Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Лекція № 10

Автоматизоване оброблення інформації в страхуванні

 

10.1. ПРИЗНАЧЕННЯ І МЕТА СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ

Страхування — сукупність особливих замкнених перерозподільних відносин між його учасниками з приводу формування за рахунок грошових внесків цільового страхового фонду, призна­ченого для відшкодування можливих втрат, нанесених суб'єктам господарювання, або збитків у сімейних бюджетах у зв'язку з на­слідками страхових випадків, що сталися.

Тепер стан страхового ринку в Україні відображає суперечли­ві процеси, які притаманні нинішній економічній політиці та си­туації в нашій державі. Існує велика потреба у страхових послу­гах, яку часто не можуть задовольнити страхові органи. Страхова система України діє на підставі закону «Про страхування».

З утворенням недержавних страхових компаній (СК) виникла система страхування. Страховик (страхова компанія) виконує умови страхування і пропонує їх клієнтам (страхувальникам). Якщо клієнтів задовольняють умови договору, то вони підпису­ють його і вносять відповідні страхові внески. Договір називаєть­ся полісом. У разі виникнення страхового випадку страховик за договором сплачує страховку.

Контроль за страховою діяльністю в Україні здійснює Комітет з нагляду за страховою діяльністю: видає ліцензії на надання ви­дів страхових послуг; перевіряє, щоб страхові компанії діяли за законом; складає та друкує статистичну інформацію з діяльності страхових компаній на страховому ринку України; веде рейтинг страхових компаній.

Головним напрямком удосконалення обробки інформації у страхових компаніях нині є створення автоматизованої інформа­ційної системи, що базується на застосуванні економіко-математичних методів, засобів обчислювальної техніки і розвиненої ме­режі передавання даних. Нові можливості в роботі страхових компаній різноманітних рівнів управління, що зорієнтовані на автоматизовану технологію розв'язування задач, значною мірою виявляються там, де цим процесом охоплено більшість функцій і задач їх основної діяльності. Цим досягається підвищення рівня планової та аналітичної роботи, удосконалюються методи й спо­соби ведення страхових операцій, форми обліку й звітності, при­скорюється обробка різного роду звітних даних і, нарешті, під­вищується обґрунтованість необхідних управлінських рішень.

З огляду на сказане основною метою створення АІС у страховій компанії є забезпечення такого рівня управління діяльністю; компанії, за якого комплексно реалізуються такі завдання: про­ведення в задані терміни багатоваріантних розрахунків, пов'язані них із рухом договорів страхування; автоматизація процесу обліку договорів за всіма видами страхування; досягнення найвищих показників розвитку всіх видів майнового та особистого страху­вання; прийняття оптимальних планових рішень щодо прибутків і видатків грошових коштів та отримання необхідного фактичного прибутку. Останнє положення найважливіше, оскільки страхові компанії є комерційними і функціонують на принципах повноті господарського розрахунку.

Отже, призначення АІС «Страхування» полягає в забезпеченні ні збору, зберігання, обробки і передавання інформації на базі ви­користання засобів обчислювальної техніки й зв'язку з урахуван­ням взаємодії рівнів управління та підрозділів страхових компаній між собою, з клієнтами, організаціями та автоматизованими ін­формаційними системами інших міністерств і відомств, Державним комітетом України з нагляду за страховою діяльністю.

 

10.2 СТРУКТУРА АІС «СТРАХУВАННЯ»

АІС «Страхування» створюється безпосередньо у страхових компаніях і охоплює автоматизоване ведення всіх страхових опе­рацій. Склад і структура АІС в різних страхових компаніях різні. Організаційно система являє собою сукупність АІС адміністра­тивно-територіальних ланок, об'єднаних загальною методологі­єю задач, що вирішуються, єдиною інформаційною базою і тех­нологією обробки документів. Водночас різноманітність функ­ціональних задач, що вирішуються в районних інспекціях стра­хової компанії і центральних ланках (обласних Дирекціях і голо­вному Правлінні страхової компанії), вимагає різного підходу до побудови в їхній структурі відповідних АІС. Щоб забезпечити виконання відповідних функцій АІС на різних рівнях страхової компанії, потрібно поділити цю систему на два підрівні — АІС обласного й центрального рівня та АІС районної інспекції. Мережну структуру АІС акціонерної страхової компа­нії зображено на рис. 10.1

 

 

 


Рисунок 10.1 – структура АІС страхової компанії

 

Функції та завдання, покладеш на АІС «Страхування».

