МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Лекція №10343 ОС Умови підвищення ефективності діяльності освітніх організацій або частково оплачуватися споживачами. їх оплата більшою міп0 відповідає вимогам соціальної справедливості, аніж їх безоплатністі Крім того, вона підвищує відповідальність споживачів за ефективн використання таких послуг. Зміни в економіці України та тенденції розвитку виробничих віднп син свідчать, що оздоровлення освіти можливе лише за докорінної ре конструкції системи бюджетного фінансування та забезпечення ши рокого залучення до галузі позабюджетних коштів. Розраховувати лише на державний бюджет сьогодні не можна. Він і за кращих часів ніколи не покривав понад 70—75 % реальних потреб загальноосвітніх шкіл у коштах. Тому загалом нова система фінансування освіти уявляється в перспективі багатоканальною, такою, яка передбачатиме безпосередню участь споживачів освітніх послуг у процесах формування та використання централізованих, а також децентралізованих фондів фінансових ресурсів. Механізм фінансування середнього загальноосвітнього закладу Найбільш вагомою статтею видатків державного бюджету в галузі освіти є фінансування загальної середньої освіти, яке поглинає до половини всіх видатків зведеного та більше 60 % місцевих бюджетів. В основу визначення обсягів такого фінансування покладено два показники: • вихідний — кількість учнів; • похідний — кількість класів. Ці показники відображаються на дві дати — 1 січня і 1 вересня планового бюджетного року. Кількість учнів на 1 січня планового року приймається на рівні контингенту на 1 вересня поточного року. Кількість учнів на 1 вересня планового року визначається з урахуванням повного переходу учнів із класу до класу. Наприклад, кількість учнів 2-х класів на 1 вересня дорів нює кількості учнів 1-х класів на 1 січня. Кількість учнів 1-х класів і 1 вересня поточного року встановлюється на основі перепису Діте у районі функціонування школи. Кількість учнів 10-х класів визна1 ється з урахуванням вступу до ПТУ і коледжів випускників 9-х клас Кількість класів визначається на кожну дату, виходячи з нормати наповнюваності одного класу. Вони встановлені на такому рівні: • 1—9-ті класи — 30 учнів; • 10—11-ті класи — 35 учнів. Оскільки бюджетний рік не збігається з навчальним, окрім показ ків на 1 січня і 1 вересня, розраховуються середньорічні показники # кості класів або учнів за такою формулою: 8 4 „ Система зарплати вчителів включає три складові: а) оплата навчальних годин; б) доплата за перевірку зошитів; в) додаткові доплати. Основним елементом є оплата навчальних годин,яка визначається за такою формулою: де С — ставка зарплати вчителя, яка встановлюється залежно від освіти (середньої, середньої спеціальної, неповної вищої, вищої) та кваліфікаційних категорій (учитель, учитель-методист, заслужений учитель тощо); Кг — кількість годин педагогічного навантаження на тиждень; Н — норма педагогічного навантаження вчителя на тиждень (у І—4-х класах — 20 годин, 5—11-х класах — 18 годин). Доплата за перевірку зошитіввстановлюється для вчителів початкової школи та старших класів із таких предметів: мова та література, математика, іноземна мова. Сума доплати визначається за формулою: 0з= Яз—, Яг де Нз — норматив оплати за перевірку зошитів із даного предмета. Додаткові доплативстановлюються за класне керівництво, завідування навчальними кабінетами, дослідними майстернями й ділянками, проведення позакласної фізкультурної роботи, завідування бібліотекою тощо. Розрахунок зарплати вчителів здійснюється у спеціальному документі — тарифікаційному списку,у рядках якого фіксуються дані щодо кожного вчителя. У графах зазначаються основні відомості і розрахунки зарплати: • освіта, номер диплома; • кваліфікаційна категорія; • предмет; • навчальне навантаження на тиждень з урахуванням трьох груп класів (1—4-ті, 5—9-ті, 10—11-ті); • сума оплати педагогічного навантаження і доплати за перевірку зо- 337 Щитів за кожною групою класів; • додаткові доплати (за кожним видом). Підсумкова графа — загальна сума зарплати за місяць. У тарифікаційному списку підсумки підбиваються по рядках (зарплата кожного Умови підвищення ефективності діяльності освітніх організацій Керівники шкіл отримують зарплату,що складається з двох частин — ставка директора чи завуча та оплата педагогічної роботи. При цьому для них встановлені обмеження: максимальний обсяг їхнього педагогічного навантаження не має перевищувати 2/3 від нормативу (тобто 12 годин). Основним напрямом витрат у школі є фонд зарплати, який складається зтрьох елементів: 1) зарплати педагогічного персоналу; 2) зарплати адміністративно-управлінського персоналу; 3) зарплати обслуговуючого персоналу. Фонд зарплати вчителів планується відповідно до трьох вищезазначених складових системи зарплати. Планування фонду оплати педагогічного навантаження здійснюється на основі двох показників: 1) кількості педагогічних ставок; 2) середньої ставки зарплати. Педагогічна ставка — це умовна розрахункова ставка, що відповідає нормативу педагогічного навантаження. Кількість педагогічних ставок розраховується щодо кожної групи класів шляхом ділення загальної кількості годин педагогічного навантаження у даній групі на норматив навантаження. Загальна кількість годин зафіксована у тарифікаційному списку і визначається, виходячи з кількості класів у кожній групі та обсягу годин за планом. Крім того, враховується поділ класів на групи для вивчення окремих предметів — праці, фізкультури, іноземної мови. Середня ставка зарплати визначається шляхом ділення суми оплати навчальних годин (з тарифікаційного списку) на кількість педагогічних ставок у даній групі класів. Розрахунок річного фонду зарплатипроводиться в розрізі двох періодів: за січень—серпень і вересень—грудень. Це пов'язано з тим, що зпочатком кожного навчального року, як правило, змінюється кількість класів у кожній навчальній групі. У січні—серпні кількість педагогічних ставок на 1 січня у даній групі множиться на середню ставку зарплати станом на 1 січня і на 8 місяців (у міських школах на 8,5 місяця). За вересень—грудень кількість педагогічних ставок на 1 вересня множиться на середню ставку зарплати станом на 1 січня і на 4 (3,->) місяці. Фонд зарплати за перевірку зошитівпланується в розрізі грУп класів шляхом множення середньорічної кількості класів у даній грУп1 на середні витрати на перевірку зошитів одного класу. Середні витрат визначаються діленням суми доплати за перевірку зошитів за тарифів" ційним списком на кількість класів на 1 січня.
• за класне керівництво — середньорічна кількість класів, помножена на норматив доплати; • за завідування кабінетами — кількість кабінетів, помножена на норматив доплати; • за проведення позакласної фізкультурної роботи — залежно від кількості класів у школі. Фонд зарплати адміністративно-управлінського персоналу складає зарплата: • директора; • його заступників; • організаторів масової роботи. Кількість посад заступників та організаторів залежить від кількості класів у школі, а ставка зарплати директора та його заступників — від кількості учнів у школі. Фонд заробітної плати визначається шляхом 'множення кількості посад на ставку зарплати. Фонд зарплати обслуговуючого персоналуформується шляхом множення кількості посад на ставку зарплати. Кількість посад визначається за встановленими нормативами, наприклад, кількість прибиральниць встановлюється за нормативами площі на одну прибиральницю. Нарахування на зарплату включають відрахування юридичними та фізичними особами внесків зазначених розмірів на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а саме: 1) на обов'язкове державне пенсійне страхування: • для роботодавців — 32 % від суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, у тому числі витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні і компенсаційні виплати, які підлягають обкладанню прибутковим податком з громадян; • для найманих працівників — визначений відсоток від суми оплати праці, що включає основну та додаткову заробітну плату, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що підлягають обкладанню прибутковим податком з громадян: 1 % — для найманих працівників, які мають заробітну плату, нижчу від 150 гривень; 2 % — для найманих працівників, які мають заробітну плату понад 150 гривень. 