МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Що треба знати волонтеру-ігротехнікуОбов’язки волонтерів-ігротехніків Обов'язки інформаційних волонтерів ◦ Встановлення первинного контакту в умовах вуличного простору з клієнтами вуличної соціальної роботи. ◦ Надання позитивної інформації про роботу соціальних служб для молоді дітям, підліткам та їхнім батькам. ◦ Розповсюдження інформаційно-роздаткових матеріалів профілактичного змісту серед клієнтів вуличної соціальної роботи. ◦ Надання інформації представникам ЗМІ про конкретні заходи вуличного соціального спрямування. ◦ Проведення анкетування та соціологічних опитувань для учасників вуличних соціальних заходів.
♦ Організація та проведення ігрової діяльності в умовах вуличного простору з урахуванням вікових особливостей клієнтів. ♦ Залучення дітей та підлітків до активних форм проведення дозвілля. ♦ Дотримання норм психологічної та фізичної безпеки клієнтів вуличної соціальної роботи. ♦ Падання в разі потреби першої медичної допомоги. ♦ Дотримання етичних норм поведінки та пропаганда здорового способу життя. ♦ Налагодження добрих стосунків з клієнтами вуличної соціальної роботи та надання їм позитивної інформації про роботу соціальних служб. До волонтерської групи технічного забезпечення входять особи, що відповідають за забезпечення порядку, дотримання правил дорожнього руху, зв'язок між організаторами та виконавцями акції, музичне, естетичне оформлення місця проведення вуличного заходу та роботу транспорту. Ігротека на вулиці - це комплекс ігор, які пропонуються об'єктам і клієнтам вуличної соціальної роботи з метою створення умов для змістовного дозвілля, пропаганди здорового способу життя. Волонтерам слід розрізняти термін "ігротека на вулиці" як назву програми соціального спрямування, що об'єднує різноманітні форми застосування ігрових технологій і як окрему форму ігрової роботи на вулиці. Вулична ігротека може існувати як один з напрямів соціальної програми (проекту) "Діти вулиці" і як самостійна програма. Це залежить, перш за все, від методичного вантажу соціальної служби для молоді, розробки технік вуличної соціальної роботи, підготовленості волонтерів та штатних ігротехніків. Ігротека (як форма роботи) передбачає наявність необхідного реквізиту та ігротехників (найчастіше - волонтерів), які виступають у ролі організаторів ігрової діяльності. Досвід застосування ігрових технік в соціальній вуличній роботі дозволяє запропонувати для волонтерської роботи таку класифікацію ігор: 1. За напрямом виховних дій (музичні, танцювальні, інтелектуальні іт. н.) 2. За видами інвентаря, який використовується (естафети, настільні, За ставленням до творчості (репродуктивні, конструкторські, новаторські) За кількістю учасників (з обмеженим колом гравці», командні, групові, масовки) Під час проведення гри волонтер-ігротехнік знайомиться з технологією оволодіння навичками ігрової діяльності. У практиці соціальпо-ьи-ховної роботи можна визначити такі психолого-педагогічні умови застосування гри: 1. Визначення творчого потенціалу гри. Ігротехнік повинен уявляти доцільність даної гри для певного періоду розвитку особистості дитини чи молодої людини. Крім того, потрібно усвідомити, на розвиток яких показників, якостей особистості може бути спрямована ця гра. При цьому парто враховувати, що гра може бути добре відомою, а може бути і абсолютно новою для вихованців. Наприклад: гра "Лист". Для молодших підлітків. Кількість учасників -15-30. Час проведення -- організаційний період роботи. В центрі кола гравців ведучий. Його завдання — знайти де, в якому місці відбувається передача "листа". Починає гру один з вихованців. Він голосно каже: "Я надсилаю листа... (називає ім'я)". При цьому пін (непомітно для ведучого) робить який-небудь жест, рух, який повторюють ланцюжком гравці. Завдання ведучого зупинити цю "передачу листа". Якщо ведучий вірно помітив, де і яким сигналом передавався лист, він стає у коло, а ведучим стає той, кою пін помітив. Гра повторюється. В процесі цісї гри учасники краще знайомляться, пізнають один одного, виявляють товариське відношення до дій інших. 