|готівкових| коштів і перевіркою інших цінностей (цінних|коштовних| паперів, чекових книжок і т. д.), які зберігаються в касі. Залишок|остача| готівки в касі звіряються з|із| даними обліку|урахування| по книгах обліку|урахування|. Готівка, що зберігається в касі, але|та| не підтверджена касовими документами, вважається за надлишок готівки в касі. В разі|у разі| застосування|вживання| підприємством в розрахунках РРО звіряється сума наявної готівки на місці проведення касиром розрахунку з|із| сумою, відміченою в звіті РРО (у РК і КОРО). В разі|у разі| виявлення під час інвентаризації недоліку|нестачі,хиби| або надлишку цінностей в касі наголошується сума недостачі або надлишку і з'ясовуються обставини їх виникнення. Сума недостачі відшкодовується відповідно до законодавства України, а надлишок прибуткує в касі і зараховується в дохід|доход| відповідного підприємства. В разі|у разі| автоматизованого ведення касової книги слід проводити перевірку правильності роботи програмних|програмових| коштів|коштів| обробки касових документів. При перевірці фактичної наявності цінних|коштовних| паперів встановлюються правильність їх оформлення, реальність відображеною|відбивати| в бухгалтерських регістрах|реєстрах| їх вартості, повнота і своєчасність віддзеркалення|відбиття,відображення| в бухгалтерському обліку|урахуванні| доходів по фінансових інвестиціях. Інвентаризацію цінних|коштовних| паперів необхідно проводити по окремих емітентах з|із| вказівкою назви, серії, номера, номінальної і балансової вартості, термінів їх погашення

 

 


Відповідно до Інструкції по інвентаризації існують так звані контрольні перевірки інвентаризації, які повинні проводитися інвентаризаційною комісією, що постійно діє, за участю членів робочих інвентаризаційних комісій і матеріально відповідальних осіб після|потім| закінчення інвентаризації, але|та| обов'язково до відкриття|відчиняти| складу (коморі, секції і т. д.), де проводилася інвентаризація. При цьому перевіряються найбільш цінні|коштовні| і такі, що мають підвищений попит матеріальні цінності.

При виявленні значних розбіжностей|розходжень| між даними інвентаризаційного опису|описування,списку| і даними контрольної перевірки призначається новий склад робочої інвентаризаційної комісії для проведення повторної суцільної інвентаризації цінностей.

При цьому керівник підприємства повинен терміново|негайно| по доповіді інвентаризаційної комісії, що постійно діє, розгледіти|розглядати| питання про відповідальність першого складу робочої інвентаризаційної комісії, що допустила|припустилася| порушення при проведенні інвентаризації цінностей.

Результати контрольних перевірок інвентаризацій оформляються актом контрольної перевірки інвентаризації цінностей, форма якого приведена в додатку|застосуванні| 1 до Інструкції по інвентаризації. Реєстрацію проведених контрольних перевірок здійснюють працівники бухгалтерії в спеціальній Книзі реєстрації контрольних перевірок інвентаризації (додаток|застосування| 2 до Інструкції по інвентаризації).

Результати інвентаризації затверджуються керівником (оформляється і підписується протокол), а потім відбиваються в бухгалтерському обліку|урахуванні| підприємства в тому місяці, в якому закінчена інвентаризація, але|та| не пізніше за грудень звітного року.

В ході проведення інвентаризації можуть виявити як надлишки, так і недостачі товарно-матеріальних цінностей, об'єктів основних засобів|коштів|, нематеріальних активів і т. д.

При пересортиці перш ніж відображати|відбивати| виявлені результати в бухгалтерському і податковому обліку|урахуванні|, потрібно з'ясувати, чи можна провести їх взаємний залік.

Згідно Інструкції по інвентаризації взаємний залік надлишків і недостач унаслідок|внаслідок| пересортиці може бути допущений тільки|лише| по ТМЦ однакового найменування і в тотожній кількості за умови, що|при умові , що,при условии | надлишки і недостачі утворилися за один і той же період, що перевірявся, і біля|в,у| однієї і тієї ж особи|лиця,обличчя|, що перевірялася. При цьому органи державного управління, у веденні яких знаходяться|перебувають| підприємства, мають право встановлювати порядок|лад|, коли такий залік може бути допущений щодо|відносно| однієї і тієї ж групи ТМЦ, якщо цінності, мають схожість на вигляд або упаковані|пакувати| в однакову тару (при відпуску|відпустці| їх без розпаковування тари).

