МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Межі ринкуДисципліна : Конкурентне право і антімонопольне законодавство ЗАТВЕРДЖЕНО Кафедра права Завідувач кафедри права ____________М.М. Бурбика
Лекція №3
Тема:МОНОПОЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ СУБ´ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ НА РИНКУ
Розробив: викладач кафедри права Денисенко С.І.
Суми 2013
Розділ 3. МОНОПОЛЬНЕ СТАНОВИЩЕ СУБ´ЄКТІВ ГОСПОДАРЮВАННЯ НА РИНКУ
Питання 1. Межі ринку
Питання 2. Визначення монопольного становища
Питання 3. Типологія ринку
Питання 4. Визначення стану конкуренції на ринку
Застосування конкурентного законодавства можливе лише при строгому визначенні меж ринку. Згідно з Законом про захист конкуренції ринок товару (товарний ринок) — це сфера обороту товару або взаємозамінних товарів, на який протягом певного часу і в межах певної території є попит і пропозиція. Товарний ринок є частиною відтворювального процесу і охоплює сферу обігу товарів (робіт, послуг), в результаті якого в певний час і в певних територіальних межах останні від виробника (продавця) переходять до покупця (одержувача). Ключовим для розуміння меж того або іншого товарного ринку є поняття «взаємозамінності». При цьому залежно від попиту конкретного споживача межі взаємозамінності можуть істотно змінюватися. Так, наприклад, хліб і хлібобулочні вироби, молоко і молокопродукти в цілому для населення є взаємозамінними товарами, проте для певної категорії споживачів (хворих цукровим діабетом, дітей дошкільного віку) можливо лише споживання конкретних продуктів у зазначеній групі товарів. Товарні межі ринку визначаються шляхом формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп), у межах якої споживач у звичайних умовах може легко перейти від споживання одного товару до споживання іншого. Формування групи взаємозамінних товарів (товарних груп) здійснюється з переліку товарів, які за показниками взаємозамінності мають для продавців (постачальників, виробників), покупців (споживачів, користувачів) ознаки одного (подібного, аналогічного) товару (товарної групи). Ними, зокрема, є схожість призначення, споживчих властивостей, умов використання; схожість фізичних, технічних, експлуатаційних властивостей і характеристик, якісних показників і т.п.; наявність загальної групи споживачів товару; відсутність істотної різниці в цінах; взаємозамінність товарів (товарної групи) з точки зору виробництва, тобто здатність виробників запропонувати нові товари на заміну тим, що існують. У процесі визначення товарних меж ринку заздалегідь визначена група взаємозамінних товарів (товарних груп) може бути поділена на декілька підгруп або приєднана до другої групи. При проведенні дослідження необхідно враховувати, що взаємозамінні товари належать до групи однорідних товарів (товарних груп), які розглядаються споживачем як один і той же товар (товарна група) і які можуть бути стандартизованими або диференційованими. Як стандартизовані товари (товарних груп) можуть розглядатися товари, що мають єдину систему показників, параметрів, що характеризують товар, і у виробництві яких використовуються єдині або однакові технічні стандарти, технічні умови, стандарти застосування і т. ін. Диференційовані товари (товарні групи) характеризуються певними відмінностями споживчих властивостей, зовнішнього вигляду, якісних показників, термінів використання, обсягів додаткових послуг (сервісного обслуговування), що дає можливість споживачам відповідним чином відрізняти переваги конкретного товару (товарної групи), який виробляється (реалізується) певним суб´єктом господарювання (продавцем), від інших аналогічних товарів (товарних груп) при задоволенні відповідного попиту. Товари — замінники, що включаються в певну товарну групу, виявляються за критерієм взаємозамінності товарної продукції Товарні і територіальні межі діють одночасно з часовими межами ринку, які визначаються як проміжок часу (як правило — рік), протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару із сталою структурою. У випадках, коли період повного обороту авансованого капіталу у виробництві відповідного товару перевищує один рік, часові межі ринку, як правило, визначаються як проміжок часу, рівний від одного до трьох позначених періодів обороту капіталу. На практиці виникає ситуація, коли проміжок часу менше за один рік може визнаватися часовими межами ринку Однак при цьому повинні виконуватися наступні умови: по-перше, період повного обороту авансованого капіталу у виробництві відповідного товару значно менший за один рік; по-друге, протягом цього часу у відповідь на значуще підвищення цін на ринку продавці (постачальники, виробники) мають можливість провести відповідні заходи і стабілізувати пропозицію, а значна кількість споживачів, що скоротили споживання в результаті цього підвищення, можуть без значних труднощів відновити обсяги споживання; по-третє, монопольне (домінуюче) становище суб´єкта (суб´єктів) господарювання обумовлене наданням йому особливих прав, повноважень, пільг з боку органів влади, органів місцевого самоврядування або органів адміністративно-господарського управління і контролю або інших суб´єктів господарювання, що займають монопольне (домінуюче) становище.
Читайте також:
|
||||||||
|