Психологія реклами, крім питань психології, вивчає дію кольору на психологію людини-покупця. Реклама завжди звертається до людини, реклама впливає на його свідомість, на прийняття того або іншого рішення, тому без знання психології людини реклама не може бути ефективною. Те, який вигляд має реклама, часто у великій міріі визначає, як вона буде сприйнята покупцями. Адже головна мета реклами — зацікавити людину до купування товарів або послуг. Художнє оформлення реклами надає додаткову емоційну інформацію та визначає ступінь зацікавленості великої кількості покупців. Реклама, в її сучасному понятті, з'явилася услід за книгодрукуванням. Перше відоме історикам рекламне оголошення датовано 1492 роком. Оголошення про продаж молитовника було повішене на дверях одної церкви у Лондоні. Саме Англія — батьківщина індустріальної революції — стала і батьківщиною реклами. Але внаслідок жорсткого оподатковування реклама розвивалася повільніше, ніж в її колишньої колонії — Сполучених Штатах, власно кажучи, історія котрих і почалася з вдалої рекламної компанії, яка призивала європейців переселятися до Америки. Професійне графічне оформлення реклами — один з основних психологічних чинників на споживача, бо зовнішній вигляд реклами звернений, в першу чергу, до емоцій людини. Колір і форма стають найважливішими аспектами в рекламі. Професійно розроблений фірмовий стиль закладає основи розвитку фірми чи підприємства. На створення позитивного враження впливають співвідношення форм, лаконічність графічних елементів, колірні сполучення, якість поліграфії та використання різнофактурних матеріалів. Реклама — це частина нашого життя. Вона є предметом вивчення дослідників у багатьох галузях. Основна мета досліджень — провести аналіз, яким же чином реклама може так впливати на споживачів, щоб вони піддавалися впливу і приймали на переосмислення сторонню інформацію, а результатом при цьому будуть покупки рекламованих товарів. За даними 2003 року, 52% українців купують рекламовані товари, а 59% хочуть спробувати нові продукти. Більшій половині населення подобається смішна реклама, а 57% українців одержують задоволення, читаючи яскраві, кольорові видання. Крім того, більш половини жителів країни з радістю купують барвисто і сучасно оформлені продукти. Засоби реклами —це інформаційні прийоми і матеріальні носії, котрі слугують для подання рекламної інформації та забезпечують необхідний ефект від рекламного впливу. Розподіляються на: повідомлення (його зміст та форма) і технічні носії (журнали, буклети, телеканал, вивіски та ін.). Рекламні засоби класифікуються: 1. за впливом на органи чуттів на зорові, звукові, зорово-звукові; 2. по відношенню носія рекламної інформації до об'єкта, що рекламується на: -демонстраційні, коли безпосередньо рекламується об'єкт, наприклад, машини в автосалоні чи сир у супермаркеті; -візуальні та вербальні, коли зображується та описується об'єкт; -змішані. Луї Ческін, директор Інституту кольору у США, очолює великий колектив, 50 працівників котрого займаються вивченням впливу кольору на свідомість та підсвідомість людини. Аналіз мотивів покупок привертає увагу все більшої кількості сучасних рекламних спеціалістів. Анжела Райт, відомий експерт з питань впливу кольору на підсвідомість людини, вважає, що можна попереджати реакцію людей на колір, який використовується у рекламі та інших джерелах візуальної інформації. Дослідження та отримання даних на цю тему дуже важливі для розвитку бізнесу, адже колір — це перше, що людина інстинктивно відчуває, коли оцінює об'єкти та приймає рішення про покупку товару. Мистецтво реклами, або художня творчість у рекламі значить більше, чим робота тільки художника-графіка, живописця, ілюстратора. Поняття "дизайнер реклами" включає до себе все візуальне уявлення телевізійного рекламного ролику або друкованої інформації: як розташовані слова відносно одне одного , які обрані розміри та типи шрифту, наявність фотографій або ілюстрацій, кольорове оформлення, а також загальна стильова єдність. Багаточисельні читачі сприймають рекламні оголошення у такій послідовності: 1. Дивляться на картинку 2. Читають заголовок або назву 3. Читають текст оголошення Якщо один з елементів не приваблює їх уваги, то користь від такої реклами значно знижується, тому необхідно одразу зацікавити читача або глядача. Кожен художник повинен знати та враховувати деякі спостереження з психології колірного сприйняття: ЧЕРВОНИЙ наближається по ступеню популярності до блакитного, але більш продуктивний. Самий гарячий колір, має найвищу здатність "виклику до дії". ОРАНЖЕВИЙ самий "їстівний" колір, особливо у відтінках, близьких до брунатного. Нагадує про осінь та смачні продукти. ЖОВТИЙ дуже яскравий, особливо у поєднанні з чорним. Але часто використовується у