У випадку якщо при заліку недостач надлишками при пересортиці вартість цінностей, що опинилися в недостачі, більше вартості цінностей, виявлених в надлишку, різниця вартості відноситься на винних осіб|лиць,облич|.

Якщо конкретні винуватці пересортиці не встановлені|установлені|, то сумарні різниці розглядуються|розглядають| як недостачі цінностей понад|зверх,над| норми природного спаду з|із| віднесенням їх на результати фінансово-господарської діяльності підприємства. По таких сумарних різницях в протоколах інвентаризаційної комісії мають бути приведені вичерпні пояснення причин, по яких різниці не можуть бути віднесені на винних осіб|лиць,облич|.

Перевищення вартості цінностей, виявлених в надлишку, над вартістю цінностей, виявлених в недостачі при пересортиці, відноситься на збільшення даних обліку|урахування| відповідних матеріальних цінностей і результатів фінансово-господарської діяльності.

Перш ніж розгледіти|розглядати| відображення недостач в межах норм природного спаду в бухгалтерському і податковому обліку|урахуванні|, відзначимо, що інформація про самі розміри норм природного спаду міститься|утримується| в спеціальних нормативних документах. Зазвичай|звично| норми природного спаду затверджені по кожному виду ТМЦ, використовуваних в тій або іншій галузі (будівництві, торгівлі, транспорті і т. д.)

Якщо сума недостачі виявлена на стадії її формування, наприклад в незавершеному виробництві, або як наслідок спаду в дорозі, то її віддзеркалення|відбиття,відображення| можливе у складі первинної вартості товарно-матеріальних цінностей.

Згідно П(С) БО 9 і П(С) БО 7 первинна вартість активів може змінюватися тільки|лише| в разі|у разі| їх переоцінки (дооцінки і зниження ціни). Це означає, що сума недостач в межах норм природного спаду не може впливати на первинну вартість активів. Отже, після|потім| визнання|зізнання| ТМЦ активом (оприбутковування на баланс) торба недостач має бути віднесена до складу витрат підприємства. Згідно п. 20 П(С) БО 16 сума таких недостач відбивається у складі витрат іншої операційної діяльності.

Для віддзеркалення|відбиття,відображення| сум недостач Планом рахунків передбачений рахунок 947 «Недостач і втрати від псування цінностей».

У податковому обліку|урахуванні| вартість ТМЦ в межах норм природного спаду відбивається у складі валових витрат підприємства. Тобто|цебто| коректувати валові витрати, відображені|відбивати| в податковому обліку|урахуванні| у момент придбання|надбання| запасів, при виявленні такої недостачі немає необхідності, оскільки|тому що| ТМЦ використані в господарській діяльності підприємства.

У регістрах|реєстрах| бухгалтерського обліку|урахування| списання сум виявлених в результаті|внаслідок,унаслідок| інвентаризації недостач в межах норм природного спаду відбивається наступними|слідуючими| записами:

 

Первинний документ Зміст|вміст,утримання| господарської операції Корреспонді-рующие рахунки
Дебет Кредит
Звіряльна відомість результатів інвентаризації ТМЦ (ф. № інв-19|) 1. Списання на витрати вартості виробничих запасів, МБП, товарів, по яким виявлена нестача 20, 22, 28
Звіряльна відомість результатів інвентаризації товарів, матеріалів, тари і грошових коштів (ф. № інв-21|) 2. Списання підприємством роздрібної торгівлі на витрати вартості товарів в межах норм природного спаду без врахування суми націнки
Звіряльна відомість результатів інвентаризації товарів, матеріалів, тари і грошових коштів (ф. № інв-21|) 3. Списання підприємством роздрібної торгівлі суми націнки на товари, по яким виявлена нестача

 

Якщо за результатами|за наслідками| інвентаризації виявлена недостача ТМЦ в сумі, що перевищує норми природного спаду, то в міру можливості необхідно встановити винну особу|лице,обличчя|.

