ТЕМА 3 СТРАТЕГІЧНЕ УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВИМИ РЕСУРСАМИ НА ОСНОВІ АНАЛІЗУ ДІЯЛЬНОСТІ
Аналіз взаємозв'язку «Витрати - обсяг - прибуток» знаходиться в основі традиційної системи обліку витрат і калькуляції собівартості за змінними витратами і є методом системного дослідження, який використовується ринковими суб’єктами господарювання для визначення:
1) обсягу продажу, який би забезпечив відшкодування всіх витрат, пов'язаних з діяльністю і привів би до отримання бажаючого прибутку;
2) величини прибутку при визначеному обсязі продажів;
3) впливу змін величини витрат, обсягу і ціни реалізації на прибуток підприємства;
4) оптимальної структури витрат.
Важливим елементом аналізу взаємозв'язку «витрати - обсяг - прибуток» є аналіз беззбитковості виробництва, який заснований на розділенні витрат на змінні і постійні і розрахунку точки беззбитковості, що визначає критичний обсяг товарообігу, при якому доходи рівні витратам, а прибуток від реалізації дорівнюється нулю.
Точка беззбитковості може бути виражена:
1)в натуральних вимірниках (кількість);
2)в грошових вимірниках (виручка);
3)в % до нормальної потужності.
Точка беззбитковості визначається по спеціальних формулах, витікаючи з рішення алгебраїчних рівнянь:
а) Розрахунок Тб в натуральних одиницях:
Тб =
б) Розрахунок Тб в грошових одиницях:
Тб =
Кмд (коефіцієнт МД) визначається діленням МД на од. до ціни реалізації одиниці продукції, тобто:
Кмд =
Розрахунок Тб є важливим елементом аналізу. Проте, на практиці менеджерів більше цікавить обсяг продажу і ціна реалізації, які забезпечили б отримання бажаного прибутку:
а) Розрахунок обсягу продажу в натуральних одиницях необхідний для отримання бажаного прибутку:
Vпр.нат. =
б) Обсяг продажу в грошових одиницях:
(V гр.) Дохід від реалізації =
Виходячи з вище перелічених формул, операційний прибуток розраховується таким чином:
Операційний прибуток = (Дохід від реалізації * Кмд) – сукупні постійні витрати