Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Коло осіб, які присутні і беруть участь у бесіді.

Кількість осіб, які беруть участь у бесіді, найчастіше максимально обмежена. Свідки можуть бути залучені до бесіди для підтвердження тієї чи іншої інформації у випадку заперечення особою компрометуючих фактів.

Аналіз практики свідчить, що на даний момент самим надійним способом формування корумпованих зв'язків злочинними організаціями вважається просування чи влаштування у відповідні органи «своєї людини» злочинні організації з використанням корумпованих зв'язків, налагоджених у результаті застосування одного з вищевказаних способів, від яких залежить це просування (влаштування).

Описані способи характерні для формування корумпованих зв'язків у всіх сферах суспільної і державної діяльності. Однак, у залежності від змін економічної і політичної ситуації в Україні, злочинні організації винаходять нові способи формування корумпованих зв'язків.

Один з таких способів формування корумпованих зв'язків в органах державної влади і управління можна спостерігати безпосередньо в самому процесі проведення виборів депутатів в органи законодавчої влади і місцевого самоврядування. Для того, щоб здобути перемогу на виборах, необхідно затратити чималі кошти на проведення передвиборчої компанії. Тоді і з'являються так звані «спонсори» (представники злочинних організацій чи їх комерційних структур), що вимагають надалі повернення витрачених затрат (ще й з відсотками). Такий шлях є одним із способів зародження корумпованих зв'язків, свого роду взаємовигідних відносин між злочинними організаціями і представниками органів державної влади і управління, що свідчить про прагнення до реалізації цілей злочинної діяльності через легальні структури влади і місцевого самоврядування.

Аналізуючи діяльність правоохоронних органів і умов їх роботи, зокрема варто зупинитися на нещодавно сформованому понятті «спонсорської допомоги», що іноді надається правоохоронним структурам підприємцями, буває, у тому числі зайнятими «відмиванням» коштів, придбаних сумнівним шляхом. Вона виявляється в найрізноманітніших формах: шляхом створення різних фондів і перерахування коштів, передачі на баланс органів внутрішніх справ дорогих транспортних засобів, комп'ютерної техніки, пально-мастильних матеріалів, нежилих приміщень, квартир, проведення їх ремонту і ін. Таким чином, підприємницькі структури здобувають можливість одержання легального прикриття (охорона офісів, барів, ресторанів; супровід вантажів, забезпечення особистої охорони лідерів злочинних організацій і т.ін.), а також можливість усунення конкурентів, використовуючи повноваження значних посадових осіб правоохоронних органів.[7]

Аналіз матеріалів практики дозволяє стверджувати, що в даний період часу ініціаторами формування і встановлення корумпованих зв'язків злочинними організаціями можуть бути не тільки представники даних формувань, але іноді і представники органів державної влади і управління, правоохоронних органів. У подібному випадку механізм встановлення корумпованих зв'язків зі ЗО виглядає в так:

Перший етап – На основі наявної інформації про злочинну організацію службова особа вибирає зазначене формування.

Другий етап. З різних джерел збирається максимально повна інформація про діяльність злочинної діяльності, а саме:

- про осіб, що є організаторами формування;

- про структуру формування, про відносини між учасниками;

- про напрямки і сфери злочинної діяльності формування;

- про тривалість існування формування;

- про проведені сходки, з'їзди;

- про корумповані зв'язки;

- про озброєння і технічне оснащення.

Третій етап. Зібравши і проаналізувавши отриману інформацію посадова особа сама чи за допомогою використання своїх зв'язків проводить деякі репресивні акції у відношенні учасників формування (або якимось чином повідомляє лідера злочинної діяльності про можливість проведення таких акцій), тим самим демонструючи свою владу і можливості, а також змушуючи лідерів злочинної організації удатися до переговорів, в результаті яких встановлюються корумповані зв'язки.

