Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Право самовизначення

Вступ

Януш Корчак

Висновок

 

Література:

а) Нормативно-правова:

1. Декларація прав дитини

2. Закон України „Про охорону дитинства”

3. Конвенція ООН про права дитини. – К.: PrintXPressTM, 1999.

4. Сімейний Кодекс України (витяги) (16)

б)Наукова та навчально-методична:

5. Діти державної опіки: проблеми, розвиток, підтримка: Навчально-методичний посібник в 2-х кн.. – Київ: Міленіум, 2005. – 286с. (25)

6. Лангмейєр Й., Матейчик З. Психическая депривация в детском воздасте. – Прага: Авиценум. – 1984. – 223с. (41)

7. Международное сообщество и права детей // Дошкольное образование . – 2004. – №20. – С.2-4. (44)

8. Права дитини: Посібник для журналістів. – Київ, 2002. – 78с. (51)

9. Прошкуратова Т.С. Законодавче забезпечення дитинства // Дошкільне виховання. – 2004. – №6. – С.6-7. (56)

в) Інтернет-джерела:

10. www.globalmovementforchildren.org Всесвітній Рух в Інтересах дітей (71)

11. www.kcws.kharkov.ua/matusevich.html Правові аспекти дитячої безпритульності: український та міжнародний досвід.

12. www.unicef.org}protection/index.ptmi (Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ)) (79)

 

„Немає дітей, є люди”

Сучасне становище дітей в Україні викликає обґрунтоване хвилювання суспільства і вимагає нових підходів в аналізі і вирішенні цієї проблеми. Соціально-економічні труднощі в першу чергу зачіпають інтереси найбільш слабких членів суспільства – дітей. Не зменшуються випадки сирітства, викрадення дітей, продаж їх за кордон, народження дітей неповноцінних у розумовому та фізичному відношенні. Невпинно зростає кількість дітей, що вживають алкоголь та наркотики. Не вдається зупинити збільшення правопорушень і злочинів, як вчинюваних неповнолітніми, так і по відношенню до них. Не менш складною є проблема забезпечення достатнього життєвого рівня неповнолітніх.

Життєвий досвід не тільки свідчить, а й вчить: не буде дітей – не буде і держави. Діти дзеркало держави, вони її майбутнє. Через вікову специфіку діти від свого народження не можуть самостійно скористатися власними правами. Необхідні опіка дорослих, їхня допомога не лише як вияв природних людських почуттів, норм моралі, а такі, які підкріплювалися б правовими документами і відповідали інтересам усіх дітей.

Оскільки в Україні діти становлять чверть населення (понад 12 млн.), проблема захисту законних прав та інтересів дітей є особливо актуальною. Дитину жодним чином не можна прирівнювати до дорослої людини, у тому числі й у правових аспектах. Дитина має бути забезпечена особливими правами, особливим захистом, які мають часовий вимір і спеціальне призначення. Дитина, як і кожна людська істота, від народження має права людини. Але вона повинна мати ще й додаткові, особливі права. Для того, щоб дитина стала зрілою людиною у всіх відношеннях, їй необхідно мати певні спеціальні, додаткові можливості. Отже, права дитини це певні спеціальні можливості, які необхідні людині віком до 18 років для існування і досягнення зрілості. Особливі права дитини – це „права росту”, зумовлені її фізичною, розумовою, духовною незрілістю.

Права дитини – права людини дитячого віку. Виокремлення їх в окрему категорію зумовлене тим, що, з одного боку, діти не мають усіх прав повнолітніх, а з іншого – мають спеціальні права , пов’язані з їх віком і положенням в сім’ї[4, с.89].

 

І. Історія погляду на місце дитини в суспільстві.

Діти існували завжди щодо цього у нас немає жодних сумнівів, проте ставлення до дітей в історичній перспективі зазнало значних змін.

