Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Основні етапи тренінгового заняття.

Загальноприйняті правила тренінгових груп.

Важливо також враховувати, що жодна соціальна група не може діяти без правил, що регламентують життєдіяльність людей упродовж функціонування даної групи. Не є винят­ком і тренінгові групи. Тренер повинен усвідомлювати не­обхідність норм для ефективного розвитку групи. Практично вже на початку зустрічі певні норми починають визначатися і діяти в групі. Тому після повідомлення учасникам тренінгу, що саме вони отримають, завершивши навчання, обговорюються і встановлюються основні правила і прин­ципи роботи в групі.

Загальноприйняті правила тренінгових груп:

1) "Тут і зараз". Предметом аналізу є процеси, які відбу­ваються в групі у даний момент. Навіть якщо вправи орієн­товані на спогади минулого, це означає, що пережиті почут­тя аналізуються з сучасних позицій.

2) "Відвертість, відкритість". Чим більше учасники бу­дуть відверті у розповідях про те, що їх дійсно хвилює і ціка­вить, тим продуктивнішою буде робота в групі. Щирість та відвертість сприяє отриманню для себе і наданню іншим чле­нам групи зворотного зв'язку.

3) Принцип "Я". Визнання за кожним права бути несхо­жим на іншого, тобто навчитися брати відповідальність на себе, сприймати себе таким яким ти є і, відповідно, сприйма­ти інших такими якими вони є, надавати їм можливість відповідати за самих себе. Для цього всі висловлювання ду­мок і почуттів учасників тренінгу повинні будуватись з по­зиції "я": "Я відповідаю, мені здається" тощо.

4) Активність. У ході тренінгу немає змоги пасивно відсидітись. Активна участь усіх учасників тренінгу є обо­в'язковою.

5) Конфіденційність. Основна умова створення довірли­вої атмосфери, безпечної для саморозкриття кожного учас­ника тренінгу (наскільки він може себі дозволити). Все, про що говориться в групі стосовно її учасників повинно зали­шитись у межах групи. Проте, знання і досвід, який отримали учасники тренінгу у групі, може бути використаний будь-де і будь-коли.

Окрім названих норм можуть бути встановлені й інші: такі як норма точного часу початку і завершення занять, право промовчати, коли не хочеться вступати у дискусію, не крити­кувати висловлювання інших учасників тощо. Для тренера дуже суттєвими є позиції "правило СТОП", "дотримання рег­ламенту", що дають змогу керувати роботою групи.

Аналізуючи систему тренінгових занять співробітники Інституту розробили традиційну схему навчання. Запропо­нована на першому занятті ця схема повторюється і на всіх наступних. Через свою повторюваність, вона діє і як своєрідна норма для конкретної групи. Деякі елементи (привітання, завершення заняття, моменти взаємопідтримки) вводяться з перших занять тренером. Інші - напрацьовуються під час роботи і пропонуються вже самими учасниками.

Початок роботи тренінгу залежить від рівня представницт­ва та організації навчання. Тому заняття може розпочинатися або з офіційної частини або безпосередньо з роботи в тренінговій формі. У випадку, коли організація тренінгу передбачає проведення урочистого відкриття, то час на виступи запрошених (які, як правило, не беруть участі в безпосередній роботі) має враховуватися при розробленні плану тренінгу.

Розглянемо основні етапи тренінгового заняття.

Початок тренінгу

1) Вступне слово тренера має стосуватися таких позицій:

♦ представлення команди тренерів та організаторів ро­боти; '

♦ окреслення основних (кінцевих) завдань навчання;

♦ обговорення принципу організації роботи в ході тренін­гу, технології проведення навчання в формі тренінгу;

♦ обговорення режиму роботи та організаційних питань.
Цей етап має бути коротким - 5-10 хвилин.

2) Знайомство учасників

Перший етап безпосередньої роботи групи. Основні зав­дання, які вирішуються на цьому етапі:

♦ представлення учасників один одному;

♦ учасники визначають форму звернення один до одного в ході роботи;

♦ налагодження "почуття групи".

Тренер пропонує учасникам по черзі представитися і відповісти на ряд запитань.

