Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ХІД ЛЕКЦІЇ

І. Вступна частина (5 хв.)

(На дошці написано ім’я та прізвище письменника; на столі знаходиться збірка творів, портрет Дімітрії Деметра)

· Привітання викладача з студентами;

· Повідомлення теми лекції;

· Визначення основних питань лекції, повідомлення рекомендованої літератури.

Викладач: Доброго дня, студенти!

Тема нашої сьогоднішньої лекції: «Життя та творчість Дімітріє Деметра у контексті хорватської літератури доби романтизму».

Ми розглянемо такі питання:

1.Огляд життєвого шляху Дімітрії Деметра.

2.Значення творчості Д.Деметра для хорватської літератури.

3.«Гробнічко полє» як історична поема хорватської літератури доби романтизму.

4.Історична трагедія «Теута».

Що ж стосуються літератури, то можете використовувати книгу «Izbor iz djela» Дімітрії Деметра за редакцією Хелени Перічич, де знаходяться твори письменника і яку ви можете знайти в нашій кафедральній бібліотеці або ж «Leksikon hrvatke knizevnosti», де ви можете знайти статтю з біографічними даними про Д.Деметра. Також твори Д.Деметра доступні і на інтернет-сторінках.

П. Основна частина(70 хв.)

· Почергове висвітлення кожного питання окремо методом розповіді;

· Показ логічного переходу від одного питання до іншого, здійснення підсумку після кожного етапу;

· Для розвитку інтересу для змісту лекції зачитування уривків, вільне міркування, узагальнення.

1.Огляд життєвого шляху Дімітрії Деметра.

Дімітрія Деметр одне з провідних імен хорватського народного і літературного Відродження. Працював у різних жанрах: поет, драматург, прозаїк, новеліст, писав критичні статті та фейлетони. Та все ж основними видами його діяльності були поезія і драма.

Народився письменник у Загребі 21 липня 1811 року як третя дитина Теодора і Афратії. Його родина переїхалаз Греції, звідки його дід Григорій Деметр разом з родиною у 1770 році втік від помсти турків. Батько письменника був торговцем, який розвивав в родині грецькі традиції, що відобразилося на ранній літературній творчості Д.Деметра. В сім’ї Деметра було п’ятеро дітей, серед яких була і донька Олександра, яка у 1841 році одружилася з відомим письменником-романістом Іваном Мажураничом.

Письменник з дитинства був зорієнтований як на грецьку літературу так і на творчість Джоржа Гордона Байрона. Незважаючи на іноземне походження, Д.Деметр всі свої праці присвятив культурному розвитку країни, яка стала йому другою батьківщиною. Початкову школу і гімназію Д.Деметр закінчив у Загребі. У 1827-29 рр. вивчав філософію в м.Грац, і був там одним із засновників іллірійського клубу. Письменник знайомиться з багатьма хорватськими діячами, в тому числі ЛюдевітомГайем. Його знайомство з Гайем сприяє тому, що Деметр починає писати, займається літературною діяльністю.

Після вивчення філософії письменник у 1829-34 рр. вивчає медицину у Відні, де також знайомиться з такими хорватами, як: Яков Ужаревич, Людевіт Вукотинович та Фран Курелец.

У 1834 році Д.Деметр продовжує вивчати медицину в м.Падуя, де у 1836 році пише дисертацію, яку підписує «Croata Zagrabiensis» та успішно здобуває диплом доктора.

Після здобуття диплому письменник повертається у Загреб і починає свою лікарську практику, яка тривала тільки до 1841 року.

2.Значення творчості Д.Деметра для хорватської літератури.

Перші творіння Д.Деметра були написані новогрецькою мовою і патріотично забарвлені. У 16 років письменник написав новогрецькою мовою драму «Virginija», події якої стосувалися життя римлян.

В суспільному житті Хорватії Д.Деметр з’являється у 1838 році, кoли видає свою першу збірку хорватською мовою «Dramatički pokušaji». Передмова до цієї збірки була про важливість хорватської драми і театру і заклала основу його майбутньої долі.

У 1844 році виходить найважливіша драма Д.Деметра «Teuta».

У 1842 році письменник написав велику епічну поему під назвою «Grobničko polje».

У січні 1840 року на зібранні сабору у Загребі Д.Деметру було доручено закласти підвалини до заснування хорватського професійного театру. У 1841 році він починає видавати «Izbor igrokazah ilirskoga kazališta» та писати театральні рецензії.

У 1852 році померла наречена Д.Деметра – талановита загребська акторка Франіца Весел. Для письменника це був величезний удар і до кінця життя він залишився неодруженим.