плакатах по техніці безпеки, тому треба до цього кольорового сполучення ставитись обережно. БРУНАТНИЙ традиційно "чоловічий" колір, асоціюється з землею, лісами, теплом та комфортом, надійністю. Може допомагати продажу будь-якого товару, навіть косметики. З продуктів нагадує каву, какао, шоколад. ЗЕЛЕНИЙ символізує здоров`я, бадьорість та свіжість, як правило визначає овочі та фрукті. БЛАКИТНИЙ самий холодний та найбільш привабливий колір. Ефективний при використанні для упаковки заморожених продуктів або товарів для прання та гігієни. У світлих відтінках створює враження "приємності". ЧОРНИЙ використовують для передачі враження високої якості товарів та їх великої вартості. Зв'язок між кольором та оточуючим середовищем закріпився у людства на підсвідомому рівні. Тому кожна людина емоційно реагує на кольори незалежно від своїх думок. Грамотне використання кольору в рекламі може виконувати ряд функцій: привертати увагу, покращувати запам'ятовування реклами, формувати позитивне відношення до товарів чи послуг, виокремлювати, підкреслювати окремі елементи реклами, врівноважувати композицію. Повнокольоровий друк приваблює споживачів і запам'ятовується на 50-80% більше, ніж чорно-біла реклама. У зв'язку з такою особливістю кольорів, їх використовують й при чорно-білому офарбленні самих товарів, наприклад, біле борошно демонструють на кольоровій фотографії у виді кінцевого продукту — смачних тортів, булочок, кексів. Теплі й холодні кольори не слід використовувати в рівній кількості в одному зображенні. Один з них, у відповідності з "температурним замислом" повинен переважати. Теплі кольори трохи збільшують розміри фігур, холодні — зменшують. В цілому можна зробити висновок, що на вибір кольорів в рекламі, крім його самостійного значення, впливають наступні фактори: • образ, якій необхідно створити; • особливості об'єкту реклами; • характер графічної та композиційної побудови (конструктивна, пластична, статична, динамічна, симетрична, асиметрична); • психологічні характеристики цільової аудиторії споживачів.
Реклама певних товарів та послуг має свої особливості ілюстрування, що відповідним образом відображається на "проектуванні" колористичного вирішення. Так, наприклад, фінансова рекламаповинна демонструвати стабільність і спокійну діловитість, чесність. Для цього найбільше підходять горизонтальна композиція, формальний баланс простих і зрозумілих зображальних елементів, золотий та сріблястий кольори у сполученні зі стриманим синім або солідним бордовим.Реклама нерухомостітакож серйозна, надійна, чесна. Це зображення комфортного житла, я ким асоціюються всі відтінки брунатного кольору — світлі і темні коричневі, вохристі, світло-жовті, вохристо-зелені. Для реклами офісів визнана найбільш "діловою" ахроматична гама меблів з окремими хроматичними акцентами. Шрифтові елементи у цьому випадку доцільно робити насичених кольорів.Промислова рекламараціональна. Показ промислових технологій та обладнання найбільш добре сприймається в ахроматичній чи малонасиченій гамі. Страхова рекламазасновується на показі наслідків нещасного випадку чи, у більшості випадків, показі негативних моментів життя. Зображення щасливих людей та їх сімей, не зважаючи на простоту, спрацьовує безпрограшно. Тут будуть доцільними насичені, контрастні кольори у будь-яких сполученнях. Автомобільна рекламачасто будується на емоціях, тому оправданими будуть яскраві фарби, неформальний баланс елементів чи підкреслено динамічна композиція з діагональними лініями для передачі руху. Емоційний характер має і реклама меблів, побутової техніки, "жіночих товарів", декоративних прикрас.Звичайно, кольоро-графічне вирішення повинно бути яскравим, контрастним, але при цьому і добре збалансованим, продуманим, щоб уникнути зайвої пістрявості, яка характерна для молодіжної реклами. В рекламі продуктів харчування необхідно враховувати природні кольори їжі, наприклад, оранжеві, червоні, жовті та коричневі кольори різноманітних відтінків вважаються найбільш вдалими для рекламування продуктів. Туристична рекламатакож завжди відтворює тільки позитивні емоції, а значить ілюстрації повинні бути теж яскравими і контрастними, нагадувати про зимовий чи літній відпочинок. Необхідною умовою рекламної ефективності є використання кольорів, в залежності від очікуваних вражень та характеру товарів і послуг. Тільки тоді можна отримати вплив кольору на визначені почуття людини, а саме головне — привабити увагу до товару, зацікавити та викликати бажання купити цей товар. Теплі кольори звичайно використовують для визначення "ефекту тепла" (каміни, обігрівачі, теплий одяг, літній відпочинок). Холодні — для реклами холодильників, прохолодних напоїв. Блакитний колір має стійкі асоціації з чистотою, особливо в сполученні з білим. Ці кольори