Байдужість до дітей панувала аж до кінця середньо­віччя. Особливих змін зазнало ставлення соціуму до небажаних дітей. У давнину таких дітей топили, залишали в ущелинах, спалювали на угоду богам під час релігійних церемоній, викидали або вбивали. Судячи з історичних довідок, подібні вчинки були скоріше правилом, ніж винятком. Дітей з вадами розвитку або тих, хто багато плакав, часто вбива­ли. Хлопчиків вважали більш цінними за дівчаток. До речі, в Європі ця дискримінація між хлопчиками і дівчат­ками ще довго зберігалася у сільській місцевості. Поступово практика визнання за немовлятами права на життя сприяла створенню сирітських установ, притулків для знедолених дітей і згодом перетворилася на окремий соціальний напрям турботи про дітей у спеціально організованих установах. Історичні записи свідчать, що перший притулок для підкинутих дітей було створено у 335 р. в Царгороді. Для таких дітей, наприклад в Мілані ( 787 р. ) поблизу монастиря встановлювалася спеціально призначена „миска”, куди можна було нишком, уночі, покласти „зайву” дитину. Немовля брали на догляд служителі монастиря, а мати залишалася невідомою, щоб уникати ганьби та глузування[5, с.9].

Засновники благочинних закладів керувалися благородним прагненням врятувати дітей, які за інших умов загинули б або стали предметом підпільної торгівлі та зловживання. Однак подібна практика спричиняла негативні наслідки, оскільки багато дітей в таких установах помирали, а подальша доля тих, хто виживав, не була вельми привабливою.

Слід зауважити, що кількість дітей, які потребували допомогу, на той час була вражаюче великою. Так, у Парижі в 1722 р. було похрещено 18713 дітей, з яких 7676 були підкинутими[6, с.63]. Саме у Парижі у 1789 р. вперше було відкрито притулок до „небажаних” дітей і подальшого їх влаштування в сім’ї опікунів. Це було місце для тимчасового перебування немовлят. Більш тривалий час тут залишалися лише хворі діти. Сюди також доставляли дітей, знайдених поліцією. За рік притулок приймав близько 3000 дітей[5, с.10].

У традиції українського народу завжди була турбот про дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Турботу про таких дітей, як правило, брала на себе громада. В XVI-XVII ст. в Росії, при церквах, на людські пожертви ство­рювалися сиротинці, в яких виховувалися покинуті діти. За часів Київської Русі існувала практика передачі дитини в сім’ю на «вигодування», яка успішно функціонувала до 1918 р.[9]. За радянських часів типовою картиною для України було, виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського пік­лування, в закладах колективного утримання. Вже в 192І р. в Україні налічувалося 1844 дитячих будинків для безпритуль­них дітей та напівсиріт з незаможних родин, в яких виховува­лися 98890 дітей[11].

Аж до XVIII століття пере­важна більшість новонароджених дітей віддавалася го­дувальницям. В одному звіті парижської поліції (1780 р.) містяться дані про 21000 новонароджених, з яких 17000 було віддано годувальницям у села, і лише 700 вигодо­вувалися власними матерями. Існували й інші методи виховання дітей, як-то туге сповивання, обпікання дітей розпеченою праскою, аби запобігти епілепсії, ку­пання немовлят у крижаній воді чи обкачування в снігу під час хрещення або для загартування. Хвороби та антисанітарія призводили до надзвичайно високого рівня дитячої смертності. До XVII століття від половини до двох третин всіх дітей не доживали до 20 років[8, с.8].

Упродовж тривалого часу людської історії дорослі ігнорували період дитинства, він не визнавався як особливий період життя людини. Фактично аж до кінця періоду середньовіччя не було суспільної обізнаності щодо дитинства як окремої кате­горії чи соціального феномену. Дітей вважали мініатюр­ними („кишеньковими”) дорослими, які нічого не вміли, тому й були нічим.

Дітей віком до 6-7 років не враховували під час переписів, оскільки у них було дуже мало шансів вижити. Діти від народження до 7 років вважалися немовлятами, а потім їх зараховували до гурту дорослих, привчали до дорослих розмов, жартів, музики, їжі, залучали до роботи. Не було різниці у ставленні до дітей та дорослих.

Близько 150 років назад законодавство у Швеції надавало чоловіку право застосовувати фізичне покарання до своїх робітників, дружини, дітей. У XVII ст. англійські тюрми були переповнені підлітками 10-12 річного віку, а у відомій „Кароліні” – передбачалось смертне покарання підліткам, які скоїли значні крадіжки та за обтяжуючих обставин. До середини ХІХ ст. нічого не було зроблено, щоб враховуючи вік неповнолітніх, відсутність у них життєвого досвіду, захистити їх правовими засобами від караючого меча правосуддя. Наприклад, у США діяли закони, що встановлюють для неповнолітніх і дорослих кримінальної відповідальності[7].

