МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
ІІ питанняВступ. ПЛАН-КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЇ Особистість відіграє значну роль у соціальному бутті. Вона вирішує соціальні, політичні, економічні, культурні наукові, технічні та інші проблеми. Як відомо, особистість є об’єктом вивчення різних наук, у тому числі філософії, соціології, педагогіки, психології, права тощо. Тому категорія особистості в сучасних наукових дослідженнях, соціального прогресу і суспільній свідомості посідає одне з центральних місць. Її розкриття дає можливості для цілісного підходу до вияснення сутнісних сил і потенціалу людини, системного аналізу та синтезу її психічних функцій, процесів, станів, властивостей. Проте у психологічній науці не існує єдиного, загальноприйнятого погляду на природу особистості. Наукове вивчення проблем особистості, як правило, умовно розділяють на два етапи. Перший – охоплює період з кінця ХІХ до середини ХХ ст. він за часовими параметрами приблизно збігається з періодами становлення класичної психології. Власне, водночас були розкриті провідні ідеї та сформульовані фундаментальні положення про особистість. Другий етап активного дослідження розпочався у другій половині ХХ ст. тому глибшого розкриття сутності та змісту особистості розглянемо її розуміння в координатах різних напрямів, концепцій і шкіл.
І питання Особистість у вимірах психологічної науки.: особистість у зарубіжній психології. особистість у вітчизняній психології. особистість у сучасній українській психології (концепції психоенергетичної цілісності М.Й.Варія). Під особистістю розуміється конкретна людина, яка належить до певного суспільства й соціальної груп; усвідомлює своє ставлення до оточуючого середовища, народу і до самої себе; займається певною діяльністю; вирізняється своєрідними особливостями поведінки і діяльності; володіє тільки їй притаманною системою психічних і соціопсихічних властивостей та якостей. Спираючись на концепцію психоенергетичної цілісності М.Й.Варія психічна структура особистості складається із наступних підструктур: 1) біопсихічної; 2) ментально-психічної; 3) інтраіндивідуальної; 4) соціопсихічної; 5) свідомість-самосвідомість.
Висновки до 1-го питання Психічні властивості особистості відчувають на собі вплив соціальних чинників, які виступають зовнішнім психічним. Однак тріада біологічне-психічне соціальне по-різному діє в структурі особистості та співвідноситься на різних ступенях її розвитку, у різній діяльності і за різних. Поняття особистості в психології та правовій науці: структура та зміст особистості; типологічний опис особистості; типи особистості. Особистість - фундаментальне поняття, одна із головних проблем в психології. В психологічній науці до сьогодні не створено єдиної загальновизнаної теорії особистості. Все це створює певні труднощі не тільки для психологів але і для правознавців, юристів для яких поняття: особистість суб’єкта правовідносин, особистість учасників кримінального, цивільного процесу, особистість винуватого, потерпілого є наповнені цілком конкретним, у тому числі і психолого-правовим змістом. Варто розглянути декілька законодавчих актів щоб переконатись у цьому. Наприклад, в кримінальному судочинстві опираються на принцип „недоторканості особистості”; призначаючи вид і розмір покарання судам пропонується враховувати не тільки характер, важкість, наслідки злочину але і „особистість порушника”. Багато розділів Кримінального кодексу присвячено „злочинам проти особистості”. З моменту появи людини на світ про неї можна говорити лишеяк про індивіда - представника виду Homo sapiens (істоти розумної), який має зумовлені природою особливості або наявний йому генотип. Поступово включаючись в систему відносин, які існують в суспільстві (спочатку в сім’ї, потім у школі), людина піддається впливу навколишнього середовища, в тій чи іншій мірі адаптовується до нього, до соціальних умов свого буття. Тобто відбувається поступовий процес її соціалізації, формування її особистості. Тому і вважається, що людина особистістю не народжується, а нею стає. З цієї точки зору в порівнянні з поняттям „індивід”, поняття „особистість” - якісно більш новим утворенням, яке появляється значно пізніше народження людини, яка вступає в стосунки з навколишніми людьми. Якщо поняття „індивід” вказує на зв’язок людини з природою, тоді поняття „особистість” - на зв’язок людини з суспільством, соціальним середовищем. Тому існує таке визначення: „особистість - це зовнішні прояви індивідуальності - як людина сприймається навколишніми і, як вона на них впливає”. Висновки: вищий рівень психічного розвитку особистості, при якому повністю домінує її «екзопсихічна сторона», а «ендопсихіка» є лише природнім її підґрунтям. Сьогодні розповсюдження одержала типологія особистісних типів в залежності від головних, найбільш яскраво виражених (акцентуйованих) властивостей характеру (К.Лернгарда, А. Личко та ін.). Читайте також:
|
||||||||
|