Проте|однак| на практиці така винна особа|лице,обличчя| може бути не виявлена. Для цілей податкового обліку|урахування| такі недостачі розглядуються|розглядають| як використання, не пов'язане з господарською діяльністю підприємства, що спричиняє за собою необхідність коректування валових витрат.

Згідно|згідно з| Закону про податок на прибуток в такій ситуації необхідно зменшити валові витрати на суму недостачі, оскільки|тому що| раніше вартість тих, що не дістають ТМЦ була віднесена підприємством до складу валових витрат, з|із| відображенням такого зменшення в декларації про прибуток.

Таке зменшення доцільно проводити за допомогою механізму обліку|урахування| приросту (убули) запасів по п. 5.9 ст. 5 Закону про податок на прибуток. Так, сума виявлених недостач ТМЦ відіб'ється у відповідних рядках графи 4 «Запаси, використані не в господарській діяльності» таблиці 1 «Розрахунок приросту (убули) балансової вартості запасів» додатка|застосування| К1/1 декларації про прибуток.

Оскільки|тому що| валові витрати зменшуються на вартість тих, що не дістають ТМЦ (хоча і не прямо, а побічно), то на підставі п. п. 7.4.4. ст. 7 Закону про ПДВ сума ПДВ, сплачена у зв'язку з придбанням|надбанням| таких ТМЦ і віднесена у момент придбання|надбання| до складу податкового кредиту, підлягає коректуванню. Таке коректування відбивається по рядку 16 декларацій по ПДВ, при заповненні якої обов'язковим є|з'являється,являється| також надання Розрахунку коректування сум ПДВ (додаток|застосування| 2 до декларації по ПДВ).

Одночасно із списанням на витрати суму недостачі необхідно відобразити|відбивати| в бухгалтерському обліку|урахуванні| на позабалансовому|позабалансовому| рахунку 072. Надалі при встановленні винної особи|лиця,обличчя| сума недостачі списується з рахунку 072 одночасно з визнанням|зізнанням| заборгованості винної особи|лиця,обличчя| і виникненням доходу. Якщо винна особа|лице,обличчя| не встановлена|установлена| або у відшкодуванні відмовлена судом, то сума недостачі повинна числитися на рахунку 072 не менше терміну позовної давності|давнини| (3 року) з моменту|із моменту| встановлення факту недостачі.

Відображення сум наднормативних|понаднормативних| недостач в обліку|урахуванні| (бухгалтерському і податковому) в разі|у разі| виявлення винної особи|лиця,обличчя| має свої особливості.

Винну особу|лице,обличчя| можна вважати за виявлену тільки|лише| в тому випадку, якщо|у тому випадку , якщо,в том случае | їм визнана своя провина|вина| або його провина|вина| встановлена|установлена| за рішенням суду.

При віднесенні суми недостачі на винних осіб|лиць,облич| слід керуватися Порядком|ладом| № 116.

З|із| сум, стягнутих відповідно до Порядку|ладу| № 116, здійснюється відшкодування збитків, нанесених|завдавати| підприємству, установі, організації, залишок|остача| коштів|коштів| перераховується до Державного бюджету України.

Відповідно до Порядку|ладу| 116 розмір збитків визначається таким чином:

«Розмір збитків від розкрадання, недостачі, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається за балансовою вартістю цих цінностей (за вирахуванням амортизаційних відрахувань), але|та| не нижче 50 % балансовій вартості на момент встановлення такого факту з урахуванням|з врахуванням| індексів інфляції відповідного розміру податку на додану вартість і розміру акцизного збору|збирання| по формулі:

Ру = [(Б - А) · Іінф + ПДВ + АЗ] · 2

де Ру – сума збитків відшкодованих винною особою|лицем,обличчям|;

Би – балансова вартість бракуючих матеріальних цінностей (на момент встановлення факту розкрадання, недостачі, знищення);

А – сума нарахованих амортизаційних відрахувань по бракуючих необоротних матеріальних активах;

Іінф – індекс інфляції, що склався в період часу між датою придбання|надбання| і датою виявлення недостачі матеріальних цінностей і що розраховується як твір|добуток| щомісячних індексів інфляції за даними Держкомстату;

ПДВ – сума податку на додану вартість, віднесена до складу податкового кредиту при придбанні|надбанні| бракуючих матеріальних цінностей;

АЗ – сума акцизного збору|збирання| для продукції, з продажу якої стягується акцизний збір|збирання|. Застосовується підприємствами – виробниками і імпортерами при розрахунку суми збитків, понесених у зв'язку з недостачею готової (підакцизною) продукції на складі.