2) на страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, спричиненими народженням і похованням: • для роботодавців — 2,5 % від суми фактичних витрат на оплату 339 Праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні і компенсаційні виплати, які підлягають обкладанню прибутковим податком з громадян; Умови підвищення ефективності діяльності освітніх організацій інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що підлягають обкладанню прибутковим податком з громадян: 0,25 % — для найманих працівників, які мають заробітну плату, нижчу від 150 гривень; 0,5 % — для найманих працівників, які мають заробітну плату понад 150 гривень. 3) на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття: • для роботодавців з 1 січня 2001 року — 2,0 %, з 1 липня 2001 року — 2,5 % від суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які піддягають обкладанню прибутковим податком з громадян; • для найманих працівників — 0,5 % від суми оплати праці, що включає основну та додаткову заробітну плату, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які підлягають обкладанню прибутковим податком з громадян. 4) на страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (розміри страхових внесків страхувальників обчислюються з 1 квітня 2001 року): • для роботодавців відповідно до 1—20-го класів професійного ризику виробництва — у диференційованому розмірі 0,2—13,8 % від сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, на інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які підлягають обкладенню прибутковим податком з громадян; • для добровільно застрахованих фізичних осіб — у розмірі однієї мінімальної заробітної плати, а якщо ця особа є інвалідом — у розмірі 0,5 мінімальної заробітної плати, встановленої на день сплати страхового внеску. Для осіб, які беруть участь у загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні на добровільних засадах, забезпечують себе роботою самостійно (членів творчих спілок, творчих працівників, які не членами творчих спілок), фізичних осіб — суб'єктів підприємницьке діяльності, осіб, які виконують роботи (надають послуги) згідно з цивільно-правовими угодами, а також громадян України, які працюють І її межами та не застраховані в системі обов'язкового державного соИ ального страхування країни, в якій вони перебувають, відрахування Я стпаxVвання становлять: 3,0 % — на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, спричиненими народженням і похованням; з 1 січня 2001 року — 2,5 %, з 1 липня 2001 року — 3,0 % — на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття. Додаткові джерела фінансування в освіті Нині головна проблема в освіті — це пошук грошей. Державний бюджет, що перебуває сьогодні в кризовому стані, не може бути вагомим і надійним донором для забезпечення достатнього фінансування тисяч закладів освіти. Значний ефект може дати впровадження змішаного (бінарного) фінансування за використання найрізноманітніших комбінацій бюджетних і позабюджетних коштів. Серйозно розширити фінансові можливості освіти допоможе належне регулювання фінансових питань, пов'язаних із державними галузями економіки, приватними підприємствами та комерційними структурами. Донедавна виділення фінансів підприємств матеріального виробництва як самостійного джерела фінансування освіти було неможливим, оскільки підприємства були власністю держави та мали єдині з державою фінансові ресурси. Існуючі фонди розвитку не передбачали децентралізованого порядку їх використання. Розвиток недержавних форм власності, поява господаря на рівні підприємств, а не на рівні галузі в цілому є об'єктивною основою для розвитку підприємства та усвідомлення того, що під час розв'язування сьогоднішніх проблем слід звертати увагу й на інтелектуальні інвестиції. Тобто скорочення державної практики перерозподілу прибутку між підприємствами та надання їм можливості самостійно розпоряджатися отриманим прибутком дало змогу витрачати певну частку цього прибутку на інвестиції в людський капітал, що передбачає опанування нових форм і методів фінансування. У зв'язку із становленням ринкових відносин виникла можливість розвитку нової форми фінансового забезпечення освіти: спонсорства.