МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Види соціальної мобільностіЗалежно від того, пересувається у суспільстві окремий індивід чи ціла група, є мобільність індивідуальната групова.Останній тип мобільності більш притаманний нестабільним, перехідним суспільствам, до яких тепер належить і наше. Наприклад, професії військовослужбовця, наукового працівника, інженера, вчителя за часів СРСР були престижніші, ніж працівника банку, бухгалтера, охоронця чи священнослужителя. Тепер ситуація змінилась на діаметрально протилежну. Більшовики в Росії в ході Жовтневої революції також піднялися до статусу, який раніше мала лише царська аристократія, а представники експлуататорських класів опинилися в нижчих верствах суспільства. Навіть їхні діти були позбавлені в СРСР права отримати вищу освіту (на відміну від представників робітничо-селянських верств). Коли перехід людини з одного соціального статусу до іншого ускладнений, такий тип суспільства називають закритим і, навпаки, якщо мобільність висока, суспільство є відкритим (класичний приклад закритого суспільства – кастове суспільство Індії. Незважаючи на юридичне скасування кастового поділу, риси закритого суспільства досі фактично зберігаються). Одна з характерних рис демократичних суспільств – висока інтенсивність вертикальної мобільності. Тут, принаймні формально, соціальне становище індивіда не визначається його походженням. Хоч абсолютно нерухомих суспільств, ймовірно, ніколи не було, як і абсолютно мобільних, але різниця між ними велика. Наприклад, в Індії до політичної чи економічної еліти лише одиницям вдалося пробитися з нижчих прошарків. А в США серед сучасних відомих діячів у галузі промисловості та фінансів близько 20 відсотків розпочинали шлях до успіху бідняками, 28 відсотків були людьми середнього достатку. Приблизно половина президентів США є вихідцями з сімей бідних і середнього достатку. У історії одних і тих самих суспільств спостерігаються періоди зміни ступеня мобільності, її різної інтенсивності, певна флуктуація. П.Сорокін стверджує, що, за винятком періодів анархії, в будь-якому суспільстві соціальна циркуляція індивідів та розподіл їх за стратами здійснюється не волею випадку, а суворо регулюється різноманітними інституціями. Від якості праці цих інституцій залежить те, якими якостями володіє еліта суспільства і його нижчі класи, а також кількісне співвідношення “верхів” та “низів”. Через це будь-який політик, що прагне перевлаштувати суспільство, особливу увагу повинен звертати на проблему функціонування цих інституцій. Сім'я, церква, школа – це не тільки освітні механізми, а передусім ті, що відбирають, розподіляють людей по сходинках ієрархії. Міжпоколіннамобільність передбачає, що діти досягають більш високої соціальної позиції або опускаються на нижчий щабель, ніж займали їх батьки. Приклад: син шахтаря стає інженером. Міжпоколінна мобільність – це зміна статусу дітей щодо статусу їхніх батьків. Наприклад, син водопровідника стає президентом корпорації, або, навпаки син президента корпорації стає водопровідником. Міжпоколінна мобільність є найважливішою формою соціальної мобільності. Її масштаб свідчить про те, до якої міри в тому чи іншому суспільстві нерівність переходить від одного покоління до іншого. Якщо міжпоколінна мобільність незначна, то це означає, що в даному суспільстві нерівність пустило глибокі коріння, і шанси людини змінити свою долю залежать не від неї самої, а зумовлені народженням. У випадку значної між поколінної мобільності люди досягають нового статусу завдяки власним зусиллям незалежно від їх походження. Загальний напрям між поколінної мобільності молоді – з рупи працівників фізичної праці в групу працівників розумової праці. Внутрішньопоколіннамобільність має місце там, де один і той самий індивід, поза порівнянням з батьком, протягом життя кілька разів змінює соціальні позиції. Інакше вона називається соціальною кар'єрою. Приклад: токар стає інженером, а потім начальником цеху, директором заводу, міністром машинобудівної галузі. Перший вид мобільності відноситься до довготривалої, а другий - до короткочасних процесів. Навіть у США, де, згідно поширеній думці, кожен чистильник взуття може стати мільйонером, зберігає силу, зроблений ще в 1927 р. П. Сорокіним висновок: більшість людей починають свою трудову кар'єру на однаковому зі своїми батьками соціальному рівні, і лише небагатьом вдається значно просунутися вгору. Інакше кажучи, пересічний громадянин протягом життя переміщається на одну сходинку вгору або вниз, і дуже небагатьом вдається зробити крок відразу через декілька сходинок. Так, піднімаються з робітника у верхній середній клас 10% американців, 7% японців і голландців, 9% англійців, 2% французів, німців і данців, 1% італійців. До чинників індивідуальної мобільності, тобто причин, що дозволяють одній людині досягти великих успіхів, соціологи віднесли: · соціальний статус сім'ї; · рівень освіти; · національність; · фізичні і розумові здібності, зовнішні дані; · виховання; · місце проживання; · вдалий шлюб
Читайте також:
|
||||||||
|