На основі аналізу діяльності правоохоронних органів можна зазначити, що в деяких випадках формування корумпованих зв'язків з представниками правоохоронних органів можливе також у процесі встановлення «контролю над злочинністю». У цих цілях можливе «приручення» одних злочинних організацій для знищення інших, що може принести значну користь як організації, яка залишилося (воно підніме свій злочинний авторитет, одержить нові сфери впливу і т.ін.), так і високопоставленим чиновникам МВС (від одержання чергових і позачергових спеціальних звань чи просування по службі, до придбання ще одного «боржника», який розраховується наданням матеріальних благ і різного роду послуг і т.ін.).

Використання корумпованих зв'язків злочинною організацією (і навпаки) найчастіше здійснюється з дотриманням наступних основних вимог:

- контакти здійснюються тільки між тими самими особами, в умовах суворої конспірації;

- зв'язок найчастіше регулярний і систематичний;

- контакти здійснюються в різних місцях (найчастіше багатолюдних – бари, ресторани, парки і т.ін.);

- телефонні переговори здійснюються з використанням умовних висловлювань і застосовуються в крайніх випадках;

- при необхідності можуть використовуватися схованки;

- оплата «послуг» може здійснюватися безготівковими коштами по перерахуванню на визначені персональні рахунки в закордонних банках і т.ін.

Дотримання цих вимог дає можливість довгострокового функціонування корумпованих зв'язків і самих ЗО.

Розглянувши механізм встановлення корумпованих зв'язків ЗО, доцільно визначити риси і ознаки діяльності таких формувань.

За даними наукових досліджень і криміналістичної практики у цілому вже визначився перелік основних рис (деякі з них указувалися раніше), властивих діяльності сучасних ЗО, куди входять наступні:

- високий рівень організації і конспірації злочинної діяльності завдяки тому, що вона здійснюється учасниками ЗО із ієрархічністю його побудови, при розділені виконавчих і загальноорганізаційних функцій;

- наявність «парасолі безпеки» ЗО за рахунок створення структур, що забезпечують зовнішню і внутрішню безпеку злочинного співтовариства (групи озброєної охорони, бойовиків, групи розвідки, контррозвідки і ін.);

- політизація злочинної діяльності, тобто прагнення злочинних співтовариств до влади чи до встановлення таких відносин з окремими представниками органів влади і управління, що дозволяли б впливати на фінансово-господарську політику з метою розширення масштабів своєї злочинної діяльності і відходу від соціального контролю;

- масштабний (регіональний, міжрегіональний чи міжнародний) характер злочинної діяльності;

- корислива і корисливо-насильницька спрямованість злочинної діяльності (здійснення злочинів економічної і загальнокримінальної спрямованості);

- здійснення кримінально-контрольних функцій над легальною банківсько-комерційною та іншою підприємницькою діяльністю на визначеній території, а також над професійною злочинною діяльністю нелегального характеру (наркобізнес, проституція, торгівля зброєю, азартні ігри і ін.);

- «відмивання» коштів, отриманих злочинним шляхом, використання їх у легальній підприємницькій діяльності;

- зухвало-насильницькі способи здійснення злочинної діяльності;

- організація впливу на засоби масової інформації.

Даний перелік не є вичерпним. Зі зміною середовища і умов, у яких здійснюється діяльність ЗО, спостерігається зміна як структури, так і форм злочинної діяльності.

Сукупність зазначених рис допускає наявність, як уже відзначалося, ще однієї риси: корумпованих зв'язків в апараті влади і управління, а також у правоохоронних органах, тому що без них неможлива злагоджена діяльність і функціонування ЗО.

Перш ніж перейти до розгляду ознак організованої злочинної діяльності при наявності корумпованих зв'язків, ми вважаємо за доцільне зупинитися на самому понятті ознаки.

У криміналістиці це поняття є одним з фундаментальних, однак єдиної точки зору на те, що собою представляє ознака, дотепер не вироблено. Як і в логіці, у криміналістиці виділяються властивості (чи риси), що є істотними для конкретного явища. Суперечки йдуть про те, чим є ознака – вираженням чи відображенням властивості. Ми поділяємо думку Р.С. Бєлкіна, який вважає, що властивості виявляються через ознаки, самовиражаються в них, і не можуть без них існувати.