2. Визначення місця і часу проведення, кількості учасників, що зале Наприклад, добре відома гра "Вожатий, вожатий..." може бути цікавою, якщо гравці онесуть власні зміни в умови і хід гри. Ллє головною вимогою до волонтера-і гротех піка залишається пошук зручного майданчика для цієї гри, бажано з м'яким грунтом. Тому що ця гра загрожує падінням для дитини, що є дуже небезпечним для її здоров'я. 3. Забезпечення комфортності і природності гри. Гра мас бути бажаною, зручною і приємною для учасників. Бажано, щоб вона була органічно пов'язана з тематичним періодом чи змістом попередніх форм роботи. Вона не повинна несподівано, невмотивовано починатись і закінчуватись. Добре, коли і ра має творчу післядію — нову гру чи іншу форму роботи. Наприклад, під час проведення Свята закоханих волонтери допомогли підліткам інсценувати казку-експромт. І в результаті як післядію було запропоновано проведення конкурсу на кращий текст для казки-експромту. Урахування вікових та анатомо-фізіологічних властивостей учас Виконуючи завдання щодо формування та розвитку особистості школяра, волонтер- ігротехнік повинен чітко уявляти пихідні можливості учасників гри. Тобто, ще до початку гри він має продіагностувати рівень сформо нанос ті тих якостей, що потребують розвитку. Наприклад, іі'ротехнік може запропонувати підліткам гру за участю різностатевих творчих груп. Але хлопці та дівчата можуть відмовитись від участі в грі, якщо це перша гра, коли вони мають співпрацювати в одній творчій групі. Тому ігротехнік ще до початку гри повинен з'ясувати це питання шляхом опитування чи спланованої виховної педагогічної ситуації. 5. Захист людської гідності, морального самопочуття кожного учас Волонтер повинен проаналізувати її вплии на свідомість, емоційні враження дитини чи підлітка. Потрібно співставляти емоційну завантаженість гри з денним режимом школяра і моральною ситуацією, що склалася в колективі. Якщо в результаті гри хоч одна дитина залишається ображеною, важко казати про ефективність такої соціально- ииховної діяльності. Прикладом може бути відома гра "Потічок". Для забезпечення творчого характеру гри ведучий, що обирає пару показує рухи, які під музику повторює весь"потічок" учасників. Можна ускладнити умови гри так, щоб нона була цікавою навіть для старших підлітків. Але в цій грі є один нюанс, що рідко враховується волонтерами-)гротехніками. Б "струмочку" завжди с діти, яких рідко обирають. Вони стоять в першій парі і спостерігають з сумом за грою інших. Тому волонтер повинен обов'язково брати участь у цій грі, щоб обрати саме цю дитину. Потім, коли хтось з дітей обере ігротехніка, дитина сама отримає можливість пограти. Крім того, ця гра — чудовий експеримент для вивчення міжособистісних стосунків у колективі, 6. Визначення місця волонтера-ігротехпіка під час проведення гри. Його роль і місце буде мінятись залежно від рівня сформо'ваності якостей особистості учасників гри, їхнього піку, часу сумісної діяльності. Але, якщо па початку роботи волонтер-ігротехнік займає місце керівника, інструктора, судді, то посту шлю вій повинен стати радником чи просто спостерігачем. Хоча окремі ситуації під час гри можуть примусити волонтера змінити рольову позицію, взяти керівництво грою на себе. Зауважимо, що с одна група ігор, де участь ігротехніка не бажана. Де інтелектуальні ігри. Зрозуміло, що рівень обізнаності, освіченості організатора ігрової діяльності повинен бути значно вищим за рівні вихованців, і тому це змагання не на рівних. Але, якщо гра побудована як змагання творчих груп, і є можливість приєднати до кожної групи волонтера-"радника", — Ігротехнік може сміливо брати участь у такому змаганні. 