У 1600 р. було здійснено перші соціальні спроби захистити дітей від „вад дорослого світу”. Бу­ло визнано, що діти мають якісні відмінності від дорос­лих, які слід враховувати в процесі освіти та виховання. Саме в цей час хлопчиків вищих верств почали навчати. Із закладів технічного навчання для кожного школи пе­ретворюються на заклади загальної освіти для дітей.

2. Історична типологія домінуючих стилів у вихованні та в освіті дітей.

Американський дослідник Ллойд де Маус запропонував своєрідну історичну типологію домінуючих стилів у ви­хованні та освіті:

„Дітовбивство” – з Античності до IV століття н.е. - дитина не має душі, вона не важлива, тому її можна викинути геть.

„Занедбання” – з IV до XIII століття н.е. - у дитини є душа, але вона не важлива.

„Суперечливість” – з XIV до XVII століття - дитину можна „виліпити”, сформувати за бажаннями дорослих.

4. „Нав’язливість” –XVIII століття - метою цього стилю виховання є формування волі та характе­ру дитини (вплив Просвітителів).

5. „Соціалізація” – з XIX століття - стиль ви­ховання, який базується на наслідуванні бажаних нор­мативних зразків.

6. „Допомога” – з середини XX століття - підтримка, допомога дитині в процесі освіти та вихо­ванні[8, с.9].

Спочатку дітей як окре­му категорію виділяли лише представники вищих верств населення, та й то. тільки хлопчиків. Пройшло ще нема­ло часу, поки й дівчаток стали вважати дітьми.

Перше справжнє, законодавство про дітей з’яви­лося на Заході наприкінці ХІХ - на початку XX століть. Воно демонструвало спроби різних інституцій виключи­ти дітей з дорослого світу і замкнути їх у їхньому власно­му штучному світі, який люди пізніше почали називати країною молодості.

Cтавлення до дітей, як до групи людей з власними права­ми, усвідомлення їхнього нового статусу, поступово ра­дикально змінили відносини між дітьми та дорослими. Саме в цей час з’являються нові соціальні інституції – агенції захисту дітей, педіатричні установи, системи обов’язкової освіти, молодіжний рух тощо.

 


3.Формування всесвітнього руху за права дитини.

Статус дітей протягом всього періоду його еволюції відзначався відсутністю практично всіх громадянських прав. Не існувало філософського чи правового визнання права дитини на самовизначення. Діти не мають ніякої влади: вони не мають контролю навіть над власними життями, а це вже основна ознака рабства. То ж не дивно, що такий статус дітей поступово став сприйматися як проблема різними людьми з різних галузей діяльності, що призвело до виникнення світового руху за права дитини.

Цей рух прагне того, аби діти мали всі фундаментальні громадянські права і могли користуватися ними самостійно. Визнання дитячої автономності і права на самовизначення є фундаментальним визнанням їх правової спроможності [8, с.10].

Очолюють Всесвітній рух в інтересах дітей колишній президент Північної Африки Нельсон Мандела і його дружина Граса Машел, яка раніше займала посаду міністра утворення Мозамбіку. До числа інших світових лідерів належать Генеральний секретар Організації Об’єднаних Націй Кофі Аннан, президент Кореї Кім Де Чжунг і королева Йорданії Ранья, що приєдналися до руху, виступивши на підтримку кампанії „Скажіть „Так” дітям”. У русі беруть участь також ряд відомих особистостей і знаних спортсменів, таких як Сазан Сарандон і Роббі Вільямс, члени футбольної команди „Манчестер Юнайтед”, персонажі програми „Вулиця Сезам” та Піноккіо – герой однієї з дитячих книг. Щодня відомі політики, підприємці, громадські діячі, спортсмени, акто­ри та інші впливові і відомі особи всього світу оголошують про своє бажання взяти участь у Всесвітньому Русі.

ЮНІСЕФ – є один з партнерів створення Всесвітнього руху в інтересах дітей, діяльність якого спрямована виключно на забезпечення інтересів дітей. ЮНІСЕФ було відзначено Нобелівською премією миру за 1965 рік[12].

Всесвітній рух в інтересах дітей — це можливість взяти участь у змінах для кожного з нас – для громадян та громадянок кожної країни, для кожної громадської та приватної організації, кожного національного лідера, кожної дитини та підлітка. Ці зміни потрібні у всьому світі для захисту прав та забезпечення постійно­го покращення життя дітей. Ці зміни починаються з кон­кретних дій, зроблених матерями та батьками, вчителями та учнями, професіоналами у всіх сферах, дітьми та молоддю, які тримають май­бутнє у своїх руках, починаються з кожного із нас.