З огляду на викладене, у результаті аналізу матеріалів оперативної, слідчої і судової практики, можна виділити наступні ознаки, наявність яких, у залежності від сфери діяльності, характеру і обсягу отриманої інформації, дозволяє висунути припущення чи стверджувати про існування корумпованих зв'язків ЗО:

У сфері підприємництва:

- заняття державними службовцями безпосередньо, через посередників чи підставних осіб підприємницькою діяльністю (у тому числі з використанням влади чи службових повноважень і зв'язаних з ними можливостей);

- сприяння посадової особи з використанням службового становища фізичним і юридичним особам у переважному здійсненні ними підприємницької й іншої діяльності;

- порушення порядку реєстрації підприємницьких структур і державного регулювання їхньої діяльності;

- систематичне порушення посадовими особами законодавства про антимонопольну діяльність, зокрема для блокування конкурентів підприємницької структури з метою підтримки монополії підприємницької діяльності, або з метою штучного створення дефіциту чи підвищення цін на споживчому ринку;

- систематичне одержання квот і ліцензій на вивіз за межі держави нафтопродуктів, сировини, рідкісноземельних металів комерційними структурами, для яких даний вид діяльності не є профілюючим;

- усі випадки вивозу (у тому числі спроб вивозу) сировинних ресурсів, готової продукції, кольорових металів під виглядом відходів виробництва;

- закупівлі по імпорту (з використанням валютних засобів) товарів, придбання яких явно не має комерційної і технологічної перспективи;

- виявлення зв'язків представників ЗО, державних підприємств, господарських суспільств, органів виконавчої влади з іноземцями, відносно яких є інформація, що вони причетні до афер і вивозу з країни з порушеннями встановленого порядку сировинних ресурсів, кольорових металів.

У сфері фінансово-кредитних відносин:

- одержання кредитів, субсидій, субвенцій і дотацій, придбання цінних паперів, нерухомості чи іншого майна з використанням при цьому пільг чи переваг, не передбачених чинним законодавством, або на які юридична чи фізична особа не має права;

- факти одержання незаконних дозволів Національного Банку на ведення валютних операцій;

- усі випадки незаконного переміщення валютних коштів у закордонні банки; надходження сигналів про наявність незадекларованих рахунків у закордонних банках;

- виділення юридичним чи фізичним особам великих кредитів банками без відповідної гарантії на їх повернення;

- надання державної гарантії повернення кредиту з порушенням встановленого порядку;

- регулярне «обналічування» юридичними чи фізичними особами великих сум коштів;

- усі випадки фінансових махінацій, спрямовані в підсумку на організоване розкрадання коштів, що знаходяться в розпорядженні державних і підприємницьких структур.

У сфері оподатковування:

- виявлені факти будь-яких випадків ухиляння від сплати податків (шахрайське заниження прибутків, тіньові угоди, які не реєструються, і ін.);

- усі факти одержання пільг представниками окремих комерційних структур, частково чи цілком звільняючих від сплати деяких видів податків і обов'язкових платежів у бюджет;

- усі випадки існування і функціонування фіктивних підприємств.

У сфері оренди і приватизації:

- заступництво посадових осіб різних управлінських органів, малим підприємствам, спільним підприємствам, асоціаціям, фінансовим компаніям, що виражається в переважному наданні приміщень, устаткуванні, будматеріалів, сировини;

- усі випадки встановлення заниженої вартості майна чи об'єктів комунальної власності;

- створення умов для банкрутства державних підприємств в інтересах визначених фізичних чи юридичних осіб;

- участь представників ЗО в аукціонних комерційних конкурсах чи торгах при приватизації об'єктів державної і комунальної власності.

У системі освіти:

- функціонування і діяльність платних навчальних закладів без одержання ліцензій;

- сприяння неправомірному вступу в навчальний заклад зазначеної особи, а також вплив на прийом поточних сесійних іспитів.

