Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Загальні відомості про автоматизовані системи управління та інформаційно-управляючі системи

ВСТУП

Системний аналіз та проектування комп’ютерних систем.

КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ

з дисципліни

Частина ІІ. Системний аналіз бізнес-процесів об’єктів комп’ютеризації»

 

для студентів ІІІ курсу

напряму підготовки: 6.050101 «Комп’ютерні науки»

галузі знань: 0501 «Інформатика та обчислювальна техніка»

 

Укладач: д.т.н., професор Фісун М.Т.

 

Розглянуто на засідання кафедри інтелектуальних інформаційних систем

Протокол №___ від «____» _______________2012 р.

 

 

Миколаїв - 2012

  ВСТУП………………………………………………………………..
СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ПРИ СТВОРЕННІ ІНФОРМАЦІЙНО-УПРАВЛЯЮЧИХ СИСТЕМ (ІУС)……………………………………………
1.1 Загальні відомості про автоматизовані системи управління та інформаційно-управляючі системи …………………………
1.2 Основні принципи створення АСУ (ІУС) ……………………………………
1.3 Методології та підходи до створення ІУС ……………………………………
ІНСТРУМЕНТАЛЬНІ ЗАСОБИ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ ІУС…………………………………………………………
2.1 Загальні відомості про CASE …………………………………………………….
2.2 Методологія функціонального моделювання IDEF0 …………………………
2.2.1 Моделі IDEF0 ……………………………………………………………………………
2.2.2 Дії ……………………………………………………………………………………………
2.2.3 Межі і зв'язки …………………………………………………………………………
2.2.4 Тунелі ……………………………………………………………………………………
2.3 Побудова моделей IDEF0 ………………………………………………………
2.3.1 Діаграми …………………………………………………………………………………
2.3.2 Цикл "експерт-аналітик" ……………………………………………………………… 39
2.3.3 Побудова моделей ……………………………………………………………………
2.3.4 Точка зору …………………………………………………………………………………
2.3.5 Розгалуження і сполучення моделей ………………………………………….
2.3.6 Межі моделювання ……………………………………………………………………
2.3.7 Вибір найменування контекстного блоку …………………………………….
2.3.8 Визначення стрілок на контекстній діаграмі ……………………………….
2.3.9 Нумерація блоків і діаграм ………………………………………………………
2.3.10 Зв'язок між діаграмою і її батьківським функціональним блоком ………
2.3.11 Два підходи до початку моделювання ("завширшки" і "в глибину") ……
2.3.12 Завершення моделювання ………………………………………………………
2.3.13 Інші діаграми IDEF0 …………………………………………………………………
МЕТОДОЛОГІЯ ОПИСУ ПРОЦЕСІВ БІЗНЕСУ IDEF3……………..
3.1 Призначення діаграм IDEF3 …………………………………………………
3.2 Два типи діаграм в IDEF3………………………………………………………
3.3 Синтаксис і семантика моделей IDEF3 ………………………………………
3.3.1 Моделі IDEF3………………………………………………………………………………
3.3.2 Типи зв'язків……………………………………………………………………………….
3.3.3 З'єднання та розгалуження……………………………………………………………
3.3.4 Покажчики………………………………………………………………………………
3.3.5 Вимоги IDEF3 до опису процесів бізнесу…………………………………………
СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ ПОТОКІВ ДАНИХ (DFD — DATA FLOW DIAGRAMS)…………………………………………………………………..
4.1 Призначення діаграм потоків даних …………………………………………
4.2 Синтаксис і семантика діаграм потоків даних ………………………………
4.2.1 Функціональні блоки ……………………………………………………………………
4.2.2 Зовнішні сутності …………………………………………………………………………
4.2.3 Стрілки (потоки даних) …………………………………………………………………
4.2.4 Сховища даних ……………………………………………………………………………… 74
4.2.5 Галуження і об'єднання ………………………………………………………………
4.3 Побудова діаграм потоків даних ……………………………………………
4.3.1 Два підходи до побудови DFD-моделей ………………………………………………
4.3.2 Нумерація об'єктів ………………………………………………………………………
  ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦИИ……………….............

 

 

 


 

Представлений матеріал є частиною курса дисципліни «Системний аналіз», передбачений галузевим стандартом стандартом вищої освіти «Освітньо-професійна програма підготовки бакалаврів за напрямом «Комп’ютерні науки» [3]. В цій частині розкріваються питання блоку змістових модулів ГСВО ОПП «3.11.02 – Системний аналіз бізнес-процесів об’єктів комп ’ ютеризації»

Системний аналіз представляє системну методологію вирішення складних прикладних проблем, спираючись на принципи системного підходу і загальної теорії систем, розвитку та методологічно узагальнюючи концептуальний (ідейний) і математичний апарат кібернетики, дослідження операцій та системотехніки [5].

Основний загальний принцип системного підходу полягає в розгляді частин явища чи складної системи з урахуванням їх взаємодії. Системний підхід включає в себе виявлення структури системи, типізацію зв'язків, визначення атрибутів, аналіз впливу зовнішнього середовища. Системний підхід розглядають як напрям наукового пізнання і соціальної політики. Він є базою для узагальнюючої дисципліни "Теорія систем" (інша використовувана назва - "Системний аналіз"). Теорія систем - це дисципліна, в якій конкретизуються положення системного підходу, вона присвячена дослідженню і проектуванню складних економічних, соціальних, технічних систем, найчастіше слабоструктурованих. Характерними прикладами таких систем є комп’ютерні системи. При проектуванні систем цілі досягаються в багатокрокових процесах прийняття рішень. Інтерпретація і конкретизація системного підходу мають місце в ряді відомих підходів з іншими назвами, які також можна розглядати як компоненти системотехніки. Такі структурний, блочно-ієрархічний, об'єктно-орієнтована підходи. При структурному підході, як різновиду системного, потрібно синтезувати варіанти системи з компонентів (блоків) і оцінювати варіанти при їх частковому переборі з попереднім прогнозуванням характеристик компонентів.

