МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
|||||||
Поняття етносу.Можна виділити 2 основних підходи до поняття етносу. Перший з них пропонує розуміння етносу як явища несоціального, а біогеографічного. Прихильники цього підходу стверджують, що етнос – не випадкове зібрання людей, а явище розвитку географічної оболонки планети, що здійснює на ній перебудови. Поведінка, тобто здатність пристосовувати організм до нових умов, є результатом біологічної ознаки – здатності до мінливості. Але остання не безмежна, і тому спостерігається вимирання етносу. Другий підхід дає розуміння етносу зовсім не як природного явища. Прихильники його стверджують, що етнос – це сталий колектив людей, який склався в результаті природного розвитку на основі специфічних стереотипів свідомості й поведінки. Визнання етнічним колективом своєї єдності є головною ознакою етносу як системи. Існує й ряд інших важливих ознак (мова, культура, територіальна єдність, спільність економічного життя, самоназва та ін.). Стверджується, що етнос – це позачасова, позатериторіальна, позадержавна спільнота людей. Під позачасовістю етносу мається на увазі той факт, що етноси – це не лише сучасні покоління, а й минулі та прийдешні, вони існують 12 – 15 століть, тобто протягом 40 поколінь… Щодо позатериторіальності та позадержавності етносу, то тут йдеться про той факт, що сьогодні важко знайти такий етнос, всі індивіди якого проживали б у межах якоїсь однієї держави на якійсь одній чітко окресленій території. Отже, етнос (від грецького – плем’я, група, народ) –це історично сформована на певній території, стійка сукупність людей, що володіє єдиною мовою, спільними, відносно стабільними особливостями культури і психіки, а також спільною самосвідомістю(самосвідомістю своєї єдності і відмінності від інших подібних утворень), зафіксованим у самоназві. Основні ознаки етносу: - територіальна цілісність як умова формування та існування етносу; - спільність змісту та складових матеріальної і духовної культури; - наявність самосвідомості і самоназви. Головні атрибути етнічної спільноти: 1) групова власна назва; 2) міф про спільних предків; 3) спільна історична пам'ять; 4) один або більше елементів спільної культури; 5) зв'язок із конкретним «рідним краєм»; 6) відчуття солідарності у значної частини населення. Етнічна група – це тип культурної спільноти, що надає великої ваги міфові про походження та історичній пам’яті і вирізняється однією, а то й кількома культурними особливостями. Внаслідок цього поняття етносу використовується для позначення сукупності етнічних ознак, рис, які характеризують те спільне, що властиве одній спільності людей на різних ступенях соціально-етнічного розвитку.
6. Рід, плем’я, народність, нація. У літературі поняття «рід», «плем’я» , «народність», «нація» дістають назву «історичні форми», «соціально-етнічні» або «етносоціальні» спільності людей. Поняття «історичні форми спільності людей» дає змогу показати, що ці спільності є продуктами історії, вони еволюційна послідовність форм життя суспільства, які змінюють одна одну, тобто що на різних етапах розвитку життєдіяльність людей здійснюється в цих соціально-історичних формах. У поняттях «соціально-етнічні» і «етносоціальні»спільності акцентується на тому, що рід, плем’я, народність, нація – це єдність соціального й етнічного. Ці спільності за своєю формою етнічні, тобто мають неповторні риси, які виявляються в їх матеріальній і духовній культурі. Рід – це кровно родинна спільнота людей, соціальна група, життєдіяльність якої забезпечує всі необхідні для відтворення людини процеси матеріального і духовного виробництва. Плем’я – це єдина економічна й кровно родинна спільність людей.Характеризується спільністю економічного життя, кровно родинним зв’язком, спільністю духовної культури, звичаїв, традицій, вірувань, а також спільністю психології й самосвідомості, що фіксувалося в самоназві. Народність – це соціально-етнічна спільність переважно рабовласницького періоду й феодалізму. Формувалась двома шляхами: 1) на грунті етнічного «матеріалу»,союзу кількох племен; 2) змішуванням кількох чи багатьох етноплеменних спільностей (напр., у Європі). Ознаки народності: 1.Одним із голових соціально-історичних факторів і ознак народності єспільність території. 2.У процесі формування народності головним фактором стає не кровородиний зв’язок , аспільність території проживання, економіко-політичні чинники утворення та функціонування рабовласницького та феодального ладу. 3. Спільність мови(із значними діалектичними відмінностями за регіонами); 4. Спільність елементів матеріальної і духовної культури, психології і самосвідомості; 5. Соціально-класова диференціація етнічних ознак (народність визнається як спільність, що історично передує нації і є основою для її формування).
