Студопедия
Новини освіти і науки:
МАРК РЕГНЕРУС ДОСЛІДЖЕННЯ: Наскільки відрізняються діти, які виросли в одностатевих союзах


РЕЗОЛЮЦІЯ: Громадського обговорення навчальної програми статевого виховання


ЧОМУ ФОНД ОЛЕНИ ПІНЧУК І МОЗ УКРАЇНИ ПРОПАГУЮТЬ "СЕКСУАЛЬНІ УРОКИ"


ЕКЗИСТЕНЦІЙНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОРУШЕННЯ СТАТЕВОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ПІДЛІТКІВ


Батьківський, громадянський рух в Україні закликає МОН зупинити тотальну сексуалізацію дітей і підлітків


Відкрите звернення Міністру освіти й науки України - Гриневич Лілії Михайлівні


Представництво українського жіноцтва в ООН: низький рівень культури спілкування в соціальних мережах


Гендерна антидискримінаційна експертиза може зробити нас моральними рабами


ЛІВИЙ МАРКСИЗМ У НОВИХ ПІДРУЧНИКАХ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ


ВІДКРИТА ЗАЯВА на підтримку позиції Ганни Турчинової та права кожної людини на свободу думки, світогляду та вираження поглядів



Контакти
 


Тлумачний словник
Авто
Автоматизація
Архітектура
Астрономія
Аудит
Біологія
Будівництво
Бухгалтерія
Винахідництво
Виробництво
Військова справа
Генетика
Географія
Геологія
Господарство
Держава
Дім
Екологія
Економетрика
Економіка
Електроніка
Журналістика та ЗМІ
Зв'язок
Іноземні мови
Інформатика
Історія
Комп'ютери
Креслення
Кулінарія
Культура
Лексикологія
Література
Логіка
Маркетинг
Математика
Машинобудування
Медицина
Менеджмент
Метали і Зварювання
Механіка
Мистецтво
Музика
Населення
Освіта
Охорона безпеки життя
Охорона Праці
Педагогіка
Політика
Право
Програмування
Промисловість
Психологія
Радіо
Регилия
Соціологія
Спорт
Стандартизація
Технології
Торгівля
Туризм
Фізика
Фізіологія
Філософія
Фінанси
Хімія
Юриспунденкция






Категорія часу в соціології

Проблеми вільного часу

Протиріччя вільного часу

Параметри вільного часу

Категорія часу в соціології

Кожна окрема людина і суспільство взагалі існують у просторі і часі. Обидві ці категорії мають велике значення у житті людей. І якщо простір до недавнього часу об­межувався поверхнею планети Земля і лише недавно людина вийшла за її межі, то час для кожної окремої людини обмежується строком її життя, а для суспільств та людства в цілому - певними періодами, епохами тощо. Час відміряє повсякденний ритм людського життя, виступає основою для розуміння його сенсу.

Уявлення про час протягом людської історії були не однаковими. У давнину переважала думка, що рух часу відбувається по колу з повтореннями певних циклів. У Біблії маємо свідчення про рух часу подібно до кругообігу води у природі: «Сходить сонце, заходить сонце. І поспішає до того місця, де воно сходило... Усі річки течуть у море, а море не переповнюється... До того місця, звідки вони течуть, вони повертаються, щоб знову текти» читаємо у Еклезіаста. «Рід уходить і рід приходить» - це вже про циклічність повторення людської історії. Усе поверта­ється «на кола свої». Така думка досить тривалий час переважала у суспільстві. І лише набагато пізніше, із прийня­ттям християнства як світової релігії, із вчення Августина Блаженного (354 - 430 pp. н.е.), час було «витягнуто» у пряму лінію і показано його незворотність. Почалась «погоня за часом». Але оскільки у кінці життя кожної особистості неминуче настає смерть, то християнство розвинуло доктрину про Царство Небесне, в якому існує для праведних вічне життя. Таким чином, завдяки вірі у цю доктрину, час життя кожної людини було поділено на тимчасове, земне існування і вічне, безкінечне, небесне.

