![]()
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Лекція 2Тема:Проблема людини у філософії План: 1. Проблема походження та буття людини в світі. 2. Єдність біологічного і соціального в людині. 3. Свобода та необхідність в житті людини. 4. Сенс життя і духовність людини. 1. Центральною проблемою філософії є проблема людини. На думку класика німецької філософії Імануїла Канта, філософія усім своїм змістом покликана дати відповіді на такі питання: - Що я можу знати? - На що я можу сподіватися? - Що я маю робити? - Що таке людина? Відповідь на останнє питання обов’язково передбачає необхідність з’ясування походження людини.В історії світової думки склалося декілька відповідей на це питання. Умовно їх можна поділити на дві групи: -перша: людина створена вищою надприродною істотою(Богом).Це вчення називається креаціонізмом.Вважається, що саме Бог надав людині виняткових якостей (розумність, здатність любити, страждати, сумління, уявлення про Добро і Зло і т. ін.). Людина покликана своїм життям йти назустріч до свого творця і відповідним чином жити. Креаціонізм непогано узгоджується з історичним досвідом людства, проте він не має фактичних наукових підтверджень. -друга: еволюційний підхід. Це вчення пояснює походження людини у контексті процесу розвитку природи, коли з неживої матерії спочатку утворилася жива, а згодом - з’явилася людина внаслідок біологічної еволюції. На це, зокрема, вказував свого часу Ч. Дарвін. В межах цього підходу розробляється ідея антропосоціогенезу– ідея стосовно переходу від біологічного до соціального способу взаємодії людини з навколишнім середовищем. Вважається, що у процесі еволюції виокремилась група мавпоподібних істот, які завдяки праці, мисленню та мові поступово перетворились на людей. На сьогодні еволюційна теорія так і не знайшла відповіді на питання, яке було поставлене ще у 1863 році: - як за дуже стислий історичний час відбувся перехід (біологічний, генетичний) від передлюдини до сучасної людини?
2.Не лише проблема походження, але й специфічна модель людського існування породжують численні питання. На відміну від інших живих істот, людина становить проблему сама для себе. Тварини у своєму житті і поведінці біологічно спеціалізовані та запрограмовані. Людське буття є відкритим, незавершеним, людина приречена самостійно вибирати свій шлях у житті. Щоб відбутися людиною, абсолютно недостатньо нею народитися. Обов’язково потрібно включитися в соціальне оточення, опанувати людський спосіб життєдіяльності, норми культури і моралі, долучитися до знань і т.д. Зважаючи на ці обставини, людську природу можна вважати нерозривною єдністю біологічного і соціального. Для позначення соціальних якостей людини вживають термін особистість. Це поняття слід відрізняти від інших, а саме: Індивід – поняття, що вказує на окрему людину; Індивідуальність – поняття, що вказує на неповторну, самобутню, не схожу на інших людину; Людина – поняття, що вказує на приналежність до людського роду, і фіксує єдність біологічного і соціального. Структура особистості: Основою особистості виступають її потреби (біологічні, духовні, соціальні та ін.).Потреба характеризує протиріччя між рівнем наявного і рівнем необхідного для нормального функціонування людського організму. Заради задоволення потреб людина розгортає активність і діє. За багатством та способами задоволення потреб можна судити про рівень розвитку особистості. Іншими складовими духовної структури особистості є: -інтерес – усвідомлена потреба; -цінності – те, що є суб’єктивно значущим, дорогим для людини. -ціннісна орієнтація – те, що визначає першочерговість задоволення потреб. - соціальні норми – загальні правила поведінки, завдяки засвоєнню яких людина стає здатною бути самостійним, відповідальним учасником суспільного життя. Зазначені складові духовної структури особистості, а також світоглядні уявлення, переконання, нагромаджений життєвий досвід визначають вирішальною мірою життєву позицію людини. 3. Сутністю людини є її свобода, яка полягає у можливості мислити і поводити себе згідно з власними уявленнями, а не під тиском внутрішніх або зовнішніх обставин. Свобода передбачає вільний вибір людиною своєї життєвої позиції і виступає для людини як здатність бути причиною будь-яких її власних думок та вчинків. В історії філософії свобода досліджувалась багатогранно і розглядалась у зв’язку із справедливістю, відповідальністю, необхідністю. Уперше на свободу як сутність людини вказала християнська думка. В сучасній матеріалістичній філософії свобода розглядається у співвідношенні із необхідністю. Людина насправді може вільно діяти, але лише у межах пізнаної необхідності, тобто у межах пізнаних природних, суспільних, моральних та інших законів, а не всупереч цим законам. Свобода не є анархією, свавіллям. Співвідношення свободи та необхідності по- різному розглядалося філософами, і були сформульовані такі вчення: Фаталізм– розглядає кожну подію в світі та житті людини як передвизначену ззовні, зумовлену долею, Богом. Тому людина не може бути вільною в принципі, адже вона не спроможна протидіяти цій зовнішній силі. Волюнтаризм - визнає повну перевагу волевих прагнень людини над іншими проявами духовного життя її, і передбачає, що людина діє так, як їй цього хочеться. 4. Проблематичність людського життя зумовлюється тим, що кожна людина повинна сама для себе визначити мету і сенс власного життя. Проблема сенсу життя є джерелом постійних роздумів, сумнівів для людини; може інтенсивно осмислюватися не лише в період становлення її, але й в зрілі роки, особливо у зв’язку з очікуваною смертю. Існують такі філософські підходи щодо осмислення сенсу життя: - Людське життя не має сенсу і воно є абсурдним. - Сенс життя людини полягає в самому житті, в тому, що людина ставить і вирішує безліч різноманітних життєвих завдань (в основному побутового характеру). Такий підхід виявляється недостатнім, коли ми звертаємо увагу на той факт, що людина є розумною цілепокладаючою істотою, яка (що підтверджено історичним досвідом людства) ставить перед собою високі цілі, які далеко виходять за межі буденності. - Саме життя виводиться за межі життя людини, і безпосередньо пов’язується із служінням духовному Абсолюту (в релігії – це Бог), або служінню суспільним ідеалам (наприклад, комуністичній ідеології). Проблема сенсу життя пов’язується з проблемою духовності. Релігійна філософія розглядає духовність крізь призму залучення людини до Бога. Матеріалістична філософія вважає духовність виразом відношення до інших людей і до створеного ними, і вказує на те, що людина живе не лише заради задоволення своїх безпосередніх життєвих потреб. Читайте також:
|
||||||||
|