Недостатньо лише змінити світ для дітей. Всесвітній рух закликає змінити світ разом з дітьми. Ми повинні уважно слухати те, що говорять молоді люди та давати їм кожну можливість говорити. Ми маємо наблизитися до них та дати їм можливість брати участь в процесі прий­няття рішень, що стосуються їхнього життя. Час перейти від благочинності щодо дітей до зобов’язань перед ни­ми, до визнання того, що дитина, як і кожна інша людсь­ка істота, має власні права. Те, яким чином забезпечу­ються ці права, свідчить про рівень цивілізованості сус­пільства [10].

Всесвітній рух за права дітей бореться за право дітей на участь у створенні їхніх умов життя та у житті суспільства. Для цього вони повинні мати рівний доступ до всіх необхідних ресурсів і структур.

Право брати участь у демократичному прийнятті рішень, право на самовизначення і право користуватися цими правами автономно є фундаментальними правами людини. Тому права людини є важливим інструментом всесвітнього руху за права дітей.

Аналіз поглядів на захист прав дітей та стратегій боротьби за ці права.

Всесвітній рух за права дитини не є монолітним – він поєднує цілий спектр поглядів і напрямків, серед яких варто виділити:

1) Реформаторський напрямок – представники цього напрямку переконані, що дитина не є достатньо компетентною, проте її компетентність все ж вища ніж вважає суспільство, яке серйозно недооцінює здатність дітей приймати добре обґрунтовані, раціональні рішення. Тому слід знизити віковий ценз правової дієздатності та поступово розширювати коло прав, якими можуть користуватися діти.

2) Радикальний напрямок – прибічники цього напрямку вважають будь-яке обмеження прав дітей аморальним, адже всі люди є рівними у своїх правах. Будь-яка форма дискримінації, у тому числі за віковою ознакою, є аморальним злочином. Єдиний вихід – наділення дітей всіма без винятку людськими правами.

3) Прагматичний напрямок – прибічники цього напрямку, який поступово набирає сили у світі, вважають, що слід на практиці надавати дітям всіх громадянських прав для самостійного використання, якщо діти не доводять неспроможність у користуванні певними правами.

Аби досягти поставлених цілей, світовий рух за права дітей використовує чотири основні стратегії:

1. Дитяча адвокація – це найважливіша стратегія. Її метою є зміна систем, інституцій та законодавства у нашому суспільстві з метою забезпечення і розширення можливостей дітей у самовизначенні. Зусилля, спрямовані на допомогу окремим дітям, на жаль, не здатні змінити ситуацію в цілому. Потрібні структурні зміни – це і є завданням дитячої адвокації як ключової стратегії руху за права дитини.

2. Дослідження дитини – це рух за права дітей все більше усвідомлював необхідність розуміння ідей, прагнень, бажань та думок дітей, про які на той час знали дуже мало.

До певного часу соціалізація дитини розглядалася як процес пристосування її до суспільства. Лише коли дослідники навчилися бачити і сприймати світ так, як це робить дитина, вони почали співвідносити потреби дитини та суспільства.

3. Дитяча самоорганізація – у всесвітньому русі за права дітей існує думка, що на сьогодні досить багато уваги приділяється специфічним проблемам специфічних груп дітей, в той час, як багато проблем, спільних для всіх дітей, часто залишалися на другому місці. Одна з таких проблем – висловлення і захист своїх інтересів самими дітьми.

4. Створення мереж – одним з пріоритетів світового руху за права дітей стало налагодження зв’язків і взаємодії між різними зацікавленими людьми та організаціями, цілі яких часто є дуже близькими [8, с.11-12].

У вересні 1990 року відбулася Всесвітня зустріч у Нью-Йорку. Глави держав і урядів 71 країн та 88 інших високопоставлених делегатів дали обіцянку захищати дітей і полегшувати їхні страждання, сприяти всебічному розвитку людського потенціалу кожної дитини, а також тому, щоб діти самі усвідомлювали свої потреби, права і можливості. Після цього в результаті зусиль, початих у рамках глобального механізму партнерства у галузі імунізації, було практично покінчено з поліомієлітом, а високі і стійкі рівні імунізації дітей привели до того, що до кінця десятиліття в порівнянні з його початком дитяча смертність скоротилася на 3 мільйони випадків, і в даний час у країні нараховується більше дітей-школярів, ніж коли-небудь раніше.