Тісно переплітаючись у таких питаннях, як поліпшення пла­нових, звітно-статистичних і обліково-контрольних робіт, задачі АІС «Страхування» центрального і районного рівнів істотно різ­няться за формами й засобами реалізації на ЕОМ. Для АІС цент­рального рівня основними критеріями ефективності функціону­вання є розрахунки зі збільшення варіантності та забезпечення обґрунтованості і збалансованості планових завдань, підвищення їх точності, а також надання управлінському персоналу ширших можливостей щодо аналітичної роботи. А визначальний критерій ефективної роботи АІС районної інспекції полягає в підвищенні продуктивності праці страхових працівників (агентів) шляхом передачі на автоматизовану обробку більшості видів страхових операцій.

 

10.3. СКЛАД І СТРУКТУРА ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ І ЗАБЕЗПЕЧУВАЛЬНОЇ ЧАСТИН АІС «СТРАХУВАННЯ»

АІС «Страхування» структурно складається з функціональних і забезпечувальних підсистем. Функціональні підсистеми виріз­няються спеціалізацією функцій і задач різних рівнів АІС «Стра­хування» (центральних і районних). Склад функціональних під­систем АІС «Страхування» зображено на рис. 10.2.

 
 

 

 


Рисунок 10.2 – Структурний склад функц3іональних підсистем АІС „Страхування”

 

Легко побачити (зіставляючи підсистеми 01—07), що переліки більшості підсистем АІС «Страхування» на різних рівнях по­дібні між собою, однак при цьому необхідно враховувати і наявні специфічні відмінності по складу задач, що входять в них. Функ­ціональна частина АІС «Страхування» центрального та районно­го рівнів визначається згідно із завданнями управління, котрі ха­рактерні для того чи іншого рівня системи, та організаційною структурою, що склалася. Розглянемо стисло кожну підсистему.

Функціональна частина АІС «Страхування» центральних ор­ганів управління складається з таких підсистем.

Підсистема 01 «Планування» призначена для розробки пер­спективних і поточних планів прибутків і видатків за всіма вида­ми страхування і планів надходження страхових платежів. У рамках підсистеми розробляються проекти контрольних цифр на перспективу, складаються проекти річних планів за основними видами надходження платежів щодо кожного виду страхування, що є обов'язковим в нашій державі, а також добровільного, осо­бистого, інших видів страхування.

Підсистема 02 «Бухгалтерський облік і звітність» реалізує автоматизоване розв'язування задач з виконання операцій обліку грошових і поточних господарських операцій, укладання бухгал­терських звітів у цілому по страховій компанії, а також із форму­вання зведених бухгалтерських балансів і аналітичних розробок до них.

Тут же автоматизовано виконуються функції контролю за пра­вильністю укладання балансів у підзвітних рівнях страхової ком­панії. Для цього передбачається формування різних аналітичних таблиць, розшифрувань, інших документів, отримання яких стає можливим завдяки створенню єдиної міжрівневої бази даних і АРМ спеціалістів із широким використанням персональних ком­п'ютерів, що реалізують технологію розподіленої обробки даних і можливість отримання відповідей на регламентні та нестандар­тні запити в запитувальному режимі функціонування.

Підсистема 03 «Праця і заробітна плата» призначена для розробки проектів кошторисів видатків і обліку видатків на утри­мання органів страхової компанії, складання звітів з праці та за­робітної плати, формування зведених звітних документів та ана­літичних розробок до них.