Проте|однак| Порядком|ладом| № 116 для визначення розміру збитку|шкоди| передбачений не лише|не те що,не тільки| коефіцієнт 2.

Вартість вузлів, деталей, напівфабрикатів і іншої продукції, що виготовляється підприємствами для внутрішньовиробничих потреб, а також вартість продукції, виробництво якої не завершене, визначаються виходячи з собівартості її виробництва з|із| нарахуванням середньої по підприємству норми прибули на цю продукцію із застосуванням коефіцієнта 2.

Вартість спирту етилового питного ректифікованого, спирту етилового сирцю, спирту, використовуваного для приготування вин, шампанська, коньяків оброблених, спирту коньячного, соків спиртних, зброджено-спиртних настоїв визначається виходячи з оптової ціни підприємства-виробника з урахуванням|з врахуванням| акцизного збору|збирання| (по встановлених|установлених| ставках) і податку на додану вартість. До визначеної таким чином ціни застосовується коефіцієнт 3.

Вартість плодово-ягідних соків, консервованих з використанням сірчаного ангідриду або бензокислого| натрію, визначається з|із| оптових цін підприємства-виробника і податку на додану вартість із застосуванням коефіцієнта 2.

В разі|у разі| розкрадання або загибелі тварин сума збитків визначається по закупівельних цінах, що склалися на момент відшкодування збитків, із застосуванням коефіцієнта 1,5.

Продовольчі товари, роздрібні ціни на яких дотуються, оцінюються з|із| додаваннями|добавляти| до роздрібних цін суми дотацій.

Розмір збитків від розкрадання, недостачі, знищення (псування) бланків цінних|коштовних| паперів і документів строгого|суворого| обліку|урахування| обчислюється із застосуванням коефіцієнта:

5 – до номінальної вартості, вказаної на бланках цінних|коштовних| паперів і документів строгого|суворого| обліку|урахування|, або до вартості документів строгого|суворого| обліку|урахування|, встановленої|установленої| законодавством;

50 – до вартості придбання|надбання| (виготовлення) бланків цінних|коштовних| паперів і документів строгого|суворого| обліку|урахування|, на яких номінальна вартість не вказана або вартість яких не встановлена|установлена| законодавством.

Розмір збитків від розкрадання банкнотного| або захищеного паперу, персоніфікованої захисної стрічки обчислюється:

із застосуванням коефіцієнта 1,5 до максимальної суми грошей, які можуть бути виготовлені на цьому банкнотному| папері;

у п'ятитисячократному розмірі від вартості захищеного паперу, персоніфікованої захисної стрічки.

В разі|у разі| розкрадання, браку|нестачі|, знищення (псування) матеріальних цінностей, що підлягають списанні на витрати у міру відпуску|відпустки| їх у виробництво або експлуатацію (у установах, що містяться|утримуються| за рахунок бюджетних коштів, - у міру їх придбання|надбання|) і що враховуються тільки|лише| в кількісному вираженні|виразі|, розмір збитків визначається виходячи з ринкових цін на аналогічні матеріальні цінності, зменшених пропорційно фактичному зносу, але|та| не нижче чим на 50 % ринкової ціни.

Механізм визначення розміру збитків від розкрадання, недостачі, знищення (псування) дорогоцінних|коштовних| металів, коштовних каменів і валютних цінностей приведений в Законі № 217.

При відображенні в податковому обліку|урахуванні| наднормативних|понаднормативних| недостач, по яких встановлена|установлена| винна особа|лице,обличчя|, необхідно, як і у випадку, що розглядається|розглядав| вище, відобразити|відбивати| вартість ТМЦ тих, що у недостачі в графі 4 таблиці 1 додатка|застосування| К1/1 декларації про прибуток (заповнюваного у відповідності с п. 5.9. ст. 5 Закону про податок на прибуток), а також відкоригувати суми податкового кредиту по ПДВ.