Соціологія розглядає саме час земного існування людини, воліючи будувати «Царство Боже» на землі, а не на небесах, залишаючи останнє для адептів теології. Повертаючись до визначеної нами основної мети соціології-поліпшення життя людей, можна сказати, що вона вивчає минулий час для покращання сьогодення, а сьогодення вивчає, щоб зробити ще кращим майбутнє. Отже, ці три іпостасі часу присутні у соціологічних дослідженнях, але найбільше нас цікавить сьогодення, і тому організація часу життя суспільства посідає важливе місце в соціології. Кожна доба людського життя є маленькою складовою загального бюджету часу суспільства, який можна розпо­ділити на добовий, тижневий, місячний і т.д. Бюджет часу, таким чином, є розподілом часу за різними видами діяль­ності людини. 24 години доби можна поділити на такі складові часу:

- робочий час - це час, коли людина витрачає фізичні і духовні сили для виробництва тих чи інших споживчих вартостей. Він складається з необхідного і додаткового часу;

- позаробочий час - це час, витрачений людиною на діяльність поза працею: домашня праця, задоволення побутових потреб, догляд за дітьми, їх виховання, задо­волення фізіологічних потреб, праця на власному допо­міжному господарстві тощо;

- вільний час - це час, який залишається після вико­ристання перших двох складових часу. Як правило, до нього відносять час, витрачений на навчання, суспільну роботу, творчі заняття, відвідування установ культури, спілкування з людьми, заняття спортом тощо;

- дозвілля - це частина вільного часу, витрачена на задоволення фізичних, духовних та соціальних потреб. Воно служить, головним чином, для відпочинку та розвитку особистості. У вузькому розумінні дозвілля - це відпочинок і розваги.

Розглядаючи економічну соціологію та соціологію праці й управління, ми мали на увазі здебільше організацію часу на виробництві, його найраціональніше використання для отримання матеріальних благ. Але, як показала практика, для цього замало організувати тільки сам трудовий процес. Потрібно організувати весь інший час.

Ще Д. Рікардо писав, що головне багатство нації - за найменший час виробити якнайбільше матеріальних благ. Тобто, справжнє багатство суспільства - час, звільнений від процесу матеріального виробництва. Це час, який людина може використати за своїм бажанням. Отже, наукова організація праці веде до підвищення її продуктивності, яка, у свою чергу, дає можливість збільшити вільний час. На цю проблему звертав увагу О.Конт підкреслюючи, що вона і досі займає провідне місце у теоретичних та практичних студіях соціологів, бо з цим безпосередньо пов'язане покращання життя людей, суспільства.

Вільний час як соціальне явище потрапив у поле зору науки лише у XIX ст., але уява про нього існувала давно. Ще Аристотель у «Політиці» сказав, що грек відрізняється від варвара, перш за все, як вільна людина від раба, що зайнятий тільки трудовою діяльністю. Праця в усі часи виступала як необхідність. У Біблії вона виступає у вигля­ді божої кари за неслухняність: «у поті будете здобувати хліб свій». Але духовне очищення людини, врешті-решт, приводить до того, що всі її страждання під час цієї нелегкої праці закінчуються у Царстві Небесному, у якому вона живе вічно, без страждань у вільному часі. Науковий погляд виходить якраз з тих позицій, що, не сподіваючись на це примарне царство, слід зробити все можливе для того, щоб зменшити «страждання» під час добування людиною «хліба насущного» і збільшити вільний час протягом життя людини. Прогрес розвитку людства - у появі все більшої кількості вільного часу. Отже, оскільки збільшення вільного часу є об'єктивним процесом у роз­витку людства, то й наріжне завдання суспільства в цілому і соціології як науки зокрема - як саме найкращим чином організувати цей вільний час, який би було використано на духовне збагачення людини.