Підсистема 04 «Статистичний облік і звітність» викори­стовується для укладання зведених статзвітів за всіма видами страхування, фінансовими результатами страхових операцій за рік, визначення основних показників роботи страхової компанії, укладання аналітичних розробок за всіма видами звітності, орга­нізаційно-масової та контрольно-ревізійної роботи.

Підсистема 05 «Правове забезпечення» забезпечує облік, зберігання і пошук правових і інформаційних актів за всіма ви­дами діяльності страхової компанії. Задачі цієї підсистеми, а та­кож підсистем 06 «Контроль виконання документів» і 07 «Кад­ри» розв'язуються в рамках автоматизованої інформаційно-пошукової системи (ІПС). Використання НІС дозволяє централізу­вати збір і контроль інформації, одержувати відповіді із законо­давчих, правових, нормативних та інших питань всім користува­чам системи за умов, що з нею одночасно працюють кілька ко­ристувачів.

У функціональному плані в підсистемі 06 розв'язуються зада­чі з обліку, зберігання та пошуку законодавчих, правових, інфор­маційних актів зі страхування; у підсистемі 07 — з обліку та ана­лізу персонального складу страхової компанії, планування й прогнозування потреби в кадрах.

Підсистема 08 «Тарифи і нормативи» призначена для авто­матизованого розв'язування задач з обчислення тарифних ставок за видами майнового й особистого страхування, резервами внес­ків зі страхування життя, розробки середніх цін на сільськогос­подарські культури і т. ін. У підсистемі виконуються також роз­рахунки відомчих нормативів розподілу фонду економічного сти­мулювання.

Підсистема 09 «Автоматизована обробка інформації» ви­конує розв'язування задач з організації автоматизованої обробки страхової інформації у страховій компанії. У рамках підсистеми формуються зведені звіти про переведення страхової інформації на обробку з допомогою персональних комп'ютерів, витрати ко­штів на машинну обробку за типами комп'ютерів і адміністративними територіальними одиницями в розрахунку на один особовий рахунок.

Функціональна частина АІС «Страхування» низових ланок страхової компанії складається також із дев'яти підсистем, з яких перші 7 аналогічні за назвою та значною мірою і за змістом роз­рахунків, виконуваних з АІС «Страхування» центральних рівнів. Додатково у структурі відокремлено дві підсистеми: 08 «Ведення операцій за договорами страхування», 09 «Контроль і аналіз дія­льності інспекції». У першій автоматизуються розрахунки з ве­дення обліку об'єктів страхування і обчислення страхових пла­тежів, розв'язуються задачі визначення збитків та виплат стра­хового відшкодування й страхових сум. У другій підсистемі ви­значаються основні показники роботи інспекцій, дільниць, бри­гад і агентів.

Кожна підсистема, у свою чергу, на всіх рівнях АІС «Страху­вання» структурно включає функціональні блоки, комплекси за­дач, задачі та функції.

Забезпечувальна частина АІС «Страхування» охоплює інформаційне, програмне, технічне, організаційне та інші види забезпечення. Вимоги, що їх висуває АІС «Страхування» до забезпечувальних підсистем, такі або майже такі, як у АСФР та інших системах, що мають розгалужену структуру та кілька рі­внів управління.


 

 


Рисунок 10.1 – структура АІС страхової компанії

 

 
 

 

 


Рисунок 10.2 – Структурний склад функц3іональних підсистем АІС „Страхування”

 

 


Читайте також:

  1. Вид заняття: лекція
  2. Вид заняття: лекція
  3. Вид заняття: лекція
  4. Вид заняття: лекція
  5. Вид заняття: лекція
  6. Вступна лекція
  7. Вступна лекція 1. Методологічні аспекти технічного регулювання у
  8. Клітинна селекція рослин.
  9. Колекція фонограм з голосами осіб, які анонімно повідомляли про загрозу вибуху
  10. ЛЕКЦІЯ (4): Мануфактурний період світової економіки
  11. Лекція - Геополітика держави на міжнародній арені
  12. Лекція 02.04.2013




Переглядів: 675

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Порядок розрахунку допомоги з тимчасової непрацездатності | Поняття юрисдикції та її види

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.022 сек.