Виключивши, таким чином, суму недостачі з|із| валових витрат, на думку авторів, не потрібно включати суму відшкодування, отриманого|одержувати| від винної особи|лиця,обличчя|, до складу валових доходів. Пояснюється|тлумачить| це тим, що відповідно до п. п. 4.2.3. Закону про податок на прибуток не включаються до складу валового доходу суми коштів або вартість майна, отримані|одержувати| платником податків за рішенням суду або унаслідок|внаслідок| задоволення претензій в порядку|ладі|, встановленому|установленому| законодавством як компенсація прямих витрат або збитків, понесених таким платником податків в результаті|внаслідок,унаслідок| порушення його прав і інтересів, які охороняються законом, якщо вони не були віднесені таким платником податків до складу валових витрат або відшкодовані за рахунок коштів|коштів| страхових резервів.

Відображення в податковому обліку|урахуванні| сум недостач об'єктів основних коштів|коштів| залежить від того, до якої групи належить бракуючий основний засіб|кошт|.

При псуванні об'єкту основних коштів|коштів| групи 1, унаслідок|внаслідок| чого він втрачає свої первинні функції (руйнування, пожежа, вибух і т. д.), платник податків відповідно до п.п. 8.4.8 ст. 8 Закону про податок на прибуток збільшує валові витрати на суму балансової вартості об'єкту (а вартість такого об'єкту прирівнюється до нуля). При розкраданні (псуванню) основних фондів|фундацій| груп 2,3 і 4 балансова вартість групи не змінюється. При отриманні|здобутті| компенсації від страхової організації іншої юридичної або фізичної особи, визнаної винним в заподіяному|спричиняти| збитку|шкоді|, платник податків в податковому періоді, на який доводиться|припадає,приходиться| така компенсація, збільшує валовий прибуток на суму компенсації за основні фонди|фундації| групи 1 або зменшує балансову вартість відповідної групи основних фондів|фундацій| на суму компенсації в частці|частині| за основні фонди|фундації| груп 2, 3, 4 (у частці|частині|, що покриває збитків, що зазнали).

В разі|у разі| розкрадання (псування) основних фондів|фундацій| слід пам'ятати о п. 4.9 Закону про ПДВ, відповідно до якого розкрадання основних фондів|фундацій| не розглядується|розглядає| як продаж (що має бути підтверджене документом з|із| відповідних органів), отже, ПДВ не нараховується.

Відносно сторнування| податкового кредиту по ПДВ при розкраданні об'єкту основних коштів|коштів| слід зазначити, що суми ПДВ, відображені|відбивати| у складі податкового кредиту при придбанні|надбанні| основних коштів|коштів| груп 2, 3 і 4 не підлягають коректуванню, оскільки балансова вартість викрадених коштів|коштів| продовжує амортизуватися. Підтвердженням вказаного служить п.п. 7.4.1 закону про ПДВ, відповідно до якого в податковий кредит включаються суми ПДВ, сплачені при придбанні|надбанні| основних коштів|коштів|, що підлягають амортизації.

Винна особа|лице,обличчя| може відшкодовувати збиток|шкоду| не лише|не тільки| шляхом внесення готівки до каси підприємства, але і шляхом утримання з|із| його заробітної плати, проте|однак| при використанні такого способу відшкодування збитку не можна забувати про норми КЗОТ в частці|частині| обмеження розміру утримань із|із| заробітної плати. При кожній виплаті заробітної плати спільний|загальний| розмір всіх утримань не може перевищувати 20 %, а у випадках, окремо передбачених законодавством України, - 50 % заробітної плати, належній виплаті працівникові. При утриманні із|із| заробітної плати по декількох виконавчих документах за працівником у будь-якому випадку|в будь-якому разі,у жодному випадку| повинно бути збережено 50 % заробітку (окрім|крім| утримань із|із| заробітної плати при відбуванні виправних робіт і при стягненні аліментів на неповнолітніх дітей. У цих випадках розмір відрахувань із заробітної плати не може перевищувати 70 % .

Наведемо приклади відображення в бухгалтерському обліку|урахуванні| сум понаднормативних недостач.