Тренер має попередити учасників перед початком знайомства, щоб вони представлялися так, як бажають, щоб до них зверталися в ході роботи. Краще, коли представлення розпочинає тренер, це налаштовує групу на відвертість і легкість у спілкуванні. До цієї вправи слід залучати всіх, хто знаходиться у кімна­ті - учасників, тренерів, помічників. Під час знайомства тре­нер може оцінити наскільки вільно почувають себе учасни­ки, виявити їхні особистісні характеристики, що в подаль­шому впливатимуть на роботу: лідер, "балакун", замкнута особа, "скептик" тощо.

Можна запропонувати кожному написати своє ім'я на бейджі і одягати їх на кожне заняття. Це значно спрощує спілкування, особливо у перший день роботи.

3) Очікування від тренінгу

Наступний етап тренінгу - визначення очікувань учас­ників від заняття. Таке визначення дає змогу:

· відстежити наскільки заняття відповідають потребам
аудиторії, і, при потребі, у подальшій роботі коригувати
програму, відповідно питань, які хвилюють учасників;

· заключна оцінка ефективності тренінгу.
Запропонувати учасникам висловитись що саме вони розраховують отримати від тренінгу можна або під час зна­йомства, або ж виокремити як окреме завдання. В такому
випадку вправа на визначення очікувань учасників має
проводитися після розроблення правил роботи в групі.

Всі висловлювання учасників записуються на плакаті, який закріплюється на видному місці і в кінці тренінгу слу­гуватиме основою підведення підсумків - чи всі сподівання справдилися.

4) Правила роботи в групі

Після знайомства, перед початком змістовного занят­тя, необхідно визначитися щодо групових правил, яких учас­ники мають дотримуватися в ході роботи. Розроблення ос­новних принципів і правил роботи стимулює ефективний розвиток групи.

Розроблені групою правила роботи варто записати на аркуші і закріпити на видному місці на весь час занять. У ході роботи тренер може апелювати до учасників з приво­ду дотримання розроблених правил, що значно полегшує спілкування.

5) Вхідна анкета

У випадку, якщо робота передбачає проведення оцінки ефективності тренінгового заняття у формі анкетного опиту­вання на початковому етапі роботи слід запропонувати учасникам заповнити вхідну анкету, розраховану на визначення рівня інформованості з тих чи інших проблем. Увага! Практика свідчить, що роздавати анкету з умовою заповнення її після заняття - безперспективно. Як правило, 50% анкет не повер­тається. Тому слід виділити час на початку заняття, щоб учас­ники мали змогу заповнити і повернути анкети. Початок другого і наступних днів тренінгу Наступні заняття мають бути логічним продовженням першого дня роботи, тому доцільно дотримуватися певної схеми початку занять, що має налаштовувати слухачів на безперервний процес спілкування. /

1) Привітання. Обов'язковий атрибут початку заняття. Тренер налаштовує увагу присутніх на роботу.

2) Уточнення самопочуття кожного. Сприяє занурен­ню в атмосферу "тут і зараз". Висловлюючи свій емоцій­ний стан учасники розповідають про очікування від занят­тя, про запитання, що залишилися без відповіді на поперед­ньому занятті.

На цьому етапі слід виділити певний час на знайомство групи з новими учасниками або слухачами, які були відсутні на попередніх заняттях (якщо є така потреба).

3) Тема заняття. Доцільно нагадати учасникам, які саме питання розглядалися на минулому занятті та схематично ок­реслити завдання і напрями сьогоднішнього заняття. Учасни­кам корисно орієнтуватися в напрямках роботи та остаточних результатах. Тренер може коригувати час і порядок висвітлен­ня питань, якщо будуть пропозиції учасників щодо цього.

На цьому етапі слід визначитися чи виникли в учасників питання та зауваження стосовно попереднього заняття. На деякі з них можна відповісти одразу або ж у ході навчання. Найбільш складні питання може вимагатимуть від тренера вивчення додаткової літератури. А в окремих випадках варто запросити до обговорення спеціалістів з даної проблеми.

4) Вправа-розминка. На початку кожного дня доцільно проводити вправу, щоб згадати імена учасників. Таке занят­тя згуртовує групу і дає змогу налаштуватися на злагоджену і плідну роботу (див. додаток). Основна частина проведення навчання Основну частину навчання доцільно розпочинати з об­говорення порядку розгляду визначальних моментів. Тренер у ході роботи повинен періодично нагадувати учасникам про що йдеться, які саме питання вони розглядають.