7. Цілеспрямоване поширення прав учасників гри. Спочатку за учасниками закріплюється право вибору гри: її назви, сюжету. Потім учасники гри повинні усвідомити, що вони мають право змінити умови гри, модернізувати її, закласти в старі умови новий зміст. Вищим проявом розвитку творчої активності гравця є бажання створити свою власну гру від початку до кінця. Наприклад, діти молодшого шкільного піку грають в "Театр". На початку гри її умови, розподіл ролей пропонує ігротехнік. Потім діти виявляють бажання ввести нові ідеї в умови гри і ввести нових дійових осіб (білетера, працівника гардеробу, гримера). На цьому етапі гри акторами можуть виступити старші підлітки, саме вони можуть підготували виставу для малюків. Через кілька тижнів молодші школярі можуть виявити бажання самостійно поставити виставу за власним сценарієм і показати її в дитячому садку. На цьому прикладі ми бачимо, що гра пройшла шлях від репродукції за готовим сценарієм до самостійної творчої діяльності дітей та підлітків. Потрібно додати, що зовсім необов'язковим є залучення кожної дитини до участі в грі. Навіть стороннє спостереження за діями активного творчого колективу, радість за успіхи інших поступово буде стимулювати бажання взяти участь у грі, приведе до активної дії. Ще одна груі[а ігор, які можна рекомендувати волонтерам для застосування в практиці вуличних ігротек, - це психокорекційні ігрові вправи. Використання и процесі проведення ігротек психологічних ігрових технік обумовлено темою ігротеки, віком учасників, рівнем сформованості окремих якостей вихованців і потребує надзвичайного такту та вдумливого ставлення з боку волонтера-ігротехніка. Умовно можна визначити кілька найбільш поширених груп терапевтичних ігор: діагностичні, корекційні, розвиваючі, творчі. Серед ігор, що спрямовані на розвиток якостей особистості дитини, окреме місце займають ігри в системі комунікації. Означені ігри спрямовані не лише на розпиток комунікативних якостей, а й на формування таких рис особистості як творчий інтерес, бажання пізнати себе, сміливість, самостійність, ініціативність, незалежність поведінки, повага до інших, ем-патійність, терпляче ставлення до оточуючих, цілеспрямованість, вміння довести почату справу до кінця, почуття гумору, спостережливість, енергійність, товариськість, самовідданість, гордість, почуття прекрасного, і, головне, – задоволення під процесу творчості. Окреме місце в діяльності волонтера-ігротехніка належить індивідуальним іграм чи іграм з обмеженим колом учасників. Основними ознаками цих ігор є постійний довготривалий контакт волонтера-організатора гри і вихованця, відсутність стимуляції за допомогою інших учасників змагання, можливість мати високу оцінку і визнання своєї діяльності з боку оточуючих. Всі ці проблеми має вирішувати організатор гри. У процесі індивідуальної роботи волонтер-ігротехник може залучати батьків, осіб з кола найближчого оточення дитини до участі в іграх і, по можливості, самому брати в них участь. Методичні рекомендації волонтерам з використання ігрових технік Крім ігротеки, в практиці вуличної роботи волонтерів-ііротехніків залучають до організації і проведення інших видів ігрової діяльності дітей та підлітків. Зупинимось на їх характеристиці. Ігрова програма - більш складна форма організації ігрової діяльності в умовах вуличного простору, яка передбачає наявність єдиної теми, ідеї і проблеми (в даному випадку - соціальної спрямованості), пов'язана логікою чи певною сюжетною лінією і побудована відповідно до законів композиції. О.А. Немежанська пропонує наступні варіанти проведення вуличних ігрових програм (15): Станційна ігрова програма. Станційна ігрова програма передбачає організацію Ігрової діяльності за патрульною системою, коли учасникам, об'єднаним в патрулі (5-8 осіб), пропонується за певним маршрутом пройти випробування. На кожній станції команду очікує нове ігрове завдання, за виконання якого їй нараховуються бали. Переможцями гри стають патрулі, які наберуть найбільшу кількість балів. Станційна форма ігрової програми дає можливість учасникам проявити свої лідерські якості (кожний патруль обирає патрульного