використовують для реклами миючих засобів. З увагою потрібно відноситися до жовтого кольору, він може в залежності від відтінку та сполучення з іншими кольорами діяти на психіку людини як збуджуюче, так і заспокійливо. Але роль кольору у візуальній рекламі не обмежується тільки його психологічним впливом, ще потрібно враховувати звички покупців. Наприклад, жінка звикла до косметики фірми "Ланком" в чорній упаковці, багато років її використовувала, та раптом змінився фірмовий стиль, його кольори та кольори упаковки. Жінка буде шукати якісну косметику в чорній упаковці, але іншої фірми. Упаковка взагалі грає велику роль у привабленні уваги до товарів та значно впливає на попит та об`єм продаж. Вирішальне значення для поліпшення естетичного вигляду упаковки зіграло використання нових видів сировини — фольги, целофану, пластмас та різних плівок. Алюмінієва фольга легко з`єднується з папером та целофаном, на нею добре наноситься друк усіх кольорів та візерунків. Пластмаси добре формуються, легкі, міцні, можуть мати різну фактуру та колір. Досвід торгівельної практики указує, що багато якісних товарів не має збуту через аляпову, непривабливу або сіру упаковку. Рекламний плакат містить текст та графічну частину. Текст по відношенню до зображення грає допоміжну роль. Основа рекламного плакату — дотепна художня композиція та короткий текст. Ефект сприйняття досягається використанням яскравих та помітних на відстані кольорів Рекламні буклетита листівки невеликого розміру. Вони повинні бути гарно оформлені та повинні містити цікаву або несподівану інформацію для покупців. Новий вид рекламної продукції — реклама на комп'ютерних засобах та бізнес-аксесуарах з символікою замовника. Поштові листівки, виконані на високому художньому рівні — це важливий фактор художнього розвитку населення. Можна визначити декілька основних стилів оформлення листівок: • сполучення фотографії та шрифтових елементів; • сполучення живописного зображення та шрифтових елементів; • сполучення графічного зображення та шрифтових елементів; • об`єднання елементів різних стилів. При створенні поштової листівки бажано уникати стереотипів та художніх штампів типа серця та троянди, шампанського та ялинки, закоханих пташок, мімози та цифри „8", учня та глобуса. Календар сучасного вигляду перетворюється на альбоми з красивими картинками або рекламою товарів та послуг. Числовику (блокам цифр) відводиться зовсім неважливе місце, як правило, глядач "блукає" в пошуках потрібної цифри або дня тижня. Зображальний ряд календаря уявляє собою слайдовий формат: це пейзажі, панорамні види міст різних країн, репродукції картин, натюрморти з коштовностями або фірмовими виробами (якщо видавництво календаря спонсує фірма), портрети красунь, фото чарівних кошенят. Про створення художнього образу зовсім не йде мова. Художні достойності календаря повинні складатися з графічного, композиційного рішення деякої ідеї, використання гармонійних кольорових сполучень, пошуків взаємозв`язку "картинки" та шрифтів. Сучасне виробництво календарів розподіляє їх на такі категорії: VIP-календар, бизнес-календар та promo-календарі для широкого кола споживачів. Вивіскипотрібні для визначення місць продажу та інформації про профіль магазина. Якщо використовується фірмовий знак або логотип, то він повинен бути достатньо помітним та виразним. Виділити зображення на фоні будинку можна за допомогою колірного або тонального контрасту, великих букв іншого кольору. Також необхідно зважати на таку особливість зорового сприйняття —світле на темному фоні сприймається більш чітко, ніж темне на світлому. Кольорове рішення фасадів магазинів необхідно підпорядковувати загальному кольоровому виду вулиці. Особливо це відноситься до історичних споруд та пам`ятників. Внутрішнє освітлення торгівельних залів та вітрин також має велике значення в загальному кольоровому та емоційному враженні від інтер`єрів і товарів. Наприклад, іноді вітрини з продуктами харчування (ковбасами, сирами, рибою) освітлювали лампами денного світла, тому ці продукти мали дуже відразливий, зеленуватий або сірий вигляд. Корпоративна реклама має одну мету — формування сприятливої ділової репутації фірми та її відомості на ринку. Фірмовий стиль — це набір колірних, графічних, словесних констант, які забезпечують візуальну і смислову єдність товарів та послуг, що надходять в інформації від фірми, єдність внутрішнього та зовнішнього оформлення. Обєктів фірмового стилю — біля 200, основними з них є: • ділова документація, конверти, бланки, візитки; • друкована реклама (листівки, проспекти, каталоги, плакати); • сувенірна продукція (ручки, чашки, календарики, пакети); • елементи зовнішньої реклами (біллборди, вивіски, оформлення інтер'єрів офісів і виставкових експозицій, торговельних