Дімітрія Деметр написав лібрето для двох опер Ватрослава Лісінского: «Ljubav i zlobu»(1846) - першу хорватську оперу та «Porin»(1850).

У 1850-60-х рр. письменник бере участь в пожвавленні театрального життя. У 1864 році Д.Деметр стає художнім керівником загребського театру. В той час він писав драми і спонукав інших до написання драм. Перекладав тексти для свого театру. У 1869 році письменник брав участь в організації протестів проти німецької мови на загребській театральній школі. Д.Деметр боровся проти недостатньої кількості хорватського репертуару в театрах. Вже у 1866 році Деметр зазнав гострої критики з боку Августа Шеноа, через яку у 1868 році був звільнений з своєї посади. Цього ж року він стає драматичним керівником театру.

Крім драм і поезії Деметр написав також і чотири оповідання «Otac i sin» «Ivo i Neda» «Jedna noć» «Vijavica». Він був одним з перших письменників, які звернулися до популяризації жанру новели.

Також Деметр був редактором альманахів «Iskra»(1844-46 рр.), «Danica» (1849), «Narodne novine»(1856-1862), «Hrvatsko sokol»(1870).

Як редактор «Danicе» брав участь у полеміці про мову, і разом з Л.Гайем в 1850 році підписав у Відні «Bečki dogovor».

У 1857 році Деметр підготував хорватський текст правових та політичних термінів для німецького словника.

У 1870 році в нього стався інсульт. Після цього в нього було ще декілька ударів і 24 серпня 1872 року він помирає в Загребі. Похований на православному кладовищі Св.Рока в Загребі, а 13 років після його смерті його гріб було перепоховано на кладовищі Мірогой.

У 1906 році, 35 років після його смерті, було встановлено театральну премію в честь його імені.

3.«Гробнічко полє» як історична поема хорватської літератури доби романтизму.

Як уже згадувалося раніше Д.Деметр крім драматичних спроб написав історичну поему «Гробнічко полє», яку він написав до 600-річчя битви на Горобнічкому полі, де за легендою хорвати у 1242 році перемогли татар біля міста Гробника. На основі народних переказів та підтверджуючих археологічних пам'яток з різних доісторичних та історичних періодів, які були виявлені в області Гробнічкого поля, битва, відповідно до загальної думки у професійних колах, насправді не відбулася, тому що немає ніяких переконливих доказів цього, і вважається легендою.

Ця поема написана в стилі байронізму. Всі історичні події бачимо крізь призму сприйняття автора. Д.Деметр захоплювався творчістю Байрона. Одних із своїх перших віршів письменник назвав «Ruševina Missolunghija», що перекладається як «Руїна Міссолунгів» - це місце, де у 1823 році у свої 36 років, загинув Дж. Байрон. Спочатку цей вірш був написаний грецькою мовою і закликав до національного пробудження, а вже згодом був перекладений на хорватську.

Поема «Гробнічко полє» складається з 13 пісень та має 540 рядків. Як взірець було взято поему Байрона «Паломництво Чайльда Гарольда» та народну пісню. При написанні поеми Деметр використовував хорватську літературну традицію та літературну традицію доби Відродження.

Д.Деметр не хоче бути першим письменником, який творить на рівному місці, а хоче бути продовжувачем традиції.

Композиція поеми розмита, типи віршування різні(десяти і дванадцяти рядкові строфи). Завдяки цьому через різну ритміку письменник показує різні настрої героя.

Також варто зауважити, що в поемі переплітаються два мотиви: пейзажний мотив та мотив патріотизму.

Потрібно згадати і такий факт, що ця поема користувалася великим попитом і відомий хорватський композитор Ватрослав Лісинський частину цієї поеми під назвою «Pjesmа Hrvata» перетворив у найвідомішу іллірійську пісню того часу «Prosto zrakom ptica leti».

Для того, щоб краще зрозуміти переживання автора пропоную вашій увазі вірш Д.Деметра «Pjesmа Hrvata».

Prosto zrakom ptica leti,
Prosto gorom zvijer prolazi,
A ja da se lanci seti
Dam tuđincu, da me gazi?
Tko ne voli umrijet prije,
U tom naša krv ne bije!

Znam, da moji pradjedovi
Cijelim svijetom gospođahu;
A ja jezik da njihovi
U ropskomu tajim strahu?
Tko ne voli umrijet prije,
U tom naša krv ne bije!

Sam ću ubit moj jedinca,
Nož u srce rinut žene,
Neg da vidim od tuđinca
Pravice mi porušene.
Tko to izvest gotov nije,
U tom naša krv ne bije!

