Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



ЛЕКЦІЯ № 26. Особливості функціонування особистості в період зрілості. Криза середнього віку

Середній вік відрізняється від попередніх періодів розвитку особистості відсутністю конкретних рамок і визначень. Поняття «зріла людина» охоплює досить велику область вивчення і не має чітких кордонів. Термін «зрілість» використовується для характеристики найрізноманітніших явищ розвитку людини. З одного боку, зрілими називають людей після 30 років, які вже мають сім'ю, професійно затребувані і мають певними життєвими позиціями. Але в той же час період зрілості має чисто вікове значення, що припускає людей від 40 до 64 років. Але як би не характеризувалося це поняття, основні завдання, які стоять перед представниками цієї групи, зберігаються з часів юності і молодості і спрямовані на придбання та збереження любові, а також на професійну реалізацію.

Більша частина часу у людей обох статей йде на роботу. Причому робота - це не тільки спосіб фінансового самозабезпечення, а й засіб самореалізації, яке допомагає з користю провести час, забезпечує коло спілкування людини, не дає нудьгувати, формує почуття необхідності і самоповаги. Той факт, що за виконувану роботу тобі платять гроші, означає, що ти - необхідна ланка соціальної структури суспільства, і якщо ця ланка вийняти, структура буде діяти не так відлагодженою. Величина зарплати також має чимале значення: «чим більше платять, тим сильніше дорожать». Еквівалентом хорошої роботи прийнято вважати ступінь можливого вільного вибору та прийняття рішень.

З 30 років чоловіки в більшості випадків починають шукати своє місце в житті, що зазвичай включає в себе забезпечення стабільного заробітку, наявність житла та створення власної сім'ї. Саме цьому віку властиві довгострокове планування, прийняття відповідальних рішень за себе і близьких людей.

Період з 35-40 років характеризується для чоловіка вирішенням проблеми незалежності. Спроби встати на власні ноги можуть виражатися в протестах проти надмірного контролю керівництва, переоцінки власних і недооцінки чужих сил.

Після 40 років чоловіки починають оцінювати свої досягнення в тих напрямах, в яких збиралися чогось досягти. Дуже багато приходять до невтішних висновків, оскільки людям завжди чогось не вистачає, і часто справа не в тому, чого людина добився, а в тому, як він сам себе сприймає і якій життєвій позиції дотримується.

Приблизно близько 45 років багато чоловіків переживають так звана криза середнього віку. Особливо виражені прояви цієї кризи - схильність до відчайдушності, саморуйнування, бездумності і т. д. У неусвідомленої гонитві за упущеної молодістю такі чоловіки залишають своїх дружин і одружуються на молодих дівчат або починають шукати себе, вважаючи, що не використали якісь приховані здібності. Іноді нездатність розібратися в собі в цьому віці призводить чоловіка до алкоголізму або інших форм залежності. Але в основному представники чоловічої статі долають цю кризу з найменшими втратами. Вони не засмучуються з приводу того, чого не зуміли досягти, а просто наводять свої бажання у відповідність зі своїми досягненнями.

Незважаючи на все більший інтерес науки до закономірностей зрілої психології, вивчення фаз і проблем розвитку жінок середнього віку не настільки широко, як вивчення розвитку чоловічої особистості. Але ті дослідження, які були проведені (наприклад, А. Г. Левінсоном), говорять про те, що етапи розвитку, їх черговість і приблизний час настання збігаються у жінок і чоловіків. Але незважаючи на те, що проблеми розвитку одні й ті ж, способи їх подолання та досягаються результати у жінок дещо інші. Здебільшого це відбувається через більш складних і заплутаних уявлень жінки про сьогодення і майбутнє. Принципова відмінність жінок полягає в тому, що в більшості своїй вони не прагнуть досягти великих висот у професійній сфері. Необхідність працювати і розвиватися в цьому напрямку буває продиктована відсутністю інших інтересів або побоюваннями, що ці інші інтереси так і не з'являться. Основним своїм призначенням майже будь-яка жінка бачить благоустрій свого «гнізда», що безпосередньо залежить від того, чи вийде вона заміж чи ні. Заміжню жінку до необхідності робити кар'єру підштовхують або нестабільна економічна ситуація, чи незадоволеність своїм сімейним життям. В останнє сторіччя з'явився новий стереотип вільної ділової жінки. Перед сучасною зрілою жінкою, крім тих завдань, які стояли перед нею протягом століть (виховання дітей, благоустрій будинку і т. д.), встали нові (самореалізація як професіонала, заробляння грошей, суспільне життя). Оскільки це нововведення ще не відпрацьовано історією і поколіннями людей, так виходить, що дві такі різні функції доводиться поєднувати одній жінці. В основному це призводить лише до негативних наслідків, таких як фізичне і нервове виснаження, постійна незадоволеність своїм життям, образи на чоловіка, брак часу і сил, божевільний життєвий ритм, неможливість зупинитися і відпочити. Дуже часто трапляється, що в таких сім'ях діти виявляються нікому не потрібними і при досягненні перехідного віку стають ще однією серйозною проблемою, яку необхідно вирішувати діловій жінці. Такі шлюби довго не витримують і розпадаються саме в період кризи середнього віку. Саме тоді жінка починає переосмислювати всі аспекти свого життя, і те, що в повсякденній суєті не помічалося, в якийсь момент усвідомлюється як нестерпна ситуація.

 


Читайте також:

  1. I період – адаптаційний.
  2. I. Грецький період (друга половина VII — середина
  3. I. Особливості аферентних і еферентних шляхів вегетативного і соматичного відділів нервової системи
  4. III.Цілі розвитку особистості
  5. III.Цілі розвитку особистості
  6. III.Цілі розвитку особистості
  7. IV-й період Римської держави ( ІІІ – V ст. н. е. ) – пізня Римська імперія
  8. L2.T4/1.1. Засоби періодичного транспортування штучних матеріалів.
  9. Ni - загальна кількість періодів, протягом яких діє процентна ставка ri.
  10. VI.3.3. Особливості концепції Йоганна Гайнріха Песталоцці
  11. VI.3.4. Особливості концепції Йоганна Фрідриха Гербарта
  12. А. В. Петровський виділяє три стадії розвитку особистості в процесі соціалізації: адаптацію, індивідуалізацію і інтеграцію.




Переглядів: 639

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
ЛЕКЦІЯ № 25. Розвиток особистості в ранній юності | ЛЕКЦІЯ № 27. Інволюційні процеси старіння особистості. Психологія смерті

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

  

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.017 сек.