Перш за все, постає питання кількісного виміру вільного часу. Але це досить важка справа: як його розрахувати для творчої людини, що займається наукою, мистецтвом? Тут можна тільки виміряти вільний час якісно. Отже, у формуванні вільного часу як самостійного соціального явища було задіяно єдність кількісних та якісних критеріїв. Умовно структуру вільного часу можна поділити на два рівні:

1) суспільно необхідний час – робочий тиждень, день, кількість вихідних, відпустка, час, витрачений на певні заняття поза роботою, дозвілля і т.д. - тобто, це кількісний рівень;

2) індивідуальний вільний час – стосується внут­рішнього світу окремої людини, сприйняття нею свободи, яку надає їй суспільство: світоглядна орієнтація, духовні потреби, соціальна активність, політична лояльність. Тобто, це якісний рівень: наскільки суспільно-необхідний час наповнений певним змістом, що відображає якість життя.

Структура вільного часу розкриває два його аспекти: зміст вільного часу як суспільну можливість й індивідуальну потребу в ньому. В єдності цих двох аспектів і полягає сутність вільного часу. Якщо робота як засіб існування є необхідністю, то не меншою необхідністю є і вільний час. Життя людини не можна звести лише до звичайної течії буднів, у ньому визначне місце посідають свята, певні звичаї, обряди. Взагалі, потяг людини до свята, мабуть, більший, ніж до роботи. Працювати людину змушують певні обставини виживання у складних природних і соціальних умовах, але важкий тягар праці людина скидала з себе під час різних святкувань. Тут вона могла розслабитися фізично і психологічно, отримати добрий заряд бадьорості. Свята у повсякденному житті людей відігравали роль яскравого дійства, що скрашувало сірі одноманітні будні. Тут досить лише згадати, як приклад, звичай карнавалів у Бразилії. Карнавал - це всенародне свято, до якого готуються майже всі протягом року, не шкодуючи на це коштів. Неодноразово відмічалось, що деякі люди витрачали на карнавал останні кошти і після нього змушені були починати з нуля, щоб накопити на повсякденні потреби та й на підготовку до наступного карнавалу.

Як бачимо, потреба у вільному часі та у дозвіллі іноді така, що її можна занести до однієї з складових сенсу життя людини. Вільний час, як відпочинок від праці, був осмислений людством ще з давнини. Це зафіксовано і в Біблії, йде мова про сьомий день тижня, в який Творець відпочивав від своїх творінь і заповідає усім людям відпочивати. Причому це стосувалось усіх без винятку: і власників, і рабів. У наші дні завдяки досягненням техніки, застосуванню нових технологій виробництва, підвищенню продуктивності праці з'явились нові можливості виділити більше вільного часу для кожної особистості. Більшість людей на планеті зараз відпочивають протягом двох днів робочого тижня, зменшується також кількість робочих годин на добу, що збільшує кількість вільного часу кожного дня.


Читайте також:

  1. А категорія
  2. А. КАТЕГОРІЯ СУБСТАНЦІЇ.
  3. Безпека життєдіяльності як категорія
  4. Бурхливий розвиток емпіричної соціології
  5. Бюджет як економічна і правова категорія
  6. Бюджет як економічна категорія
  7. Бюджет як економічна категорія
  8. Бюджет як економічна категорія та його складові
  9. Бюджет як економічна категорія.
  10. ВВП за категоріями використання
  11. Взаємозв'язок соціології з іншими науками
  12. Взаємозв’язок фінансів з іншими економічними категоріями розподільчого характеру




Переглядів: 1571

<== попередня сторінка | наступна сторінка ==>
Менеджмент. | Параметри вільного часу

Не знайшли потрібну інформацію? Скористайтесь пошуком google:

 

© studopedia.com.ua При використанні або копіюванні матеріалів пряме посилання на сайт обов'язкове.


Генерація сторінки за: 0.005 сек.