Навесні 2001 року Всесвітній рух в інтересах дітей розпочав кампанію „Скажіть дітям „Так”. Ця кампанія була розпочата з метою передати послання від мільйонів людей до представників урядів. В Україні кампанію відкрито 26 квітня 2001 року. Вона мобілізувала громадськість України, сприяла проведенню багатьох заходів, які були направлені на підтримку дітей, зібрала побажання людей різного віку щодо забезпечення прав дітей. Сьогодні вже понад 1 млн. Українців сказали дітям „Так”.

Перебіг подій останніх десятиліть свідчить, що світовий рух за права дітей ще не досяг своєї кульмінації. Він знаходиться у стані формування і розвитку. Однак, незважаючи на позитивні зрушення в цій області, діти продовжують натрапляти на серйозні проблеми.

У міжнародному аспекті ідея прав дитини розвивалася поступово протягом багатьох сторіч. Але активізувався цей процес тільки в ХІХ ст.

З початку XX століття людство все більше уваги звертає на проблему захисту прав дитини, адже до того вважалося, що інтереси дітей природним чином співпадають з інтересами батьків, більше того, батьки краще знають, чого потребує дитина, тому виділяти дітей в окрему категорію громадян немає потреби.

У 1902 році Гаазька конференція з міжнародного приватного права визнала, що „інтереси дитини” є важливим критерієм конвенціях по захисту меншин.

У 1903 році шведська феміністка Еллен Кей видала книгу „Століття дитини”, яка стала широко відома і популярна в усьому світі, причому навіть серед тих читачів, які не мали відношення до освіти та виховання дітей.

У 1919 році Міжнародна Організація Праці прийняла Конвенцію, яка обмежувала мінімальний вік робітників. Слід зазначити, що цей документ діяв у міжнародному масштабі[51, с.14].

4. Декларація прав дитини (10959 р.) та Конвенція ООН про права дитини – основні нормативні документи щодо прав дітей:

Вперше міжнародну стурбованість положенням дітей було висловлено Радою неурядових організацій „ Міжнародний союз порятунку дітей” прийнявши декларацію з 5 пунктів про пава дитини, відому як „Женевська декларація” 1923 року, яку було схвалено наступного року П’ятою Асамблеєю Ліги Націй завдяки зусиллям першопрохідника прав дитини Еглантина Джебба. Ця невелика декларація визначає початок міжнародного руху за права дитини[29с.2].

Женевська декларація складається з 5 основних принципів:

1. Дитині повинні надаватися всі засоби, потрібні для її нормального матеріального і духовного розвитку.

2. Голодна дитина повинна бути нагодована; хвора дитина повинна отримати допомогу; дитина, яка припустилася помилки, повинна бути виправлена; сироті чи безпритульній дитині повинен бути наданий притулок і догляд.

3. Дитина перша повинна отримувати допомогу під час лиха.

4. Дитина повинна мати дитинство і захист від усіх форм експлуатації.

5. Дитину потрібно виховувати в усвідомленні того, що її кращі якості повинні бути спрямовані на благо ближнім.

Після другої Світової Війни 1945р. було створено Організацію Об’єднаних Націй (ООН). Одним з перших рішень, прийнятих Генеральною Асамблеєю ООН, було створення дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), що є головним гарантом, механізмом захисту прав дітей в усьому світі[34].

Важливим документом щодо захисту дітей стала прийнята 10 грудня 1948 року Генеральною Асамблеєю ООН Загальна декларація прав людини, яка сьогодні є дороговказом на шляху збереження миру на землі. Ця подія сталася в Парижі. Перший текст, запропонований для обговорення, був записаним французьким правознавцем Рене Кассеном. У ній вперше зафіксовані основи захисту прав дітей. Свій розвиток декларація отримала в пактах прав людини, що гарантували рівні права всім дітям і забезпечення їх основних соціальних потреб.

Генеральна Асамблея ООН 20 листопада 1959 р. прийняла декларацію прав дитини – документ, що регулює становище дитини в сучасному суспільстві. Декларація була одноголосно ухвалена всіма 78 членами Генеральної Асамблеї ООН ( жоден з документів, навіть Загальна декларація прав людини, не приймалася одноголосно).