Джерелом фінансів для спонсорування є прибуток. Світовий досвід переконує, що спонсорська діяльність у сфері освіти має податкові переваги. Як передбачено Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств» (стаття 3.1.2), для цілей оподаткування балансовий прибуток зменшується на суму коштів, матеріальних 341 Цінностей і нематеріальних активів підприємств, перерахованих (переданих) до фондів, установ, закладів, громадських і релігійних організацій, метою діяльності яких не є одержання прибутку, для здійснення освітньої діяльності, але не більше ніж на чотири відсотки балансового Умови підвищення ефективності діяльності освітніх організацій Зазначимо, що підприємницьке спонсорство може здійснюватися в двох формах. Підприємницькі структури можуть брати участь у фінансовому забезпеченні освіти шляхом безпосереднього перерахування коштів закладам освіти. При цьому вони мають зарахувати частину витрат на цю галузь до прибутку, який не підлягає оподаткуванню. Опосередкована участь підприємницьких структур у фінансуванні закладів освіти виявляється у створенні спеціальних освітніх фондів.Серед джерел формування фінансових ресурсів цих фондів помітне місце посідають і спонсорські внески підприємницьких структур. Приватні й державні некомерційні організації такого типу дуже поширені за кордоном. Вони, як правило, користуються податковими пільгами. Непогані перспективи у комерційних організацій є і в нашій країні, оскільки вони найбільш вдало поєднують цілі, не пов'язані з отриманням найбільшого прибутку та доходів, необхідних в умовах ринку, із завданнями розвитку освіти. Але з утвердженням ринкових відносин у нашій економіці можна очікувати об'єктивної зацікавленості у розвитку освітньої галузі підприємств матеріального виробництва, асоціацій, консорціумів та інших господарських структур, а також приватних осіб та створення ними нових організаційних форм фінансового забезпечення освіти, в тому числі й спеціальних освітніх фондів. Останні могли б стати важливим результатом процесу диверсифікації фінансових відносин підприємницьких структур і галузі освіти. Спонсорська діяльність дещо відрізняється від власне меценатства. Підприємницьке спонсорство відрізняється від благодійної (меценатської) діяльності тим, що воно безпосередньо пов'язане з ринковою політикою підприємства та слугує, як правило, досягненню рекламних цілей. Термін англійського походження «спонсорство» тлумачиться, як по-ручництво підприємства за здійснення діяльності конкретного суб'єкт* соціально-культурної сфери, яку воно фінансує для досягнення свої; цілей. Передусім поручництво такого типу передбачає створення піклу-вальних рад, до складу яких входять представники спонсорів і пре; ставники трудового колективу освітнього закладу. Створення такого ор гану дає змогу здійснювати широкі повноваження в сфері формували стратегії розвитку даного суб'єкта, визначення основних напрямів в користання доходів, отриманих суб'єктом освітньої галузі, оскіль надаючи фінансову підтримку, спонсори зацікавлені у виконанні н чальним закладом зобов'язань, що стосуються їхнього поля діяльнос Прерогативою піклувальної ради є і затвердження на посаді керівн навчального закладу на підставі оцінювання його діяльності.
керівників державних і приватних підприємств, фірм — за матеріальною підтримкою. Сьогодні підприємства, які очолюють випускники, не обмежуються лише виплатою дотацій студентам. ВНЗ потрібні кошти на зміцнення та розвиток матеріальної бази, на створення фондів допомоги ветеранам праці. Однією з організаційних форм об'єднання випускників ВНЗ можуть стати клуби випускників. Різноаспектний досвід роботи подібних клубів накопичений у вищих навчальних закладах США та Франції. Так, у Промисловому інституті Лілля (Франція), що є побратимом Харкова, функціонує Рада удосконалення, створена з числа випускників ВНЗ, а також представників міських муніципальних органів, адміністрації інституту. Основною функцією ради, яка має права адміністративного органу, є вдосконалення освітніх