МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Основні етапи тренінгового заняття.Загальноприйняті правила тренінгових груп. Важливо також враховувати, що жодна соціальна група не може діяти без правил, що регламентують життєдіяльність людей упродовж функціонування даної групи. Не є винятком і тренінгові групи. Тренер повинен усвідомлювати необхідність норм для ефективного розвитку групи. Практично вже на початку зустрічі певні норми починають визначатися і діяти в групі. Тому після повідомлення учасникам тренінгу, що саме вони отримають, завершивши навчання, обговорюються і встановлюються основні правила і принципи роботи в групі. Загальноприйняті правила тренінгових груп: 1) "Тут і зараз". Предметом аналізу є процеси, які відбуваються в групі у даний момент. Навіть якщо вправи орієнтовані на спогади минулого, це означає, що пережиті почуття аналізуються з сучасних позицій. 2) "Відвертість, відкритість". Чим більше учасники будуть відверті у розповідях про те, що їх дійсно хвилює і цікавить, тим продуктивнішою буде робота в групі. Щирість та відвертість сприяє отриманню для себе і наданню іншим членам групи зворотного зв'язку. 3) Принцип "Я". Визнання за кожним права бути несхожим на іншого, тобто навчитися брати відповідальність на себе, сприймати себе таким яким ти є і, відповідно, сприймати інших такими якими вони є, надавати їм можливість відповідати за самих себе. Для цього всі висловлювання думок і почуттів учасників тренінгу повинні будуватись з позиції "я": "Я відповідаю, мені здається" тощо. 4) Активність. У ході тренінгу немає змоги пасивно відсидітись. Активна участь усіх учасників тренінгу є обов'язковою. 5) Конфіденційність. Основна умова створення довірливої атмосфери, безпечної для саморозкриття кожного учасника тренінгу (наскільки він може себі дозволити). Все, про що говориться в групі стосовно її учасників повинно залишитись у межах групи. Проте, знання і досвід, який отримали учасники тренінгу у групі, може бути використаний будь-де і будь-коли. Окрім названих норм можуть бути встановлені й інші: такі як норма точного часу початку і завершення занять, право промовчати, коли не хочеться вступати у дискусію, не критикувати висловлювання інших учасників тощо. Для тренера дуже суттєвими є позиції "правило СТОП", "дотримання регламенту", що дають змогу керувати роботою групи. Аналізуючи систему тренінгових занять співробітники Інституту розробили традиційну схему навчання. Запропонована на першому занятті ця схема повторюється і на всіх наступних. Через свою повторюваність, вона діє і як своєрідна норма для конкретної групи. Деякі елементи (привітання, завершення заняття, моменти взаємопідтримки) вводяться з перших занять тренером. Інші - напрацьовуються під час роботи і пропонуються вже самими учасниками. Початок роботи тренінгу залежить від рівня представництва та організації навчання. Тому заняття може розпочинатися або з офіційної частини або безпосередньо з роботи в тренінговій формі. У випадку, коли організація тренінгу передбачає проведення урочистого відкриття, то час на виступи запрошених (які, як правило, не беруть участі в безпосередній роботі) має враховуватися при розробленні плану тренінгу. Розглянемо основні етапи тренінгового заняття. Початок тренінгу 1) Вступне слово тренера має стосуватися таких позицій: ♦ представлення команди тренерів та організаторів роботи; ' ♦ окреслення основних (кінцевих) завдань навчання; ♦ обговорення принципу організації роботи в ході тренінгу, технології проведення навчання в формі тренінгу; ♦ обговорення режиму роботи та організаційних питань. 2) Знайомство учасників Перший етап безпосередньої роботи групи. Основні завдання, які вирішуються на цьому етапі: ♦ представлення учасників один одному; ♦ учасники визначають форму звернення один до одного в ході роботи; ♦ налагодження "почуття групи". Тренер пропонує учасникам по черзі представитися і відповісти на ряд запитань. Тренер має попередити учасників перед початком знайомства, щоб вони представлялися так, як бажають, щоб до них зверталися в ході роботи. Краще, коли представлення розпочинає тренер, це налаштовує групу на відвертість і легкість у спілкуванні. До цієї вправи слід залучати всіх, хто знаходиться у кімнаті - учасників, тренерів, помічників. Під час знайомства тренер може оцінити наскільки вільно почувають себе учасники, виявити їхні особистісні характеристики, що в подальшому впливатимуть на роботу: лідер, "балакун", замкнута особа, "скептик" тощо. Можна запропонувати кожному написати своє ім'я на бейджі і одягати їх на кожне заняття. Це значно спрощує спілкування, особливо у перший день роботи. 3) Очікування від тренінгу Наступний етап тренінгу - визначення очікувань учасників від заняття. Таке визначення дає змогу: · відстежити наскільки заняття відповідають потребам · заключна оцінка ефективності тренінгу. Всі висловлювання учасників записуються на плакаті, який закріплюється на видному місці і в кінці тренінгу слугуватиме основою підведення підсумків - чи всі сподівання справдилися. 4) Правила роботи в групі Після знайомства, перед початком змістовного заняття, необхідно визначитися щодо групових правил, яких учасники мають дотримуватися в ході роботи. Розроблення основних принципів і правил роботи стимулює ефективний розвиток групи. Розроблені групою правила роботи варто записати на аркуші і закріпити на видному місці на весь час занять. У ході роботи тренер може апелювати до учасників з приводу дотримання розроблених правил, що значно полегшує спілкування. 