МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Основні етапи тренінгового заняття.Загальноприйняті правила тренінгових груп. Важливо також враховувати, що жодна соціальна група не може діяти без правил, що регламентують життєдіяльність людей упродовж функціонування даної групи. Не є винятком і тренінгові групи. Тренер повинен усвідомлювати необхідність норм для ефективного розвитку групи. Практично вже на початку зустрічі певні норми починають визначатися і діяти в групі. Тому після повідомлення учасникам тренінгу, що саме вони отримають, завершивши навчання, обговорюються і встановлюються основні правила і принципи роботи в групі. Загальноприйняті правила тренінгових груп: 1) "Тут і зараз". Предметом аналізу є процеси, які відбуваються в групі у даний момент. Навіть якщо вправи орієнтовані на спогади минулого, це означає, що пережиті почуття аналізуються з сучасних позицій. 2) "Відвертість, відкритість". Чим більше учасники будуть відверті у розповідях про те, що їх дійсно хвилює і цікавить, тим продуктивнішою буде робота в групі. Щирість та відвертість сприяє отриманню для себе і наданню іншим членам групи зворотного зв'язку. 3) Принцип "Я". Визнання за кожним права бути несхожим на іншого, тобто навчитися брати відповідальність на себе, сприймати себе таким яким ти є і, відповідно, сприймати інших такими якими вони є, надавати їм можливість відповідати за самих себе. Для цього всі висловлювання думок і почуттів учасників тренінгу повинні будуватись з позиції "я": "Я відповідаю, мені здається" тощо. 4) Активність. У ході тренінгу немає змоги пасивно відсидітись. Активна участь усіх учасників тренінгу є обов'язковою. 5) Конфіденційність. Основна умова створення довірливої атмосфери, безпечної для саморозкриття кожного учасника тренінгу (наскільки він може себі дозволити). Все, про що говориться в групі стосовно її учасників повинно залишитись у межах групи. Проте, знання і досвід, який отримали учасники тренінгу у групі, може бути використаний будь-де і будь-коли. Окрім названих норм можуть бути встановлені й інші: такі як норма точного часу початку і завершення занять, право промовчати, коли не хочеться вступати у дискусію, не критикувати висловлювання інших учасників тощо. Для тренера дуже суттєвими є позиції "правило СТОП", "дотримання регламенту", що дають змогу керувати роботою групи. Аналізуючи систему тренінгових занять співробітники Інституту розробили традиційну схему навчання. Запропонована на першому занятті ця схема повторюється і на всіх наступних. Через свою повторюваність, вона діє і як своєрідна норма для конкретної групи. Деякі елементи (привітання, завершення заняття, моменти взаємопідтримки) вводяться з перших занять тренером. Інші - напрацьовуються під час роботи і пропонуються вже самими учасниками. Початок роботи тренінгу залежить від рівня представництва та організації навчання. Тому заняття може розпочинатися або з офіційної частини або безпосередньо з роботи в тренінговій формі. У випадку, коли організація тренінгу передбачає проведення урочистого відкриття, то час на виступи запрошених (які, як правило, не беруть участі в безпосередній роботі) має враховуватися при розробленні плану тренінгу. Розглянемо основні етапи тренінгового заняття. Початок тренінгу 1) Вступне слово тренера має стосуватися таких позицій: ♦ представлення команди тренерів та організаторів роботи; ' ♦ окреслення основних (кінцевих) завдань навчання; ♦ обговорення принципу організації роботи в ході тренінгу, технології проведення навчання в формі тренінгу; ♦ обговорення режиму роботи та організаційних питань. 2) Знайомство учасників Перший етап безпосередньої роботи групи. Основні завдання, які вирішуються на цьому етапі: ♦ представлення учасників один одному; ♦ учасники визначають форму звернення один до одного в ході роботи; ♦ налагодження "почуття групи". Тренер пропонує учасникам по черзі представитися і відповісти на ряд запитань. Тренер має попередити учасників перед початком знайомства, щоб вони представлялися так, як бажають, щоб до них зверталися в ході роботи. Краще, коли представлення розпочинає тренер, це налаштовує групу на відвертість і легкість у спілкуванні. До цієї вправи слід залучати всіх, хто знаходиться у кімнаті - учасників, тренерів, помічників. Під час знайомства тренер може оцінити наскільки вільно почувають себе учасники, виявити їхні особистісні характеристики, що в подальшому впливатимуть на роботу: лідер, "балакун", замкнута особа, "скептик" тощо. Можна запропонувати кожному написати своє ім'я на бейджі і одягати їх на кожне заняття. Це значно спрощує спілкування, особливо у перший день роботи. 3) Очікування від тренінгу Наступний етап тренінгу - визначення очікувань учасників від заняття. Таке визначення дає змогу: · відстежити наскільки заняття відповідають потребам · заключна оцінка ефективності тренінгу. Всі висловлювання учасників записуються на плакаті, який закріплюється на видному місці і в кінці тренінгу слугуватиме основою підведення підсумків - чи всі сподівання справдилися. 4) Правила роботи в групі Після знайомства, перед початком змістовного заняття, необхідно визначитися щодо групових правил, яких учасники мають дотримуватися в ході роботи. Розроблення основних принципів і правил роботи стимулює ефективний розвиток групи. Розроблені групою правила роботи варто записати на аркуші і закріпити на видному місці на весь час занять. У ході роботи тренер може апелювати до учасників з приводу дотримання розроблених правил, що значно полегшує спілкування. 