Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ПЕРЕВІР СВОЇ ЗНАННЯ

ВІКОВА ПЕРІОДИЗАЦІЯ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ

Психічний розвиток людини поділяється на певні періоди, послідовна зміна яких необоротна і передбачувана. Кожний період (вік) — це своєрідний ступінь психічного розвитку з властивими для нього відносно стійкими якісними особливостями.

Відомо, що вікові психологічні особливості розвитку зумовлені конкретно-історичними умовами розвитку, спадковістю, певною мірою характером виховання, особливостями діяльності та стосунків з іншими людьми, що впливає передусім на специфіку переходу від одного вікового періоду до іншого. Саме тому, що навчання і виховання організовують діяльність дітей поетапно, керують нею на основі нагромадженого досвіду, прагнучи враховувати наявні психофізіологічні можливості, періоди психічного розвитку дитини виявляються тісно пов'язаними зі ступенями навчання і виховання .

За критерії визначення основних періодів індивідуального психічного розвитку треба брати якісні і суттєві ознаки в їх системному зв’язку, який виявляє характерні для кожного віку цілісні новоутворення.. Такими є ті психічні й соціальні зміни в житті дитини, які визначають її свідомість і діяльність, її ставлення до середовища, весь хід розвитку на певному етапі (Л. Виготський).

У вітчизняній психології основні періоди психічного розвитку підростаючого покоління визначають за психолого-педагогічними критеріями, які включають характерну для кожного віку соціальну ситуацію розвитку, передусім зміст і форми навчання й виховання, провідну діяльність "в її співвідношенні з іншими видами діяльності, відповідний їй рівень розвитку свідомості і самосвідомості особистості (центральне вікове новоутворення).

Такими періодами є ранній (від народження до трьох років) і дошкільний (з трьох до семи років) вік; молодший шкільний вік (з семи до десяти років); середній шкільний, або підлітковий, вік (з десяти до п'ятнадцяти років); старший шкільний, або юнацький, вік (з п’ятнадцяти років і до досягнення зрілості). У кожному періоді до того ж вирізняють стадії і фази, які не мають однозначних назв.

Кожному періоду відповідають також свої характерні особливості фізичного розвитку індивіда.

Така періодизація є найпоширенішою у вітчизняній психології. Саме її покладено в основу тієї характеристики вікових періодів, яка наводиться далі.

 

1. Охарактеризуйте поняття «онтогенез».

2. Розкрийте зміст понять "розвиток" і "формування" у віковій психології?

3. Сутність кількісних та якісних змін людської психіки. Поясніть відмінність між ними.

4. Вироблення загальних психічних властивостей особистості.

5. Назвіть основні закономірності розвитку психіки і охарактеризуйте їх.

6. Назвіть основні фактори розвитку особистості і охарактеризуйте їх.

7. Рушійними сили психічного розвитку індивіда. Як розв'язується проблема співвідношення розвитку особистості з навчанням і вихованням у сучасній психології?

8. Зовнішні та внутрішні умови психічного розвитку людини.

9. Сутність та ознаки провідної діяльності на певних вікових етапах.

10. На основі яких критеріїв визначають вікові періоди розвитку?

11. Кризи і стабільні періоди розвитку особистості.

12. Розкрийте сутність проблеми співвідношення розвитку особистості з навчанням.

13. Основні моменти культурно-історичної концепції розвитку людської психіки Л. Виготського.

14. Охарактеризуйте поняття «знання». Розвиток особистості в процесі навчання.

15. Вікова періодизація особистості, основні критерії.

 


Читайте також:

  1. IV. Перевірка розв’язання і відповідь
  2. V Потреби та мотиви стимулюють пізнання себе та прагнення до саморозвитку.
  3. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  4. VI. Система навчаючих завдань для перевірки кінцевого рівня завдань.
  5. Агностик, суб’єкт пізнання, субстанція
  6. Аксіологія права у структурі філософсько-правового знання. Соціальна цінність права.
  7. Алгоритм перевірки кошторису бюджетної установи
  8. Аналітична перевірка звітності
  9. Антропологія права в структурі філософсько-правового знання.
  10. Артефакти культури. Знання, цінності і регулятиви як три основних види смислів культури.
  11. Блок перевірки умови
  12. В основу визначення витрат певного періоду покладено можливість одночасного визнання доходу, для отримання якого вони здійснені, і навпаки.




Переглядів: 570

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
НАВЧАННЯ, ВИХОВАННЯ І РОЗВИТОК ПСИХІКИ | Формування річкового стоку у сучасних умовах.

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.003 сек.