На забезпечення захисту прав молоді та дітей спрямовані такі міжнародні документи, як:

1966 рік – „Міжнародний пакт про громадянські та політичні права”, „Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права” ;

1974 рік – Декларація про захист жінок та дітей у надзвичайних обставинах та під час збройних конфліктів” ;

1985 рік – „Правила ООН щодо захисту неповнолітніх, позбавлених волі”, „Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту та розвитку дітей”.

Але центральне місце серед цих документів посідає Конвенція про права дитини, прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1989 р. і ратифікована Верховною Радою 27 лютого 1991 року. Цей найбільш широко ратифікований документ встановлює в якості міжнародного закону всі права для забезпечення виживання, розвитку і захисту дітей[29].

Конвенція – це документ високого соціально-морального значення, заснованого на визнанні будь-якої дитини частиною людства, на виключенні дискримінації особистості. Вона підкреслює пріоритет інтересів дитини, спеціально виділяє необхідність особливого захисту держави і суспільства таких груп дітей: сироти, інваліди, біженці, правопорушники[24]

У жовтні 1990 року у Нью-Йорку, в штаб-квартирі ООН, зібра­лися глави держав та урядів з метою прийняття Декларації та Плану Дій для виживання, захисту та розвитку дітей. На Всесвіт­ній зустрічі на вищому рівні на захист дітей глави держав та уря­дів підтвердили свою рішучість впровадити в життя положення Конвенції про права дитини та окреслили конкретні цілі, яких мають досягнути держави в справі гарантування прав дітей про­тягом першого десятиріччя її дії. План дій, прийнятий на Всес­вітній зустрічі на вищому рівні став основою національних про­грам на захист дітей, які були прийняті урядами 155 країн.

 

1.3. Основні принципи, структура та зміст Конвенції ООН про права дітей

Конвенцію про права дитини називають „Світовою Конституцією прав дитини”. Метою цього документу є встановлення стандартів для захисту дітей від зневаги та образ, з якими вони стикаються до певної міри щодня в усіх країнах.

Декларація складається з принципів, якими проголошується, що дитині, незалежно від кольору шкіри, мови, статі, віри, законом повинен бути забезпечений соціальний захист, надані умови та можливості, що дозволили б їй розвиватися фізично, розумово, морально, духовно. У соціальному відношенні висунуто вимоги щодо створення умов для здорової і нормальної життєдіяльності дитини, гарантування її свободи й гідності. Дитина повинна бути першою серед тих, хто одержує захист і допомогу, а також захищеною від усіх форм недбалого ставлення до неї.

Декларовані статті, програмні положення призивали батьків, окремих осіб, державні органи, місцеву владу й уряди визнати викладені в ній права свободи й дотримуватися їх. Це були 10 соціальних й правових принципів, які значно вплинули на політику, справи уряду і людей в усьому світі[60], а саме:

1. Кожна дитина користується правами, проголошеними цією Декларацією без будь-яких форм дискримінації. Ці права повинні визнаватися всіма дітьми без будь-яких виключень і без розподілу і дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного та соціального походження, майнового положення, народження чи інших обставин, що стосуються самої дитини чи її сім’ї.

2. Дитина повинна користуватися особливим захистом і повинна мати можливість для нормального здорового розвитку в умовах свободи і гідності.

3. Дитина з моменту народження набуває ім’я і на національність.

4. Дитина повинна користуватися благами соціального забезпечення, включаючи адекватний до-, та післяпологовий догляд для неї або нього та матері. Дитина повинна мати право на нормальне харчування, житло, творчі та медичні послуги.

5. Дитині, яка є фізично, розумово або соціально неповноцінна, повинні надаватися спеціальне лікування, освіта і догляд.

6. Дитина повинна там, де можливо, зростати під опікою і доглядом її батьків в атмосфері приязні, моральної і матеріальної безпеки. Малолітня дитина не повинна, крім виняткових обставин, відокремлюватися від матері. Суспільство і органи влади повинні забезпечити необхідний догляд за дітьми, які залишилися без піклування сім’ ї або без адекватних засобів підтримки.

7. Дитина має право на отримання освіти, яка повинна бути обов’язковою та безкоштовною щонайменше на початковому рівні. Дитина повинна мати можливість для гри та творчості.