Приклад: "Сьогодні ми з вами будемо говорити про особ­ливості розвитку дитипи-сироти". В ході роботи слід періо­дично звертати увагу учасників на те над чим вони працю­ють: "Ми з вами розглядаємо особливості розвитку дитипи-сироти ". Завершуючи заняття, підбити підсумки по заданій темі: "Ми сьогодні з вами працювали над особливостями роз­витку дитини-сироти ".

Під час роботи використовуються різні форми і методи навчання, вправи пасивного характеру перемежовуються ру­хомими іграми. Всі форми роботи слід завершувати обгово­ренням учасниками своїх відчуттів і думок (рефлексією).

Закінчення робочого дня

Кожне заняття повинне закінчуватися коротким оглядом ефективності роботи й обговоренням, наскільки робота відпо­відала очікуванням учасників. Огляд повинен включати про позиції учасників щодо наступних занять. Це дає змогу ве­дучому враховувати побажання учасників, а також змушують учасників працювати з більшою відповідальністю.

Крім підсумків проведеної роботи тренер має повідомити учас­ників які саме напрями роботи очікують їх на наступному занятті.

Ефективною оцінкою заняття є висловлювання кожним із учас­ників своїх вражень щодо процесу власного осмислення виконаної роботи, отриманої інформації, побажань ведучому та групі.

Можуть бути використані такі форми підбиття підсумків:

♦ проговорити власні враження від заняття;

♦ одним словом висловити враження від заняття;

♦ проговорити, що нового дізналися за день;

♦ що найбільше сподобалося (не сподобалося).

При обговоренні вражень від дня роботи завершувати роз­мову має тренер: висловлення власних вражень, прощання з учасниками і призначення часу і місця наступного заняття.

Завершення роботи

При розробленні методики проведення тренінгу слід за­лишати достатньо часу для підбиття підсумків роботи в ціло­му - 1,5-2 години. Основні питання, які слід розглянути на завершення:

Оцінка тренером виконання основного завдання - на­скільки успішно група справилася із завданням, яке було поставлене на початку тренінгового курсу занять. Слід зробити акцент на проблемних питаннях, які важко сприймалися групою і ще раз наголосити на варіантах їх вирішення, розроблених у ході роботи.

Оцінка очікування учасників - чи всі очікування, з якими учасники прийшли на заняття справдилися, що не знайшло відоб­раження у ході тренінгу. Ця частина обговорення проходить, спираючись на плакат "Очікування учасників" першого занят­тя. Тренеру слід підготуватися до завершального етапу - на­голосити, які з питань були розглянуті і яким чином учасники можуть отримати відповіді на ті із запитань (або поставлених проблем), які не знайшли відображення у ході тренінгу.

Власна оцінка учасниками роботи - кожен із учасників має сформулювати власні враження від роботи (негатив, по­зитив, побажання).

Оцінка може проводитися у формі обговорення цілої низки пи­тань - кожен із учасників стисло відповідає на запитання:

♦ ваші загальні враження від тренінгового заняття;

♦ що найбільше всього сподобалося (не сподобалося);

♦ про що хотілося б дізнатися детальніше. Підбиття підсумків можна провести у формі анонімних

висловлювань: питання по одному записуються на аркушах паперу, які розкладаються (або розвішуються) по кімнаті і учасникам пропонується викласти власні враження на кож­ному із аркушів.

Вихідна анкета - учасники заповнюють вихідну анкету (у випадку, якщо передбачено оцінювання ефективності нав­чання в формі анкетного опитування).

 

 


Читайте також:

  1. II. Основні закономірності ходу і розгалуження судин великого і малого кіл кровообігу
  2. III. Етапи розробки програмного забезпечення
  3. IV ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ.
  4. Адвокатура в Україні: основні завдання і функції
  5. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  6. Артеріальний пульс, основні параметри
  7. Асортиментний процес включає три основних етапи: концентрацію, кастомізацію і розсіювання.
  8. Аудит фінансово-господарської діяльності бюджетних установ включає три етапи.
  9. Банківська система та її основні функції
  10. Бізнес-моделювання в системі управління розвитком підприємства. Поняття та етапи формування бізнес-моделі
  11. Біржові товари і основні види товарних бірж. Принципи товарних бірж.
  12. Будова й основні елементи машини




Переглядів: 6178

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
План роботи – головна умова активності тренінгового заняття | Юридична деонтологія: історія та сучасність.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.006 сек.