Сприймаючи граматичну форму, ми розпізнаємо ті чи інші ознаки, що сигналізують про дану структуру; їх називають граматичними сигналами, а структуру відповідно розглядають як механізм сигналів, щослужать для передачі певних значень.
Кожна мовленнєва одиниця має свою структуру, яка відбиває певні зв'язки між її компонентами. Розрізняють
п'ять рівнів мовленнєвих одиниць:
Рівень словоформи
(слово в граматичній формі)
Рівень вільного словосполучення
Рівень фрази / речення
Рівень понадфразової
єдності (відрізок мовлення, який складається з двох або більше речень, синтаксично організований і комунікативно самостійний)
Рівень цілого тексту
Для навчання граматичного матеріалу вагомими є перші чотири рівні, тому що на рівні тексту навички мають вже функціонувати, а не формуватись.
Питання:Як зобразити структуру мовленнєвих одиниць різних рівнів у навчальному процесі?
Відповідь: за допомогою
v вербальних правил (описових і правил інструкцій);
v моделей-схем і, нарешті,
v мовленнєвих зразків.
Правило-інструкція:
Щоб побудувати речення з дієсловами з відокремлюваними префіксами у Präsens, Imperfekt необхідно поставити відокремлюваний префікс в кінці речення. Приклад:...
Модель-схема:
Модель-схема ГС спеціального запитання у Present Simple (рівень фрази):
Трикутник означає питальне слово, маленьке коло — допоміжне дієслово, квадрат — підмет, велике коло — першу форму смислового дієслова
Найпоширенішим способом організації одиниць мовлення з метою засвоєння їх структури є зразки мовлення (ЗМ).
ЗМ - це типова одиниця мовлення, що служить опорою для утворення за аналогією інших одиниць мовлення, які мають таку саму структуру. ЗМ рівня словоформи, словосполучення і речення: