Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Визначення основних понять.

ПЛАН.

1. Основні етапи становлення педагогіки сімейного виховання.

3. Роль родини у процесі соціалізації особистості

4. Сімейне виховання та його особливості.

Домашнє завдання. Виписати варіанти визначень базових понять

Педагогіка сімейного виховання – порівняно молода галузь у системі педагогічного знання. Хоча ідеї сімейного виховання, ролі батьків й інших родичів у цьому процесі філософсько-педагогічна думка накопичувала з давніх часів, однак виділення цієї дисципліни в окрему науку почалося лише з другої половини ХІХ століття.

Сучасний етап становлення педагогіки сімейного виховання як наукової галузі супроводжується появою численних навчальних посібників з дисципліни для вищої школи, досить різноманітних за змістом і структурою (О. Зверєва, А. Ганічева, Б. Ковбас, В.Костів, Т. Кулікова А. Кузьмінський, В. Омеляненко, А. Марушкевич, П. Щербань та ін.).

У зв’язку з цим важливого значення набувають дослідження щодо узагальнення накопиченого знання, переосмислення історичних надбань, виокремлення тенденцій розвитку науки. Історичне підґрунтя педагогіки сімейного виховання становлять праці видатних філософів, педагогів, психологів, серед яких Я.А. Коменський, Дж. Локк, Ж.–Ж. Руссо, Й.Г. Песталоцці, О.В. Духнович, К.Д. Ушинський, П.Ф. Каптєрев, А.С. Макаренко, В.О. Сухомлинський та ін.

Важливим періодом становлення педагогіки сімейного виховання як науки є кінець ХІХ – початок ХХ століття. Глобальні економічні та культурні зміни, демократизація суспільства спричинили в цей період появу суперечливих тенденцій у розвитку суспільних і міжособистісних стосунків, трансформацію сімей європейського типу, втрату ними окремих функцій, зміну моральних сімейних цінностей. У той час набувають популярності теорія про відмирання традиційної форми моногамної сім’ї, з’являються спроби експериментування у сфері шлюбних стосунків та позасімейного виховання. У перші роки радянської влади заперечуються надбання дореволюційної педагогіки у галузі родинного виховання.

Демократичні зміни у характері сімейних стосунків радянських сімей (середина ХХ ст.) поступово намічають перехід від патріархальної до сім’ї перехідного періоду. Відбувається переоцінка та відродження дореволюційної педагогічної спадщини теорії і практики сімейного виховання, зростає науковий інтерес до родинного виховання, з’являються розробки нових підходів до його організації, шляхів взаємодії суспільних і сімейних форм виховання. Збагачується практика співробітництва сім’ї і школи: батьківські збори, батьківські комітети тощо. Проте позитивний ефект вищезазначених процесів знижується за рахунок домінування державної політики перетворення сімейного виховання на суспільне.

На початку 60-х років ХХ ст. продовжуються зміни у сімейному побуті і шлюбних стосунках: боротьба за сімейне лідерство, зміна змісту різних функцій сім’ї та її діяльнісної основи, збільшення розлучень. Триває процес перетворення складних багатопоколінних патріархальних та сімей проміжного типу в нуклеарні, біархатні, малодітні (Л.В. Волинська, В.М. Дружинін, А.Й. Капська, І.О. Трухін та ін.).

В останні десятиліття ХХ ст. у суспільстві зростає популярність сім’ї як виховного інституту. Переосмислення значення родинного виховання у житті кожної людини, відродження здобутків народної сімейної педагогіки на межі третього тисячоліття дозволили створити нову філософію взаємодії сім’ї та суспільних інститутів. В її основі – ідея про пріоритетність сімейного виховання, відповідальність батьків за виховання дітей та допоміжну, доповнюючу роль соціальних установ у цьому процесі. Педагогічна література з проблем сімейного виховання цього періоду містить глибокий аналіз народної системи українського родинного виховання, що складалась віками (М.Г. Стельмахович, П.М. Щербань).