5) Вхідна анкета У випадку, якщо робота передбачає проведення оцінки ефективності тренінгового заняття у формі анкетного опитування на початковому етапі роботи слід запропонувати учасникам заповнити вхідну анкету, розраховану на визначення рівня інформованості з тих чи інших проблем. Увага! Практика свідчить, що роздавати анкету з умовою заповнення її після заняття - безперспективно. Як правило, 50% анкет не повертається. Тому слід виділити час на початку заняття, щоб учасники мали змогу заповнити і повернути анкети. Початок другого і наступних днів тренінгу Наступні заняття мають бути логічним продовженням першого дня роботи, тому доцільно дотримуватися певної схеми початку занять, що має налаштовувати слухачів на безперервний процес спілкування. / 1) Привітання. Обов'язковий атрибут початку заняття. Тренер налаштовує увагу присутніх на роботу. 2) Уточнення самопочуття кожного. Сприяє зануренню в атмосферу "тут і зараз". Висловлюючи свій емоційний стан учасники розповідають про очікування від заняття, про запитання, що залишилися без відповіді на попередньому занятті. На цьому етапі слід виділити певний час на знайомство групи з новими учасниками або слухачами, які були відсутні на попередніх заняттях (якщо є така потреба). 3) Тема заняття. Доцільно нагадати учасникам, які саме питання розглядалися на минулому занятті та схематично окреслити завдання і напрями сьогоднішнього заняття. Учасникам корисно орієнтуватися в напрямках роботи та остаточних результатах. Тренер може коригувати час і порядок висвітлення питань, якщо будуть пропозиції учасників щодо цього. На цьому етапі слід визначитися чи виникли в учасників питання та зауваження стосовно попереднього заняття. На деякі з них можна відповісти одразу або ж у ході навчання. Найбільш складні питання може вимагатимуть від тренера вивчення додаткової літератури. А в окремих випадках варто запросити до обговорення спеціалістів з даної проблеми. 4) Вправа-розминка. На початку кожного дня доцільно проводити вправу, щоб згадати імена учасників. Таке заняття згуртовує групу і дає змогу налаштуватися на злагоджену і плідну роботу (див. додаток). Основна частина проведення навчання Основну частину навчання доцільно розпочинати з обговорення порядку розгляду визначальних моментів. Тренер у ході роботи повинен періодично нагадувати учасникам про що йдеться, які саме питання вони розглядають. Приклад: "Сьогодні ми з вами будемо говорити про особливості розвитку дитипи-сироти". В ході роботи слід періодично звертати увагу учасників на те над чим вони працюють: "Ми з вами розглядаємо особливості розвитку дитипи-сироти ". Завершуючи заняття, підбити підсумки по заданій темі: "Ми сьогодні з вами працювали над особливостями розвитку дитини-сироти ". Під час роботи використовуються різні форми і методи навчання, вправи пасивного характеру перемежовуються рухомими іграми. Всі форми роботи слід завершувати обговоренням учасниками своїх відчуттів і думок (рефлексією). Закінчення робочого дня Кожне заняття повинне закінчуватися коротким оглядом ефективності роботи й обговоренням, наскільки робота відповідала очікуванням учасників. Огляд повинен включати про позиції учасників щодо наступних занять. Це дає змогу ведучому враховувати побажання учасників, а також змушують учасників працювати з більшою відповідальністю. Крім підсумків проведеної роботи тренер має повідомити учасників які саме напрями роботи очікують їх на наступному занятті. Ефективною оцінкою заняття є висловлювання кожним із учасників своїх вражень щодо процесу власного осмислення виконаної роботи, отриманої інформації, побажань ведучому та групі. Можуть бути використані такі форми підбиття підсумків: ♦ проговорити власні враження від заняття; ♦ одним словом висловити враження від заняття; ♦ проговорити, що нового дізналися за день; ♦ що найбільше сподобалося (не сподобалося). При обговоренні вражень від дня роботи завершувати розмову має тренер: висловлення власних вражень, прощання з учасниками і призначення часу і місця наступного заняття. Завершення роботи При розробленні методики проведення тренінгу слід залишати достатньо часу для підбиття підсумків роботи в цілому - 1,5-2 години. Основні питання, які слід розглянути на завершення: Оцінка тренером виконання основного завдання - наскільки успішно група справилася із завданням, яке було поставлене на початку тренінгового курсу занять. Слід зробити акцент на проблемних питаннях, які важко сприймалися групою і ще раз наголосити на варіантах їх вирішення, розроблених у ході роботи. Оцінка очікування учасників - чи всі очікування, з якими учасники прийшли на заняття справдилися, що не знайшло відображення у ході тренінгу. Ця частина обговорення проходить, спираючись на плакат "Очікування учасників" першого заняття. Тренеру слід підготуватися до завершального етапу - наголосити, які з питань були розглянуті і яким чином учасники можуть отримати відповіді на ті із запитань (або поставлених проблем), які не знайшли відображення у ході тренінгу. Власна оцінка учасниками роботи - кожен із учасників має сформулювати власні враження від роботи (негатив, позитив, побажання). Оцінка може проводитися у формі обговорення цілої низки питань - кожен із учасників стисло відповідає на запитання: ♦ ваші загальні враження від тренінгового заняття; ♦ що найбільше всього сподобалося (не сподобалося); ♦ про що хотілося б дізнатися детальніше. Підбиття підсумків можна провести у формі анонімних висловлювань: питання по одному записуються на аркушах паперу, які розкладаються (або розвішуються) по кімнаті і учасникам пропонується викласти власні враження на кожному із аркушів. Вихідна анкета - учасники заповнюють вихідну анкету (у випадку, якщо передбачено оцінювання ефективності навчання в формі анкетного опитування).
Читайте також:
|
||||||||
|