8. Дитина за будь-яких обставин повинна бути серед перших, хто отримає захист і допомогу.

9. Дитина повинна бути захищена від усіх форм занедбання, жорстокості та експлуатації. Дитину не можна наймати на роботу до досягнення нею визначеного мінімального віку, їй ні в якому разі не повинні доручатися або дозволятися робота чи завдання, котрі були б шкідливі для її здоров’я або перешкоджали фізичному, моральному та розумовому розвитку.

10. Дитина повинна бути захищена від расової, релігійної або іншої дискримінації. Вона повинна бути вихована у дусі розуміння, толерантності та дружби між народами, миру і загального братерства.

Отже, людям різних національностей, різних можливостей, різних віросповідань і різного кольору шкіри – рівні права.

 

Конвенція про права дитини – міжнародний правовий документ, у якому закріплені гарантії прав дитини. Він поєднує в собі високі соціально-моральні та правові норми міжнародного стандарту. Провідною ідеєю конвенції є захист інтересів дитини, забезпечення її прав на виживання, розвиток, захист, на активну участь у житті, суспільстві[53, с.48].

Є чотири конкретних напрямки, за якими Конвенція з Прав Дитини може бути використана для досягнення цієї мети. Насамперед, Конвенція здебіль­шого може виконувати роль могутньо­го пропагандистського інструменту, який розкриває проблеми дітей і мо­білізує політичну волю, необхідну для їх вирішення. По-друге, як юридичне обов’язковий документ, Конвенція ви­користовується для підкріплення існу­ючих законів та забезпечення їх вико­нання. По-третє, Конвенція може ста­ти важливим політичним інструментом держави, націленим на зближення конкретного політичного процесу з по­требами дітей. По-четверте, уряди, які ратифікують Конвенцію, зобов’язані через два роки (а потім через кожні п’ять років) подавати доповіді в Комі­тет з прав дитини, створений для кон­тролю за дотриманням урядами цьо­го міжнародного документа[34].

Преамбула Конвенції ООН про права дитини містить згадку про її основні засади, а саме:

· принципи Хартії ООН (1945), Загальної Декларації прав людини (1948) і Міжнародних зобов’язань щодо прав людини (1966);

· переконання в тому, що сім’ї повинен бути наданий особливий захист, і що дитина повинна зростати у сімейному оточенні в атмосфері щастя, любові і розуміння;

· переконання у тому, що дитина повинна виховуватись у дусі ідеалів, проголошення Статутом ООН, і зокрема у дусі миру, гідності, толерантності, свободи, рівності і солідарності;

· розуміння того, що діти потребують особливого піклування, як це було проголошено у Женевській Декларації прав дитини (1959), як це визнано у Загальній Декларації прав людини(1948), Міжнародних зобов’язань щодо прав людини (1966), низці зобов’язань і статутах спеціалізованих агенцій та інших деклараціях (таких, як „Пекінські правила” 1985 року по ювенальній юстиції);

· визнання того, що є діти, які живуть в особливо важких умовах, і такі діти потребують особливої уваги;

· визнання важливості традицій і народних культурних цінностей у захисті дітей та забезпечення їх гармонійного розвитку;

· визнання важливості міжнародної співпраці.

Права, викладені в Конвенції, умовно можна поділити такі розділи.

Забезпечення: право володіти певними речами, отримувати певні послуги та мати доступ до того й того (мова йде про ім'я та громадянство, медичний догляд, освіту, відпочинок та ігри, опікування інвалідами, сиротами та біженцями).

Захист: право бути захищеним від дій, що завдають шкоди дитині (наприклад, від розлучення з батьками, залучення до воєнних дій, комерційної, економічної чи сексуальної експлуатації, фізичного чи психічного знущання тощо).

Участь: Дитина має право бути почутою, коли приймаються рішення, що стосуються її життя. Підростаючи, дитина повинна мати дедалі більше можливостей брати участь у житті суспільства, готуватися до самостійного життя, користуватися правами свободи думки та слова, вибору культури, релігії та мови[72].

Статті Конвенції ООН про права дитини можна розділити на три основні частини:

1. Статті 1-41: основні статті, які визначають права дитини і обов’язки держав-сторін, які ратифікували Конвенцію;

2. Статті 42-45: процедури моніторингу запровадження Конвенції;

3. Статті 46-54: формальні положення, які регламентують порядок набуття чинності Конвенції.