залів, вітрин); • маркування та дизайн упаковки; • реклама в Інтернет. Основні константи фірмового стилю: товарний знак (або логотип), фірмові шрифти, фірмові кольори, що поєднуються в загальне поняття "фірмова кольорографіка". Але необхідно знати, що подача знаку на реєстрацію здійснюється тільки у чорно-білому варіанті! Колір слугує своєрідною характеристикою товарів та послуг. При виборі кольору слід враховувати психологічні та етнічні особливості його сприйняття (символіку кольору в різних національних культурах). Через вдалий вибір колірної гами фірмові кольори безпомилково ідентифікують товари та послуги фірми. Класичними прикладами стали біло-блакитна гама корпорації IBM, червоно-білі кольори Coca-Cola, активні жовтий та червоний кольори фірми Kodak. 1947 року Лео Барнетт перепозиціонував сигарети Marlboro. З сигарет для жінок з рожевим ободком на фільтрі під колір помади вони стали сигаретами для "справжніх чоловіків" у червоно-білій упаковці. Бернет придумав образи ковбоя і казкової країни Мальборо, що теж стало класикою реклами. За дослідженнями маркетингових структур ковбой, як рекламний образ, зайняв І місце в опитуванні споживачів багатьох країн (2006 р.) Зв`язок реклами та мистецтва — у використанні творів образотворчого мистецтва в рекламі, або в признанні того факту, що реклама — це вид мистецтва. І якщо кіно відомо як сьомий вид мистецтва, то рекламу можна вважати його восьмим видом. Використання відомих творів живопису, архітектури, скульптури стало частим прийомом при створенні рекламних акцій (більш всього для їжі та напоїв, обладнання для будинків та офісів, предметів гігієни та одягу, фінансової реклами, автомобілів, професійного обладнання, побутової техніки та комп`ютерів). Як правило, рекламісти використовують полотна відомих художників або імітації (у манері такого-то). Обрані для реклами творі повинні бути популярними, тобто впізнаними великою кількістю людей та мати асоціації з товаром. При орієнтації на малу групу покупців (соціальну або професійну) може бути обраний менш відомий твір. Іноді художники дозволяють собі "вільності", вони осмілюються переробляти оригінали, вводячи до них предмет реклами. Бувають і курйози, коли глядач сприймає справжні твори мистецтва як КОПІЮ, а оригінал в його уяві — оформлення упаковки або плакат. В імітаціях можна знайти елементи гумору: білизну на статуях чи печиво на портреті молодого чоловіка. Плакати спочатку були тісно пов`язані з живописом. Багато з них мали тільки комерційне повідомлення, але сьогодні розглядаються як твори мистецтва. Вищий ступінь впливу реклами на мистецтво — коли мистецтво може розглядатися не як унікальне, а як тиражоване. Сучасна реклама визнається частиною художньої культури, її естетичною складовою, а не тільки споживацькою галуззю. Сьогодні особливого значення набуває естетична сутність реклами. Реклама розглядається не тільки як історичне явище, види комерційної і соціальної діяльності, тип комунікативного зв'язку, але й як феномен художньої культури, новий вид мистецтва, що синтезує в собі засоби виразності інших видів мистецтва (живопису, графіки, фотографії, кіно), літератури, друку і новітніх цифрових технологій. На формування сучасного стилю рекламної графіки великий вплив мали книжкова графіка та певні мистецькі стилі: футуризм, експресіонізм, клуазонізм, модерн та авангардні течії, і зокрема, конструктивізм, а в Україні ще й народна декоративно-прикладна творчість. Це підтверджується порівняльним аналізом багатьох прикладів рекламних зображень. Розвиваючись від простої інформації до синтетичного твору мистецтва, реклама позичала зображальні засоби в різновидах мистецтв, поєднуючи їх іноді в несподіваних сполученнях. Фундаментальне досягнення епохи модернізму — формування "інтернаціонального стилю", який домінував в різновидах дизайну ХХ століття. Складові нового дизайну: мінімалізм, прямі лінії та правильні геометричні форми не втратили своєї актуальності і досі. Практично вся творча спільнота Європи була зайнята пошуками універсальної мови, що передавала би нові правила краси та гармонії. Досягнення модерністів стали невичерпним джерелом пізніших інтерпретацій та експериментів нового століття. Кольорові друковані документи грають надзвичайно важливу роль в обміні інформацією через природу людського сприйняття — вони забезпечують краще розуміння та засвоєння інформації. З'явився термін Printed communications (друковані комунікації). Важливість кольору в бізнесі важко недооцінити — правильний дизайн-проект документа може вплинути на ефективність продаж чи ділових контактів (рекламні матеріали, звіти, прейскуранти та прайс-аркуші, каталоги продукції, меню, анкети). Збільшується продаж кольорових принтерів. Набув сили девіз "Перехід до кольору незаперечний"