Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Регуляція секреторної діяльності шлунка

Нервова регуляція. Хімус, заповнюючи шлунок, подразнює рецептори слизової оболонки (подразники механічні, хімічні);

Імпульси по блукаючому нерву передаються в соковидільний центр довгастого мозку, а звідти по еферентним волокнам цього ж нерва (Х пара черепномозкових нервів) повертається до залоз шлунка і стимулює їх діяльність.

Гуморальна регуляція – відбувається під дією гормонів Хімічна стимуляція секреції відбувається за рахунок гастрину, ацетилхоліну, гістаміну.

Ці гормони виробляються клітинами слизової оболонки шлунка, всмоктуються в кров і з током крові надходять до залоз.

Гальмування шлункової секреції відбувається під дією гормонів, що виробляються в 12- палій кишці:

- холецистокінін;

- секретин.

Дослід Разинкова доводить роль гуморальних подразників: 200мл крові накормленої собаки ввели в/в голодній собаці, після того у неї починається соковиділення

Кількість та склад шлункового соку змінюється після вживання їжі. В значній мірі кількість та склад соку залежить від характеру подразника (кількість та склад їжі).

Натще секретується невелика кількість шлункового соку (до 10 мл на годину). Він містить в основному слиз.

Після прийому їжі виділення шлункового соку значно збільшується, підвищується його кислотність і вміст ферментів.

Секреторним нервом є блукаючий нерв.

За головними механізмами регуляції шлункову секрецію поділяють на декілька фаз:

І фаза – мозкова або складнорефлекторна. Секреція в цій фазі пов’язана з реалізацією умовних рефлексів (на вигляд, запах їжі). Шлунковий сік, що виділяється при чеканні їжі Павлов назва «апетитним», «запальним». Фізіологічне значення апетитного соку в тому, що шлунок готується до приймання їжі ще до того, як вона потрапить в шлунок. Другий механізм – безумовні рефлекси, що виникають при подразненні їжею рецепторів ротовоїпорожнини.

Особливості секреції в першій фазі вивчають при постановці досліду “уявного годування”.Особливості мозкової фази соковиділення:

1. Короткий латентний період Після початку досліду перша крапля соку з свища з’явиться через 5-8 хвилин.

2. Кількість соку невелика – 20% від всього об’єму, який виділяється під час вживання їжі;.

3. В складі соку – багато ферментів тому, що блукаючий нерв передає інформацію до головних клітин шлунка. Багато ферментів - швидке переварювання білків їжі.

4. Тривалість секреції невелика – 1-1,5 години.

І фазу можна підсилити вживанням кислого, солоного, що діє на рецептори порожнини рота. Соковиділення під час цієї фази гальмується негативними емоціями.

 

ІІ фаза – шлунковапочинається через 5 хвилин після вживання їжі і триває близько 2 години з поступовим зменшенням секреції.

Виділення соку в цю фазу зумовлено нервовим і гуморальними механізмами.

ІІІ стадія кишкова, 1 – 3 години, зумовлена нервовим і гуморальним механізмами. Нервові імпульси з механо- і хеморецепторів кишечника підсилюють секреторні процеси в шлунку, якщо надійшов недостатньо переварений хімус. Під дією кислого вмісту, який надійшов в 12 палу кишку, виділяються гормони, які гальмують секрецію в кишковій фазі.

 


Читайте також:

  1. II. Мотивація навчальної діяльності. Визначення теми і мети уроку
  2. IІI. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація учбової діяльності
  3. V. Питання туристично-спортивної діяльності
  4. Y. Температура тіла та її регуляція.
  5. Абсолютні та відності показники результатів діяльності підприємства.
  6. Автоматизація банківської діяльності в Україні
  7. Автоматизація метрологічної діяльності
  8. АДАПТАЦІЯ ОБМІНУ РЕЧОВИН ДО М'ЯЗОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  9. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  10. Аксіоми безпеки життєдіяльності.
  11. Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.
  12. Актуальність безпеки життєдіяльності. Сталий розвиток людини




Переглядів: 582

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Склад і властивості шлункового соку | Перехід хімуса в 12- палу кишку

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.