Вартість власного капіталу - це грошовий доход, який хочуть отримати власники звичайних акцій. Вартість власного капіталу є функцією від рівня доходності вкладання капіталу в будь-яку іншу фірму і ризику, характерного для звичайних акцій даного підприємства.
Розрізняють декілька моделей, кожна із яких базується на використанні наявної інформації.
Модель прогнозного росту дивідендів.Розрахунок вартості власного капіталу грунтується на формулі:
(6.2)
де Се - вартість власного капіталу; Р - ринкова ціна однієї акції;
D1 - дивіденд, обіцяний компанії у перший рік реалізації інвестиційного проекту;
q- прогнозний щорічний ріст дивідендів.
Приклад. Поточна ціна однієї звичайної акції компанії складає $40, очікувана в наступному році величина дивіденду $4. Крім того, підприємство планує щорічний приріст дивідендів 4%. Використовуючи формулу, отримуємо:
Ця модель може бути використана тими компаніями, величина приросту дивідендів яких постійна. Якщо цього не спостерігається, то модель не може бути використана.
Цінова модель капітальних активів.Використання цієї моделі найбільше розповсюджене при умові стабільної ринкової економіки і при наявності достатньо великого числа даних, які характеризують прибутковість роботи підприємства.
Модель використовує суттєвим чином показник ризику конкретної фірми, який формалізується введенням показника . Спочатку необхідно відмітити, що β= 0, якщо активи компанії абсолютно є не ризико-вими (випадок настільки бажаний, наскільки неможливий). Показник β рівний нулю, наприклад, для казначейських облігацій США. Показник β= 1, якщо активи певного підприємства настільки ризикові, як і середні по ринку всіх підприємств держави. Якщо 0 < β< 1, то дані підприємства менш ризикові в порівнянні з середніми по ринку, а якщо β > 1, то більш ризикові.
Розрахункова формула моделі має такий вигляд:
(6.3)
де СRF - показник прибутковості (віддачі) для безризикового вкладення капіталу;
Сm - середній по ринку показник прибутковості;
β- фактор ризику.
У розвинутих західних країнах для орієнтування потенційних інвесторів друкують довідники, що мають показник β для більшості великих фірм.