програм і організаційних форм навчання. У США типовим зразком піклування шляхом створення клубів випускників даного ВНЗ є, наприклад, організаційні форми, застосовувані в Технологічному інституті Стівенса (штат Нью-Джерсі). Спираючись на досвід і традиції піклування, що склалися в Україні, можна дійти висновку про доцільність використання піклувальних рад. їх робота може стати ефективною у ВНЗ як державної, так і недержавної форми власності. Однак викликає сумніви доцільність перенесення до національної системи вищої освіти зарубіжного досвіду роботи пік-лувальних рад без його коригування з урахуванням економічного й політичного менталітету України. На сучасному етапі поки що не можна застосовувати досвід піклування США, де піклувальні ради є органами управління в системі Міністерства освіти штату і, крім виконання інших обов'язків, займаються розподілом коштів. Створення піклувальних рад доцільне в тому разі, якщо їх функціонування не зумовлює ускладнення адміністративної системи управління на державному або регіональному рівні, а сприяє розвиткові позабюджетних форм підтримки вітчизняних навчальних закладів. Можна стверджувати, що піклувальні ради в Україні почали набувати певного досвіду, зокрема піклувальна рада Харківського гуманітарного інституту «Народна українська академія», яка перебуває на стадії становлення. До складу ради залучені представники державних органів влади, працівники освіти, провідні вчені, представники громадських організацій, підприємств усіх форм власності, батьки студентів. Основними функціями ради є сприяння пропагуванню всіх напрямів Діяльності академії, надання рекомендацій з питань попиту на ринку праці та відкриття нових спеціальностей, допомога в організації виробничої практики та працевлаштування випускників. Сьогодні спонсорство в Україні переживає етап становлення. Треба враховувати, що більшість наших потенційних спонсорів ще не знає Умови підвищення ефективності діяльності освітніх організацій державна підтримка спонсорської діяльності. Щедре надання прибутковими підприємствами коштів має стимулюватися отриманням податкових пільг, підвищенням їх престижу та іншими способами, спрямованими на сприяння спонсорству. Запитання для повторення та самоперевірки 1. У чому полягає зміст фінансового менеджменту? 2. Розкрийте суть стратегії і тактики фінансового менеджменту. 3. Що таке фінансовий механізм і з яких структурних елементів він складається? 4. Які функції виконує фінансовий менеджмент? 5. Які умови необхідні для створення повноцінної фінансової системи освітнього закладу? 6. Які організаційні рівні має фінансова система закладу освіти? 7. Які існують основні фази здійснення фінансового менеджменту? 8. Проаналізуйте основні технологічні принципи фінансового планування. 9. У чому полягає суть ситуаційного аналізу? 10. Охарактеризуйте механізм визначення ризику інвестаційних програм. 11. Які є основні статті витрат на навчання? 12. Які існують додаткові джерела фінансування в освіті? 13. У чому полягає здійснення спонсорства в освіті? 10. Фаткин Л.В. Управление финансовой организацией в условиях рьшоч- ной зкономики //Финансовьіе и бухгалтерские консультации __ 1997 __ Х« 1. —С. 17—25. 11. Фінансовий менеджмент //Завадський Й.С. Менеджмент: Мапаее-щепі. — К., 1997. — Т. 1. — С. 163—190. 12. Фінансовий менеджмент як управлінська діяльність //Тарнавська Н.П. Пушкар Р.М. Менеджмент: теорія та практика: Підручник для вузів. — Тернопіль, 1997. — С. 403—434. 13. Финансовьій менеджмент //Справочник менеджера /Под ред. проф. Ут-кина З.А. — М.: ЗКМОС, 1998. — С. 427—437. 14. Финансовьш менеджмент, его содержание и механизм функционирова-ния /АПеремет А.Д., Сайфулин Р.С. Финансьі предприятий. — М.: ИНФРА-М, 1997. — С. 23—52. 15. Еуегаиі К.В. аші Моггіз О. Еїїєсиує зсЬооі та па§етепі. — Ьопсіоп: РСР, 1996. 16. Нулуеі Т. ап<1 Магііп І Ейесііуепезз оі^зспооіз апсі егіисаііоп гезоигсе тап-а§етепі. — Вігтіп&Ьат: Шіуегзігу оґВігтіп§Ьат, 1995. 17. Кпі§пї В. Ріпапсіаі Мапа§етепі їог зспооїз. — Ох їопі: Неіпетапп, 1993. 18. Каутакегз Коск. Ріпапсіаі зсЬооі тапа^етепі. — Атзіегдат, 1995. Читайте також:
|
||||||||
|