Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Методика психологічної професіографії

Принципі і методи професіографії

Професіографія роз­починається зі збору даних про роботу, яку вивчають. Всі ці дані групують відповідно до чотирьох груп питань.

1. Яку професію (спеціальність, посаду) аналізують і описують? Що є предметом і метою цієї роботи? Які види діяльності вона містить і як вони взаємопов'язані між собою?

2. Які умови й можливості надає робота для повного використання про­дуктивності праці нормальної людини? Що стримує нормальний розви­ток психічних процесів або обмежує застосування здібностей? Чим зумов­лена ефективність праці? Які основні об'єктивні передумови хороших результатів роботи?

3. Які зовнішні фактори позитивного або негативного характеру вплива­ють на психіку людини на цьому робочому місці? Що може ефективно вплинути на психічну працездатність і продуктивність? Що покращує і розвиває або навпаки, порушує психічні функції і стримує розвиток здібностей, негативно впливає на них?

4. Які особливості або виняткові вимоги до психіки людини пред'являє ця робота? Які здібності й особливості є передумовою успішного виконан­ня роботи і які якості не застосовують у цій діяльності, а в деяких випад­ках вони просто непотрібні? Які з найважливіших суб'єктивних детермі­нант є показниками високої продуктивності?

Вивчаючи відповідну роботу, психолог ставить детальні запитання і з їх­ніх відповідей відбирає інформацію, яку використовує як основний мате­ріал для професіограми (відповідно до її виду та мети використання). Основа фундаментального опису складається з 16 запитань; у відповідях на них є важливі дані для професіограми (їхню залежність оформляють так: запитання...? = відповідь на нього...):

1. Як називається робота і в чому вона полягає? (Іншими словами, що виконується?) = назва роботи, спеціальності, професії, посади мож­ливого робочого місця – опис існуючих характеристик і видових особливостей праці.

2. Якою є ефективність і мета роботи? (Що виготовляють і з якою ме­тою?) = мета роботи: продукція, послуги; значення роботи: цінність і важливість продукції або надання послуг для організації підпри­ємства та всього народного господарства.

3. Що є предметом праці? (З чого виготовляють, над чим і з чим працю­ють) = матеріал, сировина, напівфабрикати; нематеріальні джерела – інформація, письмові дані та документи; обслуговування, надання послуг – допоміжна діяльність.

4. Яким способом виконують роботу? (Як це робиться?) = технологіч­ний процес, трудовий процес, операція, завдання.

5. На підставі чого виконується ця робота? (На якій підставі це робить­ся?) = підставою для виконання роботи можуть бути: виробнича документація, рисунки, вказівки, детальні технологічні інструкції, плани, розрахунки; опосередкована інформація, інструкції, опис, накази.

6. Які критерії оцінки результатів праці? (На підставі чого оцінюють якість і ефективність праці?) = критерії, оцінки, норми, ліміт, затра­ти часу, кваліфікаційні розряди.

7. Яка кваліфікація вимагається для роботи? (Що треба вміти, знати?) = необхідна освіта, практичний досвід, який вимагають, майстерність, спеціалізація.

8. За допомогою яких засобів виконують роботу? (Чим виконують?) = інструменти, машини, допоміжні засоби, апаратура, засоби управ­ління.

9. В яких умовах виконують роботу? = виробниче середовище: умови праці та параметри робочого місця (просторові, гігієнічні, естетичні тощо).

10. Яка організація праці? (Коли і яким способом виконують роботу?) -організація виробничого процесу, графік роботи і розклад змін, ре­жим праці та відпочинку, баланс робочого часу.

11. Яка кооперація праці? (Хто, що і з ким робить?) = розподіл виробни­чих завдань, повноважень і відповідальності в трудовому колективі, визначена субординація – керівник, підлеглі, система керівництва й управління первинними виробничими колективами; характери­стика соціального середовища та мікроклімату на виробництві.

12. Яка інтенсивність праці? (Як багато, наскільки швидко або повільно, як часто виконують роботу?) = кількість роботи, її важкість, швид­кість, темпи, норми часу, тривалість навантаження, варіабельність праці – монотонність, систематичність, циклічність, ритмічність.

13. Які загрозливі та відповідальні моменти трапляються на виробництві? (Що може трапитись на роботі?) = неполадки, матеріальні втрати, штрафи за низьку якість або зрив термінів доставки продукції, аварії обладнання, травми, профзахворювання, збитки для народного гос­подарства країни.

14. Як впливає праця на працівника? (Чим корисна й чим шкідлива вона для людини?) = позитивний і негативний вплив матеріальних, органі­заційних і соціальних факторів на особистість (у комплексі).

15. Яку користь приносить праця робітникові? (Скільки він заробляє?) = заробітна плата, премії, натуральні видачі, різні пільги, моральне задоволення від праці, громадське визнання працівника.

16. Які умови, вимоги й обмеження характерні для роботи? (Хто може, а хто не повинен її виконувати?) = адміністративно-правові, полі­тичні, медичні, громадські й інші детермінанти.


Читайте також:

  1. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу
  2. Апаратура і методика проведення густинного гамма-гамма-каротажу
  3. Апаратура та методика проведення газометрії свердловин в процесі буріння
  4. Види вправ з лексики й методика їх проведення
  5. Види та жанри образотворчого мистецтва, методика ознайомлення з ними у початковій школі.
  6. Вимоги до психолога-спеціаліста психологічної служби України
  7. Геофізичний контроль за розробкою нафтових і газових родовищ. Задачі. Методи і методика дослідження
  8. Гідродинамічні аварії. Методика оцінки інженерного cтану при них і заходи захисту населення та території
  9. ДОСВІД ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ США
  10. Доходи підприємства та методика їх обчислення
  11. Етапи контролю та методика їхнього здійснення. 1 страница
  12. Етапи контролю та методика їхнього здійснення. 1 страница




Переглядів: 669

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Лекція 6. Професійна пригодність та професіоналізм | Професіограма та психограма професії

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.013 сек.