МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Прояви професіоналізму особистості викладачаСпецифіка педагогічної діяльності полягає в тому, що основним знаряддям праці викладача є його власна персона – особистість, яка й визначає результативність практичної педагогічної роботи. Професіоналізм викладача як особистості - це якісна характеристика його як суб'єкта педагогічної праці, яка відображає високий рівень розвитку професійно-важливих і особистісно-ділових якостей, які забезпечують ефективність педагогічної діяльності. Розглянемо педагогічні здібності стосовно викладача вищої школи.
1. Особистісні здібності: · прихильність до студента, · витримка та самоконтроль, · здатність постійно перебувати на занятті в оптимальному для студентів психічному стані. 2. Дидактичні здібності: · експресивно-мовні здібності, · академічні здібності. 3. Організаційно-комунікативні здібності: · організаційні здібності, · комунікативна здібність, · соціально-перцептивні здібності, · сугестивні здібності, · педагогічний такт.
Психологічна компетентність – це більш-менш стала підструктура професійно-педагогічної свідомості та самосвідомості особистості педагога, яка складається із взаємопов'язаного комплексу психологічних новоутворень, єдність функціонування якою забезпечує оптимальне (успішне) здійснення викладачем професійно-педагогічної діяльності. Базові складники структури психологічної компетентності викладача: · уміння викладача психологічно осмислювати й вирішувати педагогічні ситуації, · активність в інноваційній діяльності, · емпатійність, · рефлексивність, · інтернальність, · мотивація досягнення, · схильність до професійно-психологічного саморозвитку. Важливе значення до того ж відіграє висока мотивація педагога до оволодіння психологічними знаннями. Досягнення вищого рівня психологічної компетентності викладача є передумовою активізації й фасилітації ним процесу учіння студента, розвитку його навчальної рефлексії і формування позитивних мотивів навчання та здібності до професійної самоосвіти. Рівень продуктивності діяльності викладача значною мірою залежить від його професійно-педагогічної спрямованості - сукупності стійких мотивів, потреб, інтересів, переконань, ціннісних орієнтацій, які виражають світогляд людини і спрямовують на досягнення певного результату. Професійно-педагогічна спрямованість має такі різновиди: 1) справжня педагогічна спрямованість передбачає наявність у викладача стійкої настанови на розвиток особистості майбутнього фахівця засобами свого навчального предмета, формування в студентів позитивної мотивації учіння, потреби в професійних знаннях і уміннях, якими володіє сам педагог, 2) формально-педагогічна спрямованість, яка пов'язана зпрагненням викладача будь-що виконувати навчальний план і робочу програму. Ця потреба затьмарює собою особистість студента, його бажання і можливості, успіхи і невдачі (це формально-бюрократичний стиль педагогічного управління), 3) хибно-педагогічна спрямованість - спрямованість викладача на самого себе, власне самовираження і самопрезентацію, свою професійну кар'єру. На заняттях у таких викладачів студенти малоактивні, продуктивність їхньої праці дуже низька, зникає бажання навчатися.
Серед особистісних якостей викладача визначають педагогічний артистизм - здатність управляти собою, виявляти весь арсенал своєї експресивної виразності. Артистизм викладача виконує такі функції: • мотиваційну (викликає інтерес студентів до особистості викладача і до предмета, який він викладає); • мобілізаційну (викликає у студентів налаштування на позитивну домінанту, наприклад, сприймання інформації); • атракційну (приваблює, притягує інших до своєї особи); • стимулювальну (викликає активну роботу студентів); • фасилітаторську (полегшує педагогічну взаємодію, сприяє організації уваги студентів, сприяє виявленню у них здібності до вивчення предмета).
Професіоналізм особистості викладача не повинен розходитися з внутрішньою стороною його духовного розвитку, який виявляється у системі цінностей(загальнолюдських, національних, громадянських та ін.), до яких належать і такі педагогічні цінності: Ø безумовна пріоритетна цінність – людина (дитина, учень, студент), її життя, фізичне й психічне здоров'я, Ø цінності знання — орієнтація на систематичне поповнення і вдосконалення професійних знань як необхідної умови професійно-педагогічної діяльності й педагогічної творчості, професійного зростання загалом, «Учитель живе доти, доки він учиться. Як тільки він перестає вчитися, у ньому вмирає вчитель», - говорив К.Д. Ушинський. Ø ціннісно-мотиваційна настанова на розвиток своїх творчих потенційних можливостей, прагнення до самореалізації та саморозвитку – це цінність особистісного зростання у професійній сфері, Ø цінності самоставлення, які відображають ставлення педагога до самого себе як суб'єкта діяльності, його «Я-концепцію», а також динаміку цього ставлення (почуття честі, гідності).
Викладач повинен буті високоморальною людиною, що передусім виявляється в його педагогічній культурі: ü щирість і доступність у педагогічному спілкуванні; ü доброзичливість (але не поблажливість студентам); ü щирість, тактовність, коректність; ü толерантність; ü готовність використовувати будь-який випадок педагогічного спілкування як життєвий урок.
Узагальнений портрет авторитетного викладача(за відгуками студентів): • високий загальний інтелектуальний рівень, широка ерудиція і глибокі знання своєї науки, • підвищена інтелектуально-творча, громадянська, політична та інша активність, • моральна культура, інтелігентність, здібність до емоційного співробітництва, • здатність брати на себе відповідальність, коли виникають якісь педагогічні проблеми, • професійна чесність, і людська совість. • доброта, чуйність і педагогічний такт; • професійні якості в діяльності й поведінці; • справедливість у педагогічних вимогах і об'єктивність в оцінюванні.
Хибний авторитет викладача – це: ü авторитет пригнічення, придушення; ü авторитет відстані; ü авторитет педантизму; ü авторитет резонерства; ü авторитет лібералізму; ü авторитет байдужості.
Читайте також:
|
||||||||
|