Говорячи про права дитини, ми не можемо вибирати з них лише кілька основних прав, адже це буде суперечити духу Конвенції, яка не визнає ієрархії у правах. Жодне з цих прав не може бути відокремлене від інших.

Переходячи до аналізу статей Конвенції потрібно зазначити кілька важливих моментів:

§ Стаття 1 дає нам визначення дитини як людської істоти віком до 18 років. Цей текст став результатом надзвичайно складної і делікатної процедури примирення протилежних думок щодо захисту дитини до народження. Важко чекати того, щоб Конвенція, до якої залучено понад сто країн, могла іншим чином примирити сторони у питанні, які досі палко дискутується у різних країнах.

§ Також необхідно відзначити статтю 3, яка стверджує, що кращі інтереси дитини повинні братися до уваги в першу чергу під час прийняття органами влади рішень, які впливають на добробут дитини, а також що держава повинна надавати необхідну допомогу батькам, які на законних засадах піклуються про дитину.

§ У цьому контексті статті 5 та 18 також є надзвичайно важливими. Стаття 5 передбачає, що держави зобов’язані поважати права і обов’язки батьків спрямувати зусилля на практичне використання дітьми їхніх прав, передбачених Конвенцією. На додаток статті 18 визначає, що батько й мати несуть рівну відповідальність за виховання і розвиток дитини, а держава зобов’язана надавати їм необхідну допомогу, якщо це необхідно.

Права дитини, визнані Конвенцією, може бути поділені на п’ять груп згідно з традиційною класифікацією прав людини:

1) Громадянські права

Вони визначені у першbх 18 статтях Загальної Декларації прав людини (1948). Серед громадянських прав – право на і’мя і індивідуальність (ст.7) і право на самобутність (ст.8); право на життя (ст.6) і принципи недискримінації (ст.2). Але серед них є також так звані „права порядності” такі як заборона тортур (ст.37), право на захист від фізичного насильства ( ст.19 та ст.34), від свавільного арешту (ст.37 та ст.40), право на приватне життя (ст.16) та інше.

2) Політичні права

До них належить свобода думки (ст.12), свобода висловлювання (ст.13), свобода зібрань (ст.15), свобода переконань і віросповідань ( ст.14), вільний доступ до інформації (ст.17). Слід звернути увагу, що Загальна Декларація прав людини до політичних прав відносить також право обирати і бути обраним під час виборів.

3) Економічні права

Стаття 4 визначає, що держави-сторони повинні вживати всіх необхідних правових, адміністративних та інших заходів для реалізації економічних, соціальних і культурних прав. Більш специфічно, поміж іншими речами, це також передбачено і у праві на захист від експлуатації (ст.32 і ст.36).

4) Соціальні права

Знову ст.4, а також ст.28 і ст.29 які визначають право на освіту, ст.24 – право на охорону здоров’я ы ст.26 – право на соціальне забезпечення.

5) Культурні права

На додаток до ст.4 у цьому контексті слід згадати ст.31, яка визнає право на відпочинок і дозвілля, залучення до гри та участі у культурному та мистецькому житті.

Права, визнані Конвенцією, повністю співпадають з традиційними правами людини.

Конвенція ООН про права дитини має три основні завдання щодо захисту прав дітей:

Зараз загально визнано, що до дитини застосовується більшість прав людини. Одні з них – беззастережно ( як, наприклад, право на захист від тортур), а інші – з певними обмеженнями ( політичні права).


Читайте також:

  1. A) правові і процесуальні основи судово-медичної експертизи
  2. I. Загальна характеристика політичної та правової думки античної Греції.
  3. IV. Відмінність злочинів від інших правопорушень
  4. V. Класифікація і внесення поправок
  5. А. Правобережну Україну.
  6. А/. Право власності.
  7. Аграрне право
  8. Аграрне право та законодавство США, Німеччини, Франції, Великої Британії, Ізраїлю, Польщі, Росії
  9. АГРАРНЕ ПРАВО УКРАЇНИ
  10. Аграрне право як галузь права, його історичні витоки та особливості.
  11. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства
  12. Адаптація законодавства України до законодавства ЄС - один із важливих інструментів створення в Україні нової правової системи та громадянського суспільства




Переглядів: 2548

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Предмет педагогічної психології. | Тема Т2. Механізми самозахисту організмів від токсинів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.