В органах державної і виконавчої влади:

- внески у виборчі фонди окремих кандидатів чи партій грошових сум, що перевищують установлені межі, або сумнівне їх походження;

- участь у виборах в органи державної влади і місцевого самоврядування осіб, що контактують із представниками ЗО, або самих їхніх представників;

- необґрунтоване просування по службових сходах осіб, помічених у контактах із представниками ЗО.

У митних, правоохоронних і судових органах:

- підготовка і незаконне переміщення на територію країни чи за її межі великих партій товарно-матеріальних цінностей, валюти, вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин;

- випадки необґрунтованої кваліфікації контрабанди як порушення митних правил;

- згортання оперативних перевірок, попереднього чи судового слідства по кримінальних справах, пасивність, бездіяльність, створення умов для відходу від відповідальності розроблювальних, підозрюваних, обвинувачуваних і підсудних, необґрунтоване винесення м'яких вироків.

В усіх вищезазначених сферах:

- неправомірне втручання з використанням службового становища в діяльність державних органів чи посадових осіб з метою перешкодити виконанню ними своїх повноважень чи домагання ухвали неправомірного рішення;

- використання інформації, отриманої в зв'язку зі службовими функціями, у корисливому іншому чи особистому інтересах;

- необґрунтоване відмовлення в наданні відповідної інформації чи несвоєчасне надання інформації, або надання недостовірної чи неповної інформації;

- протегування в призначенні на посаду кандидата, що по ділових і професійних якостях не має переваг перед іншими кандидатами;

- інфільтрація учасників ЗО в органи влади, господарського управління, у виробничі і комерційні структури;

- повідомлення про підозрілі контакти (у тому числі в позаслужбових відносинах) оперативних працівників, слідчих, працівників спецпідрозділів по боротьбі з організованою злочинністю, прокуратури, судових органів, органів державної влади і управління з представниками злочинного середовища, її лідерами.

Комплекси перерахованих ознак дозволяють висунути припущення про:

- вчинення злочину (злочинів) ЗО, що володіють корумпованими зв'язками;

- організовану злочинну діяльність, що супроводжується корумпованими зв'язками, у цілому;

- організовану злочинну діяльність в окремих сферах (експорт сировини чи продукції, фінансово-кредитні операції, контрабанда і т.ін.) - тобто це ті ситуації, коли без подібних зв'язків підготовляти, робити чи приховувати ці злочини неможливо.

 


Читайте також:

  1. Адміністративна відповідальність осіб, винних в порушенні податкового законодавства
  2. Амністія являє собою повне або часткове звільнення від кримінальної відповідальності і покарання певної категорії осіб, винних у вчиненні злочину.
  3. Використання матеріалів ОРД для попередження, припинення і розслідування злочинів, розшуку зло­чинців та осіб, які безвісно зникли
  4. Вимоги до освітнього рівня осіб, які навчатимуться в системі професійно-технічної освіти.
  5. Відповідно до ст. 31 ГПК України в судовому процесі може брати участь судовий експерт.
  6. Вплив через участь
  7. Вхід до музею та участь у заходах 18 травня безкоштовно!
  8. Державна діяльність гетьмана України І. Мазепи. Участь у Північній війні. Союз Мазепи з Швецією
  9. Додержання закону щодо прав осіб, взятих під варту, їх матеріально-побутового, медичного забезпечення та харчування.
  10. Допуск до роботи осіб, які не пройшли навчання, інструктажі і перевірку знань з охорони праці, забороняється.
  11. Загальна методика складання процесуальних документів особами, які беруть участь у справі.
  12. Загальними мотивами, що спонукають фірми брати участь у міжнародному бізнесі, є можливість розширення продажу, придбання нових джерел ресурсів, диверсифікація.




Переглядів: 676

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Шляхи оптимізації слідчої та оперативно-пошукової роботи. | Лекція 4. Організація виявлення організованої злочинної діяльності та корумпованих зв’язків

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.008 сек.