7. Сутність і структура суспільних відносин. Суспільні відносини – це відносини, які виникають між людьми у процесі їхньої життєдіяльності. Натуралістичнівчення визнають природні фактори, відношення «людина– середовище проживання» основою соціальної системи. Ідеалістичні концепціївважають сферу людської свідомості, психіки, духовні і ідеологічні відносини першоосновою існування й розвитку суспільства. Історико-матеріалістична концепціяґрунтується на визнанні матеріальних, виробничих відносин, тобто економічних відносин як первинних. Матеріальні відносиниінтерпретуються як базисні, що виникають без посередньої участі свідомості, існують поза і незалежно від неї. Спосіб виробництва матеріального життя обумовлює соціальний, політичний і духовний процеси життя взагалі. До виробничих відносин належать:організаційно-технологічні (або власне виробничі), відносини власності, розподілу, обміну та споживання матеріальних цінностей. Ідеологічні відносинирозуміють як похідні від матеріальних відносин. Вони виникають і функціонують, проходячи через свідомість людей. До них належать: політичні, правові, моральні відносини. У концепціях суб’єктивістської орієнтаціїосновним суб’єктом суспільних відносин визнається окрема людська особистість з її потребами та інтересами. Решта соціальних суб’єктів (класи, нації) трактується як похідні від бажання індивідів їх створити. У концепціях об’єктивістської орієнтаціїосновними соціальними суб’єктами вважаються соціально-історичні типи колективності (народи, класи). Тут суспільні відносини –це різноманітні зв’язки, що виникають між різними соціальними групами, класами, націями, а також всередині них у процесі їхнього економічного, політичного, соціального, культурного життя. Структура суспільних відносин: 1) на основі виділення основних видів суспільного виробництва структура може бути представлена як кілька відносно самостійних систем відносин, що виникають між людьми в процесі виробництва: - матеріального; - духовного; - потреб; - форм спілкування. 2) з погляду основних видів практики, структура суспільних відносин репрезентується двома типами відносин: - відносини «людина (суспільство) – природа» (виробнича практика, перетворення природи людиною); - відносини «ЛЮДИНА – ЛЮДИНА» (перетворення людини людиною). Класифікувати суспільні відносини можна й за видами діяльності.
8. Закономірне, стихійне та випадкове у розвитку суспільства. Закономірне – це необхідний причинно-наслідковий зв'язок між явищами. Закон – це пізнана і вербально (словесно) виражена закономірність. Проблема причинності в історії, природи закономірного в суспільному розвитку виражена в дискусії ідеалістичного та матеріалістичного напрямів у філософії. Перший із цих напрямів визнає як вирішальну історичну силу функціонування і розвиток духовності, тобто ідеального начала. Закономірності розвитку свідомості визнаються як закономірності суспільного розвитку. Другий філософський напрям орієнтується на визнання матеріальних факторів, наприклад, розвитку продуктивних сил, як першооснови соціального буття й розвитку. Закономірності суспільного буття, тенденції розвитку матеріального виробництва, вважаються базисними в суспільному розвитку. Ще одним, не менш важливим аспектом в інтерпретації закономірного й випадкового у розвитку суспільства є питання про характер соціальної детермінації.З цієї точки зору у соціальній філософії представлено цілий спектр поглядів: від фаталістичних трактувань (що заперечують випадковість в житті суспільства) до повного заперечення будь-якої закономірності в розвитку суспільства та його сфер. Фаталістичне трактуваннявиходить зі співвідношення закономірного і випадкового в розвитку. У цих концепціях закономірність визнається єдиною, монопольною формою розвитку. Протилежний фаталізму напрям – цілковите заперечення будь-якої повторюваності закономірності в розвитку суспільства, людської історії. Соціальну закономірність у цих концепціях розуміють як поєднання необхідного й випадкового. Закономірність формується і виявляється через взаємодію між людьми, їхню діяльність як тенденція. В цілому соціальну закономірність, закон можна визначити як об’єктивні, повторювані, необхідні зв’язки явищ та процесів суспільного життя, що визначають функціонування соціальної системи, направленість її сутнісних змін. Стихійне в суспільному розвиткувизначається самою специфікою соціальної закономірності, суперечливістю й зіткненням різних тенденцій у процесі життєдіяльності людей. Стихійне в розвитку суспільства можна розуміти не лише як стан де зорганізованості суспільного життя, неузгодженість соціальної системи, її неспроможність нормально функціонувати (напр.., громадянська війна), а й як процес, у якому панує випадковість. Історичний розвиток суспільства характеризується зростанням ролі свідомого управління соціальними процесами, переходом від стихійного регулювання життєдіяльності суспільства до свідомого, що контролюється людьми.
9. Поняття менталітету і ментальності. Менталітет зараз трактують по різному. В перекладі з французької мови – він означає «духовність», а з англійської – спрямованість, склад розуму. Ментальність почали розуміти як сукупність напівнесвідомих проявів людської свідомості і психіки в цілому. Ментальність – продукт і складова частина культури і змінюється разом з нею. Ментальність – духовно-психологічне явище, концентрований духовно-культурний досвід і світогляд.І як сукупність стійких елементів духовної культури і психології соціальної спільноти (групи, верстви населення), ментальність, з одного боку, визначає сприйняття, оцінку і ставлення їх представників до світу, а з іншого боку – детермінує особливості їхньої поведінки в цьому світі. Ментальність – це спільне «психологічне оснащення» представників певної культури, що дає змогу хаотичний потік різноманітних вражень інтегрувати свідомістю у повне світобачення. Воно й визначає врешті-решт поведінку людини, соціальної групи, суспільства, внаслідок чого суб’єктивний «зріз» органічно включається до об’єктивного історичного процесу. Значення ментальності: 1) полегшує кооперацію діяльності, групове співжиття; 2) сприяє адаптації особистості до природного довкілля і соціуму; 3) дає змогу відрізняти «своїх» від «чужих» за символами, знаками, етикетом; 4) створює атмосферу емоційної спорідненості; 5) формує образ «Ми»; 6) єднає людей у вищих формах духовності; 7) визначає якість розуму, котра властива індивіду чи цілій людській спільноті; 8)сприяє психологічному комфорту і скорочує соціальну дистанцію між людьми.
Читайте також:
|
||||||||
|