лідера), допомагає формуванню колективної відповідальності. Як правило, відповідальними за ігрову діяльність на станціях є волонтери, які і оцінюють роботу патрулів і надають всю необхідну інформацію про подальший хід ігрової проірами. Станційна форма організації ігрових програм апробована дитячими та юнацькими організаціями міста Києва. В циклі навчальпо-пізнавальпих розвиваючих ігор "Велика гра" переважає саме ця форма організації ігрової діяльності. Тематична ігрова програма присвячена певній темі (календарній, профілактичній, професійній) і вимагає чіткого дотримання єдності сюжетної лінії та композиції. Комбінована ігрова програма складається з різноманітних іірових майданчиків, проходження яких не вимагає послідовності, певного маршруту. Але учасники мають можливість ознайомитись і спробувати свої сили а різних формах ігрової діяльності. Серед ігрових майданчиків клієнтам вуличної соціальної роботи можна запропонувати такі: "Давайте познайомимось (ігри на знайомство), "Коло друзів" (ігри в колі), "Ігри нашого двору", "Пілоти настільних ігор", "Чи знаєш ти свої права?", "Скаутське раллі", "Містечко для наймолодших", "Малюнки на асфальті", "Інтелектуальний ринг", "Карооке" та інші. Комбінована форма ігрової програми найчастіше використовується в вуличній практиці районних соціальних служб для молоді під час проведення загальноміських та районних заходів соціального спрямування. Театралізована ігрова програма. Ігрова програма з елементами театралізації і перевтілення ведучого програми (який виступає як театралізований герой), а іноді й учасників. Прийоми театралізації: 1. Умовна театралі заці я 2. Театралізація через героя (ведучий виступає в ролі героя: літера 3. "Глобальна" театралізація (театралізованим героєм стає не лише Ігрова акція загалом являє собою масовий захід, основним змістовим засобом ідеї якого р. гра. Гра ілюструє тему акції та підкреслює значущість проблеми. Вуличний ігротеатр - це особливий вид сценічної дії: поєднання мистецтва театру, гри та соціальної послуги. Вистава ігротеатру має сюжету основу і обов'язково передбачає залучення глядачів у загальне дійство за допомогою гри. Типологія ігор, рекомендованих для використання на вуличних ігротеках: Спортивні ігри. їх використання в умовах вуличного простору передбачає не тільки організацію турнірів, змагань вуличних та дворових команд з різних видів спорту (стрітбол, міні-футбол, настільний теніс, шахи та шашки), але і інші форми профілактичної роботи з клієнтами нуличпої соціальної роботи (консультативну, інформаційну, діагностичну). Перед організаторами спортивних ігор постають питання розробки положення про проведення турніру або змагань в умовах вуличного простору, погодження з державними установами та органами правопорядку умов та часу проведення заходів, чіткого дотримання норм безпеки їх учасників. Олімпійська система організації турніру передбачає участь в ньому команд до першої поразки після жеребкування, групова система – виявлення переможців групових турнірів (кожна команда або учасник грають між собою), а потім їх переможці за кубковою системою виявляють найсильніших у чвертьфіналах, напівфіналах та фіналі. В спортивній ігровій програмі обов'язково треба ураховувати такі складові елементи як парад та представлення учасників заходу, організаторів та членів суддівської колегії, правил проведення турніру, церемонію нагородження призерів та переможців. Велику увагу слід приділити і інформаційно-технічпому забезпеченню цієї форми роботи (наявність стенду з результатами жеребкування, ігор, статистичною інформацією; спортивне та ігрове обладнання, форма учасників змаіань; звукове підсилення та кваліфікований коментар ходу проведення заходу з відповідною Інформацією про організаторів, партнерів та спонсорів, що допомогли в його організації та проведенні). Рекомендується проводити тюдібні ігрові програми після відповідної інформаційної підготовки в засобах масової інформації та збору попередніх заявок команд