Приклад|зразок|. В результаті|внаслідок,унаслідок| інвентаризації товарів на складі підприємства виявлена недостача 200 кг цукру за ціною 2,00 грн. за 1 кг Матеріальна відповідальна особа визнало себе винним. Сума ПДВ складає 80,00 грн. (200,00 · 2 · 20 %).

Додаткові дані: індекс інфляції – 1,07.

У регістрах|реєстрах| бухгалтерського обліку|урахування| операції по списанню сум недостачі і відшкодуванню збитків відбиваються таким чином:

 

 

Первинний документ Зміст|вміст,утримання| господарської операції Кореспондуючі рахунки Сума, грн.
дебет кредит
Звіряльна відомість результатів інвентаризації товарів, матеріалів і тари в торгівлі (ф. № інв-20|) 1. Списання на витрати вартості нестачі товарів 400,00
2. Коректування податкового кредиту по ПДВ 80,00
3. Відображення недостачі на позабалансовому|позабалансовому| рахунку - 480,00
4. Віднесення суми недостачі на винне обличчя в сумі облікової вартості товарів і ПДВ, сплаченого постачальникові при купівлі товару 480,00
- 480,00
  5. Віднесення на вину особу суми (належній виплаті до бюджету), що є різницею між розміром збитку|шкоди|, розрахованого відповідно до Порядку|ладу| № 116 , і сумою збитків підприємства ((400 · 1,07 + 400 · 0,2) · 2 – 480 = 536) 536,00
Прибутковий касовий ордер (ф. № КО-1) 6. а) відшкодування винною особою|лицем,обличчям| суми збитку|шкоди| 1016,00
Розрахункова (розрахунково-платіжна) відомість 6. б) утримання суми недостачі із|із| заробітної плати винної особи|лиця,обличчя| 1016,00
Платіжне доручення 7. Перерахування|перелік| до бюджету належних сум 536,00

 

 

Приклад|зразок|. В результаті|внаслідок,унаслідок| проведеної інвентаризації встановлений|установлений| факт розкрадання комп'ютера. Первинна вартість об'єкту – 2000 грн. Сума нарахованого зносу – 500 грн. Винна особа|лице,обличчя| не знайдена

Первинний документ Зміст|вміст,утримання| господарської операції Кореспондуючі рахунки Сума, грн.
дебет кредит
Звіряльна відомість результатів інвентаризації основних коштів|коштів| (ф. № інв-18|) 1. Списання суми нарахованого зносу, у зв'язку з недостачею об'єкту основних засобів|коштів|
2. Списання суми збитків в сумі залишкової вартості об'єкту основних засобів|коштів|
Бухгалтерська довідка (складена на підставі документа правоохоронних органів) 3. Віддзеркалення|відбиття,відображення| вартості нестачі об'єкту на позабалансовому|позабалансовому| рахунку -
4. Списання суми збитків, що зазнали, з позабалансового|позабалансового| рахунку (після|потім| закінчення|виділення,витікання| терміну позовної давності|давнини| і т. п.) -

 

Приклад|зразок|. В звітному періоді підприємством були придбанні|надбанні| бланки строгої|суворої| звітності: бланки доручення в кількості|у кількості| 100 шт. загально вартістю 18 грн., у тому числі ПДВ 3 грн. В кінці|наприкінці,у кінці| звітного періоду за результатами|за наслідками| інвентаризації виявлена недостача бланків доручень -3 шт. Знайдена винна особа|лице,обличчя|, що визнала свою провину|вину|. У наступному|такому| звітному періоді винною особою|лицем,обличчям| відшкодований збиток.

Синтетичний облік|урахування| бланків строгої|суворої| звітності ведеться на субрахунку 209 «Інших матеріалів» за вартістю придбання|надбання| (без врахування суми ПДВ, якщо підприємство є|з'являється,являється| платником ПДВ). Одночасно вартість бланків строгої|суворої| звітності враховується на позабалансовому|позабалансовому| рахунку 08 «Бланків строгого|суворого| обліку|урахування|» за номінальною вартістю 1,5 грн.

Розмір відшкодування збитків винною особою|лицем,обличчям| відповідно до Порядку|ладу| № 116 складе: Py| = (1,5 грн. · 3 шт. · 1 + 0,03 грн. · 3 шт.) · 5*| = 22,95 грн.

