МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів Контакти
Тлумачний словник |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Лекція 2 Приклад методики обчислення очікуваної величини в прийнятті управлінських рішеньКомпанія «Екзотика» купує оптові партії бананів і реалізує їх уроздріб з лотка. Витрати на закупівлю бананів (включно транспортування) складають 40 грн. за ящик. Ціна реалізації - 100 грн. за ящик. Компанія розглядає питання про укладення довгострокового контракту з постачальником. Фахівці компанії на підставі дослідження продажу в попередні періоди визначили можливий попит на банани і його вірогідність і розрахували прибуток для різних обсягів закупівлі бананів (таблиця 1). Виходячи з даних таблиці 1 і інформації про вірогідність попиту на банани, що наведені у таблиці 2, розрахуємо очікуваний прибуток (збиток) для різних обсягів закупівлі: Таблиця 1 - Розрахунок прибутку для різних обсягів закупівлі і попиту
Таблиця 2 - Розподіл вірогідності попиту на банани
Так, для обсягу закупівель в 200 ящиків кожного тижня очікуваний прибуток буде рівний (таблиця 3): Таблиця 3 - Очікуваний прибуток для обсягу закупівель в 200 ящиків кожного тижня
Аналогічно розраховуємо очікуваний прибуток для інших обсягів закупівель. Результати розрахунків представлено в таблиці 4: Таблиця 4 - Розрахунок очікуваного прибутку (збитку) для різних обсягів закупівель
Приведені розрахунки свідчать, що у разі закупівлі 200 і 300 ящиків бананів кожного тижня очікуваний прибуток складе 10 000 грн. Проте, менеджерам при прийнятті рішень слід врахувати не тільки абсолютне значення очікуваного результату, а і можливе стандартне відхилення від очікуваної величини, яке характеризує міру ризику мікрорівня: маркетингового, комерційного, ділового, валютного. У зв’язку з тим, що в основі прийняття управлінських рішень знаходиться економіко – математичне моделювання - стандартне відхилення визначають як квадратний корінь середньоквадратичного відхилення від очікуваної величини: σ = і (3) Менеджер компанії «Екзотика» з метою прийняття остаточного управлінського рішення розглядає декілька можливих альтернативно - релевантних варіантів. Розрахуємо стандартне відхилення від очікуваного прибутку для кожного з основних варіантів, які розглядаються менеджером: Варіант 1 Закупівля 200 ящиків бананів кожного тижня, грн.: (2 000 – 10 000)2 0,2= 12 800 000 (12000 - 10000)2 0,4= 1 600 000 (12000 - 10000)2 0,3= 1 200 000 (12000 - 10000)2 0,1= 400 000 Разом 16 000 000 σ = = 4 000 Варіант 2 Закупівля 300 ящиків бананів кожного тижня, грн.: (-2 000 – 10 000)2 0,2 = 28 800 000 (8 000 – 10 000)2 0,4 = 1 600 000 (18 000 – 10 000)2 0,3 = 19 200 000 (18000 - 10000)2 0,1 = 6 400 000 Разом 56 000 000 σ = = 7 483 Отже, хоча обидва варіанти мають однаковий очікуваний прибуток у розмірі 10000 гривень, доцільно купувати 200 ящиків бананів кожного тижня, оскільки стандартне відхилення в цьому випадку менше. Таким чином, загальні правила прийняття рішення в умовах невизначеності можна сформулювати у такий спосіб: По – перше, якщо альтернативні дії мають однакову очікувану величину, то обирають дію з найменшим стандартним відхиленням. По – друге, якщо альтернативні дії мають однакове стандартне відхилення, то обирають дію з найбільшим очікуваним прибутком або з найменшим очікуваним збитком. По – третє, якщо альтернативні дії мають різну очікувану величину і різне стандартне відхилення, то обирають дію з найменшим коефіцієнтом варіації. Коефіцієнт варіації (ν) - співвідношення стандартного відхилення і очікуваної величини може бути розраховано за формулою: ν = σ ÷ А(4) Чим менше значення коефіцієнта варіації, тим менший ризик. У нашому прикладі коефіцієнт варіації для двох основних релевантних варіантів буде рівний: при щотижневій закупівлі 200 ящиків бананів ν = 4000:10000 = 0,4; при щотижневій закупівлі 300 ящиків бананів ν = 7483:10000 = 0,75 У розглянутому прикладі вірогідність майбутнього попиту була визначена, виходячи з інформації про обсяг продажів в минулі періоди. Проте як свідчить практика, минулий досвід не гарантує точного результату розрахунків майбутнього обсягу продажів. Тому, якщо є можливість отримати точнішу інформацію про майбутні події, нею слід скористатися. Але для цього потрібно відповісти на питання: «якою буде очікувана вартість точної інформації?» Очікувана вартість точної інформації - максимальна ціна, яка може бути сплачена за додаткову інформацію про події невідомі тим, хто приймає рішення. Очікувана вартість точної інформації рівна різниці між очікуваною вартістю з додатковою інформацією і очікуваною вартістю з наявною інформацією. Продовжимо розглядати приклад: Припустимо, що консалтингова фірма «Оазис» може надати компанії «Екзотика» інформацію про попит, яка завжди забезпечуватиме прийняття оптимального рішення щодо обсягу закупівлі бананів. Розрахунок очікуваної вартості точної інформації, грн.: 6000 * 0,2 = 1200 12000 * 0,4 = 4800 18000 * 0,3 = 5400 24000 * 0,1 = 2400 Очікувана вартість з додатковою інформацією 13800 грн. Очікувана вартість з наявною інформацією 10000грн. Очікувана вартість точної інформації 3800 (13800-10000)грн. Отже, максимальна сума, яка може бути сплачена за додаткову інформацію про попит на банани буде дорівнюватиме 3800 грн. Читайте також:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|