МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах
РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ" ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів
Контакти
Тлумачний словник Авто Автоматизація Архітектура Астрономія Аудит Біологія Будівництво Бухгалтерія Винахідництво Виробництво Військова справа Генетика Географія Геологія Господарство Держава Дім Екологія Економетрика Економіка Електроніка Журналістика та ЗМІ Зв'язок Іноземні мови Інформатика Історія Комп'ютери Креслення Кулінарія Культура Лексикологія Література Логіка Маркетинг Математика Машинобудування Медицина Менеджмент Метали і Зварювання Механіка Мистецтво Музика Населення Освіта Охорона безпеки життя Охорона Праці Педагогіка Політика Право Програмування Промисловість Психологія Радіо Регилия Соціологія Спорт Стандартизація Технології Торгівля Туризм Фізика Фізіологія Філософія Фінанси Хімія Юриспунденкция |
|
||||||||
Тема: Гіпотези в експериментальному дослідженніПлан: 1. Поняття про гіпотезу в науковому дослідженні психіки; 2. Види гіпотез у психологічному дослідженні; 3. Принцип фальсифікованості та верифікованості наукової гіпотези; 4. Експериментальна гіпотеза та її особливості; 5. Експериментальні та статистичні гіпотези; 0-гіпотеза; 6. Помилки 1-го і 2-го роду при перевірці статистичних гіпотез; асиметрія висновків на основі експериментальних результатів.
Рекомендована література: Основна: 1. Бондарчук О. І. Експериментальна психологія: Курс лекцій. — К.: МАУП, 2003. — 120 с. Додаткова: 1.Айвазян С. А., Мхитарян В. С. Прикладная статистика й основьі зконо- метрики. — М.: ЮНИТИ, 1998. — 1022 с. 2.АндрееваГ. М. Социальная психология. — М.: Аспект Пресе, 2000. — 375 с. 3.Артемьева Е. Ю., Мартьтов Е. М. Вероятностньїе методьі в психоло- гии. — М.: Изд-во МГУ, 1975. — 206 с. 4.Гласс ДУК. , СтенлиДж. Статистические методьі в педагогике й психоло- гии. — М.: Прогресе, 1976. 5.Готтсданкер Р. ОсновьІ психологического зксперимента. — М.: Изд-во МГУ, 1982. —С. 217-265. 6.Дзуки 3. Введение в методологию социально-психологического исследо- вания: Курс лекций. — Милан; Новосибирск, 1997. — 54 с. 7.Дружинин В. Н. Зкспериментальная психология. —СПб.: Питер, 2000. — С. 11-24. 8.КзмпбеллД. Модели зкспериментов в социальной психологии й приклад- ньіх исследованиях. — СПб.: Соц.-психол. центр, 1996. — 392 с. 9.Корнилова Т. В. Введение в психологический зксперимент. — 2-е изд. — М.: Изд-во МГУ; Изд-во ЧеРо, 2001. —С. 80-98, 123-131. 10.Поппер К. Логика й рост научного знання: Избр. работьі. — М.: Наука, 1983.—605с. 11.Фресс П. Зкспериментальньїй метод // Зкспериментальная психология / Под ред. П. Фресса, Ж. Пиаже: Вьга. 1-2. — М.: Прогресе, 1966. — С. 99-119. 12.ХьеллЛ., ЗиглерД. Теории личности. — СПб.: Питер Ком, 1998. —608с.
1.Поняття про гіпотезу в науковому дослідженні психіки. Будь-яка теоріяє внутрішньо несуперечною системою знань про частину дійсності й містить такі основні компоненти: • емпіричні факти й закономірності; • систему аксіом, постулатів, гіпотез, які описують об'єкт теорії; • правила логічного виведення, які прийняті в даній теорії — логіку теорії; • основні теоретичні знання — множину тверджень, виведених із Теорії не тільки описують реальність, а й прогнозують певні явища дійсності. Точність і широта прогнозу визначають цінність теорії [9; Ю]. У разі "дефіциту" знання для пояснення фактів дійсності виникають проблеми, постановка яких веде до формулювання гіпотези щодо можливості її розв'язання. Гіпотеза (від грец. — припущення; те, що лягає в основу) — це наукове твердження, правдивість чи хибність якого невідомі, але можуть бути перевірені в досліді емпіричним шляхом. Як зауважує Д. Кемпбелл, гіпотеза є ланкою, що пов'язує "світ теорій" і "світ емпірій" [8]. З точки зору можливості їхньої емпіричної перевірки виокремлюють такі види теорії: · теорії нижнього рівня, прямо пов'язані з емпірією (як говорять, · теорії середнього рівня, які не безпосередньо відносяться з емпірією, а дозволяють висувати гіпотетичні твердження, доступні емпі · теорії верхнього рівня, які безпосередньо не висувають емпірично При створенні теорії можуть бути використані індуктивний і дедуктивний методи. Індуктивний методпередбачає рух від часткового до загального, від фактів до теорії, коли загальне теоретичне знання виводиться, виходячи із закономірностей, які були отримані в одиничних випадках. Е. Дзукі зауважує, що поняття, які були виведені індуктивним шляхом, у строгому розумінні є недоведеними, оскільки недоведеним є саме положення про те, що можна робити універсальні (загальні) положення, виходячи з окремих і часткових тверджень. Дослідниця стверджує у зв'язку з цим, що закон, який був отриманий за допомогою індукції, насправді є хорошою гіпотезою, яку потрібно перевірити у якомога більшій кількості експериментів [6]. Згідно з дедуктивним методом гіпотеза, навпаки, є загальним твердженням, яке потім підлягає емпіричній перевірці, коли спочатку дослідник формулює певні постулати, а потім збирає дані з метою перевірки цих гіпотез. Обидва ці методи доповнюють один одного і використовуються взаємопов'язане [6; 11].
На схемі, наведеній на рис. 2, із блоку "реальний світ" виходять дві стрілки. Стрілка, спрямована праворуч, позначає процес розробки певної теорії. Потім за допомогою логічного дедуктивного методу робиться прогноз. Стрілка, що виходить з блоку "реальний світ" і спрямована ліворуч, позначає проведення експерименту, результатом якого є отримання емпіричних даних. Останнім етапом є порівняння результатів експерименту і теоретичного прогнозу. Якщо між ними існує відповідність, говорять, що теорію можна підтвердити. Інакше теорія визнається недійсною. Якщо теорія підтверджується, на її основі можна робити нові прогнози, які також можуть бути перевірені в експерименті. Якщо ж теорія не підтверджується, існують дві можливості: або теорію слід модифікувати для пояснення нових даних, або модифікувати слід експеримент із метою більш прискіпливої перевірки теорії. У всякому разі після того як на основі результатів експерименту зроблено висновки, необхідно (згідно з рис. 2) повернутися до блоку "реальний світ" і вирішити, що необхідно модифікувати — теорію, експеримент або те й інше. Стрілка, що веде від блоку "висновки" до блоку "реальний світ", позначає факт неперервності процесу наукового пізнання дійсності. Адже насправді окремий експеримент не дозволяє дати остаточну відповідь на всі запитання, що поставлені науковою проблемою. Учені безперервно формулюють теорії, які пояснюють явища реального світу, і постійно проводять експерименти, щоб перевірити ці теорії [6].
Читайте також:
|
|||||||||
|