Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Багдадська школа книжкової мініатюри ( ХІІ – ХІІІ ст..).

Головні риси мусульманського декоративного мистецтва.

Арабо-мусульманському мистецтву властива яскраво виражена декоративність. Утілена в чудовій орнаментальності, вона є основою ісламського живопису. Орнамент — «музика для очей» відігравав дуже важливу роль у середньовічному мистецтві всіх народів Близького і Середнього Сходу. Арабам належить першість у створенні арабесок— візерунка нового типу, що складається із перетинання й переплетення стилізованих рослинних мотивів і різних геометричних фігур.

В арабесках складність загальної побудови доповнюється багатством тонко розроблених деталей. Нерідко орнамент містить елементи знаменитого арабського каліграфічного письма (цитати із Корану) У розробці орнаменту арабські майстри досягли дивовижної віртуозності, створивши надзвичайне різноманіття композицій, заснованих на точному математичному розрахунку й разом із тим одухотворених художньою фантазією.

Вишуканий орнамент є невід’ємним елементом оздоблення творів у всіх видах мистецтва ісламських країн. А в декоративно-прикладному мистецтві він є провідним.

 

 

Художнє оформлення книг традиційно підносять до графічного мистецтва, але митці ісламських країн додали до нього багато нових технік та прийомів, наблизивши свою творчість до декоративно прикладного мистецтва. Вони перетворювали книгу на коштовну річ, предмет, що підкреслював високий соціальний статус власника.

У ХІІ-ХІІІ ст. у Багдаді почало розвиватися мистецтво книжкової мініатюри, що зрештою визначило появу місцевої художньої школи.

Багдадська мініатюра першої третини XIII ст. відзначається простими композиціями, ясними й чіткими малюнками та палітрою, яка складена з кількох чистих кольорів. Накладанню фарб на папір перо душіло створення підготовчого рисунка, виконаного чіткими червоними й чорними контурами. Потім художник ретельно прописував кольори.

В аббасидських рукописах ілюстрації не відокремлювалися від тексту, а органічно впліталися в його канву, розцвічуючи філігрань калі графічних рядків яскравими вставками. Мусульманські художники тієї епохи запозичили деякі прийоми (нанесення світлих фарб поверх темних, розміщення профільної фігури в рамках прямокутного поля та і їн.) у візантійських мініатюристів. Часто вони прикрашали голови персонажів німбами, використовуючи їх як декоративні елементи.

У книжкових мініатюрах багдадської школи містяться початкові елементи розповідності, але конкретне середовище, у якому відбувається дія, або відсутнє, або передане лише натяком — уведенням деяких деталей архітектурного обрамлення або вузької смужки квітучого лугу під ногами людей.

Серед мініатюр, що прикрашали рукописи наукового змісту, як зразок можна назвати «Фармакологію» Діоскорида (давньоримського військового лікаря), ілюстровану 1222 р. художником Абдаллахом Ібн Фадлом.

Мініатюри «Фармакології » являють собою двофігурні композиції, у яких усі фігури іі предмети розташовані в одному плані, паралельно площині аркуша. Барвиста гама в п’ять-шість кольорів не вирівняється багатством, у ній переважають оранжево-червоні, тьмяно-зелені, блакитні та пісочно-жовті тони, часто застосовано золото. Незважаючи на те, що художник достовірно передавив зовнішній вигляд людей, створені ним образи несуть у собі риси умовно-символічного характеру.

Джерелом натхнення багатьох майстрів книжкової ілюстрації став образ Абу Зайда із Серуджа, «ошуканця і хитруна, любителя гострого слівця». Його створив арабський прозаїк і поет Аль-Харірі. Абу Зайд став провідним персонажем у живописі видатного художника Аль-Васіті, представника багдадської школи книжкової мініатюри

Аль-Васіті сам, без допомоги писаря, позолотника, рисувальника та живописця, переписав тексти Аль-Харірі та прикрасив книгу мініатюрами. Цикл ілюстрацій Аль-Васіті як найкраще характеризує особливості багдадської школи живопису. Митець, не порушує особливості сформованого стилю, зумів надати багдадській школі живопису пишноти. Його мініатюри зачаровують красою палітри, виразністю жестів і поз персонажів, різноманітністю композицій, невичерпною винахідливістю у створенні масових сцен, умінням лаконічно, точно охарактеризувати місце дії. Він насичував мініатюру безліччю деталей, що надають композиції глибини. У результаті цілком достовірний світ жанрової сценки наділявся прихованим змістом, осягнення якого потребувало розумових зусиль. Мальовничу тканину мініатюри художник будував за принципом арабесок: від простого до складного, повторенням і нашаруванням подібних елементів. Урівноваженість і гармонійність мініатюр Аль-Васіті відповідають уявленням мусульманського художника про красу як вияв гармонії божественного творіння.

Із завоюванням Багдада монголами у 1258 р. і падінням халіфату Аббасидів слава багдадської школи живопису згасла; чудові досягнення Аль-Васіті в галузі жанрової мініатюри були втрачені, не отримавши належного розвитку у творчості арабських художників наступних поколінь.

 


Читайте також:

  1. А. Особливості диференціації навчального процесу в школах США
  2. Австрійська школа маржиналізму.
  3. Австрійська школа.
  4. Американська школа.
  5. Б. Особливості диференціації навчання у школах Великобританії
  6. Баденська школа
  7. Витоки культурної інверсії — Франкфуртська школа
  8. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  9. Виховання і школа Запорізької Січі. Риси козацької педагогіки
  10. Виховання, школа і педагогічна думка у Стародавньому Римі. Педагогічні ідеї М.Ф.Квінтіліана
  11. Вища школа як педагогічна система




Переглядів: 4078

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Іслам як підґрунтя морально-естетичної специфіки арабо-мусульманського мистецтва. | Турецьке гончарне мистецтво. Художнє ткацтво – «дамаські тканини» (Сирія).

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.028 сек.