па участь в турнірі або змаганнях. Настільні ігри. Шашки, шахи, настільний теніс, конструктори, лото, пазли, ігри на папері, орігамі, ігри з кубиками, фішками, картками тощо. Рухливі ігри. Командні естафети з предметами (м'ячі, скакалки, рс-зинки, обручі, кеглі, повітряні кульки, гімнастичні палиці, клюшки, ракетки тощо), жартівливі змагання, народні рухливі ігри (квач, стрибунець, лаптатощо). Ігри-атракціони. Командні та індивідуальні змагання на влучність (влучення до мішені, дартс, накидуванпя кілець, метання м'ячів до кошика, боулінгтощо), змагання насилу (перетягуванняканату, армреслінг...), жартівливі атракціони (конкурси із заплющеними очима, зн'язаними руками тощо). Музичні ігри. Пісні-новтори, пісні з рухами, шумові оркестри, карооке, пісенні аукціони, пісенні вікторини тощо. Танцювальні ігри. Хороводи, народні танцювальні ігри ("Коза", "Струмочок"), жартівливі ігри - танці (ганець на газеті, "протилежні" танці), ігри для дискотек. Рольові ігри. Інсценізовані казки, пісні, анекдоти, ігри - пародії, ігри - пантоміми. Інтелектуальні ігри. Ігри на розвиток логічних та евристичних здібностей, концентрацію уваги, на тренування пам'яті, розвиток мисливних процесів, вікторини, конкурси знавців тощо. Надзвичайно актуальною на сьогодні є проблема підготовки ігротехніків зі складу волонтерів. Нами розроблена орієнтовна схема проведення волонтерської зміни для літнього табору, в умовах якої можна вирішити комплекс питань з підготовки кваліфікованих фахівців вуличної ігрової роботи. За цією ж схемою можна провести семінар-практикум в умовах соціальної служби для молоді. Орієнтовна схема проведення ігрової таборової зміни 1. День відкриття аміни (ігри-презентації; ігри на знайомство). 2. Ігри організаційної о періоду (ігри на психологічну адаптацію; 3. Ігри-естафети. Тематичні естафети (виключно з м'ячем чи кеглями, 4. День групових Ігор з м'ячем. Конкурс на нову кращу гру з м'ячем 5. Ігри нашого двору. Ігри на асфальті. Ігри біля під'їзду. Нове жит 6. Ігри в колі. Ігри з використанням образотворчих засобів. Ігри на 7. Ігри - масовки. Ігри на дискотеці. 8. Музичні ігри. Ігри з використанням співу. Танцювальні ігри. Ігри- 9. День малюка. Ігри та іграшки для самих маленьких.
10. Інтелектуальні ігри. Інтелектуальні аукціони. Конкурси кращих 11. Розвиваючі ігри:
♦ Ігри на розвиток фантазії та уявлення ♦ Ігри на розвиток інтелектуально-логічних здібностей ♦ Ігри на розвиток здатності до генерації нових ідей ♦ Ігри на розвиток альтернативності, асоціативності та нестандарт
12. День спілкування. Ігри на розвиток комунікативних здібностей. 13. День сміху. Ігри на створення атмосфери емоційного комфорту. День спортивної гри. Ігри на розвиток спритності, швидкості. Ігри 15. День економічної гри (місто веселих майстрів, конкурс коопера 16. День театральної гри. Конкурси на розвиток акторських здібностей. мініатюр, інсценувань. 17. День ігрових програм. Презентація та захист ігрових програм ко Головна рекомендація для волонтерів-органі заторів ігрової діяльності — це розуміння і відчуття дійсно творчої природи і ри. Умови, сюжет ігор не е догматичними. Кожен волонтер-ігротехнік може і повинен знайти свій погляд на гру. Ми вважаємо, що результатом такої роботи може стати авторська картотека творчих ігор. Кожна гра, крім назви, може мати певний код, додатки, що допоможуть у визначенні її виховного потенціалу. Для волонтера-іючатківця можна запропонувати такі принципи систематизації цієї картотеки: алфавітний, за змістом, за віком учасників, за кількістю учасників, за типом гри і т. д. Систематизація залежить від досвіду волон-тера-ігротехніка і місця, яке займає гра в системі його роботи. У вигляді "творчої скриньки", "творчого заповіту", '"творчого літопису" така картотека передається як спадок менш обізнаним волонтерам. У будь-якому випадку картотека ігор повинна бути вагомою складовою творчої діяльності кожного волонтера- члена бригади вуличних працівників.
Читайте також:
|
||||||||
|