Народна педагогіка залишається невичерпним джерелом розвитку педагогіки сімейного виховання. Історія розвитку людства, окремих держав, кожного народу характеризується певними поглядами на виховання дітей, можливостями здійснення освітнього процесу підростаючих поколінь. Відомі різні теоретичні і практичні підходи до організації процесу виховання дітей: в одних підкреслювались переваги суспільного виховання, раннього вилучення дитини з сім’ї, в інших – надавалась пріоритетність сімейному вихованню, у третіх – визнавалась необхідність поєднання виховних впливів на дитину сім’ї та суспільних виховних інститутів.

Теоретичну основу педагогіки сімейного виховання складає загальна педагогіка. Враховуючи, що предметом дослідження загальної педагогіки є процес виховання людини, педагогіка сімейного виховання вивчає закономірності і особливості останнього в окремій соціальній підсистемі суспільства – сім’ї.

Специфіка предмета дослідження визначає головні завдання дисципліни, а саме:

1) розробка теоретичних основ сімейного виховання;

2) обґрунтування співвідношення сімейного і суспільного виховання, розробка технологій ефективної взаємодії професійних педагогів і батьків;

3) пошук ефективних форм, методів, засобів підвищення педагогічної культури батьків;

4) дослідження шляхів упровадження наукових досягнень у практику сімейного виховання.

На сучасному етапі розвитку науки відбувається систематизація теоретичних та практичних надбань у цій галузі, подальша розробка понятійного апарату, удосконалення методів дослідження.

Поступово формується, розвивається понятійний апарат педагогіки сімейного виховання. Крім загальноприйнятих педагогічних термінів: процес сімейного виховання, його закономірності, принципи, напрями, зміст, методи, засоби, у підручниках і посібниках розглядаються поняття ,,виховний (педагогічний) потенціал сім’ї” (Б. Ковбас, В. Костів, Т. Кулікова); ,,педагогічна культура батьків” (Т. Кулікова, А. Марушкевич, П. Щербань); ,,культура сімейного спілкування” (Т. Кулікова, А. Марушкевич, П. Щербань, В. Семиченко, В. Заслуженюк); ,,батьківський авторитет”; ,,батьківська влада”; ,,батьківська любов”; ,,оптимальна батьківська позиція” (А. Захаров, А. Співаковська); моделі неправильних підходів до виховання (С. Соловейчик) тощо. Значна увага приділяється характеристиці структури сім’ї та суб’єктів виховного процесу в родині (матері, батька, бабусі, дідуся, братів, сестер, інших родичів). Детально аналізується проблема взаємодії сім’ї та інших соціальних інститутів (Б. Ковбас, В. Костів, Т. Кулікова, А. Марушкевич). Педагогіка сімейного виховання спирається на соціологічні поняття – ,,сім’я”, ,,функції сім’ї”, ,,типи сімей” тощо.

Педагогіка сімейного виховання широко використовує також надбання психології сімейних стосунків: поняття ,,структурна” і ,,психологічна” деформація сім’ї (Н. Бордовська, А. Реан); механізми виховання (Л. Шнейдер), стилі батьківської поведінки (І. Дубровіна), стилі (тони) пред’явлення вимог (мовленнєвого впливу на дитину) (Т. Кравченко, І. Трубавіна), описи ставлення батьків до дітей (О. Карбіков, О. Насонова, Н. Варга та ін.), типи сімейних стосунків (А. Петровський), типології неправильного виховання (В. Гарбузов, Е.Ейдеміллер, А. Захаров, А. Личко), сімейні конфлікти та шляхи виходу з них.

Окремі з цих понять нечітко окреслені, подані описово, не завжди узгоджуються з системою педагогічних понять, що свідчить про необхідність їх уточнення у подальших дослідженнях.

