Вплив ціни на пропозицію Вплив нецінових чинників на
Рис. 1. Чинники, що впливають на попит
Вплив зміни ціни продукту на Вплив змін нецінових чинників на попит величину попиту
Чинники, що впливають на пропозицію.
1. Ціна продукту. Зі зміною ціни продукту положення кривої пропозиції не змінюється, а збільшується чи зменшується лише величина пропозиції.
2. Ціни взаємозамінюваних та взаємодоповнюваних продуктів. Якщо зростає ціна на взаємозамінювані продукти, виробники намагатимуться перевести своє виробництво цих продуктів-замінників, оскільки їх приваблюватимуть вищі ціни й прибутки.
3. Витрати виробництва.
4. Податки. Зі збільшенням податків на продукти, їх виробництво стає дорожчим для виробників, тому може скоротитися і навпаки.
5. Технологія.
Якщо ж змінюється будь-який з нецінових чинників, то це викликає зміну пропозиції; зі збільшенням пропозиції її крива переміщується вправо, а зі зменшенням – вліво (рис. 2).
У короткостроковому періоді на визначення ціни справлятимуть вплив переважно коливання попиту, а не пропозиції. У довгостроковому періоді простежується протилежна ситуація.