 

 

Первинний документ Зміст|вміст,утримання| господарської операції Кореспондуючі рахунки Сума, грн.
дебет кредит
Бухгалтерська довідка (складена на підставі інвентаризаційного опису|описування,списку| цінностей і бланків документів строгої|суворої| звітності (ф. № інв-16|) Списання недостачі бланків доручень за балансовою вартістю: 3 шт. · 0,15 грн. 209/1 0,45
Списання недостачі бланків доручень з позабалансового|позабалансового| рахунку: 3 шт. · 1,5 грн. - 4,50
Зарахування виявленої недостачі на позабалансовий|позабалансовий| рахунок - 0,45
Списання на винну особу загальної суми збитку|шкоди|, підлягаюче відшкодуванню: (1,5 грн. · 3 шт. · 1 + 0,03 грн. · 3 шт.) · 5 22,95
Сума відшкодування, що підлягає перерахуванню|переліку| до бюджету: 22,95 грн. – 0,45 грн. 22,50
Списання з позабалансового|позабалансового| рахунку вартості нестачі бланків доручень - 0,45
Платіжне доручення Перерахування|перелік| частки|частини| суми відшкодування до бюджету 22,50
Прибутковий касовий ордер (ф. № КО-1). Розрахункова (розрахунково-платіжна) відомість Отримання|здобуття| від винної особи|лиця,обличчя| суми відшкодування 301,661 22,95

У бухгалтерському обліку|урахуванні| виявлені в результаті інвентаризації суми надлишків товарно-матеріальних цінностей прибуткують як активи в кореспонденції з|із| субрахунком 719 «Інших доходів|доходи| від операційної діяльності» або субрахунком 425 «Інший додатковий капітал» (при виявленні неврахованих необоротних активів).

Що стосується відображення надлишків в податковому обліку|урахуванні|, якщо вони не викликані|спричиняти| помилкою даних бухгалтерського обліку|урахування|, для цілей оподаткування такі ТМЦ прирівнюються до безкоштовно|безплатно| отриманим|одержувати| з|із| відповідним відображенням і вартості складі валових доходів (на підставі п.п. 4.1.6 Закону про податок на прибуток ).

Порядок|лад| відображення виявлених надлишків ТМЦ в бухгалтерському обліку|урахуванні| розглянемо|розглядав| в прикладі|зразку|.

Приклад|зразок|. В результаті|внаслідок,унаслідок| інвентаризації на складі виявлені надлишки сировини – папери в кількості|у кількості| 200 кг Вирішено оприбутковувати папір за ціною 3,40 грн. за 1 кг

Первинний документ Зміст|вміст,утримання| господарської операції Кореспондуючі рахунки Сума, грн.
дебет кредит
Звіряльна відомість результатів інвентаризації ТМЦ (ф. № інв-19|) Оприбуткований виявлений надлишок паперу 618,00

На завершення інвентаризації інвентаризаційною комісією складається протокол, який має бути в 5-денний термін розглянутий|розглядати| і затверджений керівником підприємства. Якщо при проведенні інвентаризації обстежувана велика кількість приміщень|помешкань|, об'єктів і т. д., те підведення підсумків може бути закріплене в декількох протоколах. Наприклад, по кожному складу, відділу, видам об'єктів інвентаризації і т. д.

 

10. ОЦІНЮВАННЯ В СИСТЕМІ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ

 


Читайте також:

  1. II. Поняття соціального процесу.
  2. V. Поняття та ознаки (характеристики) злочинності
  3. А/. Поняття про судовий процес.
  4. Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
  5. Адміністративні провадження: поняття, класифікація, стадії
  6. Акти застосування юридичних норм: поняття, ознаки, види.
  7. Аналіз ступеня вільності механізму. Наведемо визначення механізму, враховуючи нові поняття.
  8. АРХІВНЕ ОПИСУВАННЯ: ПОНЯТТЯ, ВИДИ, ПРИНЦИПИ І МЕТОДИ
  9. Аудиторські докази: поняття та процедури отримання
  10. Базове поняття земле оціночної діяльності.
  11. Базові поняття
  12. Базові поняття про класифікацію медичної техніки




Переглядів: 783

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Поняття інвентаризації. Основні задачі|задачі| інвентаризації. | 

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.019 сек.