Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Коротка історія розвитку соціальної психології.

Питання 2. Історія формування соціально-психологічних ідей.

Соціальна психологія − це наука, що вивчає закономірності виникнення, функціонування та прояву психологічних явищ, що представляють собою результат взаємодії людей (і їх груп) як представників різних спільнот.

Соціальна психологія пройшла тривалий шлях розвитку. Родоначальниками накопичення соціально-психологічних знань вважаються давньогрецькі і давньокитайські вчені (Арістотель, Геракліт, Гіппократ, Демокріт, Платон та ін..), які описували деякі соціально-психологічні особливості характерів людей і їхнє призначення в суспільстві, встановлювали певні психологічні закономірності соціальної поведінки індивідів, виявляли мотиви об'єднання їх в групи і т.д.

У середні століття і пізніше зарубіжні та вітчизняні вчені (Н. Макіавеллі, Т. Гоббс, І. Бентам, Ш. Монтеск'є, А. Токвіль, Н.Я. Данилевський, А.І. Герцен і ін) займалися психологічним описом анатомії і патології суспільного життя з її характерними соціальними взаємовідносинами і традиціями, накопичували і узагальнювали результати нечисленних досліджень закономірностей уже відомих соціально-психологічних явищ і процесів − спілкування та взаємодії представників різних спільнот.

У середині XIX в. за кордоном з'явилися три соціально-психологічні теорії − «психології народів» (засновники − М. Лацарус, X. Штейнталь і В. Вундт), «психології мас» (Г. Тард, С. Сігіле і Г. Лебон), «інстинктів соціальної поведінки» (В. Макдаугалл), які послужили передумовою для перетворення соціальної психології в самостійну галузь знань. Після цього почалася активна розробка методологічних і теоретичних основ соціальної психології. На розробку їх змісту направляються зусилля представників основних шкіл психологічної науки на Заході: спочатку біхевіоризму, гештальтпсихології, а потім психоаналізу, когнітівізму і інтеракціонізму. Виходять у світ перші підручники і посібники.

Величезний імпульс розвитку соціально-психологічних досліджень та застосування їх результатів на практиці надавали війни і військові конфлікти, якими ряснів XX в. і під час яких особливо гостро вставали питання, пов'язані із запобіганням і профілактикою негативних соціально-психологічних явищ і процесів (страх, паніка, зниження згуртованості населення і військовослужбовців у групах, соціальна дезорганізація і дезінтеграція, соціальні конфлікти і т.д.), які охоплюють усі сторони життя і діяльності людей.

У 1920-1940-і рр. соціальна психологія поступово перетворюється в суто експериментальну науку, що займається прикладними дослідженнями і розробляє специфічні методики вивчення соціально-психологічних феноменів, які проявляються в різноманітних сферах життя і діяльності людей.

Усередині соціальної психології починають зароджуватися і в 1960-1990-і рр.. найбільш продуктивно удосконалюватися її нові галузі: етнопсихологія, політична психологія, психологія управління, конфліктологія та ін. На жаль, в СРСР соціальна психологія в 1930-1950-і рр.. з політичних причин практично не розвивалася. Сьогодні соціальна психологія і у нас в країні, і за кордоном затребувана у всіх сферах життєдіяльності людей.

Виникненню соціальної психології передувала сукупність певних історичних, соціокультурних, наукових, психологічних передумов, великий інтерес мислителів усіх часів до соціальної життєдіяльності людини.

Отже, основними етапами розвитку та становлення соц..псих. є:

1 етап. Накопичення соціально-психологічних знань в рамках філософії, заг. психології (з давніх часів і до середини 19 ст.). Передумови виникнення соціально-психологічних ідей.

2 етап. Виокремлення СП із соціології (філософії) і психології та формування її як самостійної науки (друга пол. ХІХ − поч. ХХ ст.). Перші наукові форми соціально-психологічного знання

3 етап. Оформлення СП як самост. науки (20-ті рр. ХХ ст.). Експериментальний період у розвитку соціальної психології (до 60-х років XX ст.).

1. Передумови виникнення соціально-психологічних ідей
(філософія)


Антична філософія. Виникає два протилежні підходи про взаємовідносини індивіда і суспільства:

· Арістотель: розглядає людину як “соціальну тварину”. Індивід – джерело усіх соціальних форм.

· Платон: суспільство зумовлює розвиток особистості.

Соціальна поведінка людини об'єднує три частини: голову, серце і живіт. Залежно від тієї чи іншої частини розрізняються характери людини та їхнє призначення в суспільстві.

Боротьба соціального та індивідуального.

Суспільну думку поступово почала опановувати ідея

індивідуалізму

(головним напрямком соціальних розробок стає пошук рушійних сил поведінки індивіда, які на думку мислителів зумовлювали розвиток суспільства)

Новий час (Н. Макіавеллі, Т.Гоббс, Локк, Ж.Ж. Руссо і ін.)

· Т. Гоббс – рушійною силою є прагнення людини до влади. “Людина – людині ворог”

· А. Сміт – прагнення до задоволення власних інтересів.

 

Передумови виникнення соціально-психологічних ідей
(соціологія)

· О. Конт: людина творить суспільство, а суспільство впливає на людину.

·Е. Дюргайм: поведінка людини визначається соціальними впливами на особистість.

У середині ХІХ ст. спостерігається значний прогрес у розвитку суспільних і природничих наук, які підготували підґрунтя для оформлення соц. псих. як самостійної галузі знання.

2. Перші наукові форми соціально-психологічного знання.


Читайте також:

  1. III.Цілі розвитку особистості
  2. III.Цілі розвитку особистості
  3. III.Цілі розвитку особистості
  4. Iсторiя розвитку геодезичного приладознавства
  5. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  6. VІІІ. Проблеми та перспективи розвитку машинобудування.
  7. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.
  8. Агроекологічні проблеми розвитку і шляхи їх розв'язання
  9. Активний характер соціальної політики.
  10. Актуальність проблеми професійної етики соціальної роботи
  11. Альтернативність у реалізації стратегії розвитку підприємства
  12. Американська модель соціальної відповідальності




Переглядів: 3371

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Найважливішою властивістю будь-якої геосистеми є її цілісність. | Теорія народів

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.011 сек.