5) Вхідна анкета У випадку, якщо робота передбачає проведення оцінки ефективності тренінгового заняття у формі анкетного опитування на початковому етапі роботи слід запропонувати учасникам заповнити вхідну анкету, розраховану на визначення рівня інформованості з тих чи інших проблем. Увага! Практика свідчить, що роздавати анкету з умовою заповнення її після заняття - безперспективно. Як правило, 50% анкет не повертається. Тому слід виділити час на початку заняття, щоб учасники мали змогу заповнити і повернути анкети. Початок другого і наступних днів тренінгу Наступні заняття мають бути логічним продовженням першого дня роботи, тому доцільно дотримуватися певної схеми початку занять, що має налаштовувати слухачів на безперервний процес спілкування. / 1) Привітання. Обов'язковий атрибут початку заняття. Тренер налаштовує увагу присутніх на роботу. 2) Уточнення самопочуття кожного. Сприяє зануренню в атмосферу "тут і зараз". Висловлюючи свій емоційний стан учасники розповідають про очікування від заняття, про запитання, що залишилися без відповіді на попередньому занятті. На цьому етапі слід виділити певний час на знайомство групи з новими учасниками або слухачами, які були відсутні на попередніх заняттях (якщо є така потреба). 3) Тема заняття. Доцільно нагадати учасникам, які саме питання розглядалися на минулому занятті та схематично окреслити завдання і напрями сьогоднішнього заняття. Учасникам корисно орієнтуватися в напрямках роботи та остаточних результатах. Тренер може коригувати час і порядок висвітлення питань, якщо будуть пропозиції учасників щодо цього. На цьому етапі слід визначитися чи виникли в учасників питання та зауваження стосовно попереднього заняття. На деякі з них можна відповісти одразу або ж у ході навчання. Найбільш складні питання може вимагатимуть від тренера вивчення додаткової літератури. А в окремих випадках варто запросити до обговорення спеціалістів з даної проблеми. 4) Вправа-розминка. На початку кожного дня доцільно проводити вправу, щоб згадати імена учасників. Таке заняття згуртовує групу і дає змогу налаштуватися на злагоджену і плідну роботу (див. додаток). Основна частина проведення навчання Основну частину навчання доцільно розпочинати з обговорення порядку розгляду визначальних моментів. Тренер у ході роботи повинен періодично нагадувати учасникам про що йдеться, які саме питання вони розглядають. Приклад: "Сьогодні ми з вами будемо говорити про особливості розвитку дитипи-сироти". В ході роботи слід періодично звертати увагу учасників на те над чим вони працюють: "Ми з вами розглядаємо особливості розвитку дитипи-сироти ". Завершуючи заняття, підбити підсумки по заданій темі: "Ми сьогодні з вами працювали над особливостями розвитку дитини-сироти ". Під час роботи використовуються різні форми і методи навчання, вправи пасивного характеру перемежовуються рухомими іграми. Всі форми роботи слід завершувати обговоренням учасниками своїх відчуттів і думок (рефлексією). Закінчення робочого дня Кожне заняття повинне закінчуватися коротким оглядом ефективності роботи й обговоренням, наскільки робота відповідала очікуванням учасників. Огляд повинен включати про позиції учасників щодо наступних занять. Це дає змогу ведучому враховувати побажання учасників, а також змушують учасників працювати з більшою відповідальністю. Крім підсумків проведеної роботи тренер має повідомити учасників які саме напрями роботи очікують їх на наступному занятті. Ефективною оцінкою заняття є висловлювання кожним із учасників своїх вражень щодо процесу власного осмислення виконаної роботи, отриманої інформації, побажань ведучому та групі. Можуть бути використані такі форми підбиття підсумків: ♦ проговорити власні враження від заняття; ♦ одним словом висловити враження від заняття; ♦ проговорити, що нового дізналися за день; ♦ що найбільше сподобалося (не сподобалося). При обговоренні вражень від дня роботи завершувати розмову має тренер: висловлення власних вражень, прощання з учасниками і призначення часу і місця наступного заняття. Завершення роботи При розробленні методики проведення тренінгу слід залишати достатньо часу для підбиття підсумків роботи в цілому - 1,5-2 години. Основні питання, які слід розглянути на завершення: Оцінка тренером виконання основного завдання - наскільки успішно група справилася із завданням, яке було поставлене на початку тренінгового курсу занять. Слід зробити акцент на проблемних питаннях, які важко сприймалися групою і ще раз наголосити на варіантах їх вирішення, розроблених у ході роботи. Оцінка очікування учасників - чи всі очікування, з якими учасники прийшли на заняття справдилися, що не знайшло відображення у ході тренінгу. Ця частина обговорення проходить, спираючись на плакат "Очікування учасників" першого заняття. Тренеру слід підготуватися до завершального етапу - наголосити, які з питань були розглянуті і яким чином учасники можуть отримати відповіді на ті із запитань (або поставлених проблем), які не знайшли відображення у ході тренінгу. Власна оцінка учасниками роботи - кожен із учасників має сформулювати власні враження від роботи (негатив, позитив, побажання). Оцінка може проводитися у формі обговорення цілої низки питань - кожен із учасників стисло відповідає на запитання: ♦ ваші загальні враження від тренінгового заняття; ♦ що найбільше всього сподобалося (не сподобалося); ♦ про що хотілося б дізнатися детальніше. Підбиття підсумків можна провести у формі анонімних висловлювань: питання по одному записуються на аркушах паперу, які розкладаються (або розвішуються) по кімнаті і учасникам пропонується викласти власні враження на кожному із аркушів. Вихідна анкета - учасники заповнюють вихідну анкету (у випадку, якщо передбачено оцінювання ефективності навчання в формі анкетного опитування).
Читайте також:
|
||||||||
|