Sam ću upalit krov nad glavom,
Pripravit si grob gorući,
Neg da tuđin mojim pravom
U mojoj se bani kući.
Tko to izvest gotov nije,
U tom naša krv ne bije!

У цьому вірші автор закликає людей до свободи через смерть. Деметр говорить про те, що потрібно боротися за свою волю, за свою землю і за свою мову.

4.Історична трагедія «Теута».

Не оминемо увагою ми і найвідомішу драму Д.Деметра «Теуту». Перший раз трагедія вийшла у Відні, як друга частина збірки «Драматичні спроби» у 1844 році. Цей текст викликав у літературних колах пожвавлені дискусії. У цій драмі письменник переповів епізод із національної історії, яким актуалізував політичні і національні питання свого часу. Для цього йому послугувало «Тлумачення долі іллірійської королеви Теути» Полібія.

Трагедія складається з 5 дій і написана на основі тодішніх трагедій високого стилю; можна спостерігати схожість «Теути» з «Марією Стюарт» Шиллера, але численні паралелі з класичними трагедіями та трагедіями Шекспіра.

Як уже згадувалося раніше драма спирається на напівлегендарні події часів правління іллірійської королеви Теути, яка жила у ІІІ ст. до н.е. і займалася піратством. Успішно воювала з римськими кораблями і це призвело до війни, в якій вона програла. Вона відступила у м.Рісан, а частиною її колишнього королівства заволодів Дімітар Хварін, римський васал і її воєвода. Він був закоханий у неї, але він її і зрадив. Саме в його образі простежуємо романтичну тему зради і кохання, яка реалізована через Теуту і Дімітрія. Спочатку він входить до неї в довіру, а згодом зраджує Батьківщину,чим викликає політичну катастрофу. Королева Теута його любов спочатку відхиляє, спираючись, як вона каже на «вічне жіноче в собі»:

Nu ja nisam nesmotreno dijete,

Čast mi valja više nego sreća.

Teuta sam; umrijet volim nego

Ismijana bit od muške glave.

Та потім вона приймає його любов і коли він гине в бою, Теута вибирає смерть і кидається в море.

Д.Деметр порушує у цій трагедії моральні проблеми тодішнього суспільства: право на успадкування престолу, проблему зради, підступності, проблему засліпленості народу.

Драма «Теута» мала попит у читачів, але коли була поставлена на сцені у 1864 році залишилася без особливого успіху.

ІІІ. Заключна частина(5 хв)

· Здійснення логічних висновків про основні поняття, положення, що були розглянуті на лекції

Д.Деметр зважаючи на своє грецьке походження і на виховання у грецьких традиціях був активним діячем хорватського Відродження. Багато зусиль заклав для розвитку хорватського театру і драми, заклав основи хорватського театру.

Брав активну участь у протестах проти німецької мови на хорватській сцені. Закликав хорватів до інакшого ставлення до своєї мови. У своїх роздумах про мову використовував літературні навички.

Вперше у своїй драмі поєднав досі непоєднувані поняття – патріотичну і любовну лінію. Також письменник намагався поєднати з хорватськими основами Байрона, Пушкіна і Кожотті.

· Повідомлення про досягнення запланованої теми, завдань лекції, оцінка спільної взаємодії зі студентами

Сьогодні ми з вами засвоїли біографію Дімітрії Деметра, усвідомили його вплив на хорватську літературу та його внесок в хорватський романтизм. Дізналися цікаві факти про його лірику, новелістику та драматичні твори.

На семінарському занятті ви практично розглянете вище подані теоретичні відомості.

· Подяка студентам за увагу

Дякую Вам за увагу і за гарну співпрацю! До побачення!

 


Читайте також:

  1. Більш детально про інвестиційну взаємодію в наступному Додатку до цієї Лекції.
  2. В лекції висвітлюються питання використання мережних структур, їх недоліки та переваги.
  3. Валютне регулювання ЗЕД розглянуто окремо в наступній лекції «Валютне регулювання ЗЕД.
  4. Вибір остаточного варіанта плану лекції. Робота над формою викладу.
  5. ДОДАТОК до Лекції № 12
  6. Документальні колекції науково-історичних товариств в Україні 19 – початку 20 ст.
  7. Закріплення матеріалу лекції
  8. Закріплення матеріалу лекції
  9. Закріплення матеріалу лекції
  10. ЗАПИТАННЯ ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ лекції № 3.
  11. ЗМІСТ ЛЕКЦІЇ
  12. ЗМІСТ ЛЕКЦІЇ




Переглядів: 692

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ПЛАН – КОНСПЕКТ | Поняття та види часу відпочинку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.014 сек.