Блочно-ієрархічний підхід до проектування використовує ідеї декомпозиції складних описів об'єктів і відповідно засобів їх створення на ієрархічні рівні і аспекти, вводить поняття стилю проектування (висхідний і спадний), встановлює зв'язок між параметрами сусідніх ієрархічних рівнів.

Ряд важливих структурних принципів, використовуваних при розробці інформаційних систем і насамперед їх програмного забезпечення (ПЗ), виражений в об'єктно-орієнтованій методології (ООМ) [1] до проектування систем взагалі і до програмування (ООП) зокрема. Такий підхід допрограмування має такі переваги у вирішенні проблем управління складністю та інтеграції ПЗ:

1) вносить в моделі додатків велику структурну визначеність, розподіляючи представлені у додатку дані і процедури між класами об'єктів;
2) скорочує обсяг специфікацій завдяки введенню в опису ієрархії об'єктів і відносин наслідування між властивостями об'єктів різних рівнів ієрархії;

3) зменшує вірогідність спотворення даних внаслідок помилкових дій за рахунок обмеження доступу до певних категорій даних в об'єктах. Опис в кожному класі об'єктів допустимих звернень до них і прийнятих форматів повідомлень полегшує узгодження та інтеграцію ПЗ.

Для всіх підходів до проектування складних систем характерні також такі особливості:

1. Структуризація процесу проектування, що виражається декомпозицією проектних завдань і документації, виділенням стадій, етапів, проектних процедур. Ця структуризація є сутністю блочно-ієрархічного підходу до проектування.

2. Ітераційний характер проектування.

3. Типізація та уніфікація проектних рішень і засобів проектування.

Структурний системний аналіз як практичний метод є інструментом людського розуму для аналізу ситуацій вже тисячоліття (з моменту виникнення і розуму, і ситуацій). Науковий підхід в цій області склався порівняно недавно. В даний час під цим терміном розуміється «метод дослідження системи, який починається з її загального огляду і потім деталізує, набуваючи ієрархічної структури з все великим числом рівнів» [8]. Два базові принципи були визначенні, а саме: принцип «розділяй і володарюй» та принцип так званого «ієрархічного впорядковування». Розуміння цих принципів, знання наочної області і загальної логіки наукового аналізу цілком достатньо для вирішення прикладних завдань, хоча точного визначення структурного системного аналізу до великої досади прихильників «чистої науки» і не існує.

Звертаючись безпосередньо до змісту ціх матеріалів, перш за все необхідно уточнити деякі деталі, що стосуються терміну «системний структурний аналіз». Три ідеї, що знаходяться основі цього терміну, слідуючи [8], виділимо як основоположні:

• ідея розбиття досліджуваного процесу на функціональні блоки – під процеси виходячи з ряду принципів, наприклад «визначеності» (вихід кожного блоку не повинен не залежати від складності процесу, що відбувається), «єдності» і т.д.;

• ідея ієрархії, що означає можливість деталізації (декомпозиції) будь-яких потрібних нам процесів, реалізована у вигляді «ієрархічних структур»;

• ідея використання графічних нотацій з можливістю «текстового» роз'яснення доповнення.

Даний курс розрахований на 6 лекцій та 6 лабораторних робіт з побудови діаграм IDEF0, IDEF3 і DFD. Методичні матеріали до виконання лабораторних робіт представлено окремо.

 

 


1. Системний підхід при створення інформаційно-управляючих систем (ІУС)

 

 

Центральним поняттям у визначенні АСУ є поняття системи взагалі і системи управління зокрема.

Під системою звичайно розуміють множину елементів, які знаходяться у відношеннях і зв’язках один з одним, яка створює певну цілісність, єдність.

Будь-яку систему можна розчленити (не обов’язково єдиним чином) на кінцеве число частин, званих підсистемами, кожну з яких, в свою чергу, можна розбити на кінцеве число більш дрібних підсистем до отримання підсистем першого рівня, так званих елементів системи.

Під структурою системи розуміють порядок внутрішніх зв’язків між її окремими елементами, який визначає функціональне призначення системи та її взаємодію із зовнішнім середовищем.

Бажаний стан системи називають метою системи, а функцію, яка визначає зміну стану виходів, - цільовою функцією системи.

Системою управління (СУ) будемо називати систему, в якій реалізується процес управління шляхом взаємодії СУ з об’єктом управління (ОУ), тобто, система управління (керуюча система) не має самостійного смислу без об’єкта, яким вона повинна керувати (див. рис.1.1).


Читайте також:

  1. ERP і управління можливостями бізнесу
  2. H) інноваційний менеджмент – це сукупність організаційно-економічних методів управління всіма стадіями інноваційного процесу.
  3. I. Органи і системи, що забезпечують функцію виділення
  4. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  5. II. Анатомічний склад лімфатичної системи
  6. II. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ.
  7. III. КОНТРОЛЬ і УПРАВЛІННЯ РЕКЛАМУВАННЯМ
  8. IV. Розподіл нервової системи
  9. IV. Система зв’язків всередині центральної нервової системи
  10. IV. Філогенез кровоносної системи
  11. IX. Відомості про військовий облік
  12. IX. Відомості про військовий облік




Переглядів: 958

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Запитання | Вхід вплив вихід

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.007 сек.