Сучасний період розвитку педагогіки сімейного виховання характеризується гуманістичним спрямуванням процесу родинного виховання. Відповідно, поряд з традиційними принципами виховного процесу: цілеспрямованості, науковості, узгодженості виховних впливів, досліджуються принципи гуманності (побудова стосунків з дитиною на основі довіри, взаємоповаги, співробітництва, любові, повага до прав дитини на знання і незнання, помилки, власність) й активності вихованця (надання дитині права вибору і прийняття самостійних рішень, стимулювання і підтримування прагнення дитини до ініціативи, творчості, експерименту) (О. Кононко, Т. Кулікова, В. Семиченко, В. Заслуженюк). Згідно з останнім принципом батьки мають вчити дитину розраховувати на власні сили, покладатись на себе у різних життєвих ситуаціях.

Для розвитку педагогіки сімейного виховання як науки особливе значення мають психолого-педагогічні дослідження щодо використання методів сімейного виховання (А. Кузьмінський, В. Омеляненко, Т. Кравченко, І. Трубавіна), проте, цей матеріал мало представлений у навчальних посібниках з педагогіки сімейного виховання.

На наш погляд, недостатньо уваги приділяється й аналізу понять дитячої субкультури, ігор та іграшок дітей. Як правило, така інформація подається фрагментарно, не аналізується детально. Дослідження дитячої субкультури, дитячої гри представлені лише у навчально-методичному посібнику за редакцією А. Марушкевич [5].

Гра залишається одним із важливих видів діяльності дитини, залучаючись до якої остання інтеріоризує соціокультурний досвід попередніх поколінь. Гра має великий педагогічний потенціал, активізує природні резерви людського організму, розвиває емоційну сферу, виявляє унікальність, неповторність особистості, полегшує входження дитини у світ знань, залучає її до навчання і праці. Щодо тенденцій розвитку сучасної дитячої гри у психолого-педагогічній літературі відмічається втрата розвивального і творчого її характеру. Гра змінюється кількісно і якісно: зростає кількість нових ігрових форм, на зміну традиційним іграм у вигляді колективних, творчих, предметних приходять електронні, комп’ютерні, віртуальні. Проте, такі ігри позбавляють дитину головного – можливості спілкування з іншими людьми, спрямовують її у нереальний, віртуальний світ, вплив якого на психіку дитини (і людини взагалі) недостатньо вивчений. Гра поступово перетворюється із засобу соціалізації дитини у фактор соціальної ізоляції, відчуження, індивідуалізації людського буття (Є. Репрінцева).

Оглядово висвітлені у підручниках і посібниках з педагогіки сімейного виховання питання, пов’язані із виховним середовищем сім’ї, тенденціями його розвитку і особливостями впливу на дітей. Виховне середовище сім’ї [4] визначається як оточення, в якому природно організовується життєдіяльність дитини. Для людини як соціальної істоти середовище відіграє провідну роль у становленні особистості, є одночасно і умовою, і джерелом розвитку. Роль середовища у процесі формування особистості досліджувалась у психолого-педагогічній літературі (Л. Виготський, Ш. Амонашвілі та ін.). Лише у посібнику [4] аналізуються складові виховного середовища сім’ї: предметно-просторова та соціально-поведінкова.

Таким чином, розробка теоретичних основ педагогіки сімейного виховання має спиратися, перш за все, на фундаментальні педагогічні поняття. Включення в систему понять дисципліни психологічних і соціологічних термінів можливе лише за умови обґрунтування зв’язків останніх з педагогічними категоріями. Важливим питанням залишається узгодження змісту дисципліни у різних посібниках відповідно до предмету і завдань дослідження науки.


Читайте також:

  1. I визначення впливу окремих факторів
  2. II. Визначення мети запровадження конкретної ВЕЗ з ураху­ванням її виду.
  3. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  4. Ocнoвнi визначення здоров'я
  5. Алгебраїчний спосіб визначення точки беззбитковості
  6. Амортизація основних засобів
  7. Амортизація основних засобів, основні методи амортизації
  8. Амортизація основних засобів.
  9. Амортизація основних фондів
  10. Амортизація основних фондів
  11. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації
  12. Амортизація основних фондів підприємства. Методи нарахування амортизації.




Переглядів: 2355

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Вантажопотоки | Принцип побудови процесу фізичного виховання.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.282 сек.