МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||||||||
Функції конкуренції.Сутність конкуренції, умови її виникнення. Економічний закон конкуренції. Методи і способи конкурентної боротьби. Види та типи конкуренції, її наслідки. Теорія ринкових структур. Критерії класифікації ринкових структур, їх типи. Монополія як антипод конкуренції. Сутність конкуренції, умови її виникнення. Економічний закон конкуренції. Методи і способи конкурентної боротьби. Види та типи конкуренції, її наслідки. Тема: Конкуренція і монополія. Теорія ринкових структур. Питання, що виносяться на самостійне вивчення: Причини виникнення та форми монополії. Антимонопольне законодавство.
Повніше сутність конкуренції розкривається в її функціях. 1) Стимулювання науково-технічного прогресу, зростання продуктивності праці, підвищення якості продукції тощо. 2) Стимулювання переливу капіталу всередині галузей, між ними, а також між сферами економіки, внаслідок чого конкуренція є важливим елементом господарського механізму регулювання процесу розширеного відтворення економічної системи. 3) Посилення процесів концентрації та централізації виробництва і капіталу, що слугує однією з найважливіших причин виникнення монополій. 4) Інтенсифікація праці внаслідок конкуренції між найманими працівниками, що сприяє зростанню кількості безробітних, масштаби якої негативно впливають на становище зайнятих працівників. 5) Обмеження розвитку малих та середніх підприємств, їх масове банкрутство внаслідок використання нечесних методів конкуренції великими компаніями. 6) Зростання вартості товарів і послуг, спричинене використанням гіпертрофованої реклами та деяких інших видів маркетингової діяльності підприємств у їхній боротьбі за споживачів, ринки збуту. 7) Сприяння корумпованості державного апарату та зрощуванню його з великим бізнесом, породжені конкуренцією за отримання державних замовлень.
За її умов ціноутворення здійснюється внаслідок вільної і стихійної взаємодії попиту, пропозиції та ціни, що означає саморегулювання економічної системи. Товаровиробники орієнтуються на задоволення потреб споживачів.
З виникненням і розвитком монополій вільна конкуренція перетворюється на монополістичну або недосконалу. Монополістична конкуренція відбувається насамперед між гігантськими монополістичними об'єднаннями, всередині них, а також між підприємствами немонополізованого сектору економіки та різних типів і форм власності за привласнення монополістичних надприбутків. Галузями, в яких домінує суто монополістична конкуренція, є виробництво побутової техніки й електроніки, верхнього одягу тощо. Олігополістична конкуренція переважає в автомобільній та більшості інших галузях народного господарства. Її особливістю є те, що центр боротьби все більше переміщується зі сфери обігу у сферу виробництва, з галузевого на міжгалузевий, з національного на інтернаціональний рівні. Монополістична, в тому числі олігополістична конкуренція означає боротьбу за монополізацію ринків збуту, джерел сировини, енергії, за отримання державних контрактів, кредитів, за володіння інтелектуальною власністю (патентами, ліцензіями), її найважливіші ознаки – встановлення монопольно високих і монопольно низьких цін і привласнення на цій основі монопольно високих прибутків. Розрізняють ціновий і неціновий види недосконалої конкуренції.
Різновидом недосконалої конкуренції є нечесна конкуренція, що ведеться переважно неекономічними методами (підкуп чиновників, промисловий шпіонаж, укладення таємних угод про єдину політику і навіть диверсії проти конкурента, дезінформація споживачів про якість товарів і послуг, поширення спотвореної інформації про товари конкурентів, використання торгової марки провідних фірм і компаній та ін.)
Механізмом такої конкурентної боротьби є встановлення монопольних цін з метою привласнення монопольного прибутку. За панування монополій домінують монопольно високі та монопольно низькі ціни. Монопольно високу ціну встановлює товаровиробник, який є монополістом у виробництві та на ринку, обмежує конкуренцію, порушує права споживачів і отримує внаслідок цього високі прибутки. Ціни на ринку за умов монополістичної (в тому числі олігополістичної) конкуренції коливаються передусім навколо монопольно високих цін виробництва, в які трансформується ціна виробництва.
Монопольно низьку ціну встановлюють малі і середні фірми, дрібні фермери, державні підприємства та інші господарюючі суб’єкти під тиском гігантських монополій. Монопольно високі ціни призводять до зменшення платоспроможного попиту населення, «притягують» конкурентів, тому монополії мають постійно шукати оптимальне співвідношення між кількістю реалізованої продукції та ціною, яка дає змогу привласнити максимальний прибуток.
Основними джерелами монопольного прибутку є: - додаткова вартість, отримана внаслідок експлуатації найбільш освіченої і кваліфікованої робочої сили та синергічного ефекту, що виникає внаслідок взаємодії такої робочої сили з передової технікою; - частина додаткової вартості, створюваної найманими працівниками на малих та середніх капіталістичних підприємствах і привласнюваної через механізм цін; - частина вартості, створюваної дрібними товаровиробниками, в тому числі фермерами, і привласнюваної транспортними, промисловими, банківськими монополіями.; - частина вартості, створюваної працівниками в економічно слаборозвинутих країнах і привласнюваної через експлуатацію дешевої робочої сили, нееквівалентний обмін у сфері торгівлі та ін.; - частина доходів з державного бюджету, отримана внаслідок здійснення податкової, фінансово-кредитної, амортизаційної та інших видів політик.
Читайте також:
|
|||||||||||||||
|