МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
|||||||
Поняття етносу.Можна виділити 2 основних підходи до поняття етносу. Перший з них пропонує розуміння етносу як явища несоціального, а біогеографічного. Прихильники цього підходу стверджують, що етнос – не випадкове зібрання людей, а явище розвитку географічної оболонки планети, що здійснює на ній перебудови. Поведінка, тобто здатність пристосовувати організм до нових умов, є результатом біологічної ознаки – здатності до мінливості. Але остання не безмежна, і тому спостерігається вимирання етносу. Другий підхід дає розуміння етносу зовсім не як природного явища. Прихильники його стверджують, що етнос – це сталий колектив людей, який склався в результаті природного розвитку на основі специфічних стереотипів свідомості й поведінки. Визнання етнічним колективом своєї єдності є головною ознакою етносу як системи. Існує й ряд інших важливих ознак (мова, культура, територіальна єдність, спільність економічного життя, самоназва та ін.). Стверджується, що етнос – це позачасова, позатериторіальна, позадержавна спільнота людей. Під позачасовістю етносу мається на увазі той факт, що етноси – це не лише сучасні покоління, а й минулі та прийдешні, вони існують 12 – 15 століть, тобто протягом 40 поколінь… Щодо позатериторіальності та позадержавності етносу, то тут йдеться про той факт, що сьогодні важко знайти такий етнос, всі індивіди якого проживали б у межах якоїсь однієї держави на якійсь одній чітко окресленій території. Отже, етнос (від грецького – плем’я, група, народ) –це історично сформована на певній території, стійка сукупність людей, що володіє єдиною мовою, спільними, відносно стабільними особливостями культури і психіки, а також спільною самосвідомістю(самосвідомістю своєї єдності і відмінності від інших подібних утворень), зафіксованим у самоназві. Основні ознаки етносу: - територіальна цілісність як умова формування та існування етносу; - спільність змісту та складових матеріальної і духовної культури; - наявність самосвідомості і самоназви. Головні атрибути етнічної спільноти: 1) групова власна назва; 2) міф про спільних предків; 3) спільна історична пам'ять; 4) один або більше елементів спільної культури; 5) зв'язок із конкретним «рідним краєм»; 6) відчуття солідарності у значної частини населення. Етнічна група – це тип культурної спільноти, що надає великої ваги міфові про походження та історичній пам’яті і вирізняється однією, а то й кількома культурними особливостями. Внаслідок цього поняття етносу використовується для позначення сукупності етнічних ознак, рис, які характеризують те спільне, що властиве одній спільності людей на різних ступенях соціально-етнічного розвитку.
6. Рід, плем’я, народність, нація. У літературі поняття «рід», «плем’я» , «народність», «нація» дістають назву «історичні форми», «соціально-етнічні» або «етносоціальні» спільності людей. Поняття «історичні форми спільності людей» дає змогу показати, що ці спільності є продуктами історії, вони еволюційна послідовність форм життя суспільства, які змінюють одна одну, тобто що на різних етапах розвитку життєдіяльність людей здійснюється в цих соціально-історичних формах. У поняттях «соціально-етнічні» і «етносоціальні»спільності акцентується на тому, що рід, плем’я, народність, нація – це єдність соціального й етнічного. Ці спільності за своєю формою етнічні, тобто мають неповторні риси, які виявляються в їх матеріальній і духовній культурі. Рід – це кровно родинна спільнота людей, соціальна група, життєдіяльність якої забезпечує всі необхідні для відтворення людини процеси матеріального і духовного виробництва. Плем’я – це єдина економічна й кровно родинна спільність людей.Характеризується спільністю економічного життя, кровно родинним зв’язком, спільністю духовної культури, звичаїв, традицій, вірувань, а також спільністю психології й самосвідомості, що фіксувалося в самоназві. Народність – це соціально-етнічна спільність переважно рабовласницького періоду й феодалізму. Формувалась двома шляхами: 1) на грунті етнічного «матеріалу»,союзу кількох племен; 2) змішуванням кількох чи багатьох етноплеменних спільностей (напр., у Європі). Ознаки народності: 1.Одним із голових соціально-історичних факторів і ознак народності єспільність території. 2.У процесі формування народності головним фактором стає не кровородиний зв’язок , аспільність території проживання, економіко-політичні чинники утворення та функціонування рабовласницького та феодального ладу. 3. Спільність мови(із значними діалектичними відмінностями за регіонами); 4. Спільність елементів матеріальної і духовної культури, психології і самосвідомості; 5. Соціально-класова диференціація етнічних ознак (народність визнається як спільність, що історично передує нації і є основою для її формування).
7. Сутність і структура суспільних відносин. Суспільні відносини – це відносини, які виникають між людьми у процесі їхньої життєдіяльності. Натуралістичнівчення визнають природні фактори, відношення «людина– середовище проживання» основою соціальної системи. Ідеалістичні концепціївважають сферу людської свідомості, психіки, духовні і ідеологічні відносини першоосновою існування й розвитку суспільства. Історико-матеріалістична концепціяґрунтується на визнанні матеріальних, виробничих відносин, тобто економічних відносин як первинних. Матеріальні відносиниінтерпретуються як базисні, що виникають без посередньої участі свідомості, існують поза і незалежно від неї. Спосіб виробництва матеріального життя обумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі. До виробничих відносин належать:організаційно-технологічні (або власне виробничі), відносини власності, розподілу, обміну та споживання матеріальних цінностей. Ідеологічні відносинирозуміють як похідні від матеріальних відносин. Вони виникають і функціонують, проходячи через свідомість людей. До них належать: політичні, правові, моральні відносини. У концепціях суб’єктивістської орієнтаціїосновним суб’єктом суспільних відносин визнається окрема людська особистість з її потребами та інтересами. Решта соціальних суб’єктів (класи, нації) трактується як похідні від бажання індивідів їх створити. У концепціях об’єктивістської орієнтаціїосновними соціальними суб’єктами вважаються соціально-історичні типи колективності (народи, класи). Тут суспільні відносини –це різноманітні зв’язки, що виникають між різними соціальними групами, класами, націями, а також всередині них у процесі їхнього економічного, політичного, соціального, культурного життя. Структура суспільних відносин: 1) на основі виділення основних видів суспільного виробництва структура може бути представлена як кілька відносно самостійних систем відносин, що виникають між людьми в процесі виробництва: - матеріального; - духовного; - потреб; - форм спілкування. 2) з погляду основних видів практики, структура суспільних відносин репрезентується двома типами відносин: - відносини «людина (суспільство) – природа» (виробнича практика, перетворення природи людиною); - відносини «ЛЮДИНА – ЛЮДИНА» (перетворення людини людиною). Класифікувати суспільні відносини можна й за видами діяльності.
8. Закономірне, стихійне та випадкове у розвитку суспільства. Закономірне – це необхідний причинно-наслідковий зв'язок між явищами. Закон – це пізнана і вербально (словесно) виражена закономірність. Проблема причинності в історії, природи закономірного в суспільному розвитку виражена в дискусії ідеалістичного та матеріалістичного напрямів у філософії. Перший із цих напрямів визнає як вирішальну історичну силу функціонування і розвиток духовності, тобто ідеального начала. Закономірності розвитку свідомості визнаються як закономірності суспільного розвитку. Другий філософський напрям орієнтується на визнання матеріальних факторів, наприклад, розвитку продуктивних сил, як першооснови соціального буття й розвитку. Закономірності суспільного буття, тенденції розвитку матеріального виробництва, вважаються базисними в суспільному розвитку. Ще одним, не менш важливим аспектом в інтерпретації закономірного й випадкового у розвитку суспільства є питання про характер соціальної детермінації.З цієї точки зору у соціальній філософії представлено цілий спектр поглядів: від фаталістичних трактувань (що заперечують випадковість в житті суспільства) до повного заперечення будь-якої закономірності в розвитку суспільства та його сфер. Фаталістичне трактуваннявиходить зі співвідношення закономірного і випадкового в розвитку. У цих концепціях закономірність визнається єдиною, монопольною формою розвитку. Протилежний фаталізму напрям – цілковите заперечення будь-якої повторюваності закономірності в розвитку суспільства, людської історії. Соціальну закономірність у цих концепціях розуміють як поєднання необхідного й випадкового. Закономірність формується і виявляється через взаємодію між людьми, їхню діяльність як тенденція. В цілому соціальну закономірність, закон можна визначити як об’єктивні, повторювані, необхідні зв’язки явищ та процесів суспільного життя, що визначають функціонування соціальної системи, направленість її сутнісних змін. Стихійне в суспільному розвиткувизначається самою специфікою соціальної закономірності, суперечливістю й зіткненням різних тенденцій у процесі життєдіяльності людей. Стихійне в розвитку суспільства можна розуміти не лише як стан де зорганізованості суспільного життя, неузгодженість соціальної системи, її неспроможність нормально функціонувати (напр.., громадянська війна), а й як процес, у якому панує випадковість. Історичний розвиток суспільства характеризується зростанням ролі свідомого управління соціальними процесами, переходом від стихійного регулювання життєдіяльності суспільства до свідомого, що контролюється людьми.
9. Поняття менталітету і ментальності. Менталітет зараз трактують по різному. В перекладі з французької мови – він означає «духовність», а з англійської – спрямованість, склад розуму. Ментальність почали розуміти як сукупність напівнесвідомих проявів людської свідомості і психіки в цілому. Ментальність – продукт і складова частина культури і змінюється разом з нею. Ментальність – духовно-психологічне явище, концентрований духовно-культурний досвід і світогляд.І як сукупність стійких елементів духовної культури і психології соціальної спільноти (групи, верстви населення), ментальність, з одного боку, визначає сприйняття, оцінку і ставлення їх представників до світу, а з іншого боку – детермінує особливості їхньої поведінки в цьому світі. Ментальність – це спільне «психологічне оснащення» представників певної культури, що дає змогу хаотичний потік різноманітних вражень інтегрувати свідомістю у повне світобачення. Воно й визначає врешті-решт поведінку людини, соціальної групи, суспільства, внаслідок чого суб’єктивний «зріз» органічно включається до об’єктивного історичного процесу. Значення ментальності: 1) полегшує кооперацію діяльності, групове співжиття; 2) сприяє адаптації особистості до природного довкілля і соціуму; 3) дає змогу відрізняти «своїх» від «чужих» за символами, знаками, етикетом; 4) створює атмосферу емоційної спорідненості; 5) формує образ «Ми»; 6) єднає людей у вищих формах духовності; 7) визначає якість розуму, котра властива індивіду чи цілій людській спільноті; 8)сприяє психологічному комфорту і скорочує соціальну